Fuskande bakben, träningstips önskas!

Sv: Fuskande bakben, träningstips önskas!

Och jag har blivit "varnad" av min veterinär (som är utbildad kiropraktor dessutom) för denne Håkan. Just för att han finner att "alla" hästar har problem i SI leden..

Han har behandlat min ena en gång- när den var SYNBART sned efter omkullfallning o sen inte hittad ngt fel efter det.Den andra har han aldrig behövt åtgärda- någonstans.
Jag hade varit inne på klinik 2 dagar tidigare o det blev konstaterat hälta högt upp. Sprutades då i knät o skulle skrittas, men gjorde inte det eftersom jag kände felet bara av att sitta upp, utan ringde honom istället.
DIREKT efter behandlingen- menar omedelbart- fick hästen en helt annan uppsyn(hade nog glömt bort vad som var normalt)
O när jag satt upp 3 dagar senare var den REN.

Min vänninnas häst var innan behandling lite oren bak- ibland. Den hade ngn gammal låsning i höften o nacken.
Det är nu 2 år sen o den har varit helt OK efter det o inte fått ngt återbesök.
 
Senast ändrad:
Sv: Fuskande bakben, träningstips önskas!

Han har behandlat min ena en gång- när den var SYNBART sned efter omkullfallning o sen inte hittad ngt fel efter det.Den andra har han aldrig behövt åtgärda- någonstans.
Jag hade varit inne på klinik 2 dagar tidigare o det blev konstaterat hälta högt upp. Sprutades då i knät o skulle skrittas, men gjorde inte det eftersom jag kände felet bara av att sitta upp, utan ringde honom istället.

Min vänninnas häst var innan behandling lite oren bak- ibland. Den hade ngn gammal låsning i höften o nacken.
Det är nu 2 år sen o den har varit helt OK efter det o inte fått ngt återbesök.

Jag tror säkert att han är jätteduktig. Tycker bara man ska vara lite misstänksam på när en lösning presenteras som "universell". Precis som när hästtandläkaren rekommenderar samma bett till alla hästar, oavsett utbildning och träning.

H är ju såklart också en konkurrent till min veterinär...
 
Sv: Fuskande bakben, träningstips önskas!

Jag köper inte den där tandläkarens argument heller- som många andra.:angel:
 
Sv: Fuskande bakben, träningstips önskas!

Hejsan. Nu vet jag inte om någon har skrivit det jag skriver, för jag hinner inte läsa igenom allt...
Min häst var precis som din, svag i vänster bak. Vi red för instruktörer varannan vecka och gissa om jag blev paff när hon satte upp koner i sicksack mönster? Vadå. vi vill väl inte rida slalom som man gjorde i början på ridskolan?! tänkte jag liksom då. blev liksom gör irriterad för bortkastade pengar.
MEN vi skulle backa mellan konerna! Gissa hur svårt de var med styrningen?! Sedan sa hon att vi skulle backa i volter och sedan åttvolter! Jag har aldrig i hela mitt liv backat i sådana övningar, var hemskt jobbigt för både mig och hästen.
Men hon sa att min häst behövde stärka bakdelen och det här var perfekta övningen.
Gissa hur fin hon blev efter dessa övningar? Blev himla mycket finare i steget, både att rida och se på.
Lycka till!
 
Sv: Fuskande bakben, träningstips önskas!

Han har behandlat min ena en gång- när den var SYNBART sned efter omkullfallning o sen inte hittad ngt fel efter det.Den andra har han aldrig behövt åtgärda- någonstans.
Jag hade varit inne på klinik 2 dagar tidigare o det blev konstaterat hälta högt upp. Sprutades då i knät o skulle skrittas, men gjorde inte det eftersom jag kände felet bara av att sitta upp, utan ringde honom istället.
DIREKT efter behandlingen- menar omedelbart- fick hästen en helt annan uppsyn(hade nog glömt bort vad som var normalt)
O när jag satt upp 3 dagar senare var den REN.

Min vänninnas häst var innan behandling lite oren bak- ibland. Den hade ngn gammal låsning i höften o nacken.
Det är nu 2 år sen o den har varit helt OK efter det o inte fått ngt återbesök.
Va skönt att det är någon som har goda erfarenheter om H. L. Jag gick ju på hörsägen, har alltså inte provat honom själv ännu. Känner däremot en tränare i grannbyn som är helt såld på H.L, säger att han är fantastisk. Så för min del så stärker AXEL s vetskap bara mitt beslut. Ska ringa under dagen och boka tid till H.L, hoppas att han har vägarna mot norr snart. Vad det gäller höftproblem så är det väl inte så konstigt att hästen har låsningar just där, titta bara på oss själva var sitter våra svagheter och hur många av oss har inte det ena benet längre än det andra ? Det är oxå si-leden ! Och vem kan med säkerhet säga att veterinären har alla rätt i allt den säger ?
Ja nu stack jag väl ut hakan och riskerar en smäll, men så ser jag det. Många gånger så har inte veterinären svaret, utan faktiskt equiterapeuten som jobbar på djupet.
 
Sv: Fuskande bakben, träningstips önskas!

Alla kiropraktorer osv envisas med att korrigera min höft, det gör inte en läkare för de ser att den är sned pga min sneda ryggrad.

Så man ska inte kasta veterinärer i sjön, de har trots allt en lååång, mycket mer ingående utbildning.
 
Sv: Fuskande bakben, träningstips önskas!

Alla kiropraktorer osv envisas med att korrigera min höft, det gör inte en läkare för de ser att den är sned pga min sneda ryggrad.

Så man ska inte kasta veterinärer i sjön, de har trots allt en lååång, mycket mer ingående utbildning.

Har inte påstått att veterinärens el läkarens utbildning ska kastas i sjön. Puttar lite för equiterapeuten som enl mej och många andra ser helt andra lösningar. Sprutan el smärtlindrande av annat slag tar ju bara bort symtomen, orsaken till problemet kvarstår för det mesta.
 
Sv: Fuskande bakben, träningstips önskas!

Man börjar ju med läkare /vet. o går sen vidare eller om man känner igen gamla symptom.
 
Sv: Fuskande bakben, träningstips önskas!

Jag har varit där 2 ggr o fått hit honom 2 ggr.
fick nys om honom då han behandlade en annan kompis häst. Jag var med vid besöket o det var riktigt spännande. Även den hästen blev bra.
Han känner efter/ kollar först o behandlar alltså inget i onödan, som jag har sett andra kiropraktorer göra.
 
Sv: Fuskande bakben, träningstips önskas!

Har också mkt positiv erf av direkt och varaktigt resultat efter behandling hos honom.
Det var efter en låsning som uppstod vid ett galopplöp efter bla att ha blivit påssprungen och därav problem i en kurva där det blev lite kaos och missförstånd med jockeyn. Det är enorma krafter i såna sammanhang så att skadan uppstod var inte konstigt alls.....

Mycket bra och troligen undveks långa utredningar på klinik som fö rek denna behandling.:bow:
 
Sv: Fuskande bakben, träningstips önskas!

Jag har varit där 2 ggr o fått hit honom 2 ggr.
fick nys om honom då han behandlade en annan kompis häst. Jag var med vid besöket o det var riktigt spännande. Även den hästen blev bra.
Han känner efter/ kollar först o behandlar alltså inget i onödan, som jag har sett andra kiropraktorer göra.

Precis min erf. Kollar igenom hästen först och behandlar där det sitter.
 
Sv: Fuskande bakben, träningstips önskas!

KL

Bara lägger mig i

För det första så undrar jag om det inte är SL leden som Håkan Bråkan menar - har för mig att jag läst en gammal artikel..

Annars tror jag nog många hästar har/får låsningar i S-i leden på ena sida helt enkelt för att de går så snett med bäckenet - får man aldrig tag i det så blir det ju så...
Det är ju samma med människor.

man behöver hjälp att få bort låsningar - men också hitta orsakerna till att de uppstår.

Vet att många ET behandlar med bakbensryck....

jag är glad att min ET har bättre omdöme -
Det behövs ju inte så mycket fantasi för att lista ut vad som skulle hänt om ngn ryckt i min häst:eek:

(problem högre upp - som hade förvärrats)

Samma den förra som dog - om någon manipulerat halsen på den hade den väl ramlat ihop...

Rent medicinskt så ligger s-i leden så himla djupt i bäckenet på en häst - så problem där är svåra att diagnosticera.

Om det inte är fråga om en sk övertänjning. dvs vrickning - då skall man heller inte manipulera (knäcka) och definitivt inte vid en inflammation där

När man väljer behandlingsmetod skall man nog vara lite medicinskt medveten om vilka olika problem som kan finnas....

Vid en hel del tillstånd så kan det förvärras av knäckande/ryckande...

Jag är dock inte generellt emot det dock - jag måste få loss mina leder varje dag pga av sjukdom. annars skulle jag inte kunna sätta på mig skorna :D
 
Sv: Fuskande bakben, träningstips önskas!

Alla kiropraktorer osv envisas med att korrigera min höft, det gör inte en läkare för de ser att den är sned pga min sneda ryggrad.

Så man ska inte kasta veterinärer i sjön, de har trots allt en lååång, mycket mer ingående utbildning.



ja och alla lägger mycket enerig på att få mitt vänstra ben längre - vilket är en omöjlighet då det är 2 cm kortare iskelettet.

Det verkligt ihoptryckta benet - det högra som försöker musklulärt anpassa sig till det andra kortare - har de adrig rört...

Där var det låst kan jag säga........

Enkla sanningar - leder bara till återvändsgränder
- veterinären först

(eller ortopdeen :crazy:)
 
Sv: Fuskande bakben, träningstips önskas!

Jag hade fel S-I leden var det
 
Sv: Fuskande bakben, träningstips önskas!

Känns lite hemskt att peka ut en person med namn såhär..
Måste tillägga att måånga är jättenöjda, vi var på väg oxå med vår häst, men åkte till en annan av en slump/otålighet.
Det är ju inte så himla svårt att manipulera en låsning i en led, det svåra är ju att nysta upp hela härvan av problem och hitta det som kanske skapade låsningen.

Har själv en sjukdom som orsakar låsningar. Är ju intressant att uppleva vad som händer efter att ha legat på ena sidan en stund och kliva upp och vara s-formad i ryggen med ont överallt. Lite vridningar och lossningar av leder och självbehandling av si-leden och så är man rak.. Svårare med bröstrygg och nacke.. Men det känns att är bäckenet-länden sned då skiter det sig med ridningen, ingen större mening!

Så jag blir inte bra långvarigt av manipulationer, men de är nödvändiga för att inte bryta ihop av snedhet, smärta och nervklämningar.

Samma med hästarna. Man måste ju tänka lite längre hela tiden om man har ett problem som återkommer.
 
Sv: Fuskande bakben, träningstips önskas!

Är också inne på SI-leden. Rätt vanligt skulle jag tro.
Sen *kan* det ju också vara så att hästen är lite felmusklad eller gått knasigt så länge (lyckats fuska) att den lärt sig en felaktig teknik. Är det det senare så skulle jag nog ridit mycket just öppna för att få till rätt teknik med bakbenet. För att sen när man går ur känna av att bakbenet fortfarande är på plats. Kanske lättast från marken där man ser det tydligare...

Hade själv en häst som förde ut höger bak utanför, den vinklade ut istället för att sätta under. Anledningar fanns det så många (från början) att det är svårt att säga exakt vad som orsakade det, men när det väl kändes dags att rätta till så var det "bara" att se till att ha bakbenet på plats, om man tappade tekniken så återgå till en övning där man lättare fick kontroll på bakbenet (för mig var det nog lättare med slutan faktiskt, men för hästen var huvudsaken att den var jämnt böjd) och sen hålla det på plats så länge som möjligt alt. gå tillbaka till markträningen ett tag för att bättre få in känslan för hur hästen rör sig.
 
Sv: Fuskande bakben, träningstips önskas!

Så jag blir inte bra långvarigt av manipulationer, men de är nödvändiga för att inte bryta ihop av snedhet, smärta och nervklämningar.

Samma med hästarna. Man måste ju tänka lite längre hela tiden om man har ett problem som återkommer.

För vissa är det såklart lättare att det kommer tillbaka än det andra, men som sagt - då har man inte kommit åt alla pusselbitar som ställer till det.
Vissa jobbar nog mer holistiskt än andra helt enkelt.
Kan ta två ET-behandlade hästar som exempel;
min nuvarande är hyfsat "bra" redan nu (fortfarande lite snedmusklad och en ynka låsning kan komma tillbaka ibland så vi kör med återbesök även om det är en otrolig skillnad) trots "sneda höfter" problem med SI-leden, diverse låsningar, väldigt stel bakdel osv. Kan tänka mig att den haft problem ända sen den gick på travet eftersom den hade rätt många galopper och ojämnt resultat :crazy: ändå blev det alltså en otrolig skillnad redan efter ett par behandlingar.
En annan häst med ungefär likvärdiga problem (men troligen mer "obalans" i kroppen, dvs hästen själv "låser sig" igen) den blir visserligen mycket bättre med behandlingar men de kommer tillbaka. Om och om igen om än lindrigare och lättare att rätta till ju oftare den behandlas/hur fräsch den verkar i övrigt. Eller så har den rejäl otur och drar på sig nya problem så snart ett är tillrättat.
 
Sv: Fuskande bakben, träningstips önskas!

Jag har varit där 2 ggr o fått hit honom 2 ggr.
fick nys om honom då han behandlade en annan kompis häst. Jag var med vid besöket o det var riktigt spännande. Även den hästen blev bra.
Han känner efter/ kollar först o behandlar alltså inget i onödan, som jag har sett andra kiropraktorer göra.

Är H kiropraktor alltså? Upplever att han behandlar mer som Equiterapuefter (eller så är det de equiterapuefter jag kommit i kontakt med som behandlar mer som han..?) :p
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 072
Senast: Freazer
·
Hästhantering Har ett litet problem med den ena hästen. Han är 8 år, väldigt snäll men har attityd, är känslig och uppmärksam, både när det gäller...
Svar
18
· Visningar
2 291
Senast: Jealle
·
Hästvård Ja, rubriken säger det mesta ;) Jag är djupt oroad över min ena pålle som inte känns hundra fräsch :( Bakgrund: Hästen är ett...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 076
Senast: Jate Volim
·
Dressyr Har börjat rida min gamla häst igen efter lång vila och det har gjort att en del funderationer blivit ställda på sin spets. Just det här...
Svar
4
· Visningar
1 137
Senast: Asa_S
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp