Funderingar Hingstvalstråd 2015

Status
Stängd för vidare inlägg.
@rebeckasff Du har ju europa ganska nära så tycker du inte ett-sto är ett hinder finns det en del.

Jag tycker det låter som att du beskriver Stalypso, med undantag för att han inte lämnar särskilt stort. Har själv allt du söker och brukar lämna känsliga och ambitiösa avkommor.

En tanke jag fick var också Quaterback, kanske? Associeras mest med dressyr men kollar man stammen och hans hoppresultat så finns det ju mer i honom. Lite väl biffig själv men verkar ge en bättre typ till avkommorna och över lag är de normalstora (164 eller högre).

Kanske lite out of the blue, men Captain Olympic kan vara värd en koll. Prämierhengst i Neustadt f. -09 e. Captain Fire (Contendro I) ue. Golden Joy J. 175 cm, hoppning: 8,45 och dressyr: 8,15. Rör sig bra även med hoppryttare på ryggen och har en riktigt fin galopp. Kan inte säga mycket o temperamentet mer än att han tycks vara level-headed och inte het eller stissig. Står på Neustädter Gestute och om jag fattat rätt är det en EU-station.

En som är godkänd i SWB redan som kan vara något är Balou e. Balou du Rouet ue. Landcapitol. Fantastisk galopp och riktigt snygg för att vara hopphäst. Har varit otroligt populär i Danmark i år så det är en riktig "it" hingst.

Vill gärna rekommendera någon gångarthingst också, men tyvärr hoppar de flesta som krattor och det känns tråkigt på ett sto som faktiskt hoppar bra.

Vad menar du med djupseminerar?

Jag kollar också på en hingst på fryst men drar mig lite för detta pga dåliga erfarenheter (ej fått dräktigt på fryst)

Djupseminering är när de lägger sperman långt in, så nära äggstocken där ägget är som det bara går.
Du fanns i Skåne va? Jag hade min på Flyinge och den vetten var superdupermega noggrann, jag är mycket nöjd och om stoet ska betäckas om med samma hingst (jag har 12 av 16 strån kvar ;) ) så blir det Flyinge igen om den veterinären är kvar

@rebeckasff Du har ju europa ganska nära så tycker du inte ett-sto är ett hinder finns det en del.

Jag tycker det låter som att du beskriver Stalypso, med undantag för att han inte lämnar särskilt stort. Har själv allt du söker och brukar lämna känsliga och ambitiösa avkommor.

Jag har själv två Stalypsoavkommor, båda 170 +, jag trodde att han var ett säkert kort på att inte lämna jättehöga avkommor, visserligen i kombination med en mor som lämnar stort. På senare år har jag träffat på ytterligare tre 170 + avkommor till efter honom, jag hade bara sett mindre och runt 160- 165 cm avkommor innan jag betäckte med honom. Stakkatoblodet kan slå lite åt båda hållen, både litet och större än medelmankhöjden. Mina har bättre gångarter än avkommor med andra hingstar från stoet. Båda har också ett bra temperament och de kan hoppa, men det kommer nog från båda föräldrarna. Jag hade gärna gjort om kombinationen om det nu inte vore att den yngsta nog går över 180 cm som det ser ut nu, och det är lite väl högt tycker jag.

En tanke jag fick var också Quaterback, kanske? Associeras mest med dressyr men kollar man stammen och hans hoppresultat så finns det ju mer i honom. Lite väl biffig själv men verkar ge en bättre typ till avkommorna och över lag är de normalstora (164 eller högre).

Kanske lite out of the blue, men Captain Olympic kan vara värd en koll. Prämierhengst i Neustadt f. -09 e. Captain Fire (Contendro I) ue. Golden Joy J. 175 cm, hoppning: 8,45 och dressyr: 8,15. Rör sig bra även med hoppryttare på ryggen och har en riktigt fin galopp. Kan inte säga mycket o temperamentet mer än att han tycks vara level-headed och inte het eller stissig. Står på Neustädter Gestute och om jag fattat rätt är det en EU-station.

En som är godkänd i SWB redan som kan vara något är Balou e. Balou du Rouet ue. Landcapitol. Fantastisk galopp och riktigt snygg för att vara hopphäst. Har varit otroligt populär i Danmark i år så det är en riktig "it" hingst.

Vill gärna rekommendera någon gångarthingst också, men tyvärr hoppar de flesta som krattor och det känns tråkigt på ett sto som faktiskt hoppar bra.
Roliga förslag! :)
Balou har jag faktiskt kollat på redan och honom gillar jag skarp!

Stalypso är också en som jag kikat lite på innan, gillar Stakkato hästarna.
Men lämnar hans söner lika bra? Där finns ju även Stoltzenberg (stavning?)

Flera Stakkatosöner har lämnat bra avkommor när det gäller hoppning, och det finns en hel del.
Är du ute efter att få bra gångarter också så är Stalypso den som lämnat bäst gångarter av Stakkatosönerna, på hans möderne ligger mycket dressyrblod bakom Calypso II (modern Caracalla är e. Calypso II-Grande Royal-Absatz).

Okey tack!
Har suttit och kollat igenom blup nu på han svenskfödda avkommor och jag hittade faktiskt ingen av dom visade som jag skulle kalla liten... Den minsta 3 åringen jag hittade var 164 vilket jag inte tycker är smått.
Men sen vet jag ju såklart inte hur det ligger till på mödernet.
Satisfaction då? Någon som har koll på honom?

Men det är klart att man alltid vill behålla trevliga grundgångarter :)

Jag har en avkomma efter Satisfaction också från samma sto, så min enda erfarenhet av de avkommorna är han. Sedan har jag sett avkomman Sparkling som tävlas i dressyr. Min avkomma är 3 i år och ca 165 cm hög, så han blev mindre än Stalypsoavkommorna. Helt ok gångarter, men inte riktigt lika bra trav som Stalypsoavkommorna, inte lika snygg i typen heller, men han har en bra galopp, han är mycket snabb och vändbar har jag sett i hagen. Han har ett helt annat temperament än Stalypsoavkommorna, en ganska tuff häst som inte är rädd för något. Han känns mer som en ren hopphäst för mig, han är en riktig gummiboll, även i löshoppning.

När du är inne på avkommor till Stakkato, har du tittat på Spartacus? Han borde kunna lämna rätt stora avkommor, han är själv 176 cm, och han är en kanonfin sporthäst.

Betäckning står på schemat till nästa år, valde att inte betäcka i år (är glad för det, har varit svår p.g.a. vädret).
Tänkte be om lite tips och idéer ang. hingstval.

Stoet:
Bernstein - Quilted xx, 167 cm.

Plus:
+ Temperament
+ Trav
+ Galopp
+ Ridbarhet
+ Mankhöjden (lagom för min del)

Minus:
- Skritt
- Exteriör (önskar längre hals och kanske lite mer högställd och kompakt)
- benställningen (tåvid bak)

Hon fick i år sin första avkomma, svårt att ännu säga men ett 3 månaders föl. Men jag tycker att han har tre mkt bra gångarter och god exteriör samt mycket trevligt temperament. Hade kanske önskat lite mer bakbens aktivitet. Han är e. Snap Shot (Sir Donnerhall - Alabaster).

Är öppen till förslag, färsk eller fryst spelar ingen roll, är inte heller rädd för ett-sto-licens eller utländsk hingst. Vill ha något flashigt, något extra. Är inte rädd för heta/energiska hästar.

Pisces0072_zps5197816f.jpg

000_8841004_zps8b270330.jpg

Lite OT men kom att tänka på det här med kloner...

Är det godkänt i Sverige att betäcka med en klon?

Det vill säga att den uppfyller kraven för ett sto licens i övrigt.
Någon som har koll?

På tal om Balou då har du även Baltimore som lämnar stort vas jag förstår. Come back har jag sett snälla hästar efter men vissa har haft tufft temprament vid ridning.

Min pålla tog sig på första försöket med SO o konstaterades dräktig på 16-dagars! Känns kanon eftersom jag valde honom mycket p g a bra simmare och vi var sent på säsongen. Så förhoppningsvis får jag hoppa in i den framtida tråden Betäckningar 2016 istället.:)

Kikade lite på Elitfölsauktionen och slogs av hur fina (!!) många av Floricellos avkommor var, de rörde sig otroligt lätt och spänstigt. Finns det nån möjlighet att använda honom i framtiden och isf hur?

Och jag får hoppa in i den här tråden på allvar då, stoet blev inte dräktig i år.

Lutar nog mest åt att försöka med årets förstahandsval Deodoro om han är i avel nästa år. Förhoppningsvis kan man kanske deala till sig lite reducerat pris eftersom hon trots allt var bokad till honom i år även om vi aldrig hann få något skick och alltså inte betalat någon språngavgift. Har däremot fått från Vilancio men blev ändå såpass sent på säsongen iom problemen med Deodoro så hon hann bara bli seminerad en gång. Annars kanske man kan få bättre erbjudande på Vilancio igen, men helst vill jag ju ha Deodoro... Skulle de inte vara i avel av någon anledning funderar jag även på Hermes. Iom att vi inte fick dräktigt i år så vågar jag inte fundera på fryst eller importsperma till nästa år heller...

@Fritidsryttare Det är Andreas Helgstrand som äger honom nu så man får kontakta dem.

Jag har snokat lite och han är såld till Tyskland som någon redan påpekat men jag kan inte hitta någonstans att han skulle vara tillgänglig inom aveln detta året eller nästa. Någon annan kanske vet mer men jag har bara hittat info om tävlingar och resultat.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Avel Ja, 2013-tråden kom ju redan i Mars 2012 så det är väl hög tid för en 2014-tråd! :D Tycker iaf jag som inte betäcker i år ;) Så...
74 75 76
Svar
1 511
· Visningar
174 603
Senast: polly p
·
Avel Jag går i hingstfunderingar till mitt sto som skall betäckas nu under våren. F. 2003 170cm hög e. Rubiquil (Rubinstein I) u. Inette ue...
Svar
0
· Visningar
1 573
Avel Redan innan bruksprovet är mitt huvud fullt med hingstfunderingar för 2007. Antagligen betäcker vi tre ston i år...vårt gammelsto e...
2
Svar
27
· Visningar
2 188
Senast: stommen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Höjda elpriser
  • Vad gör vi? Del CCIV
  • Valet i USA