Fuskande bakben, träningstips önskas!

FlipTheFrog

Trådstartare
Min häst, G, har från början varit svagare i vänster bakben och jag har aldrig fått riktig rätsida på det problemet.. Flera tränare, veterinärer och equiterapeuter har tittat på henne genom åren (av diverse olika anledningar) och ingen har hittat något fysiskt fel på detta ben.

Hur som helst så har G gått på sparlåga under sommaren, varit avställd under hösten (pga hälta efter tappsko och intrampad tåkappa alt fång.. men jag har valt att tro på det förstnämnda) och nu igångsatt igen sedan i mitten av november.

Nu tycker jag att det är ännu mer påtagligt att hon inte vill bära med detta bakben.. (Eller så har det varit likadant hela tiden bara att jag inte riktigt velat se hur uppenbart det faktiskt är?) Vid skritt rakt fram på långa tyglar så sätter hon vänster bak utanför vänster frams spår. För att få vänsterbak i samma spår så krävs det att man rider en högersluta eller en vänsteröppna!

Det som händer är att G verkar vara på väg att sätta in vänster bak under kroppen men att hon breddar ut med det benet precis innan hoven ska nå marken. I vänsteröppnan går det att pressa in vänster bak under kroppen, men i högerslutan så kortar hon vid press hellre upp steget än att kliva in under sig.

I vänster galoppen ser jag inget uppenbart fusk, men jag kan rida med en mycket högre samlingsgrad i högergaloppen.

Är hon så supersvag eller fuskar hon mer än vad nöden kräver undrar man ju.. Har hon fullständigt lärt sig att komma undan mina hjälper? Eller tror hon att hon gör rätt då jag inte korrigerat detta ordentligt? Kan det delvis handla om en rörelsestörning? Ja, jag kommer troligen att få jobba uteslutande med detta på kursen nästa helg.. Tråkigt men nyttigt - man kommer ju inte vidare på riktigt ifall det inte fungerar, det inser jag ju!

Har ni något tips på hur man bryter ett sånt här mönster, hur man provocerar bakbenet att faktiskt kliva in under kroppen i högerslutan t ex? Vad tror ni om vänstergalopp som styrketräning snarare än skolor? Där borde det ju inte gå att komma undan bärarbete..?
 
Sv: Fuskande bakben, träningstips önskas!

tyvärr har jag inte några tips att ge dig, men jag måster bara kolla med dig om det är du som har en häst efter bellini? och om det möjligtvis är så att det är denna som har problem med vä bak? har ett litet minne av att det kan ha varit du, annars ber jag om ursäkt! :o

jag vet en bellini avkomma som också är betydligt svagare i sitt ena bakben, tyvärr kommer jag inte ihåg vilket det är nu på rak arm..
 
Sv: Fuskande bakben, träningstips önskas!

Kanske problem med höftleden? Vet ett par hästar som har blivit sprutade i just höftleden som haft dessa besvär. Sanslöst svårt att påvisa på ett böjprov men jag vet ett par ägare som tvingade vet. att spruta i den leden (väldigt svårt) och hästarna blev bra.

Nu tänker jag inte på dom falska höfterna däruppe utan dom längre ner i mitten av ja vad den nu heter ovanför låren :o
 
Sv: Fuskande bakben, träningstips önskas!

Alltså, slå inte på mig nu, men jag kommer fråga hur hovarna ser ut;)
*hukar sig*

Många fackmänniskor tänker inte på hovarna och deras form i sånna här utredningar. Vore jätteintressant att se bilder.
De flesta jag sett som envisas med att avlasta ett specifikt ben, och där inga veterinära fynd gjorts, har blivit mycket bättre av ändrad hovvård.

Slå inte på mig:o

/Migo
Yrkesverksam barfotaverkare...
 
Sv: Fuskande bakben, träningstips önskas!

Min ena häst är precis likadan fast spegelvänd, så jag ser fram emot tips jag också.

Något som hjälper för oss är om jag ser till att benet verkligen "får plats" att komma in under hästen, så att inte jag med min kropp hindrar det från att komma in och bära. Om jag fokuserar på att "lyfta upp" höger sittben (vänster i ditt fall då) ur sadeln så gör det skillnad. Men det kan ha att göra med att jag har lätt för att hamna snett i sadeln, sitter man perfekt rakt kanske det inte hjälper.

Du föreslog galoppträning men visst går det att komma undan att bära med inner bak även där, om hästen går på dubbla spår med baken innanför... Men tänker man lite öppna också, eller tar med sig ytterbogen in i "piruettvändningar" så borde det väl bli rätt?
 
Sv: Fuskande bakben, träningstips önskas!

Jag har jobbat mycket med svaga bakben pga spatt och div annat elände.. Men här kommer mina bästa träningstips (som i sin tur kommer från samråd med veterinär och hästmassör):

1. Bygg upp ett bomträningsställe som ser ut så här: I mitten en upphöjning på ca 40 - 50 cm (tex av bildäck med en platta ovanpå), som du själv kan stå uppepå. Sedan lägger du 3 - 4 bommar ut från upphöjningen på jämna avstånd. Hästen ska sedan i skritt gå på en ganska liten volt över dessa bommar (som är högre ju mindre volt hästen gör). Det man vill komma åt är den kombinerade lyfta-vrida rörelsen. Byt varv ofta och ägna 5 - 10 min varannan dag åt det (ungefär).

2. Promenera hästen i kuperad terräng.

3. Tömkör över bommar som successivt (allteftersom hästen blir starkare) höjs. Både raka och böjda spår.

4. Galoppjobb på volt över höga bommar.

Jag skulle generellt satsa på att jobba hästen mycket från marken med de 3 första punkterna för att när den har mer av kondition och styrka jobba även med punkt 4 (+ övrigt arbete med skolor, klättring, etc).
 
Sv: Fuskande bakben, träningstips önskas!

Vet ju inte hur mkt samlat du rider, men ofta tappar de lite rörlighet i bakkärran. Skulle rida den mer i rund o djup o bara få igång o stärka den- först.
Sen är du ju medveten om problemet o kan tydligen få den i arbete med bägge bak.:bow:
 
Sv: Fuskande bakben, träningstips önskas!

Vad händer om du rättar in framdelen på bakdelen i vänster varv.

Min sprang på sniskan ('tagen bakdel') i vä varv, det satt högt upp.

Om det gör ont att rätta in framdelen på bakdelen så kommer den att protestera

Likaså om du har sådna kontroll på din possition att du kan ruda bakdelsvänding och hästen rak dvs hidnra den att fuska med att flytta bakben - lägga bä'cken på sned, skjuta ut en bog, eller annat ormande.

Vore det min hsät skull jag tömköra "fyrkant" (gå strax bakom eller vid sadelgjorden) och tömlöra rakt på kortsidorna och vända i hörnen för ledande innertöm ( direkt i bettringen)
Gör du rätt och vänder hästens hals innåt så skall den gå fram med inner höften.


Börjar den försöka springa ifrån eller krångla så gör det ont.

Igen - du måste ha hästen rak och uppe på yttertöm innan vändningen

Lycka till
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Fuskande bakben, träningstips önskas!

Du har fått en massa råd ang övningar! OCh du? (Detta är ju ändå klassiska forumet:o )

Jag antar att du redan kollat vad du gör? AnnaA var inne på en ev förklaring. Sitter du rakt över, är du helt säker på det? Ger du hästen utrymme för det den klarar fysiskt? Har du för höga krav för dess styrka?

Jag tror inte på galopp. Skritt och trav med många övergångar på en åttvolt och med fokus på din sits, samt ställning och rid svag öppna i övergångarna i ena varvet och lite baken in i andra.

Om det verkligen inte är du eller något du gör, skulle jag bli bekymrad och ändå fundera över ev fysiska fel. Tror inte hästar så hårdnackat vägrar, trots så många försök utan att det då sitter i ridningen eller i hästens kropp.

Kanske missade det, men vad säger tränare?
 
Sv: Fuskande bakben, träningstips önskas!

Vet ju inte hur mkt samlat du rider, men ofta tappar de lite rörlighet i bakkärran. Skulle rida den mer i rund o djup o bara få igång o stärka den- först.
Sen är du ju medveten om problemet o kan tydligen få den i arbete med bägge bak.:bow:

Jag repeterar detta eftersom jag har sett en häst- ofta som alltid rids i samma form.
Den har tappat det mesta av sin fina gång o en dag så la h*n ner den o jösses vilken skillnad:bow:
Den hade dessutom haft problem i länden o behandlats för detta.
Fick sen tillbaka en del av rörligheten o aktiviteten.

En häst kan behöva bygga lite andra muskler efter t.ex. sjukdom- först. Att man inte belastar bakdelen så hårt,utan nöjer sig med ridning i jämnvikt bara.

Bakbenskadorna har ju ökat i mångas strävan efter för mkt samling- för fort.
 
Sv: Fuskande bakben, träningstips önskas!

Som jag skrev på Mulen tycker jag det låter som om hon är kort på utsida, baksida lår. Då får de en sån rörelse, dvs rör bakbenen hyfsat rakt in under just när de lyft dem men precis innan de sätts ner så förs hoven utåt i en cirkel-rörelse och landar utanför framhovens spår.

Om hon är kort i dessa muskler så kan massage & stretching (av utsida & baksida lår - dvs framåt åt sidan under hästmagen, och olika varianter på den) gott räcka för att vända en ond cirkel.

Att pressa eller med teknik rida in bakbenet är ingen hit. Jag skulle dock försöka frigöra rörelsen genom att förändra rörelsemönstret. Vissa får en bättre rörelse om de skjuter på mer, vissa får en bättre rörelse om man ber dem korta av skjuttiden. (dvs rider in bakbenen ganska mycket inunder kroppen) Det får man prova sej fram. Kanske måste du rida skolor med mindre tvärningsgrad?

I övrigt håller jag ju med AnnA_ :cool:
Mycket ofta så beror det där på att ryttaren inte tillåter rörelse inunder kroppen för att den är lite sned. Hästar är superkänsliga, det behövs inte mer än en liten snedhet i ryttaren!
(du har ju faktiskt emellanåt hjälp från marken, kan du inte be H att filma dej eller åtminstone ta massa massa kort på din placering i sadeln)
Jag borrar gärna ner mitt vänstra sittben och vissa hästar svarar genom att ställa in vänster bak inunder kroppen (men går undan i länden och kortar av bakbenssteget - dvs "bär" in mer på det benet..), andra svarar genom att ställa ut det bakbenet utanför kroppen. Summan av kardemumman = jag får ingen rakriktning åtminstone :D
När jag tänker mej att jag ger plats under det sittbenet, och samtidigt placerar mej rakare över hästen (för mej innebär det att placera högra sittbenet närmre ryggraden och något fram), så känns det galet de första 5-10 minutrarna eftersom jag har som en stor "hålyta" under sittbenet, plus att jag måste räta upp mej i den svaga sidan av mellangärdet (högra) - men ofta brukar det börja hända grejer och man känner hur hästen förändrar sej och kan börja rakrikta sej. Den kanske inte alltid är så lycklig över det i början dock, och kommer förstås försöka placera om dej så att du hamnar i den mer invanda snedheten, men krångla inte så mycket utan vänta bara ut den och tänk på din egen position, så kan det hända spännande grejer.

Sitter man sned ett längre tag är det svårare både för häst & ryttare att korrigera det. Men å andra sidan, så är ALLA sneda på ett eller annat vis, så det är inget unikt problem.....även om alla är unika i sin snedhet! :D
 
Sv: Fuskande bakben, träningstips önskas!

Har själv en häst som "fuskar" på detta viset. Kan inte ge mej sjutton på att det har med hästens ovilja till arbete att göra. Känner att hästen vill arbeta men att kroppen sätter stopp. Har nu fått tipset om byte av equiterapeut, min är inte dålig men det finns en man som heter Håkan Lundell som jobbar med si-leden. Håkan har utarbetat en egen metod och 8 av 10 av våra hästar har just det här problemet. Låsningar i höften som gör att det nyper och tar imot. Hästen tar kortare steg på ena sidan. Håkan finns i Eskilstuna och det finns även möjlighet att läsa på hans egen hemsida. Det sägs att veterinären inte hittar/ser detta men kanske är det just detta som några har fått sina hästar sprutade för, som någon skrev om i ett inlägg.
 
Sv: Fuskande bakben, träningstips önskas!

Jag repeterar detta eftersom jag har sett en häst- ofta som alltid rids i samma form.
Den har tappat det mesta av sin fina gång o en dag så la h*n ner den o jösses vilken skillnad:bow:
Den hade dessutom haft problem i länden o behandlats för detta.
Fick sen tillbaka en del av rörligheten o aktiviteten.

En häst kan behöva bygga lite andra muskler efter t.ex. sjukdom- först. Att man inte belastar bakdelen så hårt,utan nöjer sig med ridning i jämnvikt bara.

Bakbenskadorna har ju ökat i mångas strävan efter för mkt samling- för fort.

Mkt klokt:bow::bow:
 
Sv: Fuskande bakben, träningstips önskas!

Stort tack alla för funderingar och tips och råd!

Jag har inte krävt samma samlingsgrad som jag gjorde när hon var igång på riktig senast (fram tom juni), då trampade vi, gjorde terre-á-terre embryon och i varje fall arbetspiruetter och försökte leka fram passage... *drömmer mig tillbaka* men kanske har det ändå blivit för mycket? Har jobbat mkt med tempoväxlingar och försökt rida i en ganska lång och låg form, skrittklättrat lite och lagt till skolorna så nätt först de sista veckorna. (Tänk om mitt långsamgalopperande på 2 x 40 meter har gett henne sån träningsvärk att det är de som gör att vänsterbak inte vill jobba? :o *hoppas på denna enkla lösning*)

MEN - apropå att sitta rakt i sadeln.. NEJ, jag det kan jag i ärlighetens namn inte säga att jag gör! Hur eländigt det faktiskt är med detta vet jag inte (ingen tränare har varit på mig om det i alla fall) men när sambon använder min sadel så får hon alltid länga ett av lädren mer än det andra och hon är inte den enda som har påpekat detta.. Höger stigläder är det som jag har kortare för att tycka att jag sitter rakt i sadeln och ändå undrar jag om jag inte flexar lite i höften för att kompensera....

Har inte ridit för någon tränare under den här ingångsättningsperioden. Till helgen ska jag på kurs och nu funderar jag på ifall jag borde ta min andra häst istället, eller om jag ska ta med denna för att få hjälp med problemet. Det känns ju inte så sjysst att rida henne om hon faktiskt har något fysiskt fel - samtidigt som det vore skönt att få hjälp att avgöra om det är enbart eller delvis ett rid- och/eller sitsfel. Min sambo tittade på oss igår och tycker att det är tydligare nu än var det har varit förrut att vänster bak undviker att träda in under tyngdpunkten.

När det gäller fysiska fel så påminde sambon mig om ett tillfälle för några år sedan då slutorna (ena eller bägge minns jag inte) plötslig upphörde att fungera på hästen, jag har för mig att hon kortade upp sig och protesterade och tydligt visade att hon inte ville jobba (så visar hon dock inte nu!).

Vi hade då ut en equiterapeut som lossade något bak i ländryggen/korset och vid nästa ridpass var det som att sitta på en annan häst... Tyvärr finns denna ET nu 40 mil härifrå och är dessutom ryggskadad själv, ska konsultera henne per telefon i alla fal.
Si-leden har jag även hört nämnas från annat håll också som möjlig kandidat till bov i dramat.

Ikväll blir det jobb från marken och så ska vi försöka analysera vad som händer och sker...

Stretcha och massera ska vi testa också.

Tack igen för tankar och tips på övningar etc.. Nu måste jag ju gå till botten med det här problemet!
 
Sv: Fuskande bakben, träningstips önskas!

Jag kom att tänka på en träning med Julio Borba som jag tittade på. Där var en mycket duktig ryttare på en fin häst och de övade galoppiruetter. De blev hyfsat bra, men inte riktigt centrerade och hästen ville gärna sladda iväg med bakdelen istället för att bära på det jobbiga benet. Då satt Borba upp och gjorde direkt några "perfekta" piruetter! :eek: Hur gör du, undrade både ryttaren och vi i publiken!
Han svarade bara

- You have to LET him pirouette :love:

Och ofta är det nog så "enkelt"... Att det är nån liten muskel i våran kropp som spjärnar emot och hindrar hästen. Jag försöker komma ihåg att tänka så när jag kör fast - "you have to let him"


Nu har jag i alla fall varit ute och ridit och analyserat mig och min häst... Ska försöka översätta övningarna vi provade till erat varv.

Jag red på volt i skritt och trav i vänster varv och växlade mellan
* utåtställd häst (men ganska rak i kroppen) och flytta framdelen i "piruett-tänk" åt vänster
* böja inåt och rida vanlig öppna
* böja utåt och rida sluta åt höger (öka volten)
Hela tiden överdrev jag att lyfta upp vänster sittben helt ur sadeln och sträcka ut min högersida (ägg under sittbenet sa de till mig på buketräffen vi hade här nyss och det var faktiskt ett rätt bra tips!) Den här övningen tycker jag kom åt både fram- och bakdel och rätade upp oss ganska bra.

Sluta åt höger i skritt och höger galoppfattning ur det tycker jag också får höften att ställa sig rätt och det svåra benet att komma in under kroppen och bära. Speciellt om man får till lite extra samling i skritten, så att den riktigt sätter sig i fattningen.
 
Sv: Fuskande bakben, träningstips önskas!

Håller med Evis, det låter lite som om biceps femoris, yttre låret, kan vara kort, den drar benet utåt i framsträckt läge.
Men varför den blivit det isåfall kan man ju kanske nysta vidare till något mer problem. Det mesta har ju en orsak. Kan den ha avlastat något med vä bak? Isåfall är det väl snarare övertränat o behöver vila och uppmjukning, inte träning.

Om det är en låsning i ena SI-leden tycker jag det brukar vara ganska rejäl niväskillnad i höfterna uppställd på gången. Fram och uppdragen höftkam.

Min kan sätta till sig i höger korsbensled (området runt omkring oxå) och drar då upp hö höft och blir stummare i vä bak då det får skjuta på mer i motionsarbetet.

Det är ganska lätt att åtgärda nu då proffs har behandlat det från grunden och jag kan hålla efter ibland med lite rörelser. H*n gick förresten samma klass som herr L, men jobbar inte lika koncentrerat med SI-leden utan fokuserar lika mkt på hela hästkroppen. Har bara rättat till "vår" Si-led en gång och sedan håller vi efter med massage o annat.
H*n menade att problemen i Si-leden inte är ett isolerat problem som bara kommer och så kan fixas omedelbart. Ofta kommer låsningen i ett senare skede efter överansträngning/felträning/skada och hänger ihop med annat.
Typ, hästen halkade i hagen, ja men varför var den så känslig just där att den fick en låsning av att halka lite?

Vår häst får problem av att vila helt eller träna oregelbundet eller att maten blir felbalanserad. X-förlamning, det sätter sig gärna på den tidigare dåliga sidan, varför den blev dålig, det kan man göra en avhandling av...

den övermusklade (o ibland spända) vä bak på vår häst finns nog kvar ett tag tills vi tränat till det hela jämnare. Ligament och vävnad som länge varit ansträngda kan ju ta tid att få att fungera optimalt.
 
Sv: Fuskande bakben, träningstips önskas!

Nu kommer alla att doda mig,

Men din vet sager att det inte ar nagot fel med bennet, ingen kan hitta halta, vid bojprov hander inget.

Vad hander om du ger din hast smartstillande och rider hasten (en gang) borjar den anvanda det bakbenet mera da? Blir det nagon skillnad?
 
Sv: Fuskande bakben, träningstips önskas!

kl

Min häst tycker också vänster bak är rätt jobbigt i början på ridpassen. När jag rider för tränare kommer vi förbi det och hästen blir rak och fin i kroppen.

Däremot får jag ont i ryggen av de passen, ffa i muskeln ovanför höger höft. Jag känner mer och mer att det troligen är jag som sätter felet i hästen, det är min sneda rygg som hindrar henne.

Tyvärr är det inte fullt korrigeringsbart på mig då jag har en icke rak ryggrad i korset som alltid kommer kämpa mot musklerna.

Men jag tror som vissa andra här, vi måste själva vara raka för att få hästen rak.
 
Sv: Fuskande bakben, träningstips önskas!

Men jag tror som vissa andra här, vi måste själva vara raka för att få hästen rak.

Och det är mycket därför jag tror det är så himla fruktbart att jobba hästen avsuttet. Då ger man hästen en chans att stärka de bitar man som ryttare tenderar att försvaga.
Samtidigt borde man ju själv ta tag i sina svagheter.... på gymmet :eek:
 
Sv: Fuskande bakben, träningstips önskas!

Håkan har utarbetat en egen metod och 8 av 10 av våra hästar har just det här problemet. Låsningar i höften som gör att det nyper och tar imot. Hästen tar kortare steg på ena sidan. Håkan finns i Eskilstuna och det finns även möjlighet att läsa på hans egen hemsida. Det sägs att veterinären inte hittar/ser detta men kanske är det just detta som några har fått sina hästar sprutade för, som någon skrev om i ett inlägg.


Och jag har blivit "varnad" av min veterinär (som är utbildad kiropraktor dessutom) för denne Håkan. Just för att han finner att "alla" hästar har problem i SI leden..
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 072
Senast: Freazer
·
Hästhantering Har ett litet problem med den ena hästen. Han är 8 år, väldigt snäll men har attityd, är känslig och uppmärksam, både när det gäller...
Svar
18
· Visningar
2 291
Senast: Jealle
·
Hästvård Ja, rubriken säger det mesta ;) Jag är djupt oroad över min ena pålle som inte känns hundra fräsch :( Bakgrund: Hästen är ett...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 076
Senast: Jate Volim
·
Dressyr Har börjat rida min gamla häst igen efter lång vila och det har gjort att en del funderationer blivit ställda på sin spets. Just det här...
Svar
4
· Visningar
1 137
Senast: Asa_S
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp