Fungerar mitt sto med PRE?

Sv: Fungerar mitt sto med PRE?

ja precis, en bra hals är viktigt, sen hade hon rätt enorm underhals när jag skaffade henne för ett år sedan så det slår väl in en del...

Du menar Carabinero II antar jag...:)

Är han jag menar... Han låter perfekt till mitt sto :)

Tänkte åka och titta på honom nån dag, så jag får en egen uppfattning om honom.

Har du kontaktat dem ang betäckning osv? I så fall kan du väl PM:a mig.

Till Tolla!!

Det stämmer att fölen på bilderna är efter Carabinero II, Bådas mödrar är halvblods ston

Du har även Fandanguillo II
Han är ca 167 i mankhöjd

http://www.swedishprehorses.se/Hingstar/Hingstar_i_avel/fandanguilloii.html

JAg har träffat han i verkligheten många gånger, samt fått chansen att rida han vid 2 tillfällen.
Det är en otroligt trevlig & lyhörd hingst samt avkommorna är lika trevliga.
Han hade en avkomma med en lipizzaner sto på samma hingstsommarbete som jag hade en häst på för några år sedan & den unghingsten var suverän i huvudet. Min & avkomman var väldigt bra vänner, därav jag fick ett smakprov på avkommans mentalitet.
Det var innan jag träffade Fandanguillo II i verkligheten eller visste att han existerade.

JAg överväger att lägga han på ett sto jag överväger att köpa (holländskt halvblod) efter ha lagt ett "rent" föl på henne först.
Just för han nedärver ett bra temperament & avkommorna blir riktigt snygga.

kan bara instämma i det du skriver! Han är fantastisk!:love: Dessutom så nedärver han bra hals/rygglinje!

Fandanguillo II är en jättefin hingst, men han är knappast 167 cm! Jag har träffat honom flera gånger oxå och han är nog mer 163 cm.

När jag var där så mätte jag honom till 166cm.

Jag tycker detta är en viktig fråga. Kan verka löjligt men jag upplever det som ett aber att PRE-hästarna ofta anges vara större än de verkligen är. I Spanien är man väldigt glad över att "mäta upp" hästarna. Man vill helst ha dem över 160 cm, så många 157-159 hästar får heta ca 160 cm. En anledning att folk "mäter fel" kan vara att PRE-hästen ofta verkar stor och mäktig. En av våra egna hingstar är faktiskt bara 162 cm, men de flesta tror att han är uppåt 170 cm när de ser honom i boxen eller under ryttare. Jag tycker det är missvisande att skriva att en häst är större än den är framför allt när det är en avelshingst. Stoägare kanske väljer bort en hingst som är riktiga 159 cm framför en hingst som uppges vara 165 cm. Skulle man ställa dessa hästar jämte varandra kan vem som helst se att de är lika stora. För att verkligen mäta en häst krävs en ordentlig mätstock med vattenpass, jämnt underlag och en mätkunnig människa.

Som exempel kan jag påminna om CC avelsvärdering 2006. Den gubben mätte ALLA hästarna halvvägs upp på halsen! Ingen häst var under 160 cm och flera uppgavs vara 165-170 cm. Ägarna var såå nöjda över att deras häst "minsann var 166 cm!". 2007 var det en man som mätte noggrant och ordenligt på rätt plats på manken och i stället hörde man nu "jasså är hon verkligen bara 158 cm"? Alla tror hon är minst 164!

Så jag säger bara, snälla, för allas skull mät ordentligt och överdriv inte!
Tack!

Med andra ord så idiotförklarar du mig och gör mig inkompetent till att läsa av en mätsticka.:confused: Har du själv med sticka, jämnt underlag mätt honom? Ang folk som annonserar om sina hingstar att de skulle vara större än dom är så finns det värre saker att reagera på som tex meriter och avkommor som inte finns.

Visst det kan skilja om hästen är nyskodd eller inte. Det har jag sett på mina egna.:D

Jag tycker detta är en viktig fråga. Kan verka löjligt men jag upplever det som ett aber att PRE-hästarna ofta anges vara större än de verkligen är. I Spanien är man väldigt glad över att "mäta upp" hästarna. Man vill helst ha dem över 160 cm, så många 157-159 hästar får heta ca 160 cm. En anledning att folk "mäter fel" kan vara att PRE-hästen ofta verkar stor och mäktig. En av våra egna hingstar är faktiskt bara 162 cm, men de flesta tror att han är uppåt 170 cm när de ser honom i boxen eller under ryttare. Jag tycker det är missvisande att skriva att en häst är större än den är framför allt när det är en avelshingst. Stoägare kanske väljer bort en hingst som är riktiga 159 cm framför en hingst som uppges vara 165 cm. Skulle man ställa dessa hästar jämte varandra kan vem som helst se att de är lika stora. För att verkligen mäta en häst krävs en ordentlig mätstock med vattenpass, jämnt underlag och en mätkunnig människa.

Som exempel kan jag påminna om CC avelsvärdering 2006. Den gubben mätte ALLA hästarna halvvägs upp på halsen! Ingen häst var under 160 cm och flera uppgavs vara 165-170 cm. Ägarna var såå nöjda över att deras häst "minsann var 166 cm!". 2007 var det en man som mätte noggrant och ordenligt på rätt plats på manken och i stället hörde man nu "jasså är hon verkligen bara 158 cm"? Alla tror hon är minst 164!

Tack!

Nu lägger jag mig inte i den angivna hästens mankhöjd, har aldrig träffat honom och har ingen aning om hur stor han är!

MEN Pepino har en poäng som är värd att lyftas ut, även om diskussionen kanske inte hör hemma i den här tråden utan kanske istället i den "spanska" .

Det är en styggelse att hingstar "mäts upp" och det börjar bli ett allt vanligare problem med just PRE förmodligen för att de fram till för bara några år sen inte var särskilt höga men också för att det just nu ligger i tiden att de ska vara högre än vad vi är vana med.

När jag tittar på spanska hästar över nätet drar jag ALLTID bort 5 cm då jag har lärt mig att det då stämmer bättre med deras verkliga höjd när jag ser dem IRL.
Ett bra exempel är fadershingstarna till 2 av mina hästar, jag fick träffa dem i spanien och de har angiven mankhöjd på 167 och 163.

Den större var max 162, den mindre inte en centimeter över 157, det är trist att det ljugs så om mankhöjdarna och ännu tristare att det faktiskt börjar bli ett problem även i sverige.
Det blir liksom en ond cirkel av det , om ena hingstägaren plussar på ett par centimetrar gör nästa det också för att "min hingst är ju faktiskt högre än hennes " osv.

Det ännu tristare med detta är ju att det inte gör någon nytta, hästarna och avkommorna blir ju inte större för att det plussas på ett par centimetrar som inte finns där, och dessutom vad spelar de för roll?

Vill vi verkligen ha en himla massa 170 hästar , självklart finns de vissa som vill ha dessa men ska ALLA ha dessa hästar, de flesta av oss passar ju mycket bättre på en 155- 160 häst, särskilt en PRE med all denna resning och massa.
Min ena hingstunge blir STOR och visst jag gillar stora hästar men jag hade gärna bromsat hans tillväxt nu, jag vill inte ha en jätte framförallt då jag är rädd för hållbarhetsproblem, min andra unge blir rätt liten men hans pappa är ju liten så det är väntat, och jag ser inte det som ett problem, så varför gör andra det?

När jag tittar runt på vad man avlar på i spanien blir jag lite orolig då jag får känslan att man gör lite nu , som man gjorde ett tag vad det gällde färg. Man premierar stora hästar och ser då förbi vissa andra brister som man inte hade godtagit på en hingst med lägre mankhöjd, gagnar det aveln, ger det hållbara hästar?
Vad är erfarenheten här med storväxta hästar, postiv ur hållbarhetssynpunkt?

De må låta som detta är ett enbart negativt inlägg avseende högre hästar i allmänhet och PRE i synnerhet, men jag har inga problem med att man vill få upp höjden på hästarna men jag gillar inte känslan av det är en trend och att det sker på bekostnad av något annat.

Angående Fandanguillo kvittar det mig lika om han är 157 eller 167, vilket som, är det en mycket vacker hingst som verkar lämna vackra avkommor, ska jag vara ärlig föredrar jag nog personligen om han är 157, då en PRE som närmar sig 170 upplevs enorm med allt vad det innebär !:crazy: Dessutom skulle jag nog inte vilja lägga på en nära 17O cm hingst på mina yngre damer då ingen av dem verkar bli små!

ja han var fin men en skimmel är ett big no no för min överpedantiska sida...skulle gråta mig fördärvad varje dag hästen kom in med fläckar på sig;):D

Med andra ord så idiotförklarar du mig och gör mig inkompetent till att läsa av en mätsticka.:confused: Har du själv med sticka, jämnt underlag mätt honom? Ang folk som annonserar om sina hingstar att de skulle vara större än dom är så finns det värre saker att reagera på som tex meriter och avkommor som inte finns.

Idiotförklarar vad ju ett hårt ord. Jag har som sagt träffat många PRE och vet att en PRE på 167 cm är en STOR häst, Jag vet med gott samvete exakt hur stora våra hästar är, och jag upplever absolut INTE Fandanguillo som större än tex Zagal som är 162 cm. Därför ifrågasätter jag. Jag idiotförklarar inte. Du själv blev ju "lurad" med din fina Bolero kommer jag ihåg att du skrev i en tråd. Han skulle vara 165 men var ju inte över 160 cm eller hur? Frågan är värd att lyftas fram, men vi borde kanske fortsätta i en annan tråd, ursäkta TS!

Tack!

Jo jag måste oxå hålla med där. Min hingst har vi mätt flera gånger och jag får honom inte till högre än 160cm, men i tävlingshandlingar från Spanien står det att han är 164 cm, samma sak när många ser honom så frågar dom jämt om han verkligen bara är 160cm för han ser mycket större ut.

Personligen tycker jag att det räcker gått och väl med 160cm på min p.r.e som känns större än mitt halvblod på 168cm.

Jag har inte mätt honom.
Men jag har varit där med mitt kallblod flera gånger som är mätt till 160 & jag själv är 1,58 & Fandanguillo är större än så.
Han är iallfall 1,65 till manken, och har alltid varit skodd fram när jag varit i farten.

Sen var spanjorerna mäter, det minns jag inte.
Vet att ägaren har informerat mig om det, men som jag tyvärr glömt.

Men jag har träffat han livè massor med gånger, samt hanterat & fått rida honom. Han känns stor att rida, samt jag som i normala fall kommer upp på en 1.60 häst utan pall (med lite vilja). Måste använda en pall eller stol.

Jag rekomenderar inte honom pga jag känner ägaren & umgåtts en hel del med henne.

Utan för att Fandanguillo är en trevlig häst & har ett bra lynne enligt mig som inte gillar skrikiga gaphingstar som går på 2 ben baraför han har kulorna kvar.
Denne killen vet hur man uppför sig & det har jag även märkt på avkommorna jag har träffat i andra sammanhang utanför hingstägarens gård.
Lugna & sansade individer.

Annars har jag en Frieserhingst under övervägande, som även han är suverän i huvudet.

För mig är lynnet viktigast, sen kroppen & sist färg.

ja han var fin men en skimmel är ett big no no för min överpedantiska sida...skulle gråta mig fördärvad varje dag hästen kom in med fläckar på sig;):D

Han har lämnat svarta & bruna avkommor.
Baraför han själv är skimmel är ingen garanti att det blir skimmel.

Finns ett brunt stoföl efter honom & en ett skimmelsto.;)

Nu har jag iofs inte varit där på snart 1 år, men jag fick inte den uppfattningen att den avkomman skulle skimmla av sig.

Ring & fråga
Ägaren är mer lämpad än mig att svara.

Personligen tycker jag att det räcker gått och väl med 160cm på min p.r.e som känns större än mitt halvblod på 168cm.

Just! Vem behöver 165 cm:s PRE:er egentligen? Mitt sto är enligt spanskt mått 159 (tror dock det stämmer rätt bra, jag jämför med mitt halvblodssto är mätt till 159 på premiering), men hon ger ett större intryck (även om halvblodet är "grövre").

För att återgå till tråden så funderar jag faktiskt själv på att betäcka mitt halvblodssto med en PRE. Eftersom hon är av den äldre modellen och något lågställd tänkte jag välja en PRE av den modernare sporthästmodellen (d.v.s. tvärtemot vad jag vill lägga på mitt PRE-sto - då jag föredrar den gamla modellen på rena PRE:er). Har några tänkbara hingstkandidater med bra exteriör och långa ben till henne, vi får väl se vem det kanske blir.

Idiotförklarar vad ju ett hårt ord. Jag har som sagt träffat många PRE och vet att en PRE på 167 cm är en STOR häst, Jag vet med gott samvete exakt hur stora våra hästar är, och jag upplever absolut INTE Fandanguillo som större än tex Zagal som är 162 cm. Därför ifrågasätter jag. Jag idiotförklarar inte. Du själv blev ju "lurad" med din fina Bolero kommer jag ihåg att du skrev i en tråd. Han skulle vara 165 men var ju inte över 160 cm eller hur? Frågan är värd att lyftas fram, men vi borde kanske fortsätta i en annan tråd, ursäkta TS!

Jag har måhända inte sett lika många som du men ändå en hel del och visst håller jag med om att i spanien mäter de upp. Ja de sa att Bolero skulle vara 160 men han var 157,5cm.

Varför jag använder ett så pass hårt ord som idiotförklara är att jag har mätt honom med sticka på ett jämt betong golv och du ifrågasätter min förmåga. Jag må inte haft pre så länge men dock andra raser och principen att mäta en mankhöjd är väl den samma på alla raser.
Sen angående hans höjd och hans avkommor så har de jag har sett inte varit groteskt stora, utan de ligger runt 152 -163. Jag vill inte heller ha mastodonter. Fast det viktigaste är nog ändå att man ser så att typen är där och sen höjden.... Vill inte ha halvblod...

I vilket fall som helst så anser jag att Fandanguillo är en riktigt bra avelshingst som verkligen har bevisat sitt värde på de avkommor han har fått. Både när det gäller deras exteriör och temperament, där är det inte många som slår honom på fingrarna än så länge.

Ang hans färg så har jag för mig att han bara har gett en skimmel... Men det vet ägaren bättre än jag.:)

För att avsluta det hela så tycker jag att ändå det värsta man kan göra med sina avelsdjur är att ge dem meriter och avkommor de aldrig har haft. Det är en fråga som jag också upplever viktig att få fram. men som sagt de kan man kanske ta i en separat tråd.:smirk:

Liknande trådar

Avel jag har precis köpt ett 4 årigt fbl sto som jag har lite funderingar på o betäcka nu i år... Hon är E: Cajun Cadet och UE Jape...
2
Svar
21
· Visningar
3 435
Senast: token
·
Avel Är ju inte så haj på detta med avel och linjeavel har ett sto som går svårklass är inte så stor ca 162 super teknink super...
Svar
4
· Visningar
1 155
Senast: theJohanna
·
E
Avel Har till nästa år ett "beställningsföl" undan fullblodssto e. Malvernico xx - Miami Springs xx. Stoet i fråga har myckt bra gångarter...
2 3
Svar
47
· Visningar
4 036
Senast: Mabuse
·
J
Avel hej! Jag har ett 23 årigt irlänskt korsningsponny sto, som det skulle vara roligt att ta föl på (det skulle vara hennes första...
Svar
10
· Visningar
1 268
Senast: Görel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Höstföräldrar 2023
  • Kalla hamburgare
  • Västeråsträffstråden

Hund, Katt, Andra Djur