Fundering om slakt

Sv: Fundering om slakt

Rätt konstigt att de flesta människor som köpt häst och sen fått sina liv drastiskt ändrade har köpt en travare...Jag själv tippar på att det är nån sorts nybörjare som köper en travare för de e billiga och sen inte orkar/kan/klarar av att ha den kvar...

Men jag tycker ändå att man har skyldigheten att ta sig tiden fixa ett nytt hem utan att sätta ut "AKUT! Annars slakt" annonser....

Håller med...."akut annars slakt"-annonser bryr jag mig inte ens om att kolla på för det känns så oseriöst :grin:

// M

Rätt konstigt att de flesta människor som köpt häst och sen fått sina liv drastiskt ändrade har köpt en travare...Jag själv tippar på att det är nån sorts nybörjare som köper en travare för de e billiga och sen inte orkar/kan/klarar av att ha den kvar...

Men jag tycker ändå att man har skyldigheten att ta sig tiden fixa ett nytt hem utan att sätta ut "AKUT! Annars slakt" annonser....

Ja, det e lite som att köpa bondkatt eller blandrashund. Säkert oövertänkt många gånger för att det är lätt och billigt. Sen står de med den och kommer på att de skulle haft en ponny egentligen fast den var ju så mkt dyrare :crazy:

Själv har jag en bondkatt, aldrig haft en bättre katt... :D

Sen har jag ju tant också... en rätt speciell tant, D-ponnysto, 17år, arab/halvblods korsning (mest arab då hon har utseendet och "humöret").
Eftersom hon inte är en barnponny och t-märkt + går ej att lasta, är hon nog rätt svårsåld.
Hon får stanna hos mig tills hon ska galoppera till de evigt gröna ängarna...

Själv är jag 5:te ägaren på 3 år så det är nog det som blir bäst för henne.

(Katten stannar hon också)

Har oxå bondkatter och en tjurig gammal d-ponnytant på 19. Det är väl tänkt att hon oxå ska bli kvar tills det är dags. Fast hon kan vara väldigt go oxå ;)

Var det svaret ämnat till mig? Isåfall förstår jag inte riktigt vart du vill komma..
jag har inte någon travare!?

Kan ju också vara så att att dessa människor har letat och annonserat förgäves utan att lyckas hitta ett nytt hem... Denna annons kanske är sista halmstrå't...
Tyvärr är det ju så att marknaden för just begagnade varmblodiga travare är obefintlig. Efterfrågan är i princip noll...

Och de som väljer att köpa en v-blodig travare har hur mycket hästar som helst att välja och vraka bland... Det finns inte hem till dem allihop...

Det finns nog lika många ägare av "andra" raser som drastikt får sina liv ändrade och hästen måste säljas. Skillnaden är att för dessa hästar finns en marknad. Dessa ägare behöver inte ta till det där sista halmstrå't... De kan alltid gå ner så pass i pris att någon nappar...

Av den anledningen är jag av den uppfattningen att det många gånger är bättre att slakta en fullt frisk individ.. än attt den skall i princip skänkas bort för en spotstyver till någon som inte har kunskap eller är införstådd med vad det är de köper... Speciellt när det gäller varmblodstravarna.

Senast ändrad:

Var det svaret ämnat till mig? Isåfall förstår jag inte riktigt vart du vill komma..
jag har inte någon travare!?

Delvis va det ja, det var ett svar på ditt inlägg ang. människor med hästar kanske fått sina liv ändrade... sen spann jag bara vidare på det...herregud, varför tar allt man skriver personligt....

Världen kretasr inte runt en person...

Det är nog mest tomma hot. Och ett effektivt sätt att locka någon att "rädda" hästen :grin:

jag köpte ett varmblodssto för några år sedan.
såg inte henne via annons, utan det var en släkting som kände en som ville bli av med hästen.
han hade faktiskt beställt slakttid för stoet, jag träffade hästen på måndagen, hon skulle slaktas på torsdag, och jag tog hem na på onsdagen...

och, jag är en sådan som "räddade" en stackars sönderkörd travare...
folk här på buke hade säkert haft en och en annan bestämd åsikt om det, eftersom det var min första egna häst, 18 år var jag och stoet endast 3.
Jag var säkert inte den optimala nya ägaren för henne, eftersom jag aldrig ägt en häst innan, eller var så insatt i hur man ska sköta hästar som inte mår bra... Men jag hade viljan, och FÖRSÖKTE göra det bästa jämt och ständigt för henne.
MEN, hästen blev bättre och bättre, det tog 4 år innan hon var bra i sin kropp. JAG har lärt mig jättemycket av henne under alla problemår , och hon har vuxit hon med.

Fastän vi haft många problem tillsammans så ångrar jag inte att jag köpte henne ändå. Men ärligt talat, så tycker jag inte om när oerfarna ungdomar köper en "stackars" travare. . . Alldeles för unga, oerfarna och oftast "jag vet bäst", och hästen kommer bli misskött pga oerfarenhet...

Det finns föreningar som det går att lämna sina oönskade djur till så att dom inte blir vandringspokaler. Jag själv arbetar på fritiden på ett sådant ställe just för att jag vet hur lätt folk har för att döda sina djur. Djuren vi placeras stannar i sina nya hem resten av sina liv och får inte avlivas eller säljas. Sedan tycker jag inte att en häst eller djur som har "fel i huvudet" är okej att slakta. Är djurets dödssjuk, då menar jag inte kroniskt halt, fång, eksem mm som en häst kan leva med utan riktigt akuta tillstånd då hästen verkligen inte kan överleva. DÅ är det okej att ta bort den. Precis som man själv hade önskat.
Jag relaterar hela tiden detta dilemma till mej själv. Vad hade jag som människa velat? Man kan leva med ett brutet ben, ett förstört knä eller blind. Det är upp till människan att föra djurens talan, inte att döda dom.
Man ska aldrig behandla andra som man inte vill bli behandlad själv.
Tråkigt att detta ordspråk sällan gäller djuren..

Dock är det ju att hästen har rätt många ben som de inte klarar av att bryta och med det menar jag att man måste avliva.. och en operation på ett ben som det är en ganska liten chans att den kommer att klara av och komma ut någolunda frisk (operation på häst är inte billigt) då tycker jag för hästens skull att man skall avliva

Det finns inga föreningar man kan lämna djuret till om man inte vill ha det. Vem skulle betala detta. I USA så släpper folk helt sonika ut sina uttjänta hästar i det fria så dom helt enkelt får svälta till döds. Det är bra att folk tar ansvar för sina och djur och tar bort dom istället för att låta dom gå ett osäkert öde till mötes.

Hej!

Om du har läst hela tråden... så ser du att jag undrar varför man SLAKTAR en FULLT FRISK häst....

Sälja säger jag inget om.... Förutom att man som säljare har ett visst ansvar...

Hur många här på buke, har du sett som sagt rakt ut om en frisk häst, att funkar det inte så slaktar jag?

Jag tror att de flesta här, tänker som du.

Men sen kan jag inte förstå jämförelsen med att inte ta sitt ansvar och kastrera sin katthona utan riskera att hon får kull på kull, på kull, på kull på kull (något som sliter otroligt på katthonan, då hon kan få flera kullar varje år) för att man är så duktig och tänker ta hand om ungarna själv om man inte kan sälja och då förmodligen inte kastrera dem heller, så kattflocken växer, växer och växer. Vilket i längden kommer väcka ont blod i grannskapet, när katterna pinkar revir i andras trädgårdsmöbler, uthus och på dörrar och annat.

Mvh

IngelaH
djurvän

Senast ändrad:

Jag tycker det är olyckligt att jämföra människa och en häst och överföra vad vi känner på ett djur. Att förmännskliga djur är att göra dem en otjänst.

Sen att skriva att fång, kroniskt hälta, eksem inte är en anledningar till att vara tvungen att slakta en häst känns ganska okunnigt och beror nog en del på att du förmänskligar hästen. Finns dessutom lagar när det gäller djurskydd att man inte får låta ett djur utsättas för onödigt lidande.

Om det skulle hända mig något så jag inte kan ha mina hästar kvar, och om inte någon vän kunde ta dem, så skulle jag ta bort dem.

Fel tänkande enligt många, men då vet jag att de inte lider.

Det finns visst sådana föreningar! Jag själv arbetar med det och vi lever endast på bidrag.

Jag tycker det är olyckligt att jämföra människa och en häst och överföra vad vi känner på ett djur. Att förmännskliga djur är att göra dem en otjänst.

Sen att skriva att fång, kroniskt hälta, eksem inte är en anledningar till att vara tvungen att slakta en häst känns ganska okunnigt och beror nog en del på att du förmänskligar hästen. Finns dessutom lagar när det gäller djurskydd att man inte får låta ett djur utsättas för onödigt lidande.

Jag undrar varför man inte får lov att döda en sjuk människa som bokstavligt talat ber om det? Jag tycker att det är en otjänst att förmänskliga människor.

I USA så släpper folk helt sonika ut sina uttjänta hästar i det fria så dom helt enkelt får svälta till döds.
Say what? I vilken avkrok i USA gör de så? Många idioter svälter helt friska hästar i små minihagar/stall, men inte fanken släpper de bara ut hästarna. Källa tack!

Det finns dessutom MÄNGDER med stiftelser och föreningar i USA som "räddar" hästar som ingen vill ha, betalas av donationer och folks egna pengar.

Måste tyvärr backa lite här efter lite efterforskningar.

Dessvärre finns det folk i USA som släpper ut sina hästar (inte bara sjuka och gamla, helt friska också) vind för våg, eller ställer i någon annans hage eller transport (!)... ekonomin rasar och de hoppas att hästarna ska klara sig och ingen ska veta vem de tillhört. Sanslöst.

Man ska aldrig behandla andra som man inte vill bli behandlad själv.

Är det inte just det man gör?

Personligen skulle jag vilja bli väl behandlad, få mat, omsorg och någon som bryr sig om mig. Har kunskap om mig som individ och tar hänsyn till eventuella svårigheter eller hinder jag har. Som inte kräver av mig det jag inte klarar av.

Om jag inte skulle kunna uppfylla de kraven om jag försöker sälja en häst, eller djur i stort, ska jag då nöja mig med mindre? Ska jag bortse från mina egna önskemål bara för att inte avliva djuret?

Varför är det bättre att låta ett djur vandra runt bland olika ägare, inte få komma till ro, inte ha rutiner än att avliva där den som är ledsen över beslutet och som, eventuellt, mår dåligt är jag som ägare.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 875
Senast: mars
·
Hästmänniskan Hej! Jag skaffade min älskade häst för snart 2 år sen och är i stallet varje dag och älskar det. Tyvärr är det konstant någonting i...
Svar
14
· Visningar
1 478
Övr. Katt Som några av er kanske vet så gick våran älskade Sotis Skrotis Skrotnisse "Nisse" ur tiden för ett tag sedan nu. Han har lämnat ett...
2
Svar
23
· Visningar
1 295
Senast: miumiu
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
13 200
Senast: lizzie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar