Funderingar kring inackoderingsstall..

Sv: Funderingar kring inackoderingsstall..

Ja det finns två stora, men dom ligger ju inte direkt granne med mig, alla ligger åt varsit håll så att säga, den undersökningen jag har gjort är via internet har googlat och sökt mig fram och endast hittat det jag har nämt. Runt mig så finns det inga stora direkta inackoderingsstall... Och jag bor väldigt bra, 10 min med bil från C, bra bussförbindelser och bussen stannar ute vid allén..

det är bra att tänka ut allt färdigt, och vara businessmindad (skrivs det så?) till viss grad.
min häst står i ett stall med urbra skötsel, men den stackars stallägaren får nog inte ett korvöre för sina besvär. det ärr full skötsel. även vissa hästar som har en ägare som glömt sin häst får den skodd och avmaskad..stallägaren betalar. :(
kanske bra för hästen men jag tycker att har man en verksamhet skulle det ju vara kul att ens gå på pluss.
jag betalar 2500 för ponny och stora hästar kostar 3500. det finns stor ridplan + fina terränger. heldag ute i hagen..
så mitt tips till en som börja är : gör allt fint och färdigt från början. det är inte så bar att bygga till en box nu och då efter behov=stallet blir väldigt svårskött omän mysigt..
gör ordentliga HYRESAVTAL! där det står om försenade stallshyror mm mm..

ja fast de två stora som finns vid centrum ligger ju också ca 5-10 minuter från centrum, så de är ju helt klart jämförbara med din idé. jag tror helt enkelt bara att du inte ska utgå från att kunna ta 5000 eller över det för en boxplats när de andra rutinerade stallen inte ens kan det, trots suverän service och alla möjliga träningsmöjligheter.

det är bra att tänka ut allt färdigt, och vara businessmindad (skrivs det så?) till viss grad.
min häst står i ett stall med urbra skötsel, men den stackars stallägaren får nog inte ett korvöre för sina besvär. det ärr full skötsel. även vissa hästar som har en ägare som glömt sin häst får den skodd och avmaskad..stallägaren betalar. :(
kanske bra för hästen men jag tycker att har man en verksamhet skulle det ju vara kul att ens gå på pluss.
jag betalar 2500 för ponny och stora hästar kostar 3500. det finns stor ridplan + fina terränger. heldag ute i hagen..
så mitt tips till en som börja är : gör allt fint och färdigt från början. det är inte så bar att bygga till en box nu och då efter behov=stallet blir väldigt svårskött omän mysigt..
gör ordentliga HYRESAVTAL! där det står om försenade stallshyror mm mm..

Det är helt sjukt att stallägaren finansierar hovslagare och veterinär.. Den personen kan ju inte gå med några vidare +. Jag själv är väldigt nogrann hur det ser ut runt omkring mig så jag kommer verkligen göra allt superfint från början, det tjänar man på. Eftersom stallet kommer byggas nytt så kan jag även ta hänsyn till alla lagar och reger på engång och på så sätt kunna kvalificera mig som säker hästgård. Har även tänkt gå kursen hästkunskap på strömsholm, så de som lämna sin häst hos mig kan känna sig trygg med att jag är kunnig och att jag även har gått en kurs för att ta hand om hästar, efter alla år jag har hållt på med hästar så kan man ju en del, men för att visa mig seriös och sen får lite extra kunskap så tänkte jag gå den kursen :)

ja fast de två stora som finns vid centrum ligger ju också ca 5-10 minuter från centrum, så de är ju helt klart jämförbara med din idé. jag tror helt enkelt bara att du inte ska utgå från att kunna ta 5000 eller över det för en boxplats när de andra rutinerade stallen inte ens kan det, trots suverän service och alla möjliga träningsmöjligheter.

Man får ju även kolla runt om kring hos mig hur det ser ut, finns en hel del hästfolk här ute som säkert vill ha sin/sina hästar i ett fräscht fint stall, som ligger i närheten där dem bor.. Självklart kan man ju inte safta i 5000 bara sådär, man måste se till att vara flexibiel och komma överens med den som hyr hur de vill ha sin inackodering, kall, halv eller hel..

finns en hel del hästfolk här ute som säkert vill ha sin/sina hästar i ett fräscht fint stall, som ligger i närheten där dem bor.. ..

Det tror jag absolut att många vill ha, men sen kommer frågan om de är villiga att betala priset det kostar också... :)

Det tror jag absolut att många vill ha, men sen kommer frågan om de är villiga att betala priset det kostar också... :)

Håller med dig fullt ut, det är just det som är den stora frågan...
Sen den återkommande ämnet, ska vi få en normalt hästsverige så måste vi börja ta betalt för våra tjänster.. Sen är det ju klart att man inte ska suga ut så mycket som möjligt ur folk, men ta normala priser, ta betalt för vad det kostar helt enkelt..

jag tycker absolut också att det är ett rimligt pris, och att det borde vara så att stallägare som satsar hundratusentals kronor får igen sina pengar och sedan går plus. men jag skulle inte räkna med att kunna ta mer än vad marknadspriset ligger på. risken är ju då att hästägarna väljer samma service fast 1500 kronor billigare.

det är klart, det kanske finns fem personer i din trakt som vill betala för det. men du kanske vill ha 20 hyresgäster t.ex.? då är det ju lite kinkigare.

kanske är jag väldigt tråkig och torr, men jag har väldigt svårt att se varför man skulle betala mycket mer för en service som finns billigare? i stockholms-området är det säkert däremot ett rimligt pris.

jag tycker absolut också att det är ett rimligt pris, och att det borde vara så att stallägare som satsar hundratusentals kronor får igen sina pengar och sedan går plus. men jag skulle inte räkna med att kunna ta mer än vad marknadspriset ligger på. risken är ju då att hästägarna väljer samma service fast 1500 kronor billigare.

det är klart, det kanske finns fem personer i din trakt som vill betala för det. men du kanske vill ha 20 hyresgäster t.ex.? då är det ju lite kinkigare.

kanske är jag väldigt tråkig och torr, men jag har väldigt svårt att se varför man skulle betala mycket mer för en service som finns billigare? i stockholms-området är det säkert däremot ett rimligt pris.

Sen handlar det ju inte bara som servicen, utan även om standarden på stallet,ridhus, ridvägar, ridbana, hagar de som tar 1500 kr billigare har kanske inte alls lika fräsch och stor överallt.. Jag är en av dom skulle skulle betala mer för att ha det rent och fräscht runt omkring mig, sen finns det såklart även som dem som det kanske inte har så stor betydelse för..

Någon mer som står i inackoderingstall med fullservice eller där det finns möjlighet till fullservice.. Vad betalar ni i månaden? Nyfiken som bara den :)

Betalade för två år sedan 1600kr per häst och månad. Då ingick in- och utsläpp, fodringar, mockning. Foder och strö ingick men jag fick köpa saltsten själv (inte så stor kostnad...). Täckesbyten ingick inte.
Fanns en halvdassigt upplyst ridbana, dock inte i riktigt dressyrtränarskick men fullt användbar, bra skogsvägar samt en privat travbana. Ridbanan var väl inte högst prioriterad eftersom detta var ett privat travstall.
Edit: bor nu på egen gård vilket är enda skälet till att jag flyttade hästarna.
Tror att man numera tar ca 2200kr/mån för storhäst.

Någon mer som står i inackoderingstall med fullservice eller där det finns möjlighet till fullservice.. Vad betalar ni i månaden? Nyfiken som bara den :)

Jadu där jag står nu betalar jag hela 300kr/mån i kallhyra har tillgång till fräscht stall som är relativt nytt, varmvatten, spolspilta, fikarum, sadelkammare, förvaringsmöjligheter, hästkompisar, normala hästägare å normal stallägare, tillgång till 2 stora ridbanor med hindermaterial och 1 rundkorall, plats för transporten.
Nästa år kommer även strö och grovfoder att ingå i min hyra och landar då totalt på ca 1000kr/mån.
Men iår flyttade jag dit under hösten och då hade stallägaren redan sålt av hö/halm som han inte behövde själv tyvärr.
Thermobar i hagen och inga pass alls.
Jag kan hjälpa till med ngn lunchning eller så om stallägaren blir sjuk men har hittils hänt 0 ggr.

Det enda jag saknar är ridhus och tyvärr finns det inget på ridavstånd heller, men istället finns mkt ridsällskap, kanon rid och körvägar och jag har ändå transport och lättlastad häst så det är inget jätteproblem att inte ha ridhus hemma.

Nu bor jag centralt i Dalarna och det är betydligt billigare än i Sthlm, dock kommer jag från sthlm och min kompis har hästarna inackorderade för 1150kr/häst och då ingår tom skoning och vaccinationer utöver det vanliga och det är precis utanför city...

Jadu där jag står nu betalar jag hela 300kr/mån i kallhyra har tillgång till fräscht stall som är relativt nytt, varmvatten, spolspilta, fikarum, sadelkammare, förvaringsmöjligheter, hästkompisar, normala hästägare å normal stallägare, tillgång till 2 stora ridbanor med hindermaterial och 1 rundkorall, plats för transporten.
Nästa år kommer även strö och grovfoder att ingå i min hyra och landar då totalt på ca 1000kr/mån.
Men iår flyttade jag dit under hösten och då hade stallägaren redan sålt av hö/halm som han inte behövde själv tyvärr.
Thermobar i hagen och inga pass alls.
Jag kan hjälpa till med ngn lunchning eller så om stallägaren blir sjuk men har hittils hänt 0 ggr.

Det enda jag saknar är ridhus och tyvärr finns det inget på ridavstånd heller, men istället finns mkt ridsällskap, kanon rid och körvägar och jag har ändå transport och lättlastad häst så det är inget jätteproblem att inte ha ridhus hemma.

Nu bor jag centralt i Dalarna och det är betydligt billigare än i Sthlm, dock kommer jag från sthlm och min kompis har hästarna inackorderade för 1150kr/häst och då ingår tom skoning och vaccinationer utöver det vanliga och det är precis utanför city...

Med eller utan moms? Hur som haver så lär ju de båda stallen som du har nämt gå duktigt back. Kan inte i min vildaste fantasi förstå hur man kan ha sådana priser, snacka om gratisarbete.. Tyvärr så är det ju så det ser ut nuförtiden.. Jag skulle aldrig ta de priserna.. Då kan man glömma idén med att starta ett inackoderingsstall..

Med eller utan moms? Hur som haver så lär ju de båda stallen som du har nämt gå duktigt back. Kan inte i min vildaste fantasi förstå hur man kan ha sådana priser, snacka om gratisarbete.. Tyvärr så är det ju så det ser ut nuförtiden.. Jag skulle aldrig ta de priserna.. Då kan man glömma idén med att starta ett inackoderingsstall..

Ink moms.

Visst gör dom ingen förtjänst, jag bara konstaterar att det finns vettiga ställen löjligt billigt.
Jag själv skulle utan problem betala 2-3000kr här utan att blinka för samma service som jag har nu, men varför betala mer om man kan betala mindre?

Storstäderna är en sak där går det att ta betalt på ett annat sätt, men i tex Dalarna eller Örebro har jag svårt att se att man kan ta mer än 4-5000kr för helinackordering ink ridhus.
Tror även att du kan ha svårt att få ut 4-5000kr hos dig, men lyckas du så missunnar jag dig inte det minsta.
Strax utanför sthlm är det ju liksom inte ens svårt att få en helinackordering för under 4000kr ink ridhus å diverse bekvämligheter.

Jag har mina hästar inackorderade i ett litet stall utanför kristianstad.
Vi har eget ridhus , spolspilta , tre platser att binda upp o sköta hästarna på (totalt fem boxar i stallet)stora ljusa boxar med öppningsbara fönster , låst sadelkammare, varmvatten , belyst ridbana ,utsläpp i hage och kvällsfodring alla dagar.bra bridmöjligheter i natur och på grusvägar , nära stor ridanläggning med fälttävlansbana.
Vi betalar 2000 kr i månaden utan foder och utan strö som alltså tillkommer .
Men gissa om vi trivs i stallet , och ridhuset är värt pengarna.
Men i våra trakter är nog detta stall det dyraste, men värt varje krona.:laugh:

När jag bodde i Örebro stod jag i ett stall ca 1 mil utanför stan. Där fanns nybyggt ridhus, ridbana, liten terrängbana och inte lika bra ridvägar. Relativt nybyggd stalldel, bra hagar. Man behövde aldrig ta några pass eller liknande. Hö, havre, betfor, mineraler, salt och strö ingick för 2300/mån. Riktigt billigt tycker jag. Ville man ha mockning la man till en 500:-. Tvättmaskin och varmvatten finns. Det enda jag saknade var lite bättre ridvägar men annars var det perfekt.

Nu bor jag i Borås. Har en kallhyra på 1850 inkl moms. Foder och strö till självkostnadspris. Landar på ca 3000/mån inkl moms. Stallet ligger också ca 1 mil utanför stan. Vi har nybyggt ridhus, ridbana med gummiflis, bra ridvägar varmatten osv. Vinterhagarna är halvkassa det är väl det jag saknar mest här men i övrigt trivs jag och pållen toppen.

Det enda stallet häromkring som tar ca 5000 är stans ridskola med stort privatstall. Ligger på cykelavstånd från stan med 3 isolerade ridhus, en enorm ny utebana och två mindre. Galoppbana, terrängbana och fantastiska ridvägar. Hagarna är däremot riktigt dåliga tyvärr.

Jag förstår att det behövs ta betalt men för min del har jag inte råd att betala mer än ca 5000 inkl bensinpengar till och från stallet. Det spelar ingen roll hur nybyggt och fint det är.

Däremot ser man till kraven som dom flesta har i den här tråden är det inte en kotte som hade hittat stall i Boråstrakten :p ekvationen riktigt stora hagar med lång utevistelse och ridhus går inte riktigt ihop här. Man får välja det ena eller det andra. Jag väljer ridhus och bra sommarhagar.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag står i ett stall där jag känner att stallägaren tar orimligt lite betalt. Jag har tidigare betalt betydligt mycket mer och...
2
Svar
23
· Visningar
3 798
Anläggning Jag behöver er hjälp med ett litet dilemma, inför ett projekt jag jobbar med. Men har svårt att få fram ordentliga svar. Vad skulle...
4 5 6
Svar
101
· Visningar
10 317
S
Ekonomi & Juridik Jag jobbar som hästskötare och varit yrkesverksam i ca 3 år nu. Till hösten ska jag dock börja plugga och även flytta härifrån. Jag har...
Svar
3
· Visningar
1 254
Ekonomi & Juridik Ja jag vet att det finns tusen sådana här trådar men jag måste bara "skriva av mig" lite. Vi har ju inackorderingsstall med både...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
9 726
Senast: pucko2
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Annonsera mera VII