Fungerar akademiska/klassiska tränare för de som vill komma långt på tävling?

break_a_leg

Trådstartare
Jag har noll erfarenhet av "akademiska tränare" måste jag väl först erkänna, utan jag har mestadels tittat på träningar som hållts av personer licensierade i Sverige eller ubildade i Tyskland. Får jag tillfälle ska jag naturligtvis försöka hinna med den akademiska biten också, dock har dygnet bara 24 timmar...

Frågan i rubriken kommer utan att jag tittade på en träning för något av det jag beskrev ovan, på den träningen var en ryttare med som jag vet tränar för någon mer akademisk variant av tränare i vanliga fall. Den här ryttaren red på ett helt annorlunda sätt än alla andra på träningen ifråga, ett tag var det så "långt och lågt" att jag trodde hästen skulle stå på näsan ;) Sedan tyckte jag att det var mycket "handfipplande" och att ryttaren inte vågade korta tygeln.

Men fungerar det med en "akademisk" tränare om man vill komma långt på tävling? För mig var det så annorlunda ridning jämfört med vad jag har sett tidigare (och då har jag ändå bevistat en hel del träningar)

Och jag vill inte ha något tjafs i tråden, diskutera sakligt!!
 
Sv: Fungerar akademiska/klassiska tränare för de som vill komma långt på tävling?

Hejsan
Det beror såklart på alla inblandade parter. Hästens din och tränarens förmåga. Om du utgår ifrån den akademiska utbildningtrappan och följer den slaviskt så passar det inte riktigt ihop med de låga klasserna i dressyr. Dvs du kommer antagligen träna på saker som inte ingår i dressyrprogrammen. Om du däremot tävlar Medelsvår eller högre är det lättare att mappa utbildningstrappan mot tävlingsarenan.

Det är många som tävlar dressyr som tränar akademiskt och det finns ingen motsättning ur den synvinkeln sålänge du inte vill följa den akademiska ridkonsten slaviskt. Du kan nog hitta din egen mellanväg. Som så ofta sägs. god ridning är alltid god ridning.

Min åsikt är att den Akademisk Ridkonsten är till stor del en filosofi och förhållingssätt inte ett resultat.
 
Sv: Fungerar akademiska/klassiska tränare för de som vill komma långt på tävling?

Ett kort svar är att i teorin borde det inte vara ett problem egentligen men i praktiken är det svårt. Du kan utan problem använda dig av den akademiska utbildningsprincipen i din vardagsridning men när det är dags för tävling måste du ha förmågan att anpassa din ridning efter TR. Det är främst ett par saker som man måste komma ihåg:

- Sträckt tygel
- Högre tempo
- Rakställd häst på rakt spår
- Rörelser ska utföras på givna punkter

Varför är det då så?

- Sträckt tygel - inom AR har man ofta en något hängande tygel, vilket domarna inte uppskattar.
- Högre tempo - AR-ryttare rider vanligen med ett lägre tempo för att få mjukheten och avslappningen, i tävling blir det för "lojt"
- Rakställd häst - AR arbetar på principen "rakriktning genom böjning", i tävling ska hästen var rak på rakt spår.
- Rörelser på givna punkter - inom AR anpassar man vanligen ridningen så man gör momenten när hästen är redo för dem.
 
Sv: Fungerar akademiska/klassiska tränare för de som vill komma långt på tävling?

Tack för din förklaring, nu förstår jag lite mer varför jag tyckte den här personen red så "annorlunda".
 
Sv: Fungerar akademiska/klassiska tränare för de som vill komma långt på tävling?

Du får ha en tränare som är mer åt det klassiska hållet än åt AR - hållet om det skall fungera och då skall du inte behöva ändra på särskilt mycket.

Det som skiljer sig åt dom klassiska tränarna och tävlingsridningen är ju att på tävling måste du (tyvärr) flasha till det och då på bekostnad av samlingen för att få poäng.

Samling a´la klassiskt och samling a´la tävlingsridning är inte samma sak.
 
Sv: Fungerar akademiska/klassiska tränare för de som vill komma långt på tävling?

Ja om du ser på hur tex Anky, Isabell mfl gör sina diagonalslutor så kan man konstatera att dom i stort sätt sker i mellantrav för att det är då man får poäng.
 
Sv: Fungerar akademiska/klassiska tränare för de som vill komma långt på tävling?

jag vet inte om du menar rent allmänt i världen ellelr lokalt i Sverige.

I världstoppen är det ju flera osm tagit hjälp frpn den Klassiska Dressyren och höjt sina prestationer avsevärt.

jag är usel på namedropping så just nu komemr jag bara på Wilcox och Salzgeber, men det är flera.

Min tränare har gått tysk beridarutbidlning och även tränat för en del Klassiska mästare däribland Kottas och de Kunffy.
Hon upplever ingen skillnad och det gör inte jag heller som gillar att läsa böcker

Både De Kunffy, Kottas, och även Rudolf Rostek från SRS är strängt upptagan pga av den stora efterfrågan blan tävlingsryttare. Även Zettl är itne helt lätt att boka

Sedan finns det andra som kalllar sin ridning Klassisk men som utveckalts i andra riktningar tex Franska Samur ;Christian Carde, och den portugisiska skolan med Borba.

Carde är ju eftertraktad världen över, både han och Kottas är ju Grand Prix domare. Zettl också tror jag.

Allal dessa hälper ju tävligsekipage och jag antar att det går bra - de är ju poppis.


Däremot så tror jag att AR avviker för mycket, då de inte upphåller sig vid och fäster vikt vid alla kriterier i utbildningsskalan, som ändå är den grund som tävlingsdressyr bedöms utifrån

Ex är då kontakt, schwung och att hästen arbetar - igenom
 
Senast ändrad:
Sv: Fungerar akademiska/klassiska tränare för de som vill komma långt på tävling?

Ett kort svar är att i teorin borde det inte vara ett problem egentligen men i praktiken är det svårt. Du kan utan problem använda dig av den akademiska utbildningsprincipen i din vardagsridning men när det är dags för tävling måste du ha förmågan att anpassa din ridning efter TR. Det är främst ett par saker som man måste komma ihåg:

- Sträckt tygel
- Högre tempo
- Rakställd häst på rakt spår
- Rörelser ska utföras på givna punkter

Varför är det då så?

- Sträckt tygel - inom AR har man ofta en något hängande tygel, vilket domarna inte uppskattar.
- Högre tempo - AR-ryttare rider vanligen med ett lägre tempo för att få mjukheten och avslappningen, i tävling blir det för "lojt"
- Rakställd häst - AR arbetar på principen "rakriktning genom böjning", i tävling ska hästen var rak på rakt spår.
- Rörelser på givna punkter - inom AR anpassar man vanligen ridningen så man gör momenten när hästen är redo för dem.

Du är så bra på att förklara enkelt:bow:
 
Sv: Fungerar akademiska/klassiska tränare för de som vill komma långt på tävling?

- Rörelser på givna punkter - inom AR anpassar man vanligen ridningen så man gör momenten när hästen är redo för dem.

Det här är faktiskt intressant

för om du _tränar_ för en Dresysrtränare så får ju ju ekipaget också göra rörelserna när hästen är redo för dem

Nåt som var djävligt intressant var att se KOttas in action när han hade elever som hade den nödvändiga koordinationen för att följa hans instruktioner.

Han styr ekipaget och säger typ att vid C; lägg en volt vid B; öppna till A- vänd höger vid K; vänd snett igenom
Hela passet

När övningarna kommer så tätt så måste verkligen ryttaren skärpa till sig i både sin koordination och sin tonus och verkligen _rida_ i varje steg.

Dne var myclket intressant att se vilken stil han fick på ekipagen, särskilt när man kudne jämföra dem när de tränade för sina andra tränare.

Hm jag känner mer och mer att de olika övningarna är mer för att lära oss ryttare koordinera.:angel:

Det går att samla hästen rakt fram :D
och går det - så går det ju att stärka den så också
(mina reflexioner bara, inte inlägg i ngn annan debatt)
 
Sv: Fungerar akademiska/klassiska tränare för de som vill komma långt på tävling?

Nu menade jag i Sverige, men jag får ju inte tala om vilken person som ryttaren jag såg rida tränar för (för det vet jag).
 
Sv: Fungerar akademiska/klassiska tränare för de som vill komma långt på tävling?

Jag tror att båda sakerna är viktiga att tänka på i utbildningen. I vissa faser bör man vänta ut hästen så den får göra momentet när den hunnit med att förstå. Det är väl egentligen när momentet/rörelsen börjar få lite kvalitet som man kan börja tala om att göra den på en viss position.

Och i början av ryttarens utbildning är det ju likadant, först behöver man få tid att tänka, sen lära sig att planera sin ridning.
 
Sv: Fungerar akademiska/klassiska tränare för de som vill komma långt på tävling?

Ts:
Jag vet AR-tränare som har elever som tävlar på hög nivå. Och även tävlat själv i GP.

Jag tro att Fio menar att man på tävlingsbanan får dra på lite extra. Men att kvaliteten i det på banan kan förbättras genom annan bra ridning vid träning. Och att det är möjligt att många tränar klassiskt/AR/whatever. Men på banan måste man rida på i ett högt tempo och det måste se flashigt ut. Tävlingsridning måste tyvärr skilja sig från träningsridning.
För tyvärr är det så just nu att flashighet ibland/ofta bedöms högre än samling och korrekt arbete. Tävling tenderar att ibland bli lite väl mycket show.

Dock såg jag väldigt trevliga tävlingar i Tyskland. Där vann ryttare som red bäst. Hans häst var otroligt följsam, på hjälperna och lösgjord. Väldigt(!) kul att se!
 
Sv: Fungerar akademiska/klassiska tränare för de som vill komma långt på tävling?

Förresten måste jag nog säga att vad AR-tränare fäster vikt vid varierar kraftigt.
Att vissa tränare har elever som presterar bra på tävlingsbanan är ju ett faktum. Att andras elever inte ens skulle klara en LB trots många års träning och "piff och puff" är också ett faktum.
 
Sv: Fungerar akademiska/klassiska tränare för de som vill komma långt på tävling?

Tyvärr vill man väl egentligen ha in ännu mer show i dressyren, för att det ska bli en "folksport".... Så att de som inte kan nåt om uppbyggande ridning också ska få ut nåt av tävlingar... :smirk:
 
Sv: Fungerar akademiska/klassiska tränare för de som vill komma långt på tävling?

Nu blev jag ju så nyfiken, kan du pma vem det är?

Inser också i den andra tråden att AR blir mer och mer brett
 
Sv: Fungerar akademiska/klassiska tränare för de som vill komma långt på tävling?

Om vi nu tänker på samma AR tränare så vill denna/dessa tränare inte kännas vid namnet AR när jag frågat dem så jag förstår inte varför de fortsätter att kalla det eller eller låter sina elever kalla det AR...och varför de inte går ur riddarskapet om de ändå inte vill kännas med namnet.

Fast det kan ju iof ha ändrats sedan jag talade med dem också.

Okej, jag vet jag kan fråga de om det...men när du skrev så i tråden så blev jag nyfiken på om de säger till sina elever att det är AR de pysslar med och det torde ju en elev veta bäst. ;)
 
Sv: Fungerar akademiska/klassiska tränare för de som vill komma långt på tävling?

Jag vet hur svårt det kan vara att bli av med en "stämpel". Med det menar jag att folk gärna sätter in andra i fack. Jag kämpade länge med att bli av med tituleringen "westernryttare", nu kämpar jag för att komma ifrån titeln "AR-ryttare". Det finns delar av det jag gör som är AR, andra delar är western, andra är klassisk dressyr o.s.v.

Så det är möjligt att det är deras elever som envisas med att det de gör är AR...

Att jag vill undvika tituleringe AR som ett namn för det jag gör beror på att många blir förvirrade när de ska rida för mig, de tror de ska på AR-kurs och får börja med att rida skänkelvikningar i frisk trav under lättridning. ;)
 
Sv: Fungerar akademiska/klassiska tränare för de som vill komma långt på tävling?

Jo det var det jag reflekterade över...om eleverna tror det fast tränarna inte verkar vilja beblanda sig med det...känns lite skumt.

Precis som du säger. Du säger inte själv att du sysslar med renodlad AR, vilket du inte heller gör och det tycker jag är helt toppen.

Blev bara konfunderad över det tuapha skrev eftersom jag fått helt andra svar av de tränarna...så jag försöker få lite rätsida i hjärnan. ;)
 
Sv: Fungerar akademiska/klassiska tränare för de som vill komma långt på tävling?

Problemet handlar om att bryta ett invant mönster - jag har varit renodlad AR-instruktör, vilket folk är vana vid. Man vill använda AR-namnet i annonseringen etc. Trots att jag uttryckligen säger att det jag gör inte är renodlat.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Åh känner mig så velig🙈. Letar en häst till, har en appaloosa och shettis hemma på gården. Och letar nu efter en till främst för...
2 3
Svar
45
· Visningar
5 790
Ridning Jag har hamnat i en otroligt jobbigt sits och vet inte vad jag ska göra. Jag är en ganska erfaren ryttare (dock hobbynivå) som ridit...
2
Svar
34
· Visningar
7 548
Senast: akleja
·
Ridning Det här blir ett långt inlägg men skulle vara jättetacksam om nån pallade läsa och ville hjälpa mig att fundera på vad som kan göras...
2
Svar
21
· Visningar
4 259
Hoppning Hej! Det är så att något händer i huvudet på mig på framhoppningen på tävlingar, På träningar går det jätte bra att hoppa och vi hoppar...
Svar
7
· Visningar
2 231
Senast: Caoimhe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp