Future Factory

Horse_power

Trådstartare
Hoppas tråden kommer rätt nu :D

Vad tycker ni om Future Facotry? Bra/Dåligt? Varför?
Har ni varit med? Eller känner någon?
Varit med på nån utagning eller tittat på?
Både hoppning och dressyr nu, alla kommentarer är välkommna! :D

Funderar på att söka nästa år.. Men tror inte jag har någon chans :crazy: :p

Mvh//Horse_power

Sv: Future Factory

I år har de gjort en del mycket tvivelaktiga val, flera rider halvtaskigt och åtminstone en rider verkligen katastrofdåligt!! Hade varit bättre om de verkligen valt talangerna och inte de med flest och finast hästar. Jag har inte själv sökt, skulle inte vilja göra det heller.

Har en träningskompis som kom med, och förtjänar det. Men tydligen ingår det att bli snobb, för nu går det knappt att prata med ryttaren eller dennes mamma...

Edit: Glömde skriva att det gäller hoppningen...!

vad är det,,,,aldrig hört.
tv program eller?
ser sällan på tv

Tror det är när några ryttare ska vara förbilder för andra ryttare i typ vissa områden?

Äh någon annan får förklara om det ens är det jag tänker på :angel::p

Det är en ungdomssatsning som gjorts i Skåne och Småland(?) där man efter uttagning valt ut ett gäng juniorer som får träningar, föreläsningar och studiebesök i syfte att hjälpa dem vidare i sin ridning och klättra i klasserna. Mer info finns på skånska ridsportförbundets hemsida.

Det är andra året för Skåne nu, och ur de från förra årets trupp är det bara en (eller var i våras) som red högre än lokalt, och det gjorde hon redan innan...

va? jag har för mig att nästan alla rider högre än lokalt?
min kompis är med i detta årets satsning och hon rider bara lokalt på unghästarna men med hennes "första" häst rider hon 1,40 .

Jag menade de som var med förra året, de har inte kommit längre, liksom...

Men ärligt talat, behöver din kompis som redan rider 1,40 det här? Vore det inte bättre om "talangerna" som inte har rätt förutsättningar med sig (ex möjlighet till bra tränare, uppbackning hemifrån med kunniga föräldrar, pengar till och förmågan att se det bästa hästmaterialet) fick chansen här? Det var väl ändå meningen från början?

Småland började att ha denna satsningen i hoppning sen hängde skåne på, och nu har småland även för dressyr :bump:

Jo, visst tkr jag me att de skulle behövts detta mer, men OM de som har pengar ÄR talanger så visst ska d få vara me, men de med mindre pengar ska ha lika stor chans! ;)

Om jag söker så är dt till dressyren :p Ingen som vet nått om den?

Men ärligt talat, behöver din kompis som redan rider 1,40 det här? Vore det inte bättre om "talangerna" som inte har rätt förutsättningar med sig (ex möjlighet till bra tränare, uppbackning hemifrån med kunniga föräldrar, pengar till och förmågan att se det bästa hästmaterialet) fick chansen här? Det var väl ändå meningen från början?

Tänkte detsamma :crazy:
Jag tycker FF gick upp som en sol och föll som en pannkaka eller hur man nu brukar säga.
Blev så tyst om det.

mm jag har inte hört mycket om det alls.. bara läst lite grann, men nu var det längesen.. jag kanske bor för långt upp

Nej, det är på intet sätt ett tv-program. Det är en grupp talanger som tagits ut genom uttagningar där alla som ridit typ över 1.10 hoppning (eller något sånt...?) får delta. Dom får träningar, stöd till tävlingar (?), får komma in "bakom kulisserna" på Scandinavium, Globen etc för att se hur proffsen värmer sina hästar med mera. De ska, som charmex redan sagt, få en chans att utvecklas och klättra i klasserna.

Då har du helt fel. Jag var med förra året och mer än hälften av oss som var med förra året rider 140, och alla har startat högre än lokalt.

Flera av oss var t.ex. med på SM nu i Falun

kl

Min granne är med i Småland (hoppningen) i år, intagnings kraven var att ryttaren skulle vara under 18år, rida storhäst och vara befäst i minst 1,10m.
Jag var med på uttagningen i Jönköping där MÅNGA red inte alls särskilt bra utan dom som var duktiga kom med i princip. Det handlar om att även dom som inte har råd att köpa sig träningar och förutsättningar ska få en chans att få lite skjuts på vägen.

Dom har varit på tex förläsningar om träningsupplägg, exteriör/hållbarhet etc, träningar för Maria Gretzer i Falsterbo etc samt att de får gå back stage på Falsterbo och GBG Horseshow och vara med o gå banorna och få tips av landslags ryttare. Bland mycket annat.

Tyvärr så syns själva satsningen inte särskilt mycket och många vet inte om den vilket är lite synd. Jag tycker idén är mycket bra!

Flera av dom som var med i åtminstone Småland förra året rider Nationellt vad jag vet, 1,40-nivå.. Om jag inte yrar fullständigt så var det väl en tjej som var med förra året som vann NM nyss?

ur de från förra årets trupp är det bara en (eller var i våras) som red högre än lokalt, och det gjorde hon redan innan...
Jag menade de som var med förra året, de har inte kommit längre, liksom...

ehum.. näe :crazy:

Dom kan ju inte hjälpa alla, skulle dom ta med folk som tävlar lite smått pay & jumps på sin travare då dom inte har råd att köpa en dyrare häst, på grund av att dom ''kanske'' har talang ? Och
köpa häst, transport och presentkort på dyr tränare? etc.
Privat chaufför också kanske?
Ja, jag överdriver kanske, men alltså;
Har man inte pengar, tränare, etc, för att ta sig till toppen, så
hjälper inte lite stöd från FF för att vinna OS-guld.

om du förstår vad jag menar :smirk:

Senast ändrad av en moderator:

Jag tror inte Charmex menade att ungar med en travare ska tas med istället för de som redan tävlar, men kanske de som ligger på 110-120 nivå och verkligen HAR talang för att komma längre, men kanske inte den bästa möjligheten.

Jag trodde att FF skulle ta med de talangfulla ungdomarna som inte har ''filthy rich parents'' och introducera dem för hästägare med bra och lovande (ryttarlösa) unghästar som de kunde inleda samarbete med och hjälpa dem att få träna för de bästa och verkligen utvecklas.

Om man sen kollar vilka som var med förra året så hade nästan alla mellan 2-5 hästar.

Och iår är det såna med som ridit i Elitlaget på ponny, tävlat SM mm. B e h ö v e r man verkligen FF då?
Borde inte en annan skånsk ryttare som inte har 5 hästar fått chansen?

Liknande trådar

Ridning Vi får dotterns D-ponny på söndag, arabiskt fullblod, 17 år gammal. Han är fd tävlingsponny men är just nu inte i kondition...
2
Svar
20
· Visningar
2 248
Hästvård Den gamla tråden verkar ha dött ut så hoppas det är okej att jag startar en ny! Här kan vi dela med oss av hur det går med våra skadade...
15 16 17
Svar
335
· Visningar
32 217
Senast: Gilette
·
Hundavel & Ras Hoppas det är okej med en till sådan här tråd. Jag visste inte om jag skulle posta eller ej, känns som om jag mest skrivit, tagit bort...
2
Svar
34
· Visningar
3 566
Senast: Sasse
·
Övr. Hund Vi har bestämt oss för att utöka familjen med en hund. Nästa år kommer jag påbörja en utbildning på distans och kommer då vara hemma...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
7 519
Senast: Farao
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar