Funderingar Hingstvalstråd 2015

Status
Stängd för vidare inlägg.
Vivaldi och hans söner tycker jag är intressanta alternativ. Men själv har jag fastnat lite för Bordeaux till mina ston och jag tror han även skulle passa ditt sto. Dels är han fantastisk att se, han själv har börjat nosa på svår klass som 8-åring, senast i Verden. Men det mest imponerande är hans stamtavla, av de 14 hästar i de första tre leden har åtminstone 8 tävlat Grand Prix och fler av de övriga har nått Medelsvår A. Och som grädde på moset kommer Klimkes Ahlerich ( OS vinst tror jag) och VM segraren i Stockholm Rembrant och vidare hingsten Rubenstein ur stolinjen. Honom tycker jag du skall kolla upp om du inte redan gjort det.
En variant på Ampere som också är värd en koll är Franklin (Ampere-Ferro). Intressant dansk 4-åring.

Vivaldi och hans söner tycker jag är intressanta alternativ. Men själv har jag fastnat lite för Bordeaux till mina ston och jag tror han även skulle passa ditt sto. Dels är han fantastisk att se, han själv har börjat nosa på svår klass som 8-åring, senast i Verden. Men det mest imponerande är hans stamtavla, av de 14 hästar i de första tre leden har åtminstone 8 tävlat Grand Prix och fler av de övriga har nått Medelsvår A. Och som grädde på moset kommer Klimkes Ahlerich ( OS vinst tror jag) och VM segraren i Stockholm Rembrant och vidare hingsten Rubenstein ur stolinjen. Honom tycker jag du skall kolla upp om du inte redan gjort det.
En variant på Ampere som också är värd en koll är Franklin (Ampere-Ferro). Intressant dansk 4-åring.
Bordeaux har ju OCD, vilket jag är rädd för att använda. Fin hingst, men tyvärr.. Lite som BW och Sezuan, fina hingstar men tyvärr OCD. Men är väldigt inne på Vivaldi, gillar de med Krack C + bättre bakben.
Ampere är inget som faller mig i smaken, inte avkommorna heller. Tror dock att han kan passa bra in i Svensk avel, för många ston saknar det lilla extra. Tror dock inte att han hade passat på mitt sto.

@Wine-tee några hoppkanoner har jag inga orealistiska tankar om att få fram efter mitt gångartsbetonade sto som själv hoppar ok. Vill dock gärna få med den biten då jag faktiskt är intresserad av båda delar och tycker att det vore roligt att behålla (och helst förbättra) hennes hoppegenskaper i avkomman. Gångarterna ska ju helst inte försämras heller, och fröken har mycket bra skritt och galopp men ingen fantastiskt flaschig trav. Taktmässig och hyfsat elastisk, men lite markbunden.

Finns gott om punkter på min lista vilket säkert så småningom kommer att begränsa hingstutbudet men i det här skedet så spånar jag mest, och jag letar efter en dressyrstammad hingst som kan hoppa och nedärver sig trevligt i båda grenarna. Mitt sto är något vek i sina framkotor så det är också diskvalificerande hos hingsten, liksom tråkig halsansättning (hennes är bra, men mycket fullblod och jag vågar inte gambla för mycket på det) och alltför liten storlek då jag är lång. Stoet är själv någon cm under 170 och båda föräldrarna strax över med en del stort bakom, jag skulle vilja ha en avkomma som är lika stor, det är lagom för mina dryga 180 cm över havet.

För tillfället är det Quaterback och Quattro B som toppar listan, ett tag var det Herzensdieb och ett tag Hampton och JJRayBan. Jag har pendlat lite så att säga... Tankar? Fler förslag?

Nämnde i en annan tråd att jag också lekt med tanken på att blanda in hoppblod, det finns ju bevisligen en hel del lyckade sådana kombinationer, hur tänker ni kring det?

Varför inte? Det är en läcker hingst, men hade inte passat in hos mig. Men har han OCD bör man nog tänka en gång till, om man nu funderar på att använda honom. Har sett han på träning. Fantastisk häst!
Jag menade varför jag gör bäst i att kolla upp hans OCD, det gjorde mig lite olycklig, jag är mkt väl medveten om varför man väljer Don Juan :D Det lovar jag! Men jag är stenhård på att jag inte tänker avla in ärftliga sjukdomar, oavsett vad som sägs om OCD och stora hästar. Jag säger nu inte att man inte får, men jag vill inte då jag inte ser någon vinst i mitt avelsysfte med att bära sjudomar vidare... så, nu har jag satt mitt. ;-) Så det vore väldigt tråkigt om Don Juan hade det!! Jag räds inte storleken, min lilla plutta behöver storlek!

Jag menade varför jag gör bäst i att kolla upp hans OCD, det gjorde mig lite olycklig, jag är mkt väl medveten om varför man väljer Don Juan :D Det lovar jag! Men jag är stenhård på att jag inte tänker avla in ärftliga sjukdomar, oavsett vad som sägs om OCD och stora hästar. Jag säger nu inte att man inte får, men jag vill inte då jag inte ser någon vinst i mitt avelsysfte med att bära sjudomar vidare... så, nu har jag satt mitt. ;-) Så det vore väldigt tråkigt om Don Juan hade det!! Jag räds inte storleken, min lilla plutta behöver storlek!

Sökta som sagt på internet om Don Juan och OCD. Men hittade inget, antingen är jag dålig på att söka eller så är det spekulationer? :crazy:

När gick Quattro bort? 2012 fanns det färskt på honom, han var en kandidat för mig.

Rostad, förstår det som att du gillar kraftfullt, Totilas eller QB som nämns här kan inte va nåt?
Tänker även att DeNiro blodet kan vara intressant?

@skorpannorpan Jag har själv varit intresserad av att använda hingsten ifråga och har då fått info som indikerar OCD. Det jag skrev var bara ett råd i all välmening. Jag påstår mig inte sitta inne med sanningen..

@mandelblom Okej då är jag lite med på vad du söker.

Jag tror QB kan vara en stark kandidat speciellt till ston med lite fullblod i. Två saker att tänka på med honom är dock - I Sverige har han bara ett mankhöjdsindex på 0.9 och så brukar han ge ett lite livligare temperament. Jag skulle inte säga tufft eller hårt, utan bara livligt. Samt att han är en ordentligt kraftig bit själv :grin:
Hampton kan vara en intressant tanke om du vill ha en elegantare typ med längre linjer. Hans avommor har som föl bedömts högt men hur mycket av sitt eget hopp han fört vidare lyckas i alla fall jag inte hitta något om. Tror denna avkomma blir lite mer behaglig i humöret och den bör ha god ridbarhet och smidig gång. Kanske ett alternativ om bra hoppkapacitet är ett plus i kanten men inte viktigt?
Briar lämnar stora avkommor som rör sig och hoppar bra. Men det blir nog en riktig bjässe med ditt sto, samt att de brukar vara lite egna personligheter.

Att kolla på hopphingstar är inte helt dumt i detta sammanhang, där finns det en del multitalanger. Landor S är en hingst som har imponerat med avkommor som rör sig bra och hoppar väldigt bra. Inga svaga kotor, högrest och har en trevlig halssättning. Tror Gers Sosath äger honom än och att man kan få semin men vet ej er än så tyvärr.
Niveau har ju tyvärr varit skadad annars ger han höjd, gång och hopp. Han har ju dock en godkänd son i Red Hot Chili som rör sig ganska bra och hoppar bra. Sen finns ju chansen att Niveau gör en comeback nästa år inom aveln, vem vet.
Armitage brukar ge trevlig gång samt gott temperament, trevlig exteriör och bra hoppegenskaper till sina avkommor. I SWB är ju Magic Park och Armani Code e. Armitage godkända. Min personliga favorit av de två är MP men AC är mycket fin också.

En hingst som har - på mankhöjd i Blup men som lämnat en hel del större avkommor är Lamborghini. Trevlig hingst man inte hör mycket om.

Det finns eg. massor med hopphingstar med rätt egenskaper, de ovan nämnda borde ha god chans att ge avkommor i den storlek du vill ha och förhoppningsvis med de egenskaper du vill ha :angel:

@mandelblom Okej då är jag lite med på vad du söker.

Jag tror QB kan vara en stark kandidat speciellt till ston med lite fullblod i. Två saker att tänka på med honom är dock - I Sverige har han bara ett mankhöjdsindex på 0.9 och så brukar han ge ett lite livligare temperament. Jag skulle inte säga tufft eller hårt, utan bara livligt. Samt att han är en ordentligt kraftig bit själv :grin:
Hampton kan vara en intressant tanke om du vill ha en elegantare typ med längre linjer. Hans avommor har som föl bedömts högt men hur mycket av sitt eget hopp han fört vidare lyckas i alla fall jag inte hitta något om. Tror denna avkomma blir lite mer behaglig i humöret och den bör ha god ridbarhet och smidig gång. Kanske ett alternativ om bra hoppkapacitet är ett plus i kanten men inte viktigt?
Briar lämnar stora avkommor som rör sig och hoppar bra. Men det blir nog en riktig bjässe med ditt sto, samt att de brukar vara lite egna personligheter.

Att kolla på hopphingstar är inte helt dumt i detta sammanhang, där finns det en del multitalanger. Landor S är en hingst som har imponerat med avkommor som rör sig bra och hoppar väldigt bra. Inga svaga kotor, högrest och har en trevlig halssättning. Tror Gers Sosath äger honom än och att man kan få semin men vet ej er än så tyvärr.
Niveau har ju tyvärr varit skadad annars ger han höjd, gång och hopp. Han har ju dock en godkänd son i Red Hot Chili som rör sig ganska bra och hoppar bra. Sen finns ju chansen att Niveau gör en comeback nästa år inom aveln, vem vet.
Armitage brukar ge trevlig gång samt gott temperament, trevlig exteriör och bra hoppegenskaper till sina avkommor. I SWB är ju Magic Park och Armani Code e. Armitage godkända. Min personliga favorit av de två är MP men AC är mycket fin också.

En hingst som har - på mankhöjd i Blup men som lämnat en hel del större avkommor är Lamborghini. Trevlig hingst man inte hör mycket om.

Det finns eg. massor med hopphingstar med rätt egenskaper, de ovan nämnda borde ha god chans att ge avkommor i den storlek du vill ha och förhoppningsvis med de egenskaper du vill ha :angel:

Lamborghini är jag lite sugen på till nästa år. Finns det några filmer på honom på nätet? Jag har letat men inte hittat.

Har sett bättre filmer där hans gummi syns bättre måste jag säga.

Ang quattro ihop med fbl, det jag tvekade på var att quattri ger väldigt korta typer och en kort, stabbig hals som nedärvs. Man behöver nog en långlinjerad typ av sto.

Bordeaux har ju OCD, vilket jag är rädd för att använda. Fin hingst, men tyvärr.. Lite som BW och Sezuan, fina hingstar men tyvärr OCD. Men är väldigt inne på Vivaldi, gillar de med Krack C + bättre bakben.
Ampere är inget som faller mig i smaken, inte avkommorna heller. Tror dock att han kan passa bra in i Svensk avel, för många ston saknar det lilla extra. Tror dock inte att han hade passat på mitt sto.
Om du gillar Krack C så varför inte Tuschinski annars?
Vi har en e honom och hon är underbar! Långbent och fin.
1941560_693303420719559_8521927456562258315_o.jpg

10492458_693303040719597_7591137825510494176_n.jpg

mamma
10623080_703387603044474_2612152888134141883_n.jpg

Om du gillar Krack C så varför inte Tuschinski annars?
Vi har en e honom och hon är underbar! Långbent och fin.
1941560_693303420719559_8521927456562258315_o.jpg

10492458_693303040719597_7591137825510494176_n.jpg

mamma
10623080_703387603044474_2612152888134141883_n.jpg

Just nu lutar det väldigt mycket åt Vivaldi. Snygg hingst med det lilla extra. Har lämnat otroligt fina hästar och har lämnat många med. Visst kostar han en del, men det kostar att ta fram riktigt bra hästar. Annars hade man ju kunnat tagit grannens hingst. United är också väldigt fin och trevlig, men vet inte det känns inte lika bra.
Resten utav Krack C godkända söner känner som om dom ligger långt efter både Vivaldi och United. Tycker att de ligger inte alls på samma toppklass. Men det är bara vad jag tycker :)
Hon ser jätte fin ut ivf

Har sett bättre filmer där hans gummi syns bättre måste jag säga.

Ang quattro ihop med fbl, det jag tvekade på var att quattri ger väldigt korta typer och en kort, stabbig hals som nedärvs. Man behöver nog en långlinjerad typ av sto.

Vet du hur jag kan hitta dem? Jag får bara upp bilar när jag söker..

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Avel Ja, 2013-tråden kom ju redan i Mars 2012 så det är väl hög tid för en 2014-tråd! :D Tycker iaf jag som inte betäcker i år ;) Så...
74 75 76
Svar
1 511
· Visningar
174 603
Senast: polly p
·
Avel Jag går i hingstfunderingar till mitt sto som skall betäckas nu under våren. F. 2003 170cm hög e. Rubiquil (Rubinstein I) u. Inette ue...
Svar
0
· Visningar
1 573
Avel Redan innan bruksprovet är mitt huvud fullt med hingstfunderingar för 2007. Antagligen betäcker vi tre ston i år...vårt gammelsto e...
2
Svar
27
· Visningar
2 188
Senast: stommen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Kattbilder #9