Funderingar kring inackoderingsstall..

Sv: Funderingar kring inackoderingsstall..

Förutom de grejjer som kommit upp så skulle jag vilja slå ett slag för att det verkligen finns ridmöjligheter i naturen, ridvägar, skogsstigar eller vad som nu går att rida på.
DEt är ju tacknämligt om den egna marken är tillräckligt stor för de inackorderade att rida på alt att det finns avtal eller lov att rida på annans mark som kan komma i fråga. Allemansrätten tillåter ju inte vanemässigt bruk. Det är inte kul att rida ut och bli utskälld av markägare, sånt tappar man inackorderingar på.

De priser som kommit upp här är nog mest Stockholmspriser. Tyvärr är det väldigt dyrt att ha häst i Stockholmstrakten. Det är väldigt stor skillad på priser ute i landet.
Jag rekomenderar att kollar prisnivåerna i ditt eget län innan du bygger. DEt är ju inte så kul att stå med ett tomt stall och inga inkomster alls, alt att det går med förlust varje månad.

mvh Eva

KL

ja glömde skriva att jag först skulle stå i ett stall som hade saker som trådskaparen ska ha men det fanns även seminavdelning och fölboxar.
+ inackodering då med allt 7 dagar i veckan, även superhösilage som odlades på gården med olika sorter beroende på vilka hästar, dvs det fanns avelshösilage, sporthösilage osv. Stallet var helt nybyggt, likaså paddocken, ridhuset, hagarna. Boxmattor, specialvattenkoppar osv.
Det skulle de ha 3500 kr för.

Tyvärr blev det inget.

Har redan gjort lite undersökningar runtomkring här, men det finns nästan inga inackoderingsstall som har det inriktning, om ni förstår vad jag menar :) Finns ett ganska stor ridanläggning som ligger helt på andra sidan stan. Där finns allt finns ridhus, ridbana många boxar, ja ett riktigt inackoderingsstall. Finns ett stall som ligger granne med mig, men hon driver det som hobbyverksamhet, men det finns inte många direkta stora inackoderingsstall.. Finns ju en hel del sånna som hyr ut boxar, 1 el 2 st, då svart antar jag då det handlar om så få boxar, och även är helt kollektiv stall, och de kan jag ju som sagt inte jämföra mig med.

Jag betalar 3600 för fullservice på vardagar. Vill man inte ha helgpass kostar det 4200.

Stallet är ca 1 år gammalt med stora boxar, två spolspiltor med varmvatten, ett stort uppvärmt förråd för utrustning och ett förråd på loftet, torr foderkammare, silage och spån ingår. Hagarna harvas på vintern och ridbanan saltas och harvas. På sommaren finns även en gräsbana. Utetid är 7.30 - 17.00

KL

ja glömde skriva att jag först skulle stå i ett stall som hade saker som trådskaparen ska ha men det fanns även seminavdelning och fölboxar.
+ inackodering då med allt 7 dagar i veckan, även superhösilage som odlades på gården med olika sorter beroende på vilka hästar, dvs det fanns avelshösilage, sporthösilage osv. Stallet var helt nybyggt, likaså paddocken, ridhuset, hagarna. Boxmattor, specialvattenkoppar osv.
Det skulle de ha 3500 kr för.

Tyvärr blev det inget.

Kanske inte så konstigt att inte det blev av?! De hade nog svårt att få ihop kalkylen om man säger så...:eek:

Jag betalar 3600 för fullservice på vardagar. Vill man inte ha helgpass kostar det 4200.

Stallet är ca 1 år gammalt med stora boxar, två spolspiltor med varmvatten, ett stort uppvärmt förråd för utrustning och ett förråd på loftet, torr foderkammare, silage och spån ingår. Hagarna harvas på vintern och ridbanan saltas och harvas. På sommaren finns även en gräsbana. Utetid är 7.30 - 17.00

Finns det inget ridhus med i den summan? I såfall borde ju en annan kunna ta 5000-5500 med ridhus.. eller är jag helt ute och cyklar?

Nej inget ridhus. Men en väl upplyst ridbana (det blir seriöst dagsljus). Det är 5 min ridväg till ridhus hos grannstallet om man skulle vela.

Jag bor i 08-land så allt blit ju dyrare. ;)

I mitt stall jag står i nu ingår:

Utsläpp,senast kl 8
Lunch runt 13-14
Insläpp runt 19
alla veckodagar,på helger turas alla om med ut och insläpp,blir ett in eller utsläpp i månaden.

Täckesbyten får man köpa till,vet ej summan. Hö finns att köpa på gården.

Ridbana 20x40 med bra hindermatreal
Underbara ridvägar,breda sandstigar i skogen där man både kan rida och köra,kan komma flera flera mil utan att behöva sätta en hov på asfalt/trafik. Dom är verkligen oslagbara!

Kolla masken 2ggr/år,och ev avmaskning

Fri tillgång på spån

Stora boxar

Sadelkammare fördelat i "fack",dvs att alla har sin egna del där man ska ha sin utrustning,ingen risk att saker blandas ihop eller sånt.

Hyran för detta är 1000:- månaden,jag har räknat ut att när jag stallar in min häst till hösten kommer det kosta mig ca 1650:- i månaden med hö.
På sommaren (juni,juli augusti) kostar det 800:- då har man grönbete på gården,och man får behålla sin box. Helinakodering/konvalecent 3000:- i mån,då ingår allt utom ridning,hovslagare och veterinär,men stallägaren är sjlvklart med vid besök av hovis,veterinär,och sköter även om sår osv.

Man kan även hyra transport,och stallägaren ger lektioner om man vill,tas även dit dressyrtränare under sommaren. Man kan även hyra deras hästar om man vill ut och rida med sambo/kompis/familj,och stallägarens dotter kan motionera/rida till din egna häst för en slant per gång. Mockning,matfixning,50:- dag.

Spolspilta finns inte,det är vattenslangen som gäller ute på gårdsplanen! :D

Jag önskar att ridbanan var större,40x60 hade varit rena drömmen! Självklart önskar jag mig ett ridhus också,men det känns som om det är lite väl höga krav! :D

Spolspilta och solarium är något som jag aldrig skulle använda endå (eller ja,kaaanske spolspilta nån gång,men det finns ju svamp och hink!),så det har inte jag något behov av,det är för lyxigt! Hahaha,detta är första stallet jag står i som faktist har en ridbana,så jag är lycklig över det jag! :bump:

Nu står dock min på lösdrift på gården för unghästar,där betalar jag 1500:- för allt (hö,kraftfoder),behöver inte ens åka dit om det är så.

Det bästa av allt är endå människorna som är där! :love: Alla funkar klockrent ihop,och stallägaren m. familj är verkligen guds gåva! :love::D

Kan tillägga att jag har ren hobbyhäst.

Kanske inte så konstigt att inte det blev av?! De hade nog svårt att få ihop kalkylen om man säger så...:eek:

Det var inte av den anledningen, att det inte gick ihop utan av familjeskäl. Tanken var att ägaren hade 8-10 boxar själv och skulle sedan hyra ut max 6 boxar. Som sagt var inte anledningen ekonomi utan familjen.

Det blir nog inte något problem att få in inhyrda här, men frågan jag har är ju om folk är beredda att betala för fina ridanläggningar för vad det kostar att driva ett sådant ställe..

Bor i Örebro, så jag bor ju inte direkt på någon liten landbygd.. Det går ju kanske inte att jämföra sig med sthlms löneutveckling, men mot andra småstäder så är den väl ganska okej tror jag..

Myrby Fåröfront hade jag tänkt mig, dom går inte ända upp.. utan är öppna i fronten. Jättesnygga tycker jag..

Någon mer som står i inackoderingstall med fullservice eller där det finns möjlighet till fullservice.. Vad betalar ni i månaden? Nyfiken som bara den :)

Hade funderingar på fullservicestall strax utanför Örebro ett stenkast (rid/gångavstånd) från både travbanan, ATG-kliniken och Törsjö Ridhus. Stallet har ridbana på gården, bra ridvägar och så vidare, goda bussförbindelser stadsbuss... för två år sen och ångrar mig än idag att jag inte tog det. Då jag skulle få betala knappt 3000 vitt, inklusive allt, typ... bara komma dit, ställa i ordning foder, rykta o rida :D

Men det var lite i fel ände stan, för mig. Men hade nog varit bättre både för min kropp och ekonomi, som det blev sen.

Senast ändrad:

Jag skulle vilja ha alla fodringar, in-utsläpp, hö/hösilage, havre, spån inkluderat i priset, runt 2500 kanske? Om du hade ridhus, ridbana o skog att rida i är det värt alla pengar... men hur har du tänkt ha råd att bygga stall, ridhus etc? Hur finansierar du?

Jag skulle vilja ha alla fodringar, in-utsläpp, hö/hösilage, havre, spån inkluderat i priset, runt 2500 kanske? Om du hade ridhus, ridbana o skog att rida i är det värt alla pengar... men hur har du tänkt ha råd att bygga stall, ridhus etc? Hur finansierar du?

Jag har det ganska bra då jag är bor på en stor gård tillsammans med mina föräldrar, jag har fått en maskinhall på 320 kvm av pappa att bygga stall av, och jag får bygga på pappas mark och göra hagar även där :banana:. och behöver inte betala någon hyra till honom, sen kommer det ju ändå kosta att bygga upp allt där kommer mamma och pappa hjälpa mig lite och lite kommer jag få ta lån på..

En sak som jag gärna hade velat ha som jag inte sett nån nämna tidigare i tråden är tvättmaskin för hästtäcken och sådant. Hade varit guld värt att kunna tvätta alla skitiga grejer på plats i stallet!

Sen har jag märkt av att de stall som verkar fungera bäst är de som har engagerade ägare som inser att det faktiskt tar lite tid att sköta och driva ett stall. Det går inte att tro att stallet skall sköta sig mer eller mindre självt utan det är ständigt saker som behöver lagas, fixas osv och då gäller det att ha tid att lösa det direkt. I stall där belysningen är trasig i en vecka i streck, eller där stoppet i avloppet inte åtgärdas på flera dagar, staketen ser ut som plockepinn och paddocken inte harvas blir hyresgästerna inte långvariga, oavsett om det finns solarium eller inte. Mitt tips är alltså att vara realistisk i bedömningen av arbetsinsatserna som kommer att krävas, och tänk på att ju fler hästar, dess större blir slitaget på anläggningen och därmed ökar även behovet av underhåll.

Följande gör ett stall intressant för mej:

-Stora hagar med blandad mark (öppna ytor, höjder, skogsparti) Gärna med vindskydd.
- Många och bilfria rid/körvägar
- Stora boxar (9 m2 anser jag inte räcker till min häst på 152 cm)
- Ridbana med bra underlag och lyse
- Ridhus vid gården eller på max 15 min ridavstånd (i skritt)
- Långa dagar ute för hästarna, minst 12 h
- 4 fodringar per dag
- Frostfritt vatten i hagen
- Stor sadelkammare med låsbart skåp
- Torkrum för täcke
- Möjlighet att ha min häst i enbart stoflock då hon inte funkar med valacker
- Bra buss/tågförbindelser
- Täcke av och på
- Hösilage/hö och strö (gärna halm) ingående i hyran
- Varmvatten i stallet

Oj, vad listan blev lång...:o

Mvh Domino_s

Idag där jag står ingår:
- In/utsläpp 7 dagar
- Täckesbyten, morgon o kväll
- Egenodlat hösilage till 6 mån, resten från gården intill. (Analyserat)
- Kraftfoder
- Utevistelse 6.30 ca - 18.00
- Fri tillgång på hösilage i hagen
- Går 2 o 2
- Fin paddock med hindermatrial, harvas o saltas.
- Mängder med uteridningsmöjligheter
- Fri tillgång på halm

Stall med 11 boxar, stort o luftigt.
4 uppställningsplatser + spolspilta med varmt och kallt vatten.
När man står i gången är där gott om plats att gå förbi med andra hästar vid sidan.
Uppvärmd sadelkammare, hyffsat stor. Kyl, mickro, vattenkokare.
Uppvärmt omklädningsrum med dusch, toalett o förvaringsskåp till kläder osv.

Dem iordningställer allt foder, så vi kommer dit, mockar, ryktar o rider ;)

För detta betalar vi 1700:- i Rinkaby, Skåne.

Enda jag saknar är ridhus :)

Krav jag skulle ha:

Mycket utevistelse, runt 12 h
Sällskap, minst en hellst flera hästar (i samma hage)
Bra ridvägar på sommaren
Hyffsade ridvägar på vintern
Självklart ska det vara box och bra hagar. Inte endast platta, öppna.

Skulle vara bra med en ridbana, men absolut ingent krav.

Sen ska det ju också vara bra människor i stallet, som man trivs med :)

Har redan gjort lite undersökningar runtomkring här, men det finns nästan inga inackoderingsstall som har det inriktning, om ni förstår vad jag menar :) Finns ett ganska stor ridanläggning som ligger helt på andra sidan stan. Där finns allt finns ridhus, ridbana många boxar, ja ett riktigt inackoderingsstall. Finns ett stall som ligger granne med mig, men hon driver det som hobbyverksamhet, men det finns inte många direkta stora inackoderingsstall.. Finns ju en hel del sånna som hyr ut boxar, 1 el 2 st, då svart antar jag då det handlar om så få boxar, och även är helt kollektiv stall, och de kan jag ju som sagt inte jämföra mig med.

Nja det finns ju åtminstone två stora inackorderingsstall i Örebro med ca 30 hästar per stall. Med tre mils radie finns det ytterligare flera stora inackorderingsstall (och då menar jag med ridhus, ridbana, fullservice).

Om du hade gjort din undersökning grundligt så hade du märkt att t.ex. ett av de största inackorderingsstallen i stan med ridhus, två ridbanor, bra ridvägar, full service (ett utsläpp/måndag ungefär) och tränare inte har en hyra på 5000 kronor, utan under det. Och då ligger ju det stallet bara ca 3 km från centrum.

Inte heller de andra inackorderingsstallen som ligger i de centrala delarna av Örebro, och tittar man på t.ex. de stora stallen mot Glanshammar-Götlunda-hållet med ridhus, skrittmaskiner, ridbanor, många hektar hagar så är det samma sak där. Så jag får nog tipsa dig om att undersöka lite noggrannare innan du börjar bygga ;). Jag skulle tro att den genomsnittliga stallhyran i Örebro för de stora inackorderingsstallen är mellan 3500-4000 kronor.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag står i ett stall där jag känner att stallägaren tar orimligt lite betalt. Jag har tidigare betalt betydligt mycket mer och...
2
Svar
23
· Visningar
3 798
Anläggning Jag behöver er hjälp med ett litet dilemma, inför ett projekt jag jobbar med. Men har svårt att få fram ordentliga svar. Vad skulle...
4 5 6
Svar
101
· Visningar
10 317
S
Ekonomi & Juridik Jag jobbar som hästskötare och varit yrkesverksam i ca 3 år nu. Till hösten ska jag dock börja plugga och även flytta härifrån. Jag har...
Svar
3
· Visningar
1 254
Ekonomi & Juridik Ja jag vet att det finns tusen sådana här trådar men jag måste bara "skriva av mig" lite. Vi har ju inackorderingsstall med både...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
9 726
Senast: pucko2
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Annonsera mera VII