Fundering om slakt

Q

Question

Hej:)

Har läst lite trådar ang. slakt...

Nu undrar jag (OBS. Säger inte att nått är rätt eller fel, undrar bara!!!):

VARFÖR skaffar man ett djur överhuvudtaget om man tänker "kan ju slakta om det inte går så bra"

Jag förstår och tycker själv att det IBLAND är bättre att slakta än att ett djur blir "vandringspokal".

Jag tar ett ex så kanske ni förstår min fråga lite bättre:rofl:

Om jag skulle bli ofrivilligt gravid i dagsläget, så skulle jag välja att behålla barnet! Trots att jag är ensam och kanske inte sådär "superduper" barnkär! Men jag skulle ändå välja att behålla.... trots att jag inte har en aning om barn, dess uppfostran eller HUR barnet kommer att bli.... KAN bli ett barn med MYCKET svårigheter eller handikapp... kan t.o.m vara med om en olycka i livet, som gör att man (jag) blir "låst" i hela sitt liv!! Jag VET INTE MED 100% säkerhet vad som växer därinne....

MEN jag vet... att jag var så pass vuxen att jag klarade av att roa mig med en (förhoppningsvis snygg och snäll) karl:o.
Och då måste jag även vara beredd att ta "konsekvenserna"!
Annars hade jag kanske skyddat mig bättre (ja, jag vet att det kan hända ändå...men chansen/risken minskar)

Jag har även 2 katter... Ena är en hona som är okastrerad och jag VET att hon kan bli med ungar... men jag vet även också att det är mitt ansvar för ungarna... Kan inte säga till någon "köp/ få annars avlivar jag dom"...
Blir det 6 ungar får jag snällt stå där med 8 katter....och se till att jag kan sköta dom ORDENTLIGT!!! Vill jag inte ha möjligheten att få ungar från henne: KASTRERAR jag!!

Samma sak med en häst... Vill jag ha föl... så får jag räkna med att jag KANSKE "måste" ha kvar det HELA livet.... inte avliva för att det inte blev jag tänkt...

Det jag menar är varför skaffar man fler djur än man kan ta hand om, OM det INTE går att sälja...???:confused:

Visst jag vet att det finns stuterier, travstallar, galopp m.m. som "MÅSTE" ha en "bra" häst....

Idag finns det såååå många sätt att skydda sig(djuret)/ ta bort INNAN om det skulle behövas!!

Men min grundfundering är "varför skaffar man något man inte kan ta han om???":confused:

Och detta handlar om DJUR SOM ÄR FRISKA!!!! Men inte "håller måttet"!

En helt annan sak om djuret är skadat, farit illa, "fel i huvudet", m.m.

OBS!!!! ALLA SVAR är välkomna.... Dock INGA PÅHOPP!!!!

MVH Karin

Sv: Fundering om slakt

VARFÖR skaffar man ett djur överhuvudtaget om man tänker "kan ju slakta om det inte går så bra"

Det är väl lika illa som de som resonerar "det är ju bara att sälja om jag inte klarar av det".. Man ska inte skaffa sig mer än man kan ta hand om. Självklart kan man avliva/slakta/sälja, men det ska ju inte vara vad man har i huvudet vid köpet.
Dock bättre att ta ner djuret än att det blir en vandringspokal som i slutänden ändå hamnar på slaktbilen.

Sedan är det ju en del som flyttar ut på landet, och skaffar djur för att "på landet ska man ha djur". Eller tycker att det är "fint" att äga t.ex. en häst, skaffar det som statuspryl. Inte ovanligt är också att föräldrar tycker att "det är klart att lilltjejen ska ha en söt liten ponny att rida på" - trots att ungen varken kan eller vill ha någon.
Det borde inte hända, men det gör det. Människan är ett djur som ibland resonerar väldigt ":crazy:" ..
Men alla är som kanske inte klarar uppgiften att ta hand om djuret är inte bovar, det kan helt enkelt vara så att häst och ryttare inte passar ihop, att när det kommer till kritan kunde man inte så mycket som man trodde från början, eller inte orkar/hinner med som man trodde. Människor gör misstag, tyvärr är det inte sällan andra dras med när det händer.

Jag kan inte säga att det är rätt eller fel att slakta/avliva ett friskt djur, det är så mycket mer som spelar in; omständigheter, ålder, o.s.v.

Senast ändrad:

Det är väl lika illa som de som resonerar "det är ju bara att sälja om jag inte klarar av det".. Man ska inte skaffa sig mer än man kan ta hand om. Självklart kan man avliva/slakta/sälja, men det ska ju inte vara vad man har i huvudet vid köpet.
Dock bättre att ta ner djuret än att det blir en vandringspokal som i slutänden ändå hamnar på slaktbilen.

Jag kan inte säga att det är rätt eller fel att slakta/avliva ett friskt djur, det är så mycket mer som spelar in; .

Självklart är omständigheter, ålder, o.s.v som spelar roll.... men som du skriver... "Självklart kan man avliva/slakta/sälja, men det ska ju inte vara vad man har i huvudet vid köpet. ".... Men funderingen är VARFÖR tänker man så??? Ett djur är så mkt mer än "en sak"... Det är en levande varelse!

Sen tycker jag inte heller att ett djur ska bli en vandringpokal.... men varför "biter" man inte ihop tar får hjälp ist....???

Köper jag en soffa, data, bil (ett dött ting) spelar det ingen roll... kasta den nya saken på skroten... det spelar ingen roll....
Men en levande varelse....

Har även 2 hamstrar (inte mitt bästa köp).... även om jag inte vill ha dom (nu vill jag det) så "måste" jag se till att dom får mat, vatten, KÄRLEK och ompyssling.... det är ju inte deras "fel" att jag köpte dom;) Trots att man är ganska så less att vakna x gånger/ natt, för att dom är uppe och springer i hjulet.... Men dom är ju fortfarande mina små liv som jag måste vårda på allra bästa sätt!

Det är ju relativt lätt att göra sig av med djur idag och få dömmer en för det så man kan komma ut ur det med relativt gott samvete.

O andra sidan är det kanske lättare att få hjälp av myndigheter när det gäller barn. Så var det inte förr i tiden och då lämnades ju även barn att dö, eller till barnhem.

Jag håller dock med om att många ser detta som en utväg allt för ofta. Även försäljning i vissa fall. Men man får försöka att se till sig själv istället och inte låta sig beröras så mkt av vad andra gör. Då skulle man må dåligt alldeles för ofta.

Känner igen det där med katterna. Jag sitter nu med 5 st vuxna honor efter en "incident" för snart 2 år sen. :angel: Jag hade nog kunnat få alla sålda men mitt ansvar är inte bara att se till att de får hem, de ska också ha hem som jag med gott samvete vill sälja till. Där jag vet att de får det bra.

Senast ändrad:

Självklart är omständigheter, ålder, o.s.v som spelar roll.... men som du skriver... "Självklart kan man avliva/slakta/sälja, men det ska ju inte vara vad man har i huvudet vid köpet. ".... Men funderingen är VARFÖR tänker man så??? Ett djur är så mkt mer än "en sak"... Det är en levande varelse!

Sen tycker jag inte heller att ett djur ska bli en vandringpokal.... men varför "biter" man inte ihop tar får hjälp ist....???

Det har jag svårt att svara på, eftersom jag inte resonerar så (;)). Men antagligen just för att man kan, det är enkelt - en snabb väg ut när man ångrar att man skaffade djuret.

Scenario:
X köper D, en vbl.travare som är Y antal år och därmed betalar X inte många kronor för hästen. D är frisk, men sliten delvis av många år på travet och delvis av åldern helt enkelt, och värdet som ridhäst är lågt. X köper hästen i all välmening, men konstaterar ändå efter en tid att de inte är ultimata för varandra. Det funkar, men de trivs inte / är inte helt och hållet trygga/nöjda med varann. Om X säljer D, kommer han troligen att hamna på slaktbilen eller hos någon ännu mer okunnig där det blir ett helvete. Om X avlivar/slaktar D, tar h*n visserligen bort ett friskt djur men D slipper också lida och kan få ett värdigt avslut på ett bra liv.

Det är så fruktansvärt mycket som spelar in när vi måste fatta beslut som dessa.

Ja, det här inlägget lär väl väcka debatt. Att jämföra barn (människor) med hästar och katter. Där finns det många ingångar. Inte minst den om när en individ har rätt till sin död för att slippa lidande.

Jag hoppas att du lever som du lär och är vegetarian, för inte kan man i så fall göra skillnad på individen häst och individen gris.

Hälsning Maja

De som tänker så måste ju vara försvinnande få! Det är nog snarare så att många som skaffar sig ett djur tror att både de själva och djuret ska leva i all evighet och att inga villkor kommer att förändras.

är det verkligen sååå lätt att slakta en häst:confused:

Allvarligt, jag har aldrig hört någon resonera så faktiskt. Har du på allvar träffat någon som uttryckt det så, att de slaktar om det inte går bra?

Sen förstår jag inte jämförelsen med abort/behålla barnet. Bara smaklöst.

Hej alla!

Som jag skrev!!! INGA PÅHOPP....

Jag hade funderingar.... Jag jämför inte barn och djur.... Utan menade mera att jag kan inte avliva för att jag känner för det... Ett djur har väl lika mycket värdighet till ett liv som en människa???

Säger ingenting om att man avlivar en sjuk, skadad, misshandlad häst/ djur!

Jag undrar mera varför "många" ser det som en utväg...???

Kan heller inte förstå varför man missköter ett djur/ människa...Men det var inte det diskussionen handlade om...

Det handlade om varför det är "ok att slakta en fullt frisk individ"... Bara för att det inte "känns rätt"!!!

Vet att många människor är fantastiska som HJÄLPER och RÄDDAR djur! Men varför är det så att någon ska rädda ett djur för att någon annan inte "orkar eller vill ha kvar det"!

Att skaffa djur är ett ansvar för resten av djurets liv... sen kan man sälja... och det är ALLTID säljaren som ska se till att djuret hamnar hos rätt person. Sen om den personen visade sig i slutändan att vara fel.... så han man som säljare FÖRSÖKT se till att det var det BÄSTA alternativet!
Inte bara sätta ut EN annons och hoppas att den som köper är bra... för då är det inte mitt problem längre! Får man inte djuret sålt- så är det avlivning som gäller...?? Det var det jag menade med "Fundering om slakt"

MVH Karin

Jag tror inte att så många köper ett djur med tanken : om det känns fel så slaktar jag det.
Sen kan det ju hända att det går fel på vägen. Hästen man köpte kanske inte trivs eller man kanske inte har den tid man hade när man köpte säg 5 år tidigare... Då kanske man måste sälja det för dens bästa.
Förstår inte riktigt vad du är ute efter... Är du oxå emot att man säljer ett djur eller hur menar du??

Inte bara sätta ut EN annons och hoppas att den som köper är bra... för då är det inte mitt problem längre! Får man inte djuret sålt- så är det avlivning som gäller...??

Men se det såhär då:
A har en häst sen något år tillbaka. Ekonomin kraschar totalt pga A blir av med jobbet, plötsligt är det bort med djuren eller inte kunna betala hyran.
A slänger ut en annons, men ett par månader senare har A fortfarande inte hittat någon som hon tror/tycker passar med hästen. Bufferten är slut, det finns verkligen inte pengar. Alternativ: sälja till "vem som helst" (chansa) eller avlivning (inget lidande).
Jag skulle personligen nog välja att ta ner djuret, hellre än att sälja till nästa som ringer. Det/den har haft ett bra liv och slipper att lida.

Jag tror inte att så många köper ett djur med tanken : om det känns fel så slaktar jag det.
Sen kan det ju hända att det går fel på vägen. Hästen man köpte kanske inte trivs eller man kanske inte har den tid man hade när man köpte säg 5 år tidigare... Då kanske man måste sälja det för dens bästa.
Förstår inte riktigt vad du är ute efter... Är du oxå emot att man säljer ett djur eller hur menar du??

Hej!

Om du har läst hela tråden... så ser du att jag undrar varför man SLAKTAR en FULLT FRISK häst....

Sälja säger jag inget om.... Förutom att man som säljare har ett visst ansvar...

Men se det såhär då:
A har en häst sen något år tillbaka. Ekonomin kraschar totalt pga A blir av med jobbet, plötsligt är det bort med djuren eller inte kunna betala hyran.
A slänger ut en annons, men ett par månader senare har A fortfarande inte hittat någon som hon tror/tycker passar med hästen. Bufferten är slut, det finns verkligen inte pengar. Alternativ: sälja till "vem som helst" (chansa) eller avlivning (inget lidande).
Jag skulle personligen nog välja att ta ner djuret, hellre än att sälja till nästa som ringer. Det/den har haft ett bra liv och slipper att lida.

Har man verkligen LETAT SJÄLV??? Frågat runt om någon tex kan ta hästen på foder, mot alla kostnader??? Hur många annonser är ute? Har han satt upp lappar "över allt" ? Ringt till alla sina "gamla kontakter"?? Bett alla sina vänner att föra detta vidare??? Eller var avlivning det "lättaste" alternativet?

Jag funderar bara om det är "lättare" att tänka: "då lider ju inte hästen iaf"!

Det kan vara jobbigt att få en häst såld... men "många" verkar tycka att det är Ok med avlivning ist!

Säger nu att detta gäller en fullt frisk häst, utan "skador". Varken kroppsligt eller i huvudet!

För mig är det inte riktigt något som stör mig att man avlivar även friska djur. Mina djur är speciella för mig men annars är ett djur bara ett djur. Det är för mig ingen större skillnad mellan hästen som jag inte känner som står i boxen eller grisen som hos bonden är uppfödd för att slaktas till mat. Men däremot anser jag att alla djur som vi håller som tamdjur ska behandlas på ett sätt som dom inte lider av under tiden det lever. Ett avlivat eller slaktat djur lider inte.

/Camilla

Har man verkligen LETAT SJÄLV??? Frågat runt om någon tex kan ta hästen på foder, mot alla kostnader??? Hur många annonser är ute? Har han satt upp lappar "över allt" ? Ringt till alla sina "gamla kontakter"?? Bett alla sina vänner att föra detta vidare??? Eller var avlivning det "lättaste" alternativet?

Jag funderar bara om det är "lättare" att tänka: "då lider ju inte hästen iaf"!

Det kan vara jobbigt att få en häst såld... men "många" verkar tycka att det är Ok med avlivning ist!

Säger nu att detta gäller en fullt frisk häst, utan "skador". Varken kroppsligt eller i huvudet!

Vi kan utgå från att säljaren gjort allt i dennes makt för att hitta någon som passar ihop med hästen, men misslyckats. Går det inte och man har t.ex. grova ekonomiska problem, eller av någon anledning absolut inte kan ha hästen kvar. Att sälja en häst är ju trots allt ingenting man gör på en dag (så att säga), speciellt inte om man är lite kräsen i valet av köpare.

Hästen lider inte av att få somna, men den riskerar att få lida om den lämnas över till fel person. Jag hade föredragit avlivning.

Man får skilja på att vilja göra sig av med hästen pga bristande intresse, och på att behöva göra sig av med den av andra anledningar. Massor av faktorer spelar ju in, det är nog praktiskt omöjligt att säga generallisera Rätt eller Fel.

Inte bara sätta ut EN annons och hoppas att den som köper är bra... för då är det inte mitt problem längre! Får man inte djuret sålt- så är det avlivning som gäller...?? Det var det jag menade med "Fundering om slakt"

MVH Karin

Men om man inte hittar nån bra köpare och inte KAN ha kvar hästen, vad gör man då?
T.ex ett äldre varmblod som inte är utbildat och lite sliten med frisk, kan vara svårt att hitta köpare eller livstidsfodervärd till..
Då kanske man tycker att det är snällare att avliva/låta somna in än att sälja till nån man är osäker på. Man kan ju inte garantera att den hamnar hos en seriös person heller.

Och jämförelsen med att bli ofrivilligt gravid vet jag inte vad du menade med heller :confused:
Om man inte tror att man kan ta hand om ett barn så kan man göra abort, kan ibland vara för barnets bästa.

Senast ändrad:

Om jag skulle bli ofrivilligt gravid i dagsläget, så skulle jag välja att behålla barnet! Trots att jag är ensam och kanske inte sådär "superduper" barnkär! Men jag skulle ändå välja att behålla.... trots att jag inte har en aning om barn, dess uppfostran eller HUR barnet kommer att bli.... KAN bli ett barn med MYCKET svårigheter eller handikapp... kan t.o.m vara med om en olycka i livet, som gör att man (jag) blir "låst" i hela sitt liv!! Jag VET INTE MED 100% säkerhet vad som växer därinne....

Man måste skilja på ett barn och på ett djur.

Ska vi prata abort så säger jag bara, att har man inte möjlighet (tid, vilja, ork, pengar) att ta hand om ett barn, då är det bästa att för barnets bästa göra abort. Jag skulle aldrig kunna föda ett barn till en tillvaro som inte är säker, eller en tillvaro där jag inte är säker på att bli en bra förälder. Det finns tillräckligt med barn som inte mår bra, det behövs inte fler. Att skaffa barn för att "ojdå, nej men jag måste ta mitt ansvar och behålla det nu"..nej. Att föda ett barn man inte med säkerhet kan ta hand om - det är inte att ta sitt ansvar.

Nu handlade diskussionen om att avliva ett djur som inte är sjukt eller skadat. Vad har det med barn att göra...

*kl*

Jag anser att ja det är bättre att ta bort en frisk häst om man inte kan ha den kvar och inte hittar ett bra hem till den.

Nu håller jag mest på med ridtravare så jag kan tänka mig att det är svårare att hitta ett bra hem till dem än till tex stallets Quatrar. Men om jag av någon anledning inte skulle kunna ha kvar min dam som jag har nu då skulle jag låta henne somna in i stället.

Det är en speciell dam och travare lockar tyvärr väldigt sällan rätt köpare. Risken skulle vara överhängande att hon blev en vandringspokal och det skulle jag inte vilja vara med om. Så trots att hon är frisk skulle jag välja avlivning på henne.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 875
Senast: mars
·
Hästmänniskan Hej! Jag skaffade min älskade häst för snart 2 år sen och är i stallet varje dag och älskar det. Tyvärr är det konstant någonting i...
Svar
14
· Visningar
1 478
Övr. Katt Som några av er kanske vet så gick våran älskade Sotis Skrotis Skrotnisse "Nisse" ur tiden för ett tag sedan nu. Han har lämnat ett...
2
Svar
23
· Visningar
1 295
Senast: miumiu
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
13 200
Senast: lizzie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar