Funderingar Hingstvalstråd 2015

Status
Stängd för vidare inlägg.
Rostad, läste i Ridsport idag att Vivaldi tyvärr inte funkar på skick. Man måste betäcka i holland.

Då får man ju helt enkel bara köra ner till Holland med stoet, svårare än så behöver det ju inte vara :) Det går ju lätt med en B-buss. Men tycker att det är konstigt, varför funkar han inte på skick? Är kvalitén för dålig?

@Gabby_Ossi Nja, jag tror inte den skalan du tänker på går längre än till 100, dvs hingst med 100 nedärver ej ocd, hingst med index under 100 nedärver ocd ju lägre tal desto högre nedärvningsgrad. Hur kan då en hingst typ Bordeaux få 101? För att förstå det måste man veta att ocd har flera möjliga orsaker. Jag vill minnas att man talar om tre faktorer som kan orsaka ocd.
- Miljögenererad ocd (skadar sig i stall eller hage, överansträngning etc)
-fodringsgenererad ocd (drivs för hårt under uppväxten)
-nedärvd ocd
Det man vill mäta i indexserien är ju endast faktorn Hingstens nedärvning av ocd. För att kunna gör det måste man ju känna till hur mycket ocd som de två första faktorerna orsakar. Detta har man troligen tagit reda på genom att undersöka en mängd 1-åringar efter föräldrar som kommer från släkter som är helt fria från nedärvd ocd.
Om vi antar att man kom fram till att det hos dessa 1-åringar fanns 5% med ocd, så måste den vara orsakad av miljögenererade- och fodringsgenererade faktorer. (OBS 5% är helt påhittad av mig, kan vara 1% eller kanske 10%)
Nu vet man att det är normalt att 5% av en hingsts 1-åriga föl kommer att ha ocd.
När man nu undersöker tex Bretton Woods 1-åriga föl, visar det sig att det är fler än 5% som har ocd. låt oss hitta på att det var 7% föl med ocd. Då vet man att 5% förklaras av Miljö och Fodring, resterande 2% måste då vara nedärvd ocd. Den riktiga indexsiffran för Bretton Wood är 96 dvs man har konstaterat att han nedärver ocd men att omfattningen är relativt låg.
Normalhingsten med index 100 kommer att ha 5% 1-åringar med ocd orsakad av miljö och fodringsfaktorer men inget mer.
Bordeaux eller någon annan hingst med index högre än 100 där kommer man bara att hitta, låt oss återigen anta ett värde 4,5%. Hingsten nedärver inte ocd, utan hingsten bidrar istället till att reducera den miljö och fodringsgenererade ocd % något, från 5 till 4,5 % föl med ocd.
Orsaken till att något sån här kan ske tror jag beror på att ett gott temperament och ett klokt huvud säkert kan minska miljörelaterad ocd (orsakade av skador i stall eller hagar).

@rostad Om Du tycker att jag genom att uppmana någon som säger sig inte kunna tänka sig använda en hingst med OCD att kolla upp detta på en specifik hingst stämplar andras hingstar - avstår jag gärna från all typ av aktivitet här inne fortsättningsvis. Jag har belägg för mitt råd men behöver inte ange mina källor...

Mitt hoppsto var dräktig med Radisson med tvillingar men resorberade båda :(, så antingen betäcks hon med en B-ponny helst Welsh eller så betäcker jag fullblodsmärren e.Most Welcome med
Homme d'Honneur xx 1055

@Moses
Nej, jag menar att alla har en viss genetisk faktor för att utveckla OCD, jag tror inte det finns några "släkter som är helt fria från nedärvd ocd", och definitivt inte någon sådan grupp som man kan plocka ut att ha som referens. Utan man har helt enkelt slumpmässigt tagit föl ur hingstarnas årskullar och räknar med att den skillanden som ses i OCD-förekomst endast beror på den genetiska faktorn eftersom de andra faktorerna borde, när det slås ut på alla 1-åringarna, fördelas relativt jämt på alla hingstarna och därför inte påverka.
Sedan har man helt enkelt tagit hela populationen (som man mätt på) och bestämt att 100 skall vara genomsnittet och då hamnar de som lämar mer än genomsnittet under 100 och de som lämar mindre än genomsnittet över 100.

Så var de hamnar i index är beroende av vilka andra hingstar de jämförs med, en hingst som har 101 när bara KWPNs population mäts skulle lika gärna kunna hamna på antingen 95 eller 105 om man t.ex. även hade jämfört med alla tyska hingstar. Det är ingen absolut mått på att "den här hingsten nedärver ocd"/"den här hingsten botar ocd" utan endast relativt.

Jag skall inte svära på att det är så indexet är framtaget, men det var definitivt så jag uppfattade det från en av de personer som varit delaktig i processen.

@rostad Om Du tycker att jag genom att uppmana någon som säger sig inte kunna tänka sig använda en hingst med OCD att kolla upp detta på en specifik hingst stämplar andras hingstar - avstår jag gärna från all typ av aktivitet här inne fortsättningsvis. Jag har belägg för mitt råd men behöver inte ange mina källor...
Så du menar att du vet inte om Don Juan har OCD? Då hade jag nog uttryckt mig lite annorlunda i mitt inlägg. Vill bara ha klarhet i det och tydligen många andra.

Det var i tidningen, i en intervju med hans ägare. Sperman tål inte transport så de erbjuder endast på plats. Fin artikel om hans avkommor på UVM också.

Har funderat fram och tillbaka ang. hingst.
Vill tacka alla för deras tid, inkl. @Pisan och @Moses (trots ni blev lite sura). ;)
Det är som sagt en djungel och hade helst velat lägga många utav de nämnvärda hingstarna. Men känns kluddigt med ET.
Som det ser ut nu så är det:
1. Vivaldi (åker gärna ner för betäckning)
2. Galaxy Win T
3. Connery

Hoppas nu att allt går som det ska och att det blir en superfin avkomma :)

Jag har fyra ston som jag funderar på om de ska betäckas, vilka av dem i så fall och då med vad?

Två av stona "är" avelsston, de andra två tja, den ena fortfarande unghäst (och varit skadad efter att ha gått omkull väldigt illa) har bra stam (ue Baloubet) o lämnat en väldigt fin stoavkomma och denna avkomma blir 3 år 2015.

Avelsstona har syskon i svår hoppning, den ena är helsyster till en hingst som vunnit GP (den hingsten är pappa till stoet ue Baloubet) och det andra stoet var i Bredeers final, hennes äldsta avkomma är 7 år (och jättestor) tävlar nationellt o internationellt 1,30 hoppning.

De två avelsdonnorna behöver en hingst som lämnar smått, helst minska blupindexet på mkh med flera cm! ;) Det är nästan det viktigaste kravet! (har faktiskt funderat på ponnyhingst eller arab :crazy: )
De avkommor damerna fått hos mig är gigantiska, 2 åringarna är minst 165 nu, trots att de är e en 160 hingst. Årets ungar är jättebebisar :D (e Balou du Roet resp Armani Code)!

Önskemål på hingsten till avelsstona:
  • Lämnar smått
  • God hoppförmåga
  • Tävlad GP
  • Stark mödernelinje
  • Modig (ena stoet)
  • Mycket god seminkvalitet (o snygg typ) (andra stoet)

Stoet ue Baloubet behöver en hingst med
  • God förvärvning på typ
  • Gärna stor % fullblod
  • Helst internationell GP
  • Stark mödernelinje
  • Behöver inte vara godkänd i SWB
(dock troligast att hon inte betäcks)

Och slutligen den blivande 3åringens önskemål
  • Internationell GP/EM/VM/OS
  • Stark mödernelinje

Nån som har några bra förslag? :)

Rostad, läste i Ridsport idag att Vivaldi tyvärr inte funkar på skick. Man måste betäcka i holland.
Har kontaktat dem. De skickar inte utomlands pga att han har mycket att göra, han hinner knappt med alla stona i Tyskand och i Holland. Men de kunde göra ett undantag för min del. Skulle kontakta dem igen till våren så skulle de se vad de kunde göra. Så det ser ganska lovande ut ändå :)

Är inte så insatt i hoppavel men ska man gå på mankhöjd lämnar följande smått
Common sense
Tornesch
Nintender

Tornesch går GP och är väl rätt modig?

@Mrs_D

• God förvärvning på typ
  • Gärna stor % fullblod
  • Stark mödernelinje

Alligator Fontaine?

• Stark mödernelinje
Diamant de Semilly? Numero Uno? Cornet Obolensky?

Jag har fyra ston som jag funderar på om de ska betäckas, vilka av dem i så fall och då med vad?

Två av stona "är" avelsston, de andra två tja, den ena fortfarande unghäst (och varit skadad efter att ha gått omkull väldigt illa) har bra stam (ue Baloubet) o lämnat en väldigt fin stoavkomma och denna avkomma blir 3 år 2015.

Avelsstona har syskon i svår hoppning, den ena är helsyster till en hingst som vunnit GP (den hingsten är pappa till stoet ue Baloubet) och det andra stoet var i Bredeers final, hennes äldsta avkomma är 7 år (och jättestor) tävlar nationellt o internationellt 1,30 hoppning.

De två avelsdonnorna behöver en hingst som lämnar smått, helst minska blupindexet på mkh med flera cm! ;) Det är nästan det viktigaste kravet! (har faktiskt funderat på ponnyhingst eller arab :crazy: )
De avkommor damerna fått hos mig är gigantiska, 2 åringarna är minst 165 nu, trots att de är e en 160 hingst. Årets ungar är jättebebisar :D (e Balou du Roet resp Armani Code)!

• Lämnar smått
  • God hoppförmåga
  • Tävlad GP
  • Stark mödernelinje
  • Modig (ena stoet)

• God förvärvning på typ
  • Gärna stor % fullblod
  • Stark mödernelinje

• Stark mödernelinje

Jag hade valt Satisfaction FRH, jag har ett sto som lämnat +170 med andra hingstar som "ska" lämna smått, men med Satisfaction så är avkomman runt 165 cm, Satisfaction hade många vinster och placeringa i GP både med Eva Bitter och i Beerbaumstallet innan han köptes av en dansk junior. Denna avkomma är den modigaste av stoets avkommor, tuff och orädd och mycket kvick och hoppvillig ( 3 år, så enbart löshoppad). Mamman till Satisfaction var årets Hannoveranarsto 2010, och hon har b la lämnat ytterligare två godkända hingstar. Däremot så tror jag inte typen direkt förbättras av Satisfaction, men man kan inte få allt... Jag använde honom på TAI- en seminering och dräktig, och jag har sett att han har haft bra dräktighet överlag.

Sto ue. Baloubet, förslag Zirocco Blue, med drygt 44% xx/ox, hoppindex på 150, en snygg häst tycker jag, men jag har inte koll på vad han lämnar för typ, mamman har gått int. 1,50 och mormodern 1,40 samt var Frankrikes mest vinstrika 6-åring, mormorsmor 1,40 hoppning och helsyster till gdk hingst.

Treåringen, förslag Plot Blue, han behöver väl ingen beskrivning.

• Lämnar smått
  • God hoppförmåga
  • Tävlad GP
  • Stark mödernelinje
  • Modig (ena stoet)

• God förvärvning på typ
  • Gärna stor % fullblod
  • Stark mödernelinje

• Stark mödernelinje

Även jag är helt vilse i hopphäst djungeln men jag har sett några som jag gillar som jag bara kan slänga ut ifall du sett dem; Camax L, comfortuna VDL och en utomlands som heter E-star e Big star heartbreaker. Av någon orsak är de skimlar alla tre ;)

Förlåt för att jag är tjatig, men jag hittar verkligen ingenting på youtube på Lamborghini. Är det någon som är riktigt haj på att leta som vill hjälpa till? Att han heter som en bil underlättar ju inte heller direkt.. Jag undrar varför det finns så lite info om honom? På språngrulla finns det ingen beskrivning, ingen film och länken till hemsidan är fel. *känner mig gnällig*

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Avel Ja, 2013-tråden kom ju redan i Mars 2012 så det är väl hög tid för en 2014-tråd! :D Tycker iaf jag som inte betäcker i år ;) Så...
74 75 76
Svar
1 511
· Visningar
174 603
Senast: polly p
·
Avel Jag går i hingstfunderingar till mitt sto som skall betäckas nu under våren. F. 2003 170cm hög e. Rubiquil (Rubinstein I) u. Inette ue...
Svar
0
· Visningar
1 573
Avel Redan innan bruksprovet är mitt huvud fullt med hingstfunderingar för 2007. Antagligen betäcker vi tre ston i år...vårt gammelsto e...
2
Svar
27
· Visningar
2 188
Senast: stommen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar