fy f.. vad less jag blir.

Sv: fy f.. vad less jag blir.

hästen är frisk.
tekniken är fel. länger bara tills han hänger där i luften och galoppen kommer....
oerhört svårt att träna en som bara galopperar, det har ju blivit en ond cirkel..han kan galoppera även när man kör sakta...dock inte så ofta hemma som på banan.

jag är dock inne på att han slår sig på armbågarna...... finns det inget knep / skor som gör att man kan man sänka och länga och kvicka framaktionen?

ÄR den kollad hos kiropraktor då?

Men det låter ju knappast troligt att han skulle slå sig på armbågarna i så låga tempon. Och gör han det, då skulle han ju verkligen få synliga märken efter jobb som gå snabbare....Har du provat att sätta på honom armbågsskydd då?

ja, det tror jag med, men alla som provat honom säger att det verkligen är en fin häst ..:confused: att det bara är att träna på osv...men jag vill inte ha en fyråring som inte kan gå 30 utan att galoppera 14 gånger.....

det är verkligen ett praktexemplar, han ser ut som om han kan hur mycket och hur fort som helst....och det kan han....i galopp.

han är dock inte tränad så hemskt länge i "snabbare" tempon ( våras) dessförinnan riden mycket, men en någorlunda snabb häst hade väl hajat på den tiden eller?

kan hända jag kräver för mycket, då de travhästar jag haft kontakt med varit rätt bra....

jag har hur om helst ledsnat ihop helt nu, så han får nog bli ridhäst och galoppera bäst han vill snart antar jag.

Du kanske skulle testa och skicka in honom i proffsträning en månad och se om det händer nåt :idea: .

Jag har snabbläst inläggen och kanske missat något, så med risk för upprepning. Jag undrar: när blev han inriden, alltså hur gammal var han när du började rida på honom? Hur mycket väger ryttaren? Har du eller den som rider/kör tillräckliga kunskaper om unghästträning? Du skriver att du inte vill ha en fyraåring som springer 30-tider!? Ursäkta? Varför denna stress? Kan inte hästen springa fortare, så kan han inte. Vissa behöver mycket tid och ffa tålamod. En unghäst får ju aldrig någonsin köras så fort att han tar till galopp. När det händer är det bara att börja om från början. Trist, men så är det tyvärr. Du kan aldrig forcera fram en "travsäker" häst. Jobb, jobb, jobb. Har själv en 3-årsmärr som kom i min träning för 2 månader sedan. Väldigt galopplysten vid ökat trav. Nu travar hon jättefint, utan galopper. Tålamod är a och o. Laborera mindre med balanserna.

.

han är dock inte tränad så hemskt länge i "snabbare" tempon ( våras) dessförinnan riden mycket, men en någorlunda snabb häst hade väl hajat på den tiden eller?

Det här kan vara orsaken till hela problemet. Det är inte säkert att han har "hajat" än om han inte har varit tränad så länge. Det kan gå väldigt snabbt för en del hästar, men ta längre tid för andra utan att de senare är sämre hästar för det. Jag brukar aldrig köra mina så snabbt att de galopperar pga att tempot är för fort för dem. Då ledsnar de bara och det slutar med att de bara galopperar pga det. Försök att ligg cirka 10 sekunder långsammare än hästen klarar av att springa och låt hästen springa i de tempona ett par veckor så att den känner sig riktigt säker i de farterna. Det handlar ju om att träna teknik helt enkelt. Då brukar de sänka tiderna automatiskt utan att ha problem med att galoppera osv.

Vad GÖR man med travare som bara bara bara galopperar?
3 år tränad sen 2 år ungefär. välmusklad, bra steg, ohalt,
hög framaktion, kan det vara så att han slår sig på armbågarna utan att jag ser det?
hur skor jag honom ner därifrån isåfall?

hur kan en så galoppvillig häst någonsin bli travsäker? det blir dom aldrig va?

Var står hästen någonstans? :D

Jag har snabbläst inläggen och kanske missat något, så med risk för upprepning. Jag undrar: när blev han inriden, alltså hur gammal var han när du började rida på honom? Hur mycket väger ryttaren? Har du eller den som rider/kör tillräckliga kunskaper om unghästträning? Du skriver att du inte vill ha en fyraåring som springer 30-tider!? Ursäkta? Varför denna stress? Kan inte hästen springa fortare, så kan han inte. Vissa behöver mycket tid och ffa tålamod. En unghäst får ju aldrig någonsin köras så fort att han tar till galopp. När det händer är det bara att börja om från början. Trist, men så är det tyvärr. Du kan aldrig forcera fram en "travsäker" häst. Jobb, jobb, jobb. Har själv en 3-årsmärr som kom i min träning för 2 månader sedan. Väldigt galopplysten vid ökat trav. Nu travar hon jättefint, utan galopper. Tålamod är a och o. Laborera mindre med balanserna.

jag håller med.. det är ingen idé att stressa.. vi har en 6-åring hemma som precis börjat gått 1.26 :crazy: i våras gick han bara 1.40 :eek: så de är först i somras som han börjat sänka tiderna :cool: visserligen är han totalt talanglös men ändå :angel:

Kan ju ialla fall trösta dej med att vi har en likadan hemma hos oss, så du e inte ensam ialla fall :P Uppdatera oss om du kommer på nåt

jag är helt inne på din linje, problemet är väl det att galoppen kan komma i jogging tempo, och då får träningen gå i skritt.....

jag har verkligen aldrig pressat denna hästen till att gå fort,
han är väldigt rytmisk och stabil när allt funkar också lägger han plötsligt på en galopp när det går lite tungt.....

jag tar med mig dina ord om att dom kan bli hyfsade även om dom fattar lite trögt i början.....

skönt att höra..

vi kan ju starta gruppen : anonyma talanglösa tränare med galopperande travhästar......:crazy: '

eftersom jag är inne på att han går på sig och inte kan ta i på rätt sätt drog jag på honom mina beerbaum höga hoppskydd bak som skall göra att hopphästar öppnar upp bak när dom hoppar....

har inte velat använda dom innan eftersom dom verkar tunga och klumpiga...men hästen gick som en gud! och var väldigt stabil även i höga farter... ( höga och höga) men han höll sig i trav och hade inte en tanke på galopp...
tänk vad dom där rackarna kan påverka humöret....
jag får återkomma till dig om det slår väl ut i framtiden också....

:idea: Dra på ridskor i bak eller vikter... Funkar ibland!!!

ja, det kanske är bakaktionen som är problemet.....jag har mest stört mig på att han går så högt fram....fy rackarns vad det här är svårt!

Jag går tvärs emot alla andra och börjar misstänka att hästen fått för lite smisk ,om ni missförstår mig rätt ;) .
Tränade själv en häst som när jag körde själv på rakan inte tog ett travsteg. Med helstängt,pisk och en bestämd kusk gick han som en klocka :D .

ta det lugnt. Går inte stressa (går går väl men du tjänar inget på det) unghästar. hjälper en kille o kör en treåring, hon hoppade alltid för honom o de andra "proffsen". Jag sänkte ribban. Lät henne få tillbaka självförtroendet och låter HENNE bestämma farten men så att jag alltid har henne på bettet. När jag började kunde hon gå 1,50 nu går hon 1,25 tid lätt om jag ber henne. Man ska inte stressa och pressa...låt hästen mogna.

tillägga att hon aldrig galopperar längre ;)

du är nog helt rätt på det......

den kusk som han gått bäst för, muttrade bara lite att den här kan gå minst 25 otränad ....sen "körde"(ingen pisk behövdes kära läsare, bäst att vara tydlig här) hon upp honom i vagnen och då travade han på i 30 tempo ett varv med "bara" två galopper.

jag skall dra på halvstängt för det är det jag har i stallet....

är tacksam för era synpunkter!

Jag går tvärs emot alla andra och börjar misstänka att hästen fått för lite smisk ,om ni missförstår mig rätt ;) .
Tränade själv en häst som när jag körde själv på rakan inte tog ett travsteg. Med helstängt,pisk och en bestämd kusk gick han som en klocka :D .

aa, å hästen får bra minnen av träning..:cool: tycker säkert det är jättekul att springa sen...

Ts hur går han med andra hästar??

Ser du små sår eller lite svullnad på armbågarna?
Päronskor som e lite extra tunga i tån ska vara bra om de slår sig där.

Liknande trådar

Kropp & Själ Hur pratar man med vårdcentralsläkare så att man faktiskt får hjälp? Jag har inte sökt vård på VC på många år nu eftersom de aldrig...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
10 108
Senast: Raderad medlem 68338
·
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
11 740
Hästvård Uppgiven var nog ordet och efter att sökt och letat efter liknande problem ger jag upp. Veterinärerna kliar sig i huvudet och jag vet...
2
Svar
35
· Visningar
5 761
Senast: Josofinito
·
Ridning min irländare,het som en skogsbrand och hoppglad som bara den gick omkull milt för någon månad sen. Vi hade minimerat hoppningen innan...
Svar
10
· Visningar
2 282
Senast: Bullen22
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka