Funkar de att låta hästarna stå utan hö i 8 timmar?

• Foder & Strö
  • Trådstartare Trådstartare smultronfot
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 87
  • Visningar Visningar 6 352
Sv: Funkar de att låta hästarna stå utan hö i 8 timmar?

50% av våra hästar har MAGSÅR har du något belägg för ditt påstående eller är det bara som du gissar :confused: det skulle innebära att cirka 150000 hästar gick omkring med magsår ! får väl börja skriva ut losec till hästar i framtiden :idea: såg i en avhandling på slu att en häst sätter i sig ett kilo hö på mellan 30- 45 minuter så om man då ger en giva på 6-8 kilo per gång så blir det knappast några 8 timmar mellan måltiderna särskilt om dom går ute 12 till 14 timmar om dagen. sedan är det ju så att visa av oss hästägare har ett jobb att gå till och inte kan köra hem eller till stallet på middagen vilket då inte med automatik gör oss till olämpliga hästägare eller djurplågare. :devil: sen är det ju så att våra hästar sover en del på natten ( åtminstone mina ) och då äter dom ju knappast eller !!

ha de

Va så lite.. men det blir MYCKET pinnar om de ska ha en chans att få i sig så mycket bark att magen hålls igång. Bara så du tänker på det och inte tror att 3 grenar om dagen löst foderproblemet. :3

nej, men jag tänkte komplettera med pinnar så att de håller sig sysselsatta lite extra och har något att tugga på.

mycket intresant artilkel ! tack så mycket. tyvärr så var det en liten undersökning som egentligen bara visade att varmblod är mycket mer känsliga för att få magsår än kallblod, en sak som tyvärr saknades i avhandlingen var vilka foder rutiner som de undersökta hästarna hade.

:)

Mina hästar har så att de får hö på morgonen vid 7, sen är det ingen som kommer hem/är hemma förrens vid 4. Det funkar bra för oss, 2 lättfödda hästar.

50% av våra hästar har MAGSÅR har du något belägg för ditt påstående eller är det bara som du gissar :confused: det skulle innebära att cirka 150000 hästar gick omkring med magsår ! får väl börja skriva ut losec till hästar i framtiden :idea: såg i en avhandling på slu att en häst sätter i sig ett kilo hö på mellan 30- 45 minuter så om man då ger en giva på 6-8 kilo per gång så blir det knappast några 8 timmar mellan måltiderna särskilt om dom går ute 12 till 14 timmar om dagen. sedan är det ju så att visa av oss hästägare har ett jobb att gå till och inte kan köra hem eller till stallet på middagen vilket då inte med automatik gör oss till olämpliga hästägare eller djurplågare. :devil: sen är det ju så att våra hästar sover en del på natten ( åtminstone mina ) och då äter dom ju knappast eller !!

ha de
På sajten AlltOmHästar finns en artikel om magsår hos uppstallade hästar.

Orsakerna till magsår är många samverkande faktorer

• Lång tid mellan fodringar, långa mat uppehåll.
• Ökad mängd kraftfoder, minskad mängd grovfoder.
• Kraftfoder ger skvalpigare innehåll och ett lägre pH i magsäcken än grovfoder.
• Det finns ett samband mellan tarminflammation, förstoppning
• och magsår.
• En störd balans mellan syraproduktion och slemproduktion i magsäcken.
• Stress, träning/tävling, stressig stallmiljö eller en intensiv hantering.
• Medicinering ex. höga doser av antiinflammatorisk medicin.

http://www.alltomhastar.se/article.asp?article_id=280&infogrp_id=9

Senast ändrad av en moderator:

En foderhäck med små mellanrum så de får pilla ut maten.

Mina får bara två ggr om dagen. Knappt det.

Lite fakta om hästens magsäck och varför det är så viktigt att fodra många givor/dag. (Obs att magsäckens hinna saknar sydd mot ett lågt PH värde som uppnås vid bl.a. få fodertillfällen/dag) PH 1.5 är frätande.

Hästens magsäck

Alla hästar oavsett ålder kan drabbas av magsår. I en studie som utfördes i USA på fullblods-hästar i träning fann man att 80 % hade magsår. Bland travhästar i Sverige som varit med i en liknade studie har man konstaterat magsår hos 43% av hästarna. Man vet också att bland hästar som undersöks för andra mag och tarmsjukdomar är det ca 50% som även har magsår.

Eftersom hästen är anpassad för att äta ett foder som det tar lång tid att samla
in, tugga och svälja har den inte behövt någon stor magsäck. Magsäcken är liten och rymmer 8-15 liter vilket utgör mindre än 10% av mag- och tarmkanalens system.

Magsäcken är belägen bakom levern på vänster sida och kan delas in i tre delar.
Övre delen där det sker en viss mikrobiell jäsning med hjälp av mjölksyrebakterier. Här är pH neutralt (6,0-7,0) och slemhinnan saknar skydd för riktigt lågt pH.
Mittersta delen/fundus avsöndrar magsaft. Här finns ett slembarriärskydd som skyddar slemhinnan från att frätas sönder av syran. Hästar utsöndrar ca. 1,5 liter magsaft per timme och magsaftens saltsyra skyddar magsäck och tarmkanal mot främmande bakterier.
Nedre delen av magsäcken/pylorus, här blandas magsaften med fodret och pH värdet kan sjunka ned till 1,5
Källa: AlltOmHästar

Hej :)

Var det till mig?

En foderhäck med små mellanrum så de får pilla ut maten.

har du något tips vart man kan få tag på det?
Hittar bara vanlig foderhäckar med stora hål.

ah, en sån har vi tänkt att tillvärka.
Jag funderade på att använda ungsgaller. Då får man ta bort varannan pinne istället kanske.

Tror ni de skulle funka?

Ja tänker inte lägga mig i diskutionen ang, hur långt ni alla har mellan era fodringar...tyvärr är det så att måååånga hästar har det betydligt värre än att inte få mat på 8 timmar... Ja tror att man kan vara ganska nöjd som häst ägare om man har en häst som får daglig utevistelse, häst kompisar, mockat å rent i sin box, regelbunden motion å mat minst TRE ggr om dagen. De är klart att man ska fodra fler antal ggr om dagen om man kan. MEN inte alla har möjlighet till de tyvärr...men som sagt, dra er då till minnes att de finns de hästar som har det mycket mycket värre!!!

Mitt tips: Ge inte bara grenar ute i hagen...släng till dem små granar. De brukar pållarna tycka är smaskens å de ger dem inte bara ngt att pyssla med utan även utmärkt sysselsättning så man slipper att de står still och fryser om de tex är snö å fruset.

Tillslut för att ni andra ska ha ngt att diskutera...
Mina pållar, 2 new forestar,en kbl travare, får hö/hösilage 6.30, hö/hösilage + kraft, betfor ect, 15.30 samt hö/hösilage 20-20.30. De går i en stor hage å så länge de inte är fruset ute så finns de massa gamalt gräs att gå och pilla i...de är alla i normal hull (ena aningen fet) och får motion varje dag, detta funkar jätte bra de håller bra hull samt e fint musklade alla tre!! När de fryser på/ blir snö (om de nu tänker ske...:cry:) så får de en lunch giva vid 11. + att de brukar ha sina små "julegranar" att brottas med... :) Till lägger: De av dem som står på spån brukar få 1-1 ½ kg halm att pyssla med förutom hö.

Senast ändrad:

Hej,

Bole har en höautomat.

Inte helt billig men en engångskostnad. Det är en låda som öppnar sig på förprogrammerad tid och släpper ner hö.

Ser inte bilden.

Mitt förslag är att du fortsätter med fri tillgång i hagen men att du ger 5-åringen minimalt med hö inne istället samt att du börjar motionera honom betydligt mer, då ska du se att han inte blir tjock. Skaffa en medryttare om du inte har tid att rida honom de flesta dagarna. Det behöver inte vara ngt tufft eller avancerat arbete utan bara lite vanlig motion. Jag tycker att du ska ha kvar den fria tillgången på foder i hagen nu för att den gamla hästen behöver det för att inte frysa och tappa hull och en 5-åring gör det väl inte så mkt om den blir lite tjock. När den blir äldre och kanske tävlar mer så kanske 24-åringen är borta och då kan du börja med fodring på bestämda tider.

Generellt säger man väl att det inte bör gå mer än 10 timmar mellan fodringarna och det gör det ju inte i ditt fall. Det verkar ju vara svårt att lösa i ditt fall iom att de dels äter så fort, det är svårt med halm och grind osv.

Jag tror inte att de dör av att stå utan mat i 8 timmar även om man skulle önska att man kunde göra annorlunda. Man KAN inte slå knut på sig själv för att få det att gå ihop, man får helt enkelt göra så gott det går.

I ett stall där jag stod tidigare var det en granne som mot en liten slant/månad slängde åt hästarna lunch som vi förberedde i IKEAkassar, men det kanske inte heller funkar?

Mitt förslag är att du fortsätter med fri tillgång i hagen men att du ger 5-åringen minimalt med hö inne istället samt att du börjar motionera honom betydligt mer, då ska du se att han inte blir tjock. Skaffa en medryttare om du inte har tid att rida honom de flesta dagarna. Det behöver inte vara ngt tufft eller avancerat arbete utan bara lite vanlig motion. Jag tycker att du ska ha kvar den fria tillgången på foder i hagen nu för att den gamla hästen behöver det för att inte frysa och tappa hull och en 5-åring gör det väl inte så mkt om den blir lite tjock. När den blir äldre och kanske tävlar mer så kanske 24-åringen är borta och då kan du börja med fodring på bestämda tider.

Om du hade läst mina tidigare inlägg så hade varken du eller jag behövt skriva detta.

Min 5 åring rids 7 dagar i veckan. Om han skulle ridas mer eller hårdare är jag rädd för att han kommer slitas sönder då han bara är 5 år och riden i ett år.

24 åringen klarar sig på bara giva. Han blir inte mager utan de. Han får bra krafftfoder så han klarar sig.

Sen förstår jag inte riktigt hur du menar. Ska jag låta hästarna ha olika rutiner nu som skapar obalans hos dem?
Jag vet ju inte när jag kommer ta bort min äldre häst! Han kanske lever i 10 år till? Ska jag låta de gå på olika rutiner i 10 år till?
Det spelar väl ingen roll om hästen tävlar eller inte. De ska väl ändå ha fasta rutiner?
Jag tänker då inte låta han få knappt 1 kg hö på kvällen. Då har jag ju fortfarande kvar problemet om inte ett störe problem. Han ska stå inne i 10 timmar utan att ha något att göra?!

Även fast 5 åringen är ung och behöver hull så ska han inte va tjock för det.

Generellt säger man väl att det inte bör gå mer än 10 timmar mellan fodringarna och det gör det ju inte i ditt fall. Det verkar ju vara svårt att lösa i ditt fall iom att de dels äter så fort, det är svårt med halm och grind osv.

Jag tror inte att de dör av att stå utan mat i 8 timmar även om man skulle önska att man kunde göra annorlunda. Man KAN inte slå knut på sig själv för att få det att gå ihop, man får helt enkelt göra så gott det går.

I ett stall där jag stod tidigare var det en granne som mot en liten slant/månad slängde åt hästarna lunch som vi förberedde i IKEAkassar, men det kanske inte heller funkar?

Det blir nog rätt så svårt att få henne att fodra mina hästar skulle jag tro. Kan alltid höra med henne.

Har nu tagit bort fri tillgång (eller de har just ätit upp de sista ut balen).
De dagar ingen är hemma på dagarna lägger jag in 6 kg hö var till hästarna på morgonen. Har då räknat ut att de bör hålla sig tills middags tid + att jag slänger in lite grenar.

Så de dagar ingen är hemma vid lunch tid.
Morgon: 6 kg
Middag: 1 kg (om de inte blir för lite? 1 kg är ändå så de har något att tugga på.)
Kväll:3 kg

De övriga dagarna:
Morgon: 3kg
Lunch:2 kg
Middag: 1 kg
Kväll: 4 kg

Jag funderar på om de kanske ät bättre att de får 6 kg på morgonen sen middag och kväll varje dag?
Eller njae,.. Vad är era åsikter?

Liknande trådar

Foder & Strö Min häst må vara en Islandshäst på pappret, men i verkligheten verkar jag ha köpt mig ett fullblod. Hästen är extremt svårfödd. Dessutom... 3 4 5
Svar
80
· Visningar
9 365
Senast: ufot
·
Foder & Strö Nu vet jag inte vad jag ska göra...behöver ideer! :confused: Har en 3 årig arab valack ca 150 i mankhöjd växer ännu. Han får nu 6 kg... 2
Svar
30
· Visningar
3 945
Senast: Buck
·
Hästvård Min shettis drabbades för en vecka sedan av ett kraftigt kolikanfall. Det tog närmare 72 timmar innan hon inte fick återfall. Efter... 2
Svar
22
· Visningar
6 814
Senast: Luleå
·
Foder & Strö Hej!:laugh: Jag får hem min unghäst från inridningen om dryga två veckor, han blev skadad i somras (slet av bicepsmuskeln) så han...
Svar
5
· Visningar
1 475

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• För lika namn?
  • Kattbilder #10
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

Tillbaka