Funderingar Hingstvalstråd 2015

Status
Stängd för vidare inlägg.
@rostad
För Bordeaux fanns vid bruksprovet misstanke på ocd, men när han undersöktes inför SWB godkännandet fann man ingenting.
I KWPN´lista med ocd-gradering av avelshingstar (bygger bla på slumpmässigt fölurval) har Bordeaux 101, Bretton Woods har 96 och Ampere har 103. Under 100 finns risk för nedärvning vid 100 eller mer försvinner den risken.
Så du får hitta ett annat skäl till att avstå från Bordeaux: till exempel att det är svårt att stava till hans namn eller kanske mer seriöst att Vivaldi är en stjärna.

@rostad
För Bordeaux fanns vid bruksprovet misstanke på ocd, men när han undersöktes inför SWB godkännandet fann man ingenting.
I KWPN´lista med ocd-gradering av avelshingstar (bygger bla på slumpmässigt fölurval) har Bordeaux 101, Bretton Woods har 96 och Ampere har 103. Under 100 finns risk för nedärvning vid 100 eller mer försvinner den risken.
Så du får hitta ett annat skäl till att avstå från Bordeaux: till exempel att det är svårt att stava till hans namn eller kanske mer seriöst att Vivaldi är en stjärna.

Visste faktiskt inte det men indexet. Hade bara i bakhuvudet att han hade OCD. Men ibland kan man ha fel, eller inte vara uppdaterad. Så det är bra att du tillrättavisar mig.
Sedan behöver man inte vara nosig. Jag behöver inte ge något skäl i mina hingstfunderingar då det är mitt sto och mitt val, lika så alla andra stoägare. Det är ju faktiskt upp till stoägaren att välja hingst, sedan kan det vara bra att titta utanför boxen. Hade faktiskt inga tankar på Vivaldi innan jag la ut inlägget.

Ang Lamborghini tror jag det ev var en icke publik video jag såg, minns inte riktigt. Om du söker med hingst efter namnet eller 1028 tror jag du finner mer. Finns info på språngrulla.

Tyvärr är det inte så lätt att dyr hingst ger bra avkomma. Varken Gribaldi eller Metall var superpoppis innan sina kända avkommor. Och det är ju lite tjusningen, att finna rätt kombo.
Absolut inte. Det har du helt rätt i. Men det är oftast skillnad om man tänker sig hingstarna har gett lika mycket avkommor. Det är ju skillnad på hingst och hingst, men det är som du säger att det gäller att det blir en bra komb. Bara för att man lägger en dyr hingst behöver det ju inte bli bra. Stoet gör ju även sin del. ;)
Sedan är det även vilken typ man är ute efter, Dancier är ju jätte fin men även Sandro Hit är fin, men är totalt olika typer utav hästar.

Jag leker med tanken att betäcka om mitt sto nästa år. Hon är i år dräktig med Canterbury och jag tror han matchar henne mycket väl. Hon är efter Emmerton-Cortez och precis som stammen antyder har hon ganska mycket humör. Samtidigt är hon otroligt cool, går fram överallt, okomplicerad att ha med sig, toppen med andra hästar osv. Vill gärna ha en som är som hon, men inte värre ;)

Hon hoppar bra, egentligen inget mer att önska där förutom att hon gärna kunde ta det lite lugnare.

När det gäller gångarterna fick hon 8-7-7 på treårstestet men jag skulle nog vilja säga att traven är hennes bästa gångart så vitt jag kan bedöma.

Exteriört önskar jag lätta upp lite i fronten, samt vill inte ha längre rygg på avkomman än vad stoet har. Hon är ca 164 cm och avkomman bör inte bli mindre.

Om nästa års föl blir ett sto så kommer jag behålla det och då ska nästa föl säljas vilket gör att jag vill avla fram en renodlad hopphäst som är säljbar. Om nästa års föl är en hingst så ska den säljas och då vill jag avla mer till mig själv, dvs rolig multitalang. Vill därför gärna ha bägge sortens förslag.

Var i år väldigt sugen på Corriendo Tau men är rädd att han ger för litet?

@rostad

Nja, det är ju inte så att "risken försvinner" för över 100, det betyder ju bara att troligen lämnar de med 100+ något mindre OCD än genomsnittet, och de under 100 något mer.

Bordeaux har som jag förstått det fått en C-class anmärkning i KWPN, men var som du skriver ren enligt svenska veterinärens bedömning, så han behövde ingen dispens här.

Nja, det är ju inte så att "risken försvinner" för över 100, det betyder ju bara att troligen lämnar de med 100+ något mindre OCD än genomsnittet, och de under 100 något mer.

Bordeaux har som jag förstått det fått en C-class anmärkning i KWPN, men var som du skriver ren enligt svenska veterinärens bedömning, så han behövde ingen dispens här.
Hur ärftligt är egentligen OCD? Tänkte på hur stor chansen är att avkomman får det om antingen modern eller fadern har det/har blivit opererad?

Det undrar jag med. Har läst så mkt jag kan om OCD. Allt verkar så himla flummigt. De kan inte säkert säga att även om en hingst har ärftlighet för det att det är därför de har OCD, det kan vara växtvärk eller att de slagit i sig eller dyl. Och då väcks ytterligare en fråga, förärver den hingsten OCD då? Hur många led behöver man vara observant på? Om vi tar Don Juan tex, 177 cm. Hde en vän sagt att hon/han (inte hen ;) ) ska åka och titta på en häst som är 177 cm så hade jag sagt Friröntga!! För jag hade tänkt att den lär ha lösa benbitar, men det vet man ju inte, den kankse har fått växa jättelungt och fint och har lösa benbitar men av andra orsaker. Och om det är andra orsaker som att den slirat å slagit sig och därför har lösa benbitar, ska man vara lika orolig? Nu är jag överallt i mina tankar- jag vet men OCD är verkligen en förvirrande och svår diagnos att greppa ur en avelssynpunkt. Och det lär ju bli svårare och svårare att rent stänga dem hingstarna ute, eller stona. För vilket är arftligt och vilket är inte? Jag läste någonstanns en uppsats översatt från hollänska om vilket tyo av OCD som var ärftligast och så hade de satt procentsatser på alla. Det var ju inte jättehögt på något, den värsta var drygt 60% och då kan man ju tänka att 50-50 så även om modern inte har så är risken stor att det blir. Resonerar jag förståligt? Den värsta OCD, vilken det nu va... det är väl hasen va? Som anses illa... menar jag. Det var i allafall den som hade högst i ärftlighet. Såklart. av den jag läset vill säga.

Ja ja, nu har jag vimsat klart.

Du har inte kläm på Don Juans OCD-index?

Ingen annan som har tillgång till KWPNs databas? Har mailat Haras de Hus nu men frågan är hur glada de är för en rak fråga om en av deras finaste hingstar har OCD :D

Följde med ganska väl i ditt inlägg.
Du har inte kläm på Don Juans OCD-index?

Ingen annan som har tillgång till KWPNs databas? Har mailat Haras de Hus nu men frågan är hur glada de är för en rak fråga om en av deras finaste hingstar har OCD :D
Jätte bra gjort!! :up: *Dubbel gillar*
Har ställt frågan ang OCD på Don Juan, eftersom @Pisan kastade ut ordet i samband med hingsten. Men ingen har kunnat säga vart det kommer ifrån. Bra att få reda på fakta innan man stämplar andras hingstar :up:

Jag tror inte att DJdH har någon sådant index, han är väl inte godkänd i KWPN?

Det enda jag har hittat är att han har en 6a på benen från Franska bruksprovet, men vet inte varför.

Jag ska ev betäcka min häst nästa år och då ska jag använda Araldik (Askari-Heraldik xx). Jag tror det kan bli bra, mer blod, bättre front, trevliga gångarter och hopp. Jag försöker mig på att göra en fälttävlansavkomma :D

Jag tänkte använda Don Juan i våras till ett av våra ston, fantastiskt fin hingst! Hade kontakt med Stuteriet och allt var klart för fryst, men när jag ville ha röntgenutlåtande för att regga i SWB, fick jag inget mer svar. Kanske dom bara tyckte jag var jobbig, eller så kanske det var OCD, jag vet inte :) har också hört rykten om OCD, men inget säkert svar.
Skulle annars absolut vilja använda honom. Hoppas ni kommer till klarhet med det!

Det väcker ju en lite fråga i frågan... om ett-stolicens alltså. OM hingsten en gång varit använd i Serige på ett-sto så sparar inte ASVH de plåtarna då så nästa som anävnder ett-stolicens slipper göra allt en gång till? Eller bara en liten notis i sidan på ett papper om att den och den hingsten har gröna plåtar så när en stoägare löser ett-stolicens så medelar asvh att den är grön. Man betalar ju ändå pengarna men hela utredningen går lite snabbare. Eller? För i såfall borde ju ASVH också ha lite kläm på vilka hingstar det är som har gröna plåtar och vilka som inte har det. Nu har jag iofs letat som en iller efter de kända stuterierna och om de använt honom vilket de inte verkar. :-(

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Avel Ja, 2013-tråden kom ju redan i Mars 2012 så det är väl hög tid för en 2014-tråd! :D Tycker iaf jag som inte betäcker i år ;) Så...
74 75 76
Svar
1 511
· Visningar
174 603
Senast: polly p
·
Avel Jag går i hingstfunderingar till mitt sto som skall betäckas nu under våren. F. 2003 170cm hög e. Rubiquil (Rubinstein I) u. Inette ue...
Svar
0
· Visningar
1 573
Avel Redan innan bruksprovet är mitt huvud fullt med hingstfunderingar för 2007. Antagligen betäcker vi tre ston i år...vårt gammelsto e...
2
Svar
27
· Visningar
2 188
Senast: stommen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Valet i USA
  • Vad gör vi? Del CCIV
  • Sellpy?