Fundersam..

B

Beauty_Boss

Halli Hallå! Förra året tävlade jag i Timrå och fick då 7.or på ponnyns gångarter. Fick även 7:a på klubbdressyren 1 månad senare. Nu, typ 1 år senare går han MYCKET bättre, det tycker alla som ser honom (de tycker att man ser hans "shvung" och gång bättre + att formen är högre och att han inte ser ut att falla "framstupa" som han gjorde ibland förut), men endå fick jag bara 6-or på gångarterna på Klubbdressyren sist. jag undrar varför, domaren på klubbdressyrerna har varit min tränare. Iofs vet jag att hon gett Ollies Refflection (SUPERGÅNG!!) en 7:a (lr 8:a, men rätt säker på att det var en 7:a..), så är hon hård på gångarterna? Vill gärna ha en förklaring på detta mysterium ;)
Elin

Sv: Fundersam..

Rider du fortfarande samma klasser?
Ju högre klasser desto större krav på gången.

Annars är ju hela bedömningssystemet ett mysterium i sig. :D

Haha, ja, när jag fick 7:or så red jag LB:1 o LB:2, nu sist så red jag LC:1 o LB:2 ;) Men vi får se hure går på den lokala tävlngen den 29 :) Ska försöka att rida honom på bakbenen så gott som det går ;)
Elin

det ska inte vara en generad smaylies där uppe :P Men ajg råkade väl skriva nåt tecken ;)
Elin

ska du inte vara med på färsta den 22 oktober?

ollies reflection är sjukt fin och emma också! :)
vi stod i samma stall när hon hade b-ponnyn.

Det här med schwung (tycker jag iaf) är olika från domare till domare, en del vill se väldigt mycket schwung och en del vill se en längre, mjukare trav (om nån förstår min förklaring på det).
Min ponny fick 7or på gångarterna och han hade inget till schwung eller gång öht, han gick med längre och mer avslappnade steg.

Fast skillnaden mellan 6-7 är ju inte så jättestor... Jag hade tyckt det var mer förvånande om du tex först fick 8 och sen 5! ;) Skillnaden mellan 1p känns mer som att det kan variera på tycke och smak från domare till domare. Sen får man ju heller inte glömma att gångarterna beror på hur hästen går förövrigt. Gick han lika bra nu (och då menar jag inte på träning utan inne på banan i själva programmet)? Ju mer lösgjord desto bättre gångarter...

Sen så är det ju alltid så att domare dömer väldigt olikt... det märks ju speciellt när det är 3 domare som dömer...

Ibland förstår man ju inte alltid bedömningen och det är jobbigt, det är jobbigt är man som tränare också ibland ska försöka förklara. Det bästa är att man går och frågar domaren om bedömningen vad de tykte osv. Ibland får de ju inte ner allt i protokollet. Men förstår man inte är det jättebra att gå och fråga. Har du tur är det kanske en annan domare nästa gång du rider och då får du ju se vad den tycker.

Busus skrev:
ska du inte vara med på färsta den 22 oktober?

ollies reflection är sjukt fin och emma också! :)
vi stod i samma stall när hon hade b-ponnyn.

Nej, vi är borta då.. :( Ska rida KM på söndagen i stället ;) OKej, jag visste inte att hon hade haft en B-ponny förut :P Vad hette den då? :)
Elin

Han går mycket bättre nu, förut var han så lång och låg och gick i mkt segare tempo. Nu går han i högre form och mer energiskt. Det var bara därför som jag vart fundersam ;) Men vi får se hure går på KM o i Timrå.. :D
Elin

Dom kanske såg att hans grundgångarter fanns där och nu när du fått ihop honom måste du antagligen jobba mer för att få fram en fin gång samt ha honom mer avslappnad.

Aa, dte kan nog stämma! Ska rida till en "flashig" musik i Tkmrå, så man kan ju hoppas att han följer musiken, men inte brallar loss, haha.
Elin

Liknande trådar

Hästvård Eftersom jag inte har något att göra och lite tankar att skingra sitter jag här på lördagskvällen och nördar ner mig i min hästs...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
9 071
Hästvård Nu måste jag dryfta lite med någon annan. Blir liksom inte riktigt klok på vad som är fel på vår ponny. För något är det, det känner jag...
2 3
Svar
45
· Visningar
8 715
Senast: prallan
·
Hästhantering Jag velade länge och väl om jag skulle posta tråden här, eller om den egentligen hör hemma under ridning, och moderator får gärna flytta...
Svar
14
· Visningar
2 063
Senast: Kiwifrukt
·
Hästvård Till att börja med,veterinären är inkopplad! Min häst druttade omkull ordentligt i hagen i senvintras,var inge halt eller något efter...
2
Svar
36
· Visningar
9 169
Senast: Fibusen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar