Funkar de att låta hästarna stå utan hö i 8 timmar?

• Foder & Strö
  • Trådstartare Trådstartare smultronfot
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 87
  • Visningar Visningar 6 352
Sv: Funkar de att låta hästarna stå utan hö i 8 timmar?

KL

inte läst igenom hela tråden mer än som hastigast. Men som vanligt tycker jag det är synd att allt skall vara så svartvitt.
det folk tycks glömma att ta med i beräkningen är vilken typ av hästhållning framför allt vilka hagförhållanden man har till sina hästar.
Har man hästar i en fräsh ko-hage eller liknande med stora marker ute på landet, där det inte är lera annat än vid grinden, och det finns gammalt gräs, träd och annat att gå och tugga och påta i, så nog klarar de sig utmärkt 8 timmar om de får morgon höet ute, )gärna blandat med lite halm så räcker det längre).

men står hästarna i sina fyrkantshagar med bara lera i, inte en trädgren, inte ett strå ngnstans, vilket är verkligheten för många uppstallade hästar numera tyvärr vintertid, så är det rent ut sagt djurplågeri att inte ge dem stråfoder på hela dagen. Tillochmed att stå utan i 5-6 timmar anser jag oacceptabelt. Att de inte dör av det är väl en självklarhet, men det gör det inte acceptabelt för den skull.

mackan:
Vi har inte ngt gräs, då der snö myyyyycckkkettt snö. ;)
De har inte direkt några träd men något ris buske och en tanig upptuggat lite björk har de.
Har nu lagt in pinnar i hagen, eller stora sälgar har jag lagt in.

skulle isåfall som sagt ge hö ute på morgonen och blanda det noga med ganska mycket halm och strö ut det ordentligt. Ge dem frukost hö "som vanligt" inne först så är de inte vrålhungriga när de kommer ut. Om du är riktigt ambitiös skulle jag bygga en ordentlig höhäck med tak, så att du kan lägga in mycket stråfoder utan att det blir förstört.

Blandat med halm så sållar de dessutom först ut höet och tar sen halmen om de är sugna och magarna och tänderna vill jobba. Tar ganska lång tid.

om de har stora ytor finns det nog gräs under snön också som de letar fram : )

Halm är jätte svårt att få tag på här där jag bor, som jag skrev tidigare i tråden.

Jag ska fara och kolla på en tvättkorg, som vi ska använda som foderautomat elelr vad man ska säga. Funkar lite som en foderhäck men hästarna får pilla ut det genom små hål.

Så det tar extra lång tid för det att äta upp. Iställer för att de ska ta stora tuggor och tugga i sig det på en gång.

De lyckas säkert skrapa upp lite gräs om de arbetar ett tag, de är kanske 3 dm ner till marken minst här uppe. :o

Någon som vill ha lite snö? :) Vi har så de räcker och blir över :D

ja tack lite snö hade jag gärna haft. Här är det bara lera och lera och...

lera..? ;) Jo, bratade med en bekant från skåne. Hon längtar till efter jul då hon ska komma upp på tolknings turerna i pudersnö! :D

Det har du väl aldrig hört talas om? Sådant äckligt brunt som finns överallt, Förstår inte varför jag bor i skåne.

jo, vi brukar faktiskt se den på våran då alla snö ska smälta på samma gång och de forsar nedför backarna och hästarnas hagar blir, leriga...

Fast jag förstår er, leriga vintrar är nog inte så kul.

Liknande trådar

Foder & Strö Min häst må vara en Islandshäst på pappret, men i verkligheten verkar jag ha köpt mig ett fullblod. Hästen är extremt svårfödd. Dessutom... 3 4 5
Svar
80
· Visningar
9 365
Senast: ufot
·
Foder & Strö Nu vet jag inte vad jag ska göra...behöver ideer! :confused: Har en 3 årig arab valack ca 150 i mankhöjd växer ännu. Han får nu 6 kg... 2
Svar
30
· Visningar
3 945
Senast: Buck
·
Hästvård Min shettis drabbades för en vecka sedan av ett kraftigt kolikanfall. Det tog närmare 72 timmar innan hon inte fick återfall. Efter... 2
Svar
22
· Visningar
6 814
Senast: Luleå
·
Foder & Strö Hej!:laugh: Jag får hem min unghäst från inridningen om dryga två veckor, han blev skadad i somras (slet av bicepsmuskeln) så han...
Svar
5
· Visningar
1 475

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka