@mandelblom Okej då är jag lite med på vad du söker.
Jag tror QB kan vara en stark kandidat speciellt till ston med lite fullblod i. Två saker att tänka på med honom är dock - I Sverige har han bara ett mankhöjdsindex på 0.9 och så brukar han ge ett lite livligare temperament. Jag skulle inte säga tufft eller hårt, utan bara livligt. Samt att han är en ordentligt kraftig bit själv
Hampton kan vara en intressant tanke om du vill ha en elegantare typ med längre linjer. Hans avommor har som föl bedömts högt men hur mycket av sitt eget hopp han fört vidare lyckas i alla fall jag inte hitta något om. Tror denna avkomma blir lite mer behaglig i humöret och den bör ha god ridbarhet och smidig gång. Kanske ett alternativ om bra hoppkapacitet är ett plus i kanten men inte viktigt?
Briar lämnar stora avkommor som rör sig och hoppar bra. Men det blir nog en riktig bjässe med ditt sto, samt att de brukar vara lite egna personligheter.
Att kolla på hopphingstar är inte helt dumt i detta sammanhang, där finns det en del multitalanger. Landor S är en hingst som har imponerat med avkommor som rör sig bra och hoppar väldigt bra. Inga svaga kotor, högrest och har en trevlig halssättning. Tror Gers Sosath äger honom än och att man kan få semin men vet ej er än så tyvärr.
Niveau har ju tyvärr varit skadad annars ger han höjd, gång och hopp. Han har ju dock en godkänd son i Red Hot Chili som rör sig ganska bra och hoppar bra. Sen finns ju chansen att Niveau gör en comeback nästa år inom aveln, vem vet.
Armitage brukar ge trevlig gång samt gott temperament, trevlig exteriör och bra hoppegenskaper till sina avkommor. I SWB är ju Magic Park och Armani Code e. Armitage godkända. Min personliga favorit av de två är MP men AC är mycket fin också.
En hingst som har - på mankhöjd i Blup men som lämnat en hel del större avkommor är Lamborghini. Trevlig hingst man inte hör mycket om.
Det finns eg. massor med hopphingstar med rätt egenskaper, de ovan nämnda borde ha god chans att ge avkommor i den storlek du vill ha och förhoppningsvis med de egenskaper du vill ha