Funderingar Hingstvalstråd 2015

Status
Stängd för vidare inlägg.
Har följt den här tråden lite i bakgrunden ett tag, och funderar nu lite på det här med gångartshingstar som hoppar i första hand, och i andra hand hopphingstar som skulle kunna fungera i dressyravel. Någon nämnde Quaterback som exempel i kategorin multi, och jag undrar om det är någon som har siffror/har sett honom hoppa/kanske till och med har en film på det?

Quaterback är ju för all del in individ som tilltalar mig, och då jag har ett lätt sto med mycket fullblod i så finns han absolut med på listan av eventuella kandidater, men jag funderar på om man inte lika gärna skulle kunna använda Quattro B, han har ju bevisligen nedärvt sig bra både på hopp- och gångartssidan. Hur hade ni valt?

JJ RayBan har nämnts som multihingst i flera trådar här på buke, men är det någon som har hans siffror? Har hört att han ska ha hoppat fint i sitt tyska prov, men skulle vilja se hela bedömningen.

Herzensdieb är en hingst som egentlien inte tilltalar mig, men har sett många trevliga avkommor efter honom och de verkar prestera hyfsat bra på testen. Någon som har tankar och åsikter kring honom? Hampton tilltalar mig mer, men vad nedärver han?

https://www.youtube.com/watch?v=GifjvVa1G3M
på den videon skuttar Quaterback lite över en stock i alla fall. Det är ju betydligt mer än vad man får se de flesta dressyrhingstar göra så tror inte han är helt talanglös. Men jag tror att Quattro B är ett säkrare kort om man vill ha någonting som kan hoppa också. Dock lär en efter Quaterback vara mer lättsåld.

Senast ändrad:
@Angel Hon ser fin ut. Spännande med For Romance! Tror att det blir en bra komb :up:

@skorpannorpan Han är fin! Men är lite rädd för att avkomman skall få utåttåad bak med L'Ors breddning. Han breddar sig väldigt mycket bak. :crazy:

@Gabby_Ossi Han är också fin, men då föredrar jag nog hellre Don Juan de Hus ;) Fast han är ju så stooorrr! 177 cm :eek: Hjälp! För lilla mig! Kommer att behöva lift om fölet skulle få ärva det :nailbiting: ;)

Finns ju en del som borde kunna hoppa rent stammässigt men sen kanske det inte ser så himla bra ut om ägarna knappt löshoppar hästarna. Men stammässigt borde ju Bellagio kunna tex, Zaladin borde också. Vi har ju också Come Back II, Metall är det väl som har det med?, blandar ihop hans och Negros stam. Sen finns ju Camaro M och Monte Bellini som är hopphästar som rör sig och föräver bra gång, mer än medelbra kan man väl klart säga :-) Don Juan De Hus har också hopp i sig och finns en film där han kliver över några hyffsat höga hinder ( i mina dressyrögon ;-) ) utan att lyfta ögonbrynen. Sen finns ju några som Hampton, Cantenbury är det väl som också är dubbel? Kan mycket väl ha blandat ihop honom med någon annan också. Finns hur som många fina med hopp i stammen som säkert hade hanterat hinder riktigt bra om de fått chansen. Briar är ju en till. Så massa fina higstar det finns :-)

Intressant disskution :)
Jag slog på Vivaldi, han ingår i Shockemöhles program, så borde väll gå att övertala om att ta in, kostar i år 1.600euro, tai. Så är väll inte jätte dyr jämfört med andra, bortsett ifrån att man då som med i stort sett alla Shockemöhles hingstar betalar allt vid språng.
Det kostar att ligga på topp ;)
Visst han är inte jätte dyr, men är ganska öppen om prislappen. Valde en medelhingst 2013 för att se vad stoet ger, nu vet jag lite mer. Så nu blir det mer "topp-hingstar". :D

@mandelblom Quaterback's godkända söner hoppar alla OK 7~8 och då är de flesta av dem från moderne som är 100% gång så som multiförvärvare tycker jag han är relevant i alla fall. Vill man föda upp hopp kanoner är han kanske mindre relevant.

@rostad Tycker det låter som att Galaxy Win är mycket av vad du vill ha. Han är kanske lite underutvecklad för dagen som 3 åring men tills nästa år har han nog växt i sig mer och typen bör synas bättre.
Apache är rätt kraftig numera även om han än har en vacker siluett.

Ja, tre av Shockemöhle's hingstar som är populära i Tyskland och som passar in i beskrivningen ganska OK är Sir Donnerhall, Don Frédéric och Don Picardi. Kanske mer åt det elastiska hållet istället för benvift, men bra halsar och bra skritt och ridbarhet.

Eller kanske hans Dragon Hill e. Damon Hill. Tre bra gångarter, bra temperament och trevlig typ.
Vill man punga ut ordentligt finns ju Damon Hill själv....

Everdale är snyggare i typen än Galaxy Win och har bättre skritt. Gillar själv hans galopp mer också. Finns en del avkommor att kika på på YouTube som ser lovande ut.

@rostad Tycker det låter som att Galaxy Win är mycket av vad du vill ha. Han är kanske lite underutvecklad för dagen som 3 åring men tills nästa år har han nog växt i sig mer och typen bör synas bättre.
Apache är rätt kraftig numera även om han än har en vacker siluett.

Ja, tre av Shockemöhle's hingstar som är populära i Tyskland och som passar in i beskrivningen ganska OK är Sir Donnerhall, Don Frédéric och Don Picardi. Kanske mer åt det elastiska hållet istället för benvift, men bra halsar och bra skritt och ridbarhet.

Eller kanske hans Dragon Hill e. Damon Hill. Tre bra gångarter, bra temperament och trevlig typ.
Vill man punga ut ordentligt finns ju Damon Hill själv....

Everdale är snyggare i typen än Galaxy Win och har bättre skritt. Gillar själv hans galopp mer också. Finns en del avkommor att kika på på YouTube som ser lovande ut.

Galaxy win är ju som sagt super fin. Tror också att han kommer utvecklas mer. Apache har ju biffat till sig, men det gör ju alla hästar. Mitt sto var väldigt lätt i modellen som yngre, hon la inte på sig förens hon var 9 år.
Sir Donnerhall är ju ett säkert kort.
Don Frederic är också jätte fin, men tror det är dumt att korsa så pass olika typer utav hästar. Det kan bli en hit men kan också bli pannkaka utav det. Don Picardi och Dragon hill faller inte alls mig i smak. Gillar Damon hill's avkommor. Men är lite rädd för att det blir tungt med tanke på stammen.

Sedan finns det ju roliga hästar som hade varit spännande att se vad det hade blivit av. Så som
* Belantis
* BH St. Schufro
* Don Juan de Hus
* Don Olymbrio
m.m.
Men det får nog bli längre fram ;)

Apache är en skithäftig häst men en person åsikt är att hans hals är lite för lågt ansatt. Iofs såg det inte ut som ett problem på ditt sto :-) Galaxy verkar inte arvt det... harkel harkel... Jag var iväg på blue hors och såg årets hingsvisning. Don Olymbrio är skithäftig men är ganska så kompakt, korpulent och ser inte så högställd ut när man ser honom på plats. Ganska trång i sadel- och sadelgjordsläget. St Schufro va skitsnygg och vilket balans för en sketen liten 3-åring!

Blue Hors Zack som min lilla 1-åring är efter glänste ju mest för mig, jäklar vilken häst! Alla tre hingstarna var mjuka och nyfikna i stallet efteråt. :-)

Apache är en skithäftig häst men en person åsikt är att hans hals är lite för lågt ansatt. Iofs såg det inte ut som ett problem på ditt sto :-) Galaxy verkar inte arvt det... harkel harkel... Jag var iväg på blue hors och såg årets hingsvisning. Don Olymbrio är skithäftig men är ganska så kompakt, korpulent och ser inte så högställd ut när man ser honom på plats. Ganska trång i sadel- och sadelgjordsläget. St Schufro va skitsnygg och vilket balans för en sketen liten 3-åring!

Blue Hors Zack som min lilla 1-åring är efter glänste ju mest för mig, jäklar vilken häst! Alla tre hingstarna var mjuka och nyfikna i stallet efteråt. :-)
Har faktiskt inte tänkt på Apache halsansättning. Tack för infon, det är bra att tänka på :up:
Don Olymbrio hade mest varit roligt att vad som hade kommit ut. Han påminner mycket om Luxus med färg och tecken. Men tycker att Luxus har bra mycket bättre typ medans Don Olymbrio rör sig mycket bättre än Luxus. Så det hade varit intressant att se hur skillnaden hade blivit. St Schufro är väldigt läcker, han påminner mycket om min egen hingst, därför slår mitt hjärta lite extra för honom. Men det hade varit konstigt om han inte vore fin med tanke på vad BH fick betala för honom.

Sedan finns det ju roliga hästar som hade varit spännande att se vad det hade blivit av. Så som
* Belantis
* BH St. Schufro
* Don Juan de Hus
* Don Olymbrio
m.m.
Men det får nog bli längre fram ;)

D J de Hus var väldigt fin. Men så stor... ocd?
Gillar typen på Belantis och BH St. Schufro men de ser ut att ha lite långa bakben för dagen, unga som de är.
Don Olymbrio och Apache har båda lite grovt ansatta och breda halsar, men Apache har iaf. bra längd på sin, Olymbrio har ganska kort hals. Tycker även att Olymbrio's galopp är lite... skuttig ?

Soliman de Hus har jag inte hört mycket om tidigare men den är helt i min smak :love: Ska söka på hans avkommor lite för att se.

@rostad
Någon av bröderna Bretton woods eller Chagall? Jazz blod i båda och deras mamma spottar ur fina avkommor.
Bretton har dock OCD. Deras mor har även en efter Totilas, just nu kommer jag dock inte ens ihåg om det är en hingst eller ålder ;)

Sökte på Don juan de hus och OCD. Hittade inget. Var ifrån får ni att han har ocd? Tycker att det bör ha stått någonstans på internet.

@rostad
Någon av bröderna Bretton woods eller Chagall? Jazz blod i båda och deras mamma spottar ur fina avkommor.
Bretton har dock OCD. Deras mor har även en efter Totilas, just nu kommer jag dock inte ens ihåg om det är en hingst eller ålder ;)
Där kommer storleken lite in igen. BW är 177 cm, lite stort för min smak. Sedan är jag inte speciellt imponerad utav BW avkommor. Som ridhäst - WOW! Som hingstmaterial - Nja..
Chagall är ju bättre i storleken. Har inte sett så många avkommor efter honom, måste kolla upp det :)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Avel Ja, 2013-tråden kom ju redan i Mars 2012 så det är väl hög tid för en 2014-tråd! :D Tycker iaf jag som inte betäcker i år ;) Så...
74 75 76
Svar
1 511
· Visningar
174 603
Senast: polly p
·
Avel Jag går i hingstfunderingar till mitt sto som skall betäckas nu under våren. F. 2003 170cm hög e. Rubiquil (Rubinstein I) u. Inette ue...
Svar
0
· Visningar
1 573
Avel Redan innan bruksprovet är mitt huvud fullt med hingstfunderingar för 2007. Antagligen betäcker vi tre ston i år...vårt gammelsto e...
2
Svar
27
· Visningar
2 188
Senast: stommen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Kattbilder #9