Funderingar kring inackoderingsstall..

M

mallan

Hej!

Jag går i tankar om att starta ett hästföretag med inriktning inackoderingsstall. Är väldigt nyfiken på hur ni med häst vill stå uppstallade idag? Alltså, helinackodering eller göra allt själv. Hur ska det "perfekta" stallet se ut för er och eran häst/hästar? Hur mycket är ni beredda att betala för ett bra stall med det mesta man kan begära? Hoppas ni förstår vad det är jag vill få fram :)

Det jag planerar för är:
Nybyggt stall men stora boxar.
Stor ridbana
Ridhus
Solarium
Spolspilta
Stor och rymlig sadelkammare m.m.

:bow: :bow:

Sv: Funderingar kring inackoderingsstall..

Hej!

För mig är stora hagar och lång utevistelse (minst 12 timmar) mycket viktigare än solarium.

Jag vill också ha möjlighet att ställa min häst i en hage med få hästar av samma kön och slippa blanda in henne med miljoner andra.

Ridvägar är också mycket viktigt för oss, det är ju där man får den riktigt bra konditionen..

/Lavinia, villig att betala för service- om det är den rätta!

jag vill ha:
*bra körvägar, som sköts om året runt.
*bra spolspilta
*bra förvaringsmöjligheter för grejer
*torkrum för täcken
*bra hagar (bra underlag bra staket) med någon form av skydd för oväder..
*tillräckligt många hagar för att hålla dom lerfria vår/höst
*fri tillgång på grovfoder och strö. grovfoder med såna värden att hästarna kan gå på fri tillgång utan att bli tjocka.
*fölbox till avelsmärren
*ridbana att tömköra/köra dressyr osv på. dvs en STOR ridbana med inte för löst underlag.. ridhus är ju skönt om det är riktigt ruskigt väder men absolut ingen nödvändighet..
*täckesbyten (inom rimliga gränser givetvis, typ ett täcke PÅ /ett täcke AV) samt benlindor bort och ev. skydd på/av vid in och uttag. linda benen gör jag själv, men att dom tas bort på morgonen vill jag gärna...

*morgonfodrat och utsläppt på vardagar. intag har jag gärna, även helger...men morgon och lunchfodring är svårt när man jobbar..
*möjlighet att köpa mockning/skötsel om jag ska åka bort/är sjuk

Senast ändrad:

Roligt att höra era åsikter. Självklart stora fina hagar, har många hektar mark som jag kan göra fina hagar på. Sjukhage, mindre hagar, större hagar. Spolspilta kommer finnas. Många ridvägar finns runtomkring. Förr fanns det inte det men sen nya motorvägen öpppnade så finns det många vägar att välja på :) Alla diverse utrymmen som behövs.. Vill säga, tvätt/torkrum, stor sadelkammare så man slipper trängas med alla sina saker.

Hej!

Jag vill ha lång utevistelse i rolig hage (kuperad, stor med träd) med en eller flera kompisar. Viktigt är också att han blir fodrad ute så att det inte går för långt mellan målen. Just nu går han ute ca 7.30-18 och det tycker jag är bra tider när det inte finns bete.

Minst fyra fodringar per dag. (Mo, Lu, Mi, Kv)

Ridhus med bra underlag och gärna en utebana också.

Bra ridvägar där det går att konditionsträna.

Spolspilta med varmvatten.

Ej under 0°C i stallet.

Stora ytor och bra förvaring så att det inte blir trångt.

Strö, analyserat grovfoder och ev kraftfoder av bra hygienisk kvalitet finns att tillgå på anläggningen.

Ej kollektivt. (Men man kan ju ha så att den som vill/kan ta pass får avdrag på hyran)

Fasta tider/bra rutiner.

Möjlighet till full service.

Täckesbyten.

Jag är villig att betala för bra service. Hur mycket är svårt att säga för det beror på vad som ingår, hur nära mitt hem det ligger osv.
5000:-/mån skulle vara helt ok men det kanske är en drömsiffra, jag har aldrig räknat på vad det kostar att driva ett stall.

Håller på och räknar för fullt. Men vill man ha fullservice och allt det som ingår så kommer nog stallhyran landa på ca 5000 kr. Eftersom det naturligtvis drivas som företag och helt vitt. :) Men sen får man välja vad man vill ha som ska ingå, kommer ha kostnader för tillfälliga saker som t.ex. mockning o.s.v.. :)

Fullservice i ett av stallen jag stått i med ridhus, solaium, ridbanor, gräsbanor, terrängbana, mockning, strö, in och utsläpp,
skrittmaskin, ett täcke av och ett täcke på, grovfoder, kraftfoder etc. kostade över 7000 kr i månaden. 5000 kr måste du
väl minst ta för att inte gå back?

Det beror ju också lite vart man bor. Jag bor i mellan sverige med bra bussförbindelser, med nya motorvägen 10 min med bil från stan. Allt är inte färdigt räknat ännu.. Men minst 5000 kr. kallhyra hade jag tänkt ialf ta ca 2000-2500, eftersom stallet är nytt som kommer vara med nya myrby boxar, stora boxar. Fri tillgång till ridhus och ridbana...

Just nu står jag i ett stall med 20 boxar, stort ridhus och liten (i princip oanvändbar) ridbana. Vi har spolspilta i stallet, varmvatten, ganska stor sadelkammare med golvvärme, rymligt foderrum, "kök" med klinkergolv och golvärme, kylskåp, micro osv, rymligt omklädningsrum med golvvärme, torkrum för täcken. Bra kommunala kommunikationer, ca 40 min med buss, 20 min med bil från Stockholms central. Foder (hösilage, havre, betfor) och torv ingår. Utevistelse i ganska stora hagar i grupper om 3-4 st 10 h/dag, tillgång till flera sommarbeten 3 månader per år. Stallet är ganska nybyggt.

Morgon och lunchfodring ingår på vardagar, resten kollektivt. Det blir ca 1-2 stallpass i veckan (á ca 30 min) + ca 2 morgonfodringar per termin. Jag betalar 4500, och jag tycker att det är ett väldigt bra pris.

Det som tillkommer i ditt stall är solarium, stor ridbana och ev tjänster. Med nuvarande läge (utanför Sthlm) skulle jag kunna betala ca 5500 utan tjänster, utan fodringar ca 6000 och all-incusive (mockning osv) ca 6500:)

Roligt att få respons :)
Jag bor i Örebro :) Trodde man inte kunde ta de priserna, vill ju kunna gå bra med plus så man kan investera pengarna och göra saker bättre hela tiden. Trodde inte folk ville betala så mkt som 5500-6500 kr.. Tyvärr hör man mkt som stallhyror som kostar 500 kr där allt ingår, 1000 :-, sällan man ser/hör någon betala 5000 och uppåt..

Fler åsikter och erfarnheter? :)

Jag håller till på södra sidan utav stockholm.

Jag betalar 4200kr/månaden och åker i dagsläget 5,5 mil för att stå i stall med ridhus och full service där allt foder ingår. Dock saknas en del saker så som spolspilta, torkrum och lite annat jag gärna skulle vilja ha.
Vill jag köra mindre mil så betalar jag samma summa men får lägga till pengar för en del foder, ibland ta pass och ofta ingår inte så mkt service (vilket iofs går att köpa till). För alla stall med ridhus och inackordnering utav olika slag verkar på denna sida utav stan ta minst 4000 och sedan uppåt.

Största klagomålet ifrån min sida till varför jag flyttat (vilket jag gjort flertal gånger) är dåliga hagar, dåliga hagtider och galna stallägare med underliga relger.

Hej!

Jag går i tankar om att starta ett hästföretag med inriktning inackoderingsstall. Är väldigt nyfiken på hur ni med häst vill stå uppstallade idag? Alltså, helinackodering eller göra allt själv. Hur ska det "perfekta" stallet se ut för er och eran häst/hästar? Hur mycket är ni beredda att betala för ett bra stall med det mesta man kan begära? Hoppas ni förstår vad det är jag vill få fram :)

Det jag planerar för är:
Nybyggt stall men stora boxar.
Stor ridbana
Ridhus
Solarium
Spolspilta
Stor och rymlig sadelkammare m.m.

:bow: :bow:

Stora hagar i normal stora flockar. Ej över 6st ungefär. Risken för mobbning och sparkar, inte får mat pga de andra hästarna och annat är ju stor.

Lagom stora boxar, inte typ 5x5 det blir nog för mycket. (Dock är min häst runt 150 ) men minst 3,5x3,5 i alla fall..

Ridhus är en jättebra ide, lite dyr men det kommer förmodligen komma väldigt mycket mer som är intressanta än att stå i ett stort stall utan ridmöjlighet i alldeles för kallt och tråkigt väder att träna i..

Spolspilta, kanske 1st för varje 8:de häst?
Så ex 16boxplatser ger 2 spolspiltor eller liknande ifall de är fler som vill pyssla samtidigt.. Eller om man har en spolspilta men flera "ordnings spiltor" där de som ska rida kan ställa sig?

Bra redskap för mockning och kärra, sopborstar är mycket viktiga, men gärna krattor osv om det finns spån i stallgången istället..

Solarium är inte viktigt för min del, skönt för hästarna kanske men tror det blir lite för dyrt om pengarna kan hindra er från något så investera ej i en sådan. :)

Stor utebana, luftigt stall men gärna isolerat. Ridhus, ridvägar ja.. Glöm inte ett ställe med varmvatten till bettet! :)

Nejdå så stora boxar hade jag inte tänkt mig, men ca 3,5 m är lagom. Måste ju ha lite plats kvar till annat. Tänkte först inte skaffa ridhus, men efter att ha tänkt till lite på sista tiden så får det allt bli det.. Man tjänar på det i längden.. Det blir mer eftertraktat då lixom ;) + att jag själv vill ha tillgång till ridhus under höst/vinter när jag ska rida.. För dem som tränar något t.e.x dressyr eller hoppning så är ju ridhus ett måste för att kuna träna ordentligt :) Spolspilta kommer bli minst 1, har faktiskt tänkt på 2.. Får se när ritningen är klar.

Varmvatten kommer självklart finnas, inte roligt utan det. Fint fikarum med utgång till ridbanan och göra en liten uteplats utanför så man kan sitta och titta på dem som tränar/rider :) Skönt på sommaren..

:rofl:

Jag tycker boxar på 3,5 x 3,5 är alldeles för litet. Jag skulle själv aldrig stalla upp i så små boxar, och då är min häst ändå bara 158 cm hög. Ju större boxar du har desto större möjlighet har du också att även kunna ta emot hyresgäster med lite större hästar. För mig är det också viktigt att hästarna har möjlighet att ha huvudet ut, alltså inte galler ända upp runt hela boxen.

Myrby Fåröfront hade jag tänkt mig, dom går inte ända upp.. utan är öppna i fronten. Jättesnygga tycker jag..

Någon mer som står i inackoderingstall med fullservice eller där det finns möjlighet till fullservice.. Vad betalar ni i månaden? Nyfiken som bara den :)

Senast ändrad av en moderator:

Det viktigaste för mig är att det finns lösdriftsalternativ eller i alla fall att hästarna får gå ute minst 12 timmar per dag i stora, torra, kuperade hagar. Antingen fri tillgång eller flera givor, minst 4 per dygn. Gott om ridvägar är också viktigt för mig.

Givetvis bästa möjliga ventilation i stallet. Öppningsbart fönster i varje box eller engelska boxdörrar ut mot stallplanen kan ju vara en bra idé så att hästar på boxvila, t.ex. ändå kan ta del av vad som händer utanför.

Annat jag värdesätter är belyst ridbana, möjlighet att spola av hästen, varmvatten och gott om förvaringsutrymmen. Uppvärmt vatten på vintern i hagarna så man slipper hacka is och isolerade vattenledningar i stallet så det inte fryser så fort det är enstaka minusgrad.

Att inkludera grovfoder- och strökostnader i hyran tycker jag är smidigast. Rullande schema av in- och utsläpp på kvällar och helger brukar ju många stall ha och det tycker jag är bra, men det är ju en fördel om man enkelt kan köpa sig fri eller byta dag ifall något skulle komma emellan, den möjligheten verkar vara mer begränsad på de ställen jag tittat på. Mockning och täckesbyte och dylikt tycker jag också är bra om man kan köpa till men det behöver inte ingå i bashyran.

Solarium är en kul bonus, men ingen avgörande faktor för min del.

Jag betalar idag ca 1700 kr för helinackodering 7 dagar i veckan. Utan ridbana och ridhus.

Jag ska flytta och det kommer kosta 3000 kr för helinackodering med fri tillgång till halm, hösilage, havre och betfor, ridbana och ridhus. Detta i skåne. Jag kan inte betala mer än det pga ekonomiska skäl.

Just nu står jag i ett stall lite norr om Stockholm. Vi har rullande schema på alla kvällsfodringar. I övrigt köper man fodringarna. Dvs man betalar för utsläpp, lunch och insläpp och täckesbyten vid in och ut.
Till frukost får hästarna en lite större tuss och kraftfoder inne först. Därefter får de med sig resterande hö/hösilage ut.
Lunch serveras ute.
Vid insläpp tas de vintertid in och serveras mat inne. Sommartid kan vi få välja om vi vill ha dem ute längre och ibland då ta in själva.

Mockning kan man köpa till om man vill.
Foder köper man in själv. Spån köper man från gården.

För oss kostar det ca 4200 om man köper fodringar. Vi är 9 boxar som delar på rullande kvälssschema. Det går att köpa bort kvällarna med för 150 Kr st ca. Är vi i stallet så byter vi med varann med.

Vi har 2 ridhus med olika underlag, en stor dressyrbana, en gigaaantisk utebana som är måttad för att man också ska kunna spela Polo på den, skrittmaskin, spolspiltor, fina ridvägar, sommarbete, fikaställe, dusch, toaletter etc. Det ligger hyfsat nära kommunala förbindelser och nära motorväg.
Vi har många olika träningar och föreläsningar på gården.
Vi är totalt runt 100 hästar här, varav 70 privathästar och ca 30 Polohästar.

Jag har också min andra häst på lösdrift tillsammans med gårdens Polo-hästar. Det kostar mig 2500 kr/mån. Då ingår fri tillgång på hösilage, mineraler, salt och tillsyn dagligen. De har upphalmad, stor ligghall i gigantisk lösdriftshage där de går ca 30 st i flock.

Det jag vill ha i ett stall är:

Stora boxar
Bra luft
Lugn stallmiljö för hästarna(inget skrik, spring etc inne i stallet)
Hyfsat ljust och öppet
Bra foder(möjlighet att köpa själv eller vettig stallägare som har koll och analyserar)
Bra förvaringsmöjligheter för foder, så det ej blir dåligt av fukt etc
Lång utevistelse
Van personal som hanterar hästarna och ser om de är sjuka, inte tar onödiga risker sjäv, inte behandlar hästarna fel
Täckesbyte, iaf ett av och ett på
Spolspilta
Ridhus
Ridbana
Bra uterittsmöjligheter
Möjlighet att ta dit de tränare jag vill
Minst 4 fodringar alt fri tillgång
Bra sadelkammare med rätt klimat för läder
Förvaringsmöjligheter
Ordentliga regler som stallchefen ser till följs
Ordning och reda(jag är inte städgalen.. men lite undanplockat är trevligt och för hästarnas säkerhet bra)
God stämning bland människorna i stallet
Väl skött underlag i ridhus/på ridbana

Det ultimata för mig personligen har varit att kunna få fullinackordering vid behov. Att man kan få välja vilka dagar man vill ha fullservice och vilka man kan sköta själv :) Självklart med någon/några veckors framförhållning.
Och att man kan lita på att hästen kollas till de dagar man inte är där, och får ett sms eller nåt på kvällen om att allt är okej med hästen.

Att hästen ska ha stora, bra och torra hagar med kompisar, många mål mat om dagen, minst fyra!

Komma ut tidigt på mornarna (kl. 06 eller tidigare) och gå ute länge på kvällen (tills kl. 22-23)
Gärna få alla mål mat ute, förutom kvällsmat när dem kommer in. Thermobar eller liknande i hagen vintertid.

Uppvärmd sadelkammare! Torkrum för täcken, Vatten som inte fryser, och gärna varmvatten.

Bra ridvägar och en ridbana med bra underlag är jätteviktigt. Ridavstånd till ridhus är ett stoooort plus!

För mig är det också viktigt med bra luft i stallet och att det är rent, snyggt och städat! Och väldigt gärna uppställningsplatser vid sidan av så att man inte står mitt i gången där alla ska gå förbi hela tiden.

Tydliga regler och bra komunikation är jätteviktigt!.. Hm jag har säkert glömt nåt nu..

Det röda är krav och de andra är plus i kanten :D Drömma kan man ju alltid.. :love:

Vet inte riktigt vad jag är beredd att betala, 5000 kr låter så himla mycket i mina öron. 60 000 kr om året!!!
Jag tror faktiskt inte att jag skulle vara beredd att betala så mycket.. 3000 skulle jag kunna lägga i månaden, men då tror jag att jag får dra ner på kraven. Eller? Jag har inte så stor koll.

Senast ändrad:

Hej!

Du och jag tycks ha liknande krav, skulle jag säga..

Jag är ju van vid att saker kostar.. Just nu står jag skitbilligt, betalar kallhyra och sen köper vi gemensamt in hö/strö mm.. Jag är villig att betala vad det kostar med servicen- faktiskt. Det är sjukt mycket som månste göras i ett stall som man som inhyrd aldrig behöver oroa sej för..

/Lavinia

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag står i ett stall där jag känner att stallägaren tar orimligt lite betalt. Jag har tidigare betalt betydligt mycket mer och...
2
Svar
23
· Visningar
3 798
Anläggning Jag behöver er hjälp med ett litet dilemma, inför ett projekt jag jobbar med. Men har svårt att få fram ordentliga svar. Vad skulle...
4 5 6
Svar
101
· Visningar
10 317
S
Ekonomi & Juridik Jag jobbar som hästskötare och varit yrkesverksam i ca 3 år nu. Till hösten ska jag dock börja plugga och även flytta härifrån. Jag har...
Svar
3
· Visningar
1 254
Ekonomi & Juridik Ja jag vet att det finns tusen sådana här trådar men jag måste bara "skriva av mig" lite. Vi har ju inackorderingsstall med både...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
9 726
Senast: pucko2
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Annonsera mera VII