Sv: Livrädd för att hon ska vara halt!
Min häst har för det första ganska högt ansatt hals, sen är hon en spänd/vaken individ, så kan hon så går hon gärna högt med huvudet. Hon vill gärna peta ut bogarna också, fuska i öppnor och så. "Tyvärr" har hon väldigt lätt för samling, så hon kan göra sig superkort och vill ju då inte gärna länga ut halsen.
Egentligen är det enda jag kan göra åt det att jobba mycket sidvärtes och få ner hennes nacke och få henne avspänd, så det jobbar vi ganska mycket med.
Lägger till lite egna erf i tråden...
Min är som din vaken och går med halsen högt (men ej högt ansatt och ej lätt för samling, har underhals "av naturen" och är supervaktig, måste se och höra allt
) Måste ridas som du beskriver.
Hon har en äftlig tendens att få "tying-up" som inte är ovanligt hos ston och särskilt fullblod, dvs en form av korsförlamning, och vanligare hos just såna personligheter som hon, som lätt kan stressa upp sej.
Hon har haft ett par anfall förr genom åren, senast våren för två år sen, kanske tre totalt (alltid på våren) men fick nu ett tydligt nyligen i samband med brunst (är sånt som spelar in) samt avkyld pga de glömt lägga på täcket när hon kom in efter att ha busat i solen i hagen (är ju svalare på kvällen när solen går ner då måste hon ha täcket). Kan ha varit andra faktorer också som gjorde att hon fick det,
Men för mej blev det en påminnelse om att hon faktiskt har den här benägenheten och jag tror nu att den stelhet i bogarna (sätter sej alltid där när det kommer) som jag känner vid tex brunst, vissa gånger mer, är en lättare variant av samma sak.
Sist nu såg hon halt ut, först diffust, var klart stressad också, sen efter att jag var borta en dag och hon gick i hagen var hältan värre och hela bogpartiet var stelt särskilt vänster. Kort i steget, lite hälta vä.
Med massage, stretching, B o T på rygg o bogar, mera B-vitaminer och E samt selen gick det tillbaka och hon är just nu mjukare än nånsin i kroppen
Hon har stora galopphästbogar, och det är som sagt där det satt sig när hon fått anfall. (mamman hade samma) Hon är ridhäst nu, men bogarna är som de är, hon är byggd sån helt enkelt.
Så jag tror att det trots allt var bra att jag påmindes om det här och kan kanske förebygga även de små "attackerna" som jag tror det är hon får vid brunst.
Så det är en teori man kan ha med om hästen är den stressigare vakna typen, har kraftiga bogmuskler och inte tål kyla så bra, samt blir stelare i vissa perioder.