Fundering om slakt

Sv: Fundering om slakt

Håller med! 2007 frågade min syster om jag inte kunde åka o titta på ett litet vbl sto, jo visst men jag ska inte ha nån..... (hade precis tagit bort en häst då) hade en gammal vbl valack kvar o en låneshettis. som sagt åkte o tittade på denna treåring, jätte snäll trevlig väluppfostrad och lätthanterlig! killen som hade henne hade personliga skäl till att han inte ville slakta henne.
sa att jag skulle tänka på det till dagen därpå, ringde o sa att jag tar henne! nu är hon fem o jag har aldrig ångrat det, men tanken har slagit mig många gånger att tänk så många som går till slakt för de inte springer fort nog (travare o galoppörer)
det jag personligen har kommit fram till är att det är lite av uppfödarens ansvar att se till att djuret hamnar i ett så bra hem som möjligt och kan de inte hitta eller anser att det är för djurets bästa (skador,mm) så tycker jag det är ok att ta bort dom. kram frida

Hej:)

VARFÖR skaffar man ett djur överhuvudtaget om man tänker "kan ju slakta om det inte går så bra"

VEM tänker så??? Jag har då aldrig hört någon uttrycka sig så?

En fullt frisk häst, som är åtminstone grundutbildad och inte har några svåra olater bör man kunna sälja, låna ut, etc. Har faktiskt aldrig hört någon som behövt slakta en sådan häst!

VEM tänker så??? Jag har då aldrig hört någon uttrycka sig så?

En fullt frisk häst, som är åtminstone grundutbildad och inte har några svåra olater bör man kunna sälja, låna ut, etc. Har faktiskt aldrig hört någon som behövt slakta en sådan häst!

är det inte så många travhästar slutar sitt liv? :angel:

oftast fullt friska, men springer inte tillräckligt fort, så då slaktas de istället.

oftast fullt friska, men springer inte tillräckligt fort, så då slaktas de istället.

Fast oftast annonseras de ut: "Säljes, annars slakt" och köps av någon som vill rädda hästen från att slaktas. Och i värsta fall blir hästen en vandringspokal.

Aldelles för många av dem säljs sedan runt som leksaker :crazy: Många hamnar dessutom hos folk som inte vet vad de pysslar med - just för att de är så billiga.
Då är slakt att föredra, i mina ögon.

Hmm... Jag har haft en sådan som jag inte ville sälja till vem som helst. Han kastade av alla utom mig i princip. Ville heller inte avliva då han var utredd och inget fel kunde hittas.

Lånade ut honom till en fodervärd som faktiskt satt kvar hela tiden hon provred, hon skulle få köpa billigt hade jag tänkt mig om det funkade (10000 inkl pessoasadel o övrig utrustning). Hon skickade massa bilder i början, mailade om träningarna, hon var ombedd att delta i hopplaget för det gick ju så bra... Hästen stod 30 mil bort, jag litade på henne iom bilder o regelbundna mail.

Hon vaccinerade dock inte hästen (hur ska man kunna tävla då)? Hon skodde inte o matade inte. Han kom hem som ett benrangel, fick sååå många kommentarer om att han såg så hemsk ut. Jag ångrar att jag inte avlivade direkt, utan försökte göra något för att "hästen skulle få ha det bra"... Det gick rätt snabbt det hela, han fick ju självklart inte stå på det gräsliga stället speciellt länge. :mad:

Har idag ett flertal hästar, o en av dem kommer att avlivas om jag inte ska ha honom kvar (helt frisk), de andra kommer att säljas isf. Dock är det ju väldigt svårt att veta vem personen man säljer till egentligen är. De säger ju inte direkt att de kommer att tröttna om två månader när de är och provrider...:angel:

Om man blir ofrivilligt gravid och av olika orsaker inte kan/vill ha barn så finns abort.
Jämförelsen mellan inköpta djur och ofrivilliga graviditeter/barn fungerar inte.

När någon köper ett djur så gör man det utifrån de förutstättningar man har då.
Förhoppningsvis har man skaffat sig tillräckligt med kunskap för att sköta om det här djuret.
Men så visar det sig att förutsättningarna ändras efter en tid. Det kan vara allt från ekonomi till att man själv inte längre fysiskt är kapabel att ta hand om djuret.

Är djuret friskt och finns det en efterfrågan på marknaden efter det här djuret så är ju sälja ett alternativ.

Men sanningen är att ibland finns inte den efterfrågan. Ibland kan det vara så att ingen är intresserad av att ta över det här djuret. I alla fall inte någon som med lite god vilja kan likställas med en bra ägare. Då är faktiskt avlivning humanare än att låta djuret leva vidare under förhållanden som inte når upp till grundnivå för god djurhållning.

Då återstår bara ett alternativ.. dvs avlivning... Sen spelar det ingen roll om djuret är ungt eller gammalt, friskt eller sjukt.... Har ägaren inte möjlighet att orda för djurets fortsatta levnad så måste ägaren ordna för djurets avlivning..

Kan se ett par skäl till tanken.
1. Man köper en inte helt frisk häst som "projekt" och om hästen inte blir haltfri eller frisk från vad för problem det nu kan vara.

2. Bättre än vandringspokal. Viss individer är speciella och av fel ras så risken att de blir vandringspokal vid försäljning är överhängande.

3. Hästen är visserligen frisk men ganska gammal och ägaren har fått ändrade livsvillkor och kan inte längre ha kvar. Mer "humant" att slakta än att sälja sin 28-åriga kompis tycker jag.

*KL*

Finns fall där jag faktiskt hellre skulle slakta än att behålla/sälja:

T.ex. En häst som jag kanske inte alls kommer överens med och heller inte hittar rätt köpare. Eller som någon nämnt förut ekonomiska bekymmer och inte hittar rätt köpare.

Ärligt talat så fattar jag inte slakthysterin hos en del hästmänniskor :confused: (inte riktat specifikt mot TS)
Ingen häst mår väl dåligt av att slaktas, lika lite som grisar och kor gör det. Hästen är också ett djur som går att äta och som har sitt värde inom livsmedelsbranchen ;)

// M

*KL*
Att slakta en häst är ju förhoppningsvis inte den första utvägen man väljer men ibland är det det bästa för djuret. Jag tycker att man alltid ska se till individen vad som är bäst. Själv har jag ett par travhästar. En är aktiv och två gamla tanter som går och skrotar. Den dag jag inte kan ha kvar dom kommer dom att gå till slakt/avlivning. Detta pga att det är så svårt att hitta ett bra hem till en fd travare. Jag har sålt ett par hästar genom åren ( har haft hästar i snart 20 år) och är jättenoga med att dom ska hamna bra och ändå har det blivit helfel med två. Så för att vara säker på att djuren får det bra och ta mitt ansvar som djurägare så kommer jag att avliva dom om jag inte kan ha dom kvar.

Aldelles för många av dem säljs sedan runt som leksaker :crazy: Många hamnar dessutom hos folk som inte vet vad de pysslar med - just för att de är så billiga.
Då är slakt att föredra, i mina ögon.

Ja, tyvärr är det så i vissa fall. Vi har en häst i stallet som är f.d. travare och "räddad" från slakt. Ägaren är i stallet max 2 dagar i veckan resten av dagarna har hon betalt stallägaren för att mocka och lägga upp mat. Den står ensam i en liten hage och i boxen krubbiter den konstant. Den rids ganska hårt de två dagarna ägaren är där. Resen av dagarna får den ingen motion alls. Ingen som tar av täcket och låter pälsen luftas lite,samma täcke på dygnet runt. Ingen skötsel alls de dagar ägaren inte är där.
Jag kan inte låta bli att undra om hästen verkligen hade velat bli "räddad" från slakt om den vetat att den skulle få det liv den har idag!

*kl*

Satt precis och slö kollade på hhästnets annonser, under varmblod var där minst 5 annonser om Akut måste bort inom 1 vecka annars slakt bara på ett dygn???

Vad e det för folk? Köper häst, har den en tid och har sen inte tid att hitta en ny ägare utan hästkraken ska få sätta livet till inom det snaraste....SJUKA människor, kanske sätta samma annons på dem?:devil:

Förstår om detta kan låta som ett påhopp,men ta det inte så.
Seriöst...du har varit ute en lördagkväll,träffat en kille som du följt med hem.
Några veckor senare efter att inte ha hört av denna kille upptäcker du att du är gravid. Du skriver själv att du inte är speciellt barnkär,varför då behålla ett barn man inte vill ha????

Jag tror faktiskt ingen köper en häst eller annat djur med inställningen att, om det inte funkar så ringer jag slaktbilen. Som många innan sagt så kan mycket ändras i ens liv,dom som väljer att avliva sina hästar har garanterat tänkt igenom detta mycket noga och det har säkert inte varit ett roligt beslut att fatta. Jag har en häst hemma som jag hellre hade låtit somna in än att sälja om något hade hänt(så jag inte hade kunnat ha kvar henne)
Slakt kan i många fall vara att ta sitt ansvar mer än att sälja.

Satt precis och slö kollade på hhästnets annonser, under varmblod var där minst 5 annonser om Akut måste bort inom 1 vecka annars slakt bara på ett dygn???

Det är nog mest tomma hot. Och ett effektivt sätt att locka någon att "rädda" hästen :grin:

Senast ändrad:

Rätt konstigt att de flesta människor som köpt häst och sen fått sina liv drastiskt ändrade har köpt en travare...Jag själv tippar på att det är nån sorts nybörjare som köper en travare för de e billiga och sen inte orkar/kan/klarar av att ha den kvar...

Men jag tycker ändå att man har skyldigheten att ta sig tiden fixa ett nytt hem utan att sätta ut "AKUT! Annars slakt" annonser....

Jo och många går ju på det :crazy: sen sätter de ut likadan annons när de tröttnat ..
Köpte ett varmblod i somras som ägaren inte fått såld samtidigt som den andre hästen, och hon började mumla om slakt för att det var synd att han fick gå ensam :confused: 10 år, helt frisk, kan galoppera och världens snällaste.. tror knappast hon skulle gjort det.
Nu köpte vi inte honom för att "rädda honom" :D för han var så bra att säkert nån annan skulle köpt honom om vi inte velat.
Sen om man kollar annonserna när det står typ: Säljes denna veckan, annars slakt, så skjuts ofta annonsen fram flera gånger och sedan skänker de i stort sett bort hästen.

Tillägg: När affären var avslutad, hade honom på prov ett par månader så mailade hon att hon köpt en fjording och hade en inackordering som sällskap...
Då hade han ju fått sällskap :confused:

Senast ändrad:

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 875
Senast: mars
·
Hästmänniskan Hej! Jag skaffade min älskade häst för snart 2 år sen och är i stallet varje dag och älskar det. Tyvärr är det konstant någonting i...
Svar
14
· Visningar
1 478
Övr. Katt Som några av er kanske vet så gick våran älskade Sotis Skrotis Skrotnisse "Nisse" ur tiden för ett tag sedan nu. Han har lämnat ett...
2
Svar
23
· Visningar
1 295
Senast: miumiu
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
13 200
Senast: lizzie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar