Funkar de att låta hästarna stå utan hö i 8 timmar?

• Foder & Strö
  • Trådstartare Trådstartare smultronfot
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 87
  • Visningar Visningar 6 352
Sv: Funkar de att låta hästarna stå utan hö i 8 timmar?

Vi gjorde så ett år då vi inte hade rundbalar. Våra hästar gick ifrån när dom var mätta och började käka fram vid 12-13 tiden igen. Men visst inte alla fungerar på detta.

KL
Våra får bara foder på kvällen, när de går in. Den ena har så det räcker hela natten, den andra slukar sitt på en timme.
MEN de har båda fri tillgång på halm både ute och inne.
Har gjort foderstatsberäkning på dem så de får vad de behöver och ser ut att må bra av, sen har de halmen att hålla magen igång på. (Den som får lite hö har fått halm inräknat i foderstaten, den andra äter eg inget). De får aldrig gå helt utan något att tugga på en längre stund. Hela deras matspjälkningssystem går ut på att äta hela tiden, men det behöver inte just vara näringsrikt hö.

Vi gjorde så ett år då vi inte hade rundbalar. Våra hästar gick ifrån när dom var mätta och började käka fram vid 12-13 tiden igen. Men visst inte alla fungerar på detta.

Ja vissa hästar funkar det inte på. Unghästen äter tills han är riktigt proppmätt och de tar ett tag, sedan börjar han äta bara en liten stund efter igen.

åke - då är det lika bra att ge hästarna fri tillgång som inte funkar. 5 kg äter de upp på ca 1 ½ - 2 timmar. Så då kan man räkna själv hur mycket de behövs för att de ska räcka fram till kl 16.

Vi funderar på att bygga en foderautomat som mårran tipsade om.

Jag tvivlar på att de fortsätter att äta i samma takt som de först 5 kg.

Det är ju skrämmande att så många med egna hästar har så lite kunskap om dem!! :crazy: (ej riktat till dig ts.)

Om du tänker som så att hästarna bör Ej gå utan foder i absolut max 4 timmar.
Så räknade jag ut det i somras - min häst åt 1 kg hö på ca 30 minuter (minns inte exakt. minnet är bra men kort!) alltså var det inte så svårt att räkna ut hur ofta hon behövde fodras.
Ger man då en större mängd så får man lägga på lite på tiden. (5 kg räknar inte jag som större mängd.)

Ett alternativ är ju som sagt att ge dem halm eller ett hö med lågt näringsvärde /ett grovt hö som tar längre tid att tugga.
Eller om du har ork och tid så lägg ut höet i massa småhögar så hästarna får vandra runt ordentligt för att få i sig något.
Fast det låter ju inte som någon bra lösning. ^^

Vill man sin hästs bästa så låter man den inte stå utan foder i 7 timmar!

De går nu på fritillgång på hösilage ute, de gick rätt bra förra vintern men då var han yngre och behövde den maten då fick han nästan inget kraftfoder då han inte arbetades så hårt men nu blir unghästen vääääldigt tjock. Så de funkar inte längre...
Det där förstod jag inte redigt :p
Får hästen kraftfoder? Ta bort det genast isf om den blir tjock.
En häst med fri tillgång behöver sällan kraftfoder.

Ja vissa hästar funkar det inte på. Unghästen äter tills han är riktigt proppmätt och de tar ett tag, sedan börjar han äta bara en liten stund efter igen.

Så brukar alla hästar som är vana vid att få lite mat reagera.
Det brukar iprincip alltid lugna sig med tiden.

Om du tänker som så att hästarna bör Ej gå utan foder i absolut max 4 timmar. hur i helafriden gör ni på natten då ? ger ni hästarna nattamål ! :confused: mina får morgon o kväll i sina uteboxar som dom då kan gå och äta i när dom vill under dagen och sedan finns det ju fortfarande här i södra sverige att äta i hagarna även om det inte innehåller någon näring så är det dock foder.

Man ger självklart hästarna så pass mycket att det räcker nästan hela natten!

Jag tänker ju att det oftast är som kallast på natten/morgonkvisten, så jag ger mest på kvällen. Så sent som möjligt, särskilt om det är kallt.
Kanske är lite knäpp, men jag brukar skaka höet/hösilaget, så att det rasar ur på ett stort område, så kan de gå och pilla med det riktigt länge. Lägger man stora högar står de ju bara där tills det är uppätet.
Brukar också lägga in aspar och likn, det brukar de kunna gnaga bra på.

Jag brukar fodra på morgonen o sen när jag kommer hem. De klarar det, däremot kan jag tyvärr aldrig rida när jag kommer hem eftersom jag tycker att de ska få äta först så vi har köpt en lunchgrind. Tyvärr var den knepigare att programmera än vad vi trodde så den är inte installerad än...:angel:
Men det känns som att det är rätt mycket för min skull, ger man ordentligt på morgonen så klarar de dagen.

Oj, i vår stall är det kvällsfodring 20.30 och morgonfodring 07.30.
Min pålle får 4 kg på kvällen.
Ingen verkar ha tagit illa vid av det iaf, men det är ju rätt lång tid :/

Står han på halm? I så fall har han ju lite att pilla på.
Annars hade jag lagt in halm.
Eller mer hö, om det inte är en shettis eller nåt..
Det är direkt skadligt för en häst att stå på tom mage för länge, till skillnad från människor som bara känner sig hungriga.

Vi fodrar 05.00, 11.00, 15.00, 18.00, 22.00 med hjälp av foderautomater. Kanon!

natten är lång ! :devil: vi fodrar vid 19 tiden och sedan igen vid halv sju på morgonen blir då 11,5 timmar , shettisen har knappast ätit upp men nordisen är väl klar med sitt vid 10 tiden ( han får 6kg hösilage plus ett kilo lusernhack o lite morötter) blir sådär en 8 timmar utan käk och han står på torv så där är inte mer att käka, han ser ut att må bra. :smirk:

han ser ut att må bra. :smirk:

Ja det gör nog de flesta hästar som får för lite mat också. :smirk:
Magproblem är ju trots allt ett väldigt stort problem på dagens hästar.

Väljer man att ge sin häst så pass "lite" att den äter upp den så tidigt så får man helt enkelt kvällsfodra senare och/eller morgonfodra tidigare.

Lunchgrind är inte dyrt att montera, och förhållandevis enkelt också. Vi har lunchgrindar i våra hagar, öppnas 12 och 16.

va då " lite " han får 13 kilo om dygnet ts 71% plus det som han letar i hagen ! så du menar att han skall ha ytterligare grovfoder ? hästen e rätt rund som det är och skulle väl rulla, visa hästar äter fortare än andra oavsett hur mycket man sätter in skulle väl då va att sätta en rundbal i boxen :idea:
nåväl frågan var ju om det funkar med åtta timmar mellan målen för en häst och visst gör det det ! kanske inte för alla men troligtvis för de flesta.
ha en bra dag :rofl:

Ja om hästen äter upp det på två timmar så är det för lite för att kunna fodra så tidigt på kvällen helt enkelt. Det förstår väl även du.?!
Har man en jätte lättfödd häst som bara kan få foder som räcker en timme så får man komplettera med något annat som ex halm.

Och jo det funkar nog för alla, men som sagt vill man sin häst väl (Dvs är man en bra hästmänniska) så låter man den inte stå utan mat i 8 timmar.

Liknande trådar

Foder & Strö Min häst må vara en Islandshäst på pappret, men i verkligheten verkar jag ha köpt mig ett fullblod. Hästen är extremt svårfödd. Dessutom... 3 4 5
Svar
80
· Visningar
9 365
Senast: ufot
·
Foder & Strö Nu vet jag inte vad jag ska göra...behöver ideer! :confused: Har en 3 årig arab valack ca 150 i mankhöjd växer ännu. Han får nu 6 kg... 2
Svar
30
· Visningar
3 947
Senast: Buck
·
Hästvård Min shettis drabbades för en vecka sedan av ett kraftigt kolikanfall. Det tog närmare 72 timmar innan hon inte fick återfall. Efter... 2
Svar
22
· Visningar
6 814
Senast: Luleå
·
Foder & Strö Hej!:laugh: Jag får hem min unghäst från inridningen om dryga två veckor, han blev skadad i somras (slet av bicepsmuskeln) så han...
Svar
5
· Visningar
1 475

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Budget samt tid för hund
  • Valp 2025
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈

Hästrelaterat

Tillbaka