Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
@rostad
För Bordeaux fanns vid bruksprovet misstanke på ocd, men när han undersöktes inför SWB godkännandet fann man ingenting.
I KWPN´lista med ocd-gradering av avelshingstar (bygger bla på slumpmässigt fölurval) har Bordeaux 101, Bretton Woods har 96 och Ampere har 103. Under 100 finns risk för nedärvning vid 100 eller mer försvinner den risken.
Så du får hitta ett annat skäl till att avstå från Bordeaux: till exempel att det är svårt att stava till hans namn eller kanske mer seriöst att Vivaldi är en stjärna.
Tack @Pontevecchio jag får prova igen.Ang Lamborghini tror jag det ev var en icke publik video jag såg, minns inte riktigt. Om du söker med hingst efter namnet eller 1028 tror jag du finner mer. Finns info på språngrulla.
Den var otroligt finKan lägga till att den sista fick 9,5-9,0-9,0 som föl, vilket är mkt bra
Absolut inte. Det har du helt rätt i. Men det är oftast skillnad om man tänker sig hingstarna har gett lika mycket avkommor. Det är ju skillnad på hingst och hingst, men det är som du säger att det gäller att det blir en bra komb. Bara för att man lägger en dyr hingst behöver det ju inte bli bra. Stoet gör ju även sin del.Tyvärr är det inte så lätt att dyr hingst ger bra avkomma. Varken Gribaldi eller Metall var superpoppis innan sina kända avkommor. Och det är ju lite tjusningen, att finna rätt kombo.
@rostad
För Bordeaux fanns vid bruksprovet misstanke på ocd, men när han undersöktes inför SWB godkännandet fann man ingenting.
I KWPN´lista med ocd-gradering av avelshingstar (bygger bla på slumpmässigt fölurval) har Bordeaux 101, Bretton Woods har 96 och Ampere har 103. Under 100 finns risk för nedärvning vid 100 eller mer försvinner den risken.
Så du får hitta ett annat skäl till att avstå från Bordeaux: till exempel att det är svårt att stava till hans namn eller kanske mer seriöst att Vivaldi är en stjärna.
Hur ärftligt är egentligen OCD? Tänkte på hur stor chansen är att avkomman får det om antingen modern eller fadern har det/har blivit opererad?Nja, det är ju inte så att "risken försvinner" för över 100, det betyder ju bara att troligen lämnar de med 100+ något mindre OCD än genomsnittet, och de under 100 något mer.
Bordeaux har som jag förstått det fått en C-class anmärkning i KWPN, men var som du skriver ren enligt svenska veterinärens bedömning, så han behövde ingen dispens här.
Nja, det är ju inte så att "risken försvinner" för över 100, det betyder ju bara att troligen lämnar de med 100+ något mindre OCD än genomsnittet, och de under 100 något mer.
Bordeaux har som jag förstått det fått en C-class anmärkning i KWPN, men var som du skriver ren enligt svenska veterinärens bedömning, så han behövde ingen dispens här.
Jätte bra gjort!! *Dubbel gillar*Du har inte kläm på Don Juans OCD-index?
Ingen annan som har tillgång till KWPNs databas? Har mailat Haras de Hus nu men frågan är hur glada de är för en rak fråga om en av deras finaste hingstar har OCD
Han är godkänd i SF, Old, Z, Wetf och Hann. Men inte gdk i KWPN, dock stambokförd där.Jag tror inte att DJdH har någon sådant index, han är väl inte godkänd i KWPN?