Fuskande bakben, träningstips önskas!

Sv: Fuskande bakben, träningstips önskas!

Min häst har också problem med ena bak, fast med det högra. Jag har inte läst era diskussioner om equiterapeuter etc eftersom här finns det inga såna. Veterinärerna har heller inga avancerade hjälpmedel utan går bara på vad de kan känna och se.

Däremot baserar jag min bedömning av att min häst inte har något värre fel på att jag hade problem att få in samma bakben när jag började rida honom och sen jobbade han bra. Nu efter 2 månader av lite lättare ridning har problemen kommit tillbaka. Jag antar därför att hästen är stel och att han behöver jobba bort sin stelhet.

Därför är det för mig positivt att han protesterar (skuttar till spänt med raka ben) eftersom jag då vet att jag kommer åt honom. det måste få göra lite ont för att han ska bli rörligare. Däremot vill jag såklart inte hålla på att göra det jobbigt för honom mer än väldigt korta stunder, varvat med friare form och lite roligare, lättare övningar.

Liksom en del innan tidigare sagt så tror jag därför inte på att galoppera i det svåra varvet eftersom de visst kan komma undan då. I galopp kan jag rida ganska samlat i båda varven och jag kan även rida öppna. Däremot blir det för jobbigt för honom att rida piruettvändning åt höger, så det kan ju vara en övning, liksom AnnA_ sa

Jag håller även med AnnA_, flashlight och andra om att man måste sitta rakt över hästen och det vet jag att jag själv har problem med. Jag sitter rakt så länge allt går bra, men när jag ska försöka rätta in en bog eller ett bakben, sätter jag mig omedvetet fel. Jag viker mig lite i midjan så att jag tror att jag har vikten åt ena hållet, fast den blir åt andra hållet och då blir det förstås bara värre. Detta än något jag behöver en tränare som säger till mig exakt när det händer för själv rättar jag inte till det förrän efter flera sekunder och då är det oftast för sent och jag måste göra om hela övningen.

1. Bygg upp ett bomträningsställe som ser ut så här: I mitten en upphöjning på ca 40 - 50 cm (tex av bildäck med en platta ovanpå), som du själv kan stå uppepå. Sedan lägger du 3 - 4 bommar ut från upphöjningen på jämna avstånd. Hästen ska sedan i skritt gå på en ganska liten volt över dessa bommar (som är högre ju mindre volt hästen gör). Det man vill komma åt är den kombinerade lyfta-vrida rörelsen. Byt varv ofta och ägna 5 - 10 min varannan dag åt det (ungefär).
Det här tycker jag låter som en jättebra övning, ska testa det när våra bommar kommer tilbaka till ridhuset.
Även Bambilinos övning med att backa mellan koner låter väldigt bra.

Det jag börjat öva på nu är dels att tömköra och då peta med spöt i varje steg för att det svaga bakbenet verkligen trampar in under. Från marken är det ju dels lättare att SE hur hästen sätter benen och dels så förstör man ju inte för den genom att sitta fel.

Det andra är att rida mycket sluta i skritt. Först på en 20-metersvolt i sluta där man i varje steg tänker på att inre bak trampar in under. Från volten rider man några steg bakdelsvändning för att övergå i en förvänd sluta längs spåret för att sedan via bakdelsvändning gå in på en ny 20-metersvolt i sluta.
 
Sv: Fuskande bakben, träningstips önskas!

Utan att lägga in för mycket värderingar :angel: så det där med att de "skuttar till" med bakbenen upplever jag att de gör när de försöker felbelasta (som kompensation för något) och då hamnar fel med benen - måste göra det där "skuttet" för att få plats med benet man försöker aktivera. Kanske olika beroende på situation och hur det ser ut.
När jag själv hade liknande problem var det för att jag placerade hästen fel (då den egentligen var "mjuk" nog men lätt gick tillbaka till gammalt rörelsemönster) och då fick ta till en korrigering för att få tillbaka den istället för att placera den rätt från början. (hur lätt man har för det har såklart med hur mycket man redan jobbat med den biten att göra :p )
 
Sv: Fuskande bakben, träningstips önskas!

Min häst går precis så som du beskriver,helt ok i v.galopp men otroligt mkt bättre samling osv i höger galopp, sidvärts funkar i ena varvet och då och då i andra varvet...en massageterapeut som jag hade ute sa att hon hade ett snett bäcken, kanske kan vara det som spökar?...jag smyger in här och ser om jag också kan snappa upp ngt tips.:idea:
 
Sv: Fuskande bakben, träningstips önskas!

bra, jag vände mig bara mot pladders argument att en alternativare skulle se mer på djupet än en veterinär.

Talade här av egen erfarenhet. När veterinären har kollat igenom någon av mina hästar så har det bara erbjudits kemiskpreparat. Här där jag bor så är nog veterinärer mer lämpad för hund och katt ett å annat får. Finns naturligtvis någon som med fördel jobbar med hästar, men någon som överträffar ET med det som jag eftersöker har jag hittills inte hittat. Klart är att vid ev problem så tillkallar jag veterinär men om denne inte har annat att erbjuda än kemisktmedikament så går jag till ET. Där har jag varje gång fått hjälp och den har haft effekt, direkt.. och träningstips det bjuder dom på....ni vet såna här bra att ha grejor. Nu senast fick jag rådet att träna hästen på planbacke, undvik backar upp o ner,, jobba mycket i sidvärts. Hästen behöver alltså stärkas i höftpartiet, hela flanken. Och här kommer då H.Ls teori in om att det kan vara si-leden som behöver rättas till. Så nu ska jag göra som min ordinarie ET säger först och om det inte ger rätt effekt så blir det H.Ls sak att försöka lösa.
 
Sv: Fuskande bakben, träningstips önskas!

*knapplån*
Det jag tycker är intressant är att det överhuvudtaget går att rucka på SI-leden. Trodde den var omgiven av så mycket ligament att det ska till typ ett redigt fall för att hästen ska få problem med den, i mitt amatörmässiga tycke. Har sett den dissikerad på bild, tyvärr hann vi inte så långt på hela hästen när jag läste på SLU.

Har sett HL behandla hästar på ett stall jag stod på, han var mycket duktig på att prata. Har själv inte anlitat honom pga min skepticism just att det finns en universallösning för alla problem och det är en led (som inte är en led) som är väldigt stabiliserad anatomiskt jämfört med många andra leder. men det viktigaste är ju att hans kujnder blir hjälpta.
 
Sv: Fuskande bakben, träningstips önskas!

Den är möjlig att "rubba", ja. Men skulle man bara få för sig att helt sonika rycka lös SI-leden så skulle det knappast bli lyckat :angel: finns mycket runtomkring SI-leden som kan "dra" den låst som jag förstått. Sen var det den där biten med hönan eller ägget, vilket jag inte greppat ännu när det gäller SI-leden, hittills har jag upplevt att problem med SI-leden snarare är bieffekt än orsak, men den kan knappast vara svår att få "låst" med en rejäl duns - häst som dunkar i höften i något rejält, går omkull eller dylikt.
En annan sak är att de väldigt ofta är låsta i ländryggen i samband med problem med SI-leden. Kanske kan det vara så att allt "bakom" ländryggen också blir hindrat i rörelserna pga det så hästen lägger till med taskigt rörelsemönster?

Har själv aldrig hört HL prata, men har hört fler än du säga att han är en "snackare" :angel: Blev ändå lite glatt överraskad när jag skummade igenom boken, även om besattheten är av SI-leden så betonar han ju att det är många delar som hör ihop och att man måste få hela kroppen i balans. Sen hur han gör i praktiken har jag tyvärr ingen aning om :p
 
Sv: Fuskande bakben, träningstips önskas!

Han rycker inte i ett ben för att fixa det iallafall- kan jag meddela.

Jag har haft många kvack- ET som inte går att jämföra med denna- som är kompetent. Jag är glad över att han orkar förklara o skulle inte vilja ha en med hovisstuk eller norrlänning- Sscccchhh! Jomenvisst:D
 
Sv: Fuskande bakben, träningstips önskas!

Den är möjlig att "rubba", ja. Men skulle man bara få för sig att helt sonika rycka lös SI-leden så skulle det knappast bli lyckat :angel: finns mycket runtomkring SI-leden som kan "dra" den låst som jag förstått. Sen var det den där biten med hönan eller ägget, vilket jag inte greppat ännu när det gäller SI-leden, hittills har jag upplevt att problem med SI-leden snarare är bieffekt än orsak, men den kan knappast vara svår att få "låst" med en rejäl duns - häst som dunkar i höften i något rejält, går omkull eller dylikt.
En annan sak är att de väldigt ofta är låsta i ländryggen i samband med problem med SI-leden. Kanske kan det vara så att allt "bakom" ländryggen också blir hindrat i rörelserna pga det så hästen lägger till med taskigt rörelsemönster?

Har själv aldrig hört HL prata, men har hört fler än du säga att han är en "snackare" :angel: Blev ändå lite glatt överraskad när jag skummade igenom boken, även om besattheten är av SI-leden så betonar han ju att det är många delar som hör ihop och att man måste få hela kroppen i balans. Sen hur han gör i praktiken har jag tyvärr ingen aning om :p


Ja han betonar att allt hänger ihop. Som sagt det finns mycket RUNT leden och i vårt fall var det nåt slags kramp/låsning i muskulaturen runt leden ett trauma och inte att själva leden var skadad.
Han gick också igenom hela hästen eftersom det blir andra konsekvenser om det funnits en längre tid, tex i nacke, ben mm, men det fanns öht inte. Så i det fallet fanns ingen annan "höna" än den leden och inget "ägg" heller dvs följd, och jag tycker att det utrerddes mycket kompetent.

Jag trodde själv inte så mycket på sånt innan men jag såg ju en enorm skillnad i hästens rörelser, från dagarna efter skadan till efter behandlingen. Så vad säger man då? Något vettigt gjorde han i alla fall.
 
Sv: Fuskande bakben, träningstips önskas!

Håkan Lundell är norrlänning
 
Sv: Fuskande bakben, träningstips önskas!

Han rycker inte i ett ben för att fixa det iallafall- kan jag meddela.

Jag har haft många kvack- ET som inte går att jämföra med denna- som är kompetent. Jag är glad över att han orkar förklara o skulle inte vilja ha en med hovisstuk eller norrlänning- Sscccchhh! Jomenvisst:D

Problemet med "snackare" uppstår väl när de pratar mer än de behandlar - eller betydligt bättre än de behandlar. Känns lite som falsk marknadsföring :p Just KL kan jag som sagt inte uttala mig om där, men har varit med om en "snackare" som bokstavligt talat pratat längre än han kännt och klämt på hästen. T o m jag märkte att hästen inte var 100% (även om den redan blivit betydligt friare i kroppen senaste månaderna) ändå klämde/kände han kanske 15 minuter, konstaterade att det kändes som ett liitet överben på ena hasen men som inte borde orsaka någon skada/smärta pga läget, att hästen var lite ojämnt musklad, men inga låsningar inte. Det tog denne "saftigt" betalt för -som en riktig behandling. Nästa vecka tog jag hästen till en annan ET som behandlade hästen med massage/manipulationer/stretching/akupressur (och kolla status först och främst givetvis) 1½ timme för en mindre peng än "snackaren" med bra rykte! ;) Kände i efterhand att behandlingen hade gett resultat, men så var det samma person som redan hade gjort grovjobbet väldigt bra på hästen.

Det är lite av en smaksak, vissa kanske tycker det är värt pengarna att få känna sig insatt. Själv får jag hellre valuta behandlingsmässigt för pengarna för att sen "kräva" en status från behandlaren ifråga :angel:
 
Sv: Fuskande bakben, träningstips önskas!

Ja han betonar att allt hänger ihop. Som sagt det finns mycket RUNT leden och i vårt fall var det nåt slags kramp/låsning i muskulaturen runt leden ett trauma och inte att själva leden var skadad.
Han gick också igenom hela hästen eftersom det blir andra konsekvenser om det funnits en längre tid, tex i nacke, ben mm, men det fanns öht inte. Så i det fallet fanns ingen annan "höna" än den leden och inget "ägg" heller dvs följd, och jag tycker att det utrerddes mycket kompetent.

Jag trodde själv inte så mycket på sånt innan men jag såg ju en enorm skillnad i hästens rörelser, från dagarna efter skadan till efter behandlingen. Så vad säger man då? Något vettigt gjorde han i alla fall.

Ja, jag har själv sett hur tydligt man kan demonstrera "så här reagerar hästen här, här och här pga låsning i SI-leden på .... sida", behandla och därefter visa igen - inegn reaktion från hästen :p
Väldigt pedagogiskt på så vis.
Tror inte heller han håller på med "ryckande", det var väl mest ett påpekande att man inte gör så med SI-leden, det lönar sig inte.

Med tanke på hur många hästar som verkar ha problem med SI-leden är jag inte ett dugg förvånad över att det gav resultat! :p
 
Sv: Fuskande bakben, träningstips önskas!

Ja, jag har själv sett hur tydligt man kan demonstrera "så här reagerar hästen här, här och här pga låsning i SI-leden på .... sida", behandla och därefter visa igen - inegn reaktion från hästen :p
Väldigt pedagogiskt på så vis.
Tror inte heller han håller på med "ryckande", det var väl mest ett påpekande att man inte gör så med SI-leden, det lönar sig inte.

Med tanke på hur många hästar som verkar ha problem med SI-leden är jag inte ett dugg förvånad över att det gav resultat! :p

Det är väl ett känsligt område, det tror jag alla är överns om i alla fall.....Om de vrids till i full galopp i ett sprinterlöp är jag inte ett dugg förvånad att något händer, snarare i så fall att inte mer hände:crazy:
 
Sv: Fuskande bakben, träningstips önskas!

Bara en grej jag kom på när jag läste det. Vet duktiga alternativare som vet exakt hur de ska trycka på en häst för att den ska reagera som den har ont och inte bara sedvanliga nerver på ryggen. På det sättet kan man få in rätt mycket pengar på friska hästar om ägaren inte är så insatt. Säger inte att HL är sådan, men jag ville ändå få det nämnt då det förekommer. Min et visade mig flera knep, hästen reagerade som om h*n tryckte en kniv i honom.
 
Sv: Fuskande bakben, träningstips önskas!

*knapplån*
Det jag tycker är intressant är att det överhuvudtaget går att rucka på SI-leden. Trodde den var omgiven av så mycket ligament att det ska till typ ett redigt fall för att hästen ska få problem med den, i mitt amatörmässiga tycke. Har sett den dissikerad på bild, tyvärr hann vi inte så långt på hela hästen när jag läste på SLU.

Vet inte alls om det går att jämföra, men då mina höfter var sneda, så fixade kiropraktorn detta genom att inverka på just ligamenten. Tycker också att det låter litet märkligt att man skulle kunna manipulera si-leden, vore intressant om någon utbildad ET e likn kunde uttala sig...
 
Sv: Fuskande bakben, träningstips önskas!

Jag är inte utbildad, men som jag förstått det så kan man ha låsningar på två sätt. Dels att det råder spänning i muskulaturen ensidigt runt en led. Eller att det blir som vacum i leden för att den är för länge ur centralläge.

Det är därför Lusidor och jag inte kan ligga på sida annat än som prinsessan på ärten.

Har man låsning så tror musklerna runt om att det inte går att röra leden i en viss riktning, förmodligen har det med skyddsmekanismer i den korta muskeln att göra.

Mjukar man upp muskeln så slutar den säkert säga till hjärnan att det inte går...

Sedan vacuumploppet
i just S-I leden på människa så läggs man på rygg med uppdragna knän och börjar rotera underkroppen - säg åt höger.
Då stoppar man in vä fot i höger knäveck och rotationen påbörjas.
Naprapaten lägger dig så att rotationen tar mest i berörd led. sedan när man ligger bekvämt så ger naprapaten ett lätt men snabb knuff i rotationsriktningen. En hand på bröstkorgen, och en på bäckenet.
Knopp säger det

Inte kraft och inte i ytterläga, jag tror bara de överrumplar så inte skyddsmekanismerna hinner med, just därför alrdig ytterläge.

På häst så lyfter man bakbenet i en bestämd riktning som jag itne tänker tala om här och gör också denna snabba korta men lätat rörelse - om hästen slappnar av.

Jag skuell aldrig göra det på häst - men jag har använt samam teknik på mig själv , jag sparkar/slänger till och *jippie* så kan jag galoppera.

Men jag får inte vara för övertränad (=kort) i muskerna - då lossnar det inte. Samma med häst - därför gillar jag napraper mer än kotknackare ( chiropraktorer) naprapaten mjuka rupp musklerna också.

Men ET'n gör också så mycket mer.
De skall ha ett rörelseschem med många punkter att testa rörlighet i lederna så de vet vilken muskel som ställer till det för respektive led repsektiva häst.

Just SI leden bör man stretcha piriformis och multifidus på männsika.
 
Sv: Fuskande bakben, träningstips önskas!

Det är väl ett känsligt område, det tror jag alla är överns om i alla fall.....Om de vrids till i full galopp i ett sprinterlöp är jag inte ett dugg förvånad att något händer, snarare i så fall att inte mer hände:crazy:

Ungefär så, ja! :eek:
Plus allt som man som stackars hästägare inte ens märker (när det inträffar)!
 
Sv: Fuskande bakben, träningstips önskas!

Bara en grej jag kom på när jag läste det. Vet duktiga alternativare som vet exakt hur de ska trycka på en häst för att den ska reagera som den har ont och inte bara sedvanliga nerver på ryggen. På det sättet kan man få in rätt mycket pengar på friska hästar om ägaren inte är så insatt. Säger inte att HL är sådan, men jag ville ändå få det nämnt då det förekommer. Min et visade mig flera knep, hästen reagerade som om h*n tryckte en kniv i honom.

Visst går det säkert att improvisera på så vis och lura okunniga, men jag tror inte det är så vanligt.? De sätt jag fått demonstrerade bygger ju på - först kolla om det sitter något "fel" i området (på båda sidor, ofta bara ena sidan som ger reaktion), sen behandla, därefter visa/kolla hur hästen reagerar efter behandlingen. Att det inte märks eller märks betydligt mindre trots åtminstone ungefär lika starkt tryck, det tycker jag ändå borde göra det hela mer trovärdigt.
 
Sv: Fuskande bakben, träningstips önskas!

Det är av den anledningen som man bör få akupunktur efter manipulationen- för att inte musklerna ska dra tillbaka felläget. Gärna värme o massage oxå.
Ju längre tid som man har haft det, desto lättare är det att det dras tillbaka. Därför behövs det då ofta återbesök för att underhålla det rätta..
På häst används både laser o akupunktur för att uppnå det.
 
Sv: Fuskande bakben, träningstips önskas!

(KL)

Som sagt, tack allihop för råd och tips och funderingar!

Jag och sambon har konstaterat att detta inte handlar om det vanliga "fusket" med bakbenet utan det är något som inte är som det ska. När vi tänkte efter så kom vi på att det har trasslat på detta vis en gång tidigare, för fyra-fem år sedan. Det artade sig en dag som så att det bara inte gick att rida slutor med lite mer tvärning. Vi hade ute en equiterapeut som hittade något i ländryggen (har jag för mig) och lossade på detta. Två dagar senare var hästen som ny igen..

Jag hoppas ju att det är något så här enkelt igen, men har gråtit några skvättar av oro och försöker nu bestämma mig för i vilken ordning jag ska ta saker och ting. Har inte någon veterinär som jag har förtroende för när det gäller hältor faktiskt (dåliga erfarenhet) förutom en, men eftersom han använder rullband i sina hältutredningar så ersätter inte mitt försäkringsbolag besök där (så knäppt!) och då kan det bli väldigt dyrt... Och min ET har kraschat sin egen rygg och är sjukskriven.

Ja, jag funderar vidare..

Och kursen för Bent nu i helgen.. Ja, det blev den här lilla damen som fick följa med istället:

vattenponny.jpg


Ser framemot morgondagens lektioner!
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 072
Senast: Freazer
·
Hästhantering Har ett litet problem med den ena hästen. Han är 8 år, väldigt snäll men har attityd, är känslig och uppmärksam, både när det gäller...
Svar
18
· Visningar
2 291
Senast: Jealle
·
Hästvård Ja, rubriken säger det mesta ;) Jag är djupt oroad över min ena pålle som inte känns hundra fräsch :( Bakgrund: Hästen är ett...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 076
Senast: Jate Volim
·
Dressyr Har börjat rida min gamla häst igen efter lång vila och det har gjort att en del funderationer blivit ställda på sin spets. Just det här...
Svar
4
· Visningar
1 137
Senast: Asa_S
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp