Fungerar mitt sto med PRE?

Sv: Fungerar mitt sto med PRE?

Just! Vem behöver 165 cm:s PRE:er egentligen? Mitt sto är enligt spanskt mått 159 (tror dock det stämmer rätt bra, jag jämför med mitt halvblodssto är mätt till 159 på premiering), men hon ger ett större intryck (även om halvblodet är "grövre").

För att återgå till tråden så funderar jag faktiskt själv på att betäcka mitt halvblodssto med en PRE. Eftersom hon är av den äldre modellen och något lågställd tänkte jag välja en PRE av den modernare sporthästmodellen (d.v.s. tvärtemot vad jag vill lägga på mitt PRE-sto - då jag föredrar den gamla modellen på rena PRE:er). Har några tänkbara hingstkandidater med bra exteriör och långa ben till henne, vi får väl se vem det kanske blir.

Jag ska faktiskt betäcka mitt ena shire sto med en pre...:angel: Får stå i en nerförsbacke och göra det...:D

*kl*
Nu är det här lite offtopic men då vi ändå talar om mkh på PRE blir jag ju mer och mer sugen på att jälv mäta alla mina. Har bara måtten jag fått av säljare samt papper.

Var hittar man mätstickor?

Jeg fortsetter med litt OT...

Jeg har også merket problemet med at mange skriver at deres hingster er større enn de er.
I fjor gikk jeg igjennom resultatene som hingster i Sverige fikk på kåringen for Svensk Hästavelsforbund. Deres mkh var her gjennomgående lavere enn hva som står på deres hingstannonser. Det gjelder inte alle, men mange

Sen, så kan også samme hingst stå oppfört med forskjellig mkh på forskjellige annonser.

Men det kan også variere hvor høyt hestene blir målt. Min personlige erfaring er at spanske dommere måler hestene til å bli flere cm større enn de egentlig er. Gjerne 3-5 cm høyere enn samme hest blir målt til i Sverige/Norge.

Med dommeren som var her i fjor, Arnau Garriga, så virket det motsatt?

Min hingst Infante ble på norsk kåring offisielt målt til 1.62.
Av Arnau Garriga ble han målt til 1.60.
Hjemme har jeg selv målt han til både 1.60 og 1.63, det kommer ann på dagsformen :smirk:

Jeg er heller inte opptatt av at hingstene skal være så store som mulig, men mitt inntrykk er at mange i Spanien er det.... dessværre.

*kl*

För att vi inte ska kapa denna tråden tycker jag vi fortsätter på spanska hästar tråden. Någon som håller med?

jag håller gärna med;) eftersom jag med glädje hoppas varje gång jag loggar in att folk skrivit generella råd och förslag till mig ang betäckning...men då är det lite OT istället:D

Om du har bestämt dig för att betäcka med en pre så försök åka ut och titta på dem. Ha en lista med ditt stos fördelar och nackdelar och jämnför sen dem med respektive hingst. Till ditt sto rekommenderar jag en hingst som ger en snygg hals/rygglinje. För det jag hade velat se hos din avkomma är speciellt en bra hals med mer massa och en starkare rygglinje och rundare rumpa.

Kolla gärna de hingstars eventuella avkommor så att de inte har de fel som du vill få bort...då tänker jag speciellt det du sa med underhals.:idea:
Det är inte lätt att bedömma föl, det kan jag skriva under på:o, men något som jag kollar på är att halsen går i båge uppåt och inte ner, att de växer hyfsat jämt och rundade rumpor.. Kolla också så inte avkommor och hingstar inte kotar över i knäna.
Tyvärr så de flesta bilder man får från uppfödare, säljare osv är ofta väldigt showiga och svåra att bedömma exteriören på. Be om kort där du ser hästen uppställd från sidan, framifrån och bakifrån. Obs de ska vara "nakna" alltså ingen sadel, täcke eller dylikt.

Håller fullständigt med! Åk och titta på hingstarna du är intresserade av! Då får du se och avgöra själv om det ägaren berättar om hästen stämmer och om du gillar det du ser!

jajamen tycker dagarna går olidligt långsamt tills det är hingstvisning men hoppas att de har avkommor i olika åldrar som man kan titta på. Tack så mkt för dina råd och jag kommer ha dem i åtanke.

Framför allt titta på avkomorna

Vad hände med ditt ena inlägg????
Det var väl bra att det framkom speciellt då inga namn blev angivna?!
Det med att de kotar över är också en sak man ska vara uppmärksam på när det gäller PRE eller avel överhuvudtaget

Jag tror man ska vara MYCKET försiktig med att tipsa om dåliga hingstar på PM! Personligen tycker jag det är oerhört fult att uttala sej om sådana saker. Det är OLAGLIGT att använda en hingst som nedärver deftekter i avel. Det får varje hingsthållare ansvara för. Om man har sett en avkomma som inte är perfekt kan man inte direkt dra slutsatsen att den hingsten inte är lämplig. Man ska ha STOR erfarenhet och många års granskning av avkommor för att uttala sej om sådana saker. Om man misstänker defektnedärvning skall det rapporteras. Bukefalos är knappast rätt ställe. Jag tycker det börjar bli smutsigt här....

Nu förstår jag inte riktigt.:confused: Det är väl inte smutsigt att påpeka att hingstar kan kota över och nedärva detta precis som man kan påpeka om höjd, dåliga halsar och stamlinjer osv? Så länge inga namn näms i tråden så förstår jag inte problemet. Om personer vill skicka pm är det ju upp till var och en, då man som potensiell avlare vill veta så mkt som möjligt. Sen är det upp till var och en att bedöma sanningshalten i det och själv avgöra om risken är befintlig eller ej. Kan själv plocka fram flertalet trådar där halvblodshingstar osv näms med namn om olika defekter. Varför detta hyjss hjyss inom prevärlden? Som ägare till avelshingstar så får man/de vara beredd att både för och nackdelar och personliga åsikter kommer fram. Inget att göra något åt.

Det jag reagerar över är sättet att skriva ut sådana saker. Självklart kan man inte hindra någon från att PM:a om vad de vill! Men här på forumet får man ändå hålla viss god ton och inte skriva typ "jag vet en skithingst jag berätta vilken om du vill". Jag kan bara gissa mej till vilket skräp som sprids mellan datorerna. Jag tycker det är ytterst fult att erbjuda sej att "berätta" för en som söker seriösa råd om vilken hingst man själv personligen inte gillar genom att skriva PM. Det finns ingen hingst som är värd den behandligen. Håll er till konkreta råd och fakta. Detta ska vara en avelsrådgivning, ingen smutskastning!:mad::mad:

Varför detta hyjss hjyss inom prevärlden? Som ägare till avelshingstar så får man/de vara beredd att både för och nackdelar och personliga åsikter kommer fram. Inget att göra något åt.

Personliga åsikter är en sak. Skitsnack och fula hugg är något heelt annat!:devil:

Har jeg gått glipp av noe? Innlegg som har blitt fjernet eller lignende?

Til TS: Det står på www.swepre.com at det muligens blir en P.R.E.-utstilling til våren. I såtilfelle vil du der få mulighet til å se flere hingster både eksteriört og under rytter för du skal bedekke. Det er alltid lurt å se flere hästar ((:
Lykke til i leting etter hingst ((:

Personliga åsikter är en sak. Skitsnack och fula hugg är något heelt annat!:devil:

Nu blir jag ännu mer förvirrad och konfunderad. Inget namn har nämts inte äns en beskrivning på vilken hingst detta gällde och är det inte en tolkningsfråga om vad som är skitsnack och fula hugg? Várför går du så upp i varv?

typ "jag vet en skithingst jag berätta vilken om du vill". :
Mig veterligen så stod det ingenstans om att det var en skithingst.

Om det var ok hade det ju inte bllivit borttaget av moderator eller hur? Jag tar inte personligt illa vid mej eftersom inga namn nämndes, men oavsett vilken hingst hon tänkte smutskasta så tycker jag det är uselt.

Detta nicket skaffade jag när jag fick mina hästar Packe och Alicia. Alltså har jag inte nyligen bytat det:-).

Liknande trådar

Avel jag har precis köpt ett 4 årigt fbl sto som jag har lite funderingar på o betäcka nu i år... Hon är E: Cajun Cadet och UE Jape...
2
Svar
21
· Visningar
3 435
Senast: token
·
Avel Är ju inte så haj på detta med avel och linjeavel har ett sto som går svårklass är inte så stor ca 162 super teknink super...
Svar
4
· Visningar
1 155
Senast: theJohanna
·
E
Avel Har till nästa år ett "beställningsföl" undan fullblodssto e. Malvernico xx - Miami Springs xx. Stoet i fråga har myckt bra gångarter...
2 3
Svar
47
· Visningar
4 035
Senast: Mabuse
·
J
Avel hej! Jag har ett 23 årigt irlänskt korsningsponny sto, som det skulle vara roligt att ta föl på (det skulle vara hennes första...
Svar
10
· Visningar
1 268
Senast: Görel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Söker hane för avel - Bichon
  • Uppdateringstråd 30