Fungerar Nix?

Lena Furberg

Trådstartare
Alla dessa telefonsamtal från försäljare driver mig till vansinne. Numera svarar jag aldrig på mobilen utan att först ha kollat upp numret (om det inte är bekant). Jag tänker skaffa Nix - men vill inte betala för nåt som inte fungerar. HUR fungerar Nix? Är det upp till de olika företagen att respektera ens önskan att inte bli uppringd? Inget annat?

Funkar helt ok. Ibland har jag blivit uppringd av försäljare och när jag påpekar att jag är nixad säger de att de samarbetar med företaget si och så som jag är kund hos så därför får de ringa mig. Jag brukar svara att jag nixat mig för att jag inte vill bli uppring av en endaste telefonförsäljare och då brukar de förstå.
Har också kontaktat företag som telefonförsäljarna fått mitt nummer ifrån och sagt att jag kommer sluta vara kund hos dem om de gör så igen och då har alla sagt att de inte ska lämna mitt nummer vidare.

Alla dessa telefonsamtal från försäljare driver mig till vansinne. Numera svarar jag aldrig på mobilen utan att först ha kollat upp numret (om det inte är bekant). Jag tänker skaffa Nix - men vill inte betala för nåt som inte fungerar. HUR fungerar Nix? Är det upp till de olika företagen att respektera ens önskan att inte bli uppringd? Inget annat?

Appen Truecaller är bäst 👌🏻👌

Haft nix sen massor av år och försäljare och annat ringer som galningar ändå :down:
Du förväxlar dem inte med de som faktiskt får ringa trots Nix?

”NIX-Telefonspärr gäller inte för marknadsundersökningar, samhällsinformation, religiös upplysning eller politiska kampanjer. Sådant som anses ha ett samhällsintresse helt enkelt och därför kan du bli uppringd i detta syfte, trots att du har spärrat ditt nummer.”

”Har du ett etablerat kundförhållande med ett företag så få dem ringa dig och via telefon lämna ett erbjudande om samma sorts varor eller tjänster som ditt avtal med dem gäller. Detta gäller även om du för en tid sedan har sagt upp ditt avtal, minst sex månader men inte mer än ett år.”

https://nix.nu/sparra-ditt-telefonnummer-for-telefonforsaljare/

Har haft nix i många år, har aldrig blivit besvärad av annat än företag jag vet att jag är kund hos redan, det rör sig om kanske två samtal om året.
.
Får man samtal trots att man är nixad kan det beropå följande:

• Om du självmant lämnat person- och kontaktuppgifter till ett företag så får de ringa till dig även om telefonen är spärrad. Det krävs dock att du erbjudits möjlighet att tacka nej till kontakt, men inte gjort det.
  • Se upp för tävlingar och undersökningar på internet. Genom att delta kan du, utan att vara medveten om det, ge tillåtelse till företag att kontakta dig.
  • Du har någon form av kundförhållande till ett företag. Då har företaget rätt att lämna erbjudanden om samma typ av varor eller tjänster som ditt avtal med dem gäller, även om numret är spärrat.
  • Även efter att avtalet är avslutat kan företaget fortsätta att ringa med erbjudanden i upp till ett år. Dock inte längre.
  • Om du någon gång samtyckt till att vissa företag eller organisationer får ringa till dig i marknadsförings, försäljnings- eller insamlingssyfte behöver dessa inte kolla om du begärt spärr. Samtycket måste dock vara så tydligt formulerat att du förstår att de kommer att ringa upp dig.
  • Det är gratis att spärra ett telefonnummer hos NIX. Det finns företag med snarlika namn som tar betalt för spärrtjänsten.
Konsumentverket har/hade åsikter om detta, men jag förstår inte riktigt varför de var upprörda för det funkar ju uppenbarligen enligt min privata erfarenhet. Jag tror att det stora problemet är det samtycke många ger online, på facebook och samtycke i appar.

https://www.svt.se/nyheter/konsument/konsumentverket-bryter-med-nix-telefon

Sen kan jag lägga till en disclaimer också, min samsung-telefon sorterar bort "spam-samtal" helt automatiskt.

+ För några år och nyligen sedan var truecaller hackade. Jag skulle tänka mig för innan jag installerade den och liknande appar.
http://www.ajour.se/truecallers-databaser-pastatt-hackat-av-syriska-hackers/

Nix har i alla fall inte fungerat för att få bort skumma samtal från Mali har jag precis insett. Men om man blockar numrena ett och ett allteftersom de kommer in blir det lugnt ett tag.

Sedan fungerar det inte heller direkt eftersom de väl måste hämta nya listor innan man blir rejält nixad. Dvs man ligger kvar på gamla hämtade listor några månader.

Har haft nix i flera år men det ringer olika försäljare (och marknadsundersökningar fast de kanske inte går under nix inser jag?) ändå, ibland flera gånger i veckan.
Trodde att mitt nummer blivit avregistrera hos dom ett tag, men nejdå det var fortfarande nixat...
Tycker alltså att det fungerar sådär...
Men det är klart, lite sållar det väl bort.

Det var väl fortfarande relevant information i tråden eller hur menar du? Att det inte hör hemma här?
Mali-samtal är inte begränsade av nix. Det är något annat. Men relevant kan jag tycka då det är spam-samtal, uppringning genom att "företaget" dammsuger ntet efter telefonnummer och genom dator ringer upp kanske 1000 nummer samtidigt och fördelar de som svarar snabbt till sina försäljare. Det är därför många får typ en ton i luren när de svarar. Jag har vänner i USA som säger att detta ökat drastiskt senare tid, en vän säger att hen funderar på att slänga sitt sedan många år förvärvade google-telefonummer (finns ej tillgängligt i sverige) och skaffa sig ett nytt.
Det är denna typ av samtal jag tror att min telefon sorterar bort som "spam-samtal" - samsungtjänsten i min lur känner av datorgenererade samtal och ditchar dem i spamfiltret.

Det var väl fortfarande relevant information i tråden eller hur menar du? Att det inte hör hemma här?
Jag har väl inte sagt något om tråden? Bara att bluffsamtal inte stoppas av Nix eftersom det är ett register för företag som ägnar sig åt marknadsföring och försäljning.

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad... 3 4 5
Svar
88
· Visningar
15 405
Senast: Johanna1988
·
Juridik & Ekonomi Jag sitter i en väldigt tråkig och frustrerande sits. För fyra månader sedan gick vår TV sönder, precis en sådan där dag när vi var... 2
Svar
26
· Visningar
2 681
Senast: Derivata
·
Samhälle I tråden om religion togs det upp att det var fel att vården erbjöd samtalsstöd till patienter hos en präst när kurator hade semester... 11 12 13
Svar
258
· Visningar
12 800
Senast: Enya
·
R
Hundavel & Ras Jag tycker också att det låter som att en käck utställnings/sällskspsavlad labbe skulle kunna passa din vän bra :) Kanske att det går... 2
Svar
36
· Visningar
987
Senast: ildiko
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka