Funderingar inför sommaren!

T

Tola

Förra sommaren så fick min häst en stor knöl i sadelgjordsläget, i början var de väl inte så farligt tyckte jag men den växte snabbt å atg blev kontaktade, 2månader senare fick vi behandling för "kraftig överreaktion på parasitbet" tex broms. Efter allt jobb med denna knöl så har jag nu i år blivit rädd att släppa henne på bete, vill verkligen inte att detta återupprepar sig.
Hon är iofs 6 år nu och detta ska ju inte ha hänt innan men tänk om det händer igen?! Hur kan det blir så egentligen och vad skulle jag kunna göra för att lugna mig lite i detta?
Vill ju ha henne ute så naturligt som de går på sommaren. :confused:

Sv: Funderingar inför sommaren!

Men hur tänker du att det inte ska ha hänt innan? det är ju lite svårt att styra.. du visste väl inte om att hästen var känslig, och insekterna kommer man inte ifrån..

Du får köpa dig ett bra insektsmedel. Switch biter på det mesta och hjälper enligt mig väldigt bra mot dom flesta flygfän.
Annars får du köpa ett bra insektstäcke..

Och skulle det mot förmodan upprepas igen den här sommaren, så är du ju snabbare nu. Du vet ju om problemet som uppkom sist och kan söka veterinärhjälp snabbare för att slippa utvecklingen av den här knölen..

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
3 026
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
16 247
Senast: Juli0a
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
179
· Visningar
26 975
Senast: lizzie
·
Hästvård Eftersom jag inte har något att göra och lite tankar att skingra sitter jag här på lördagskvällen och nördar ner mig i min hästs...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
9 091

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka