Funderar på hund...

C

claraswe

Funderar allvarligt på att skaffa hund igen. Känner att jag har tid och plats med en hund i livet nu igen. (hade en underbar schäfer förut som dog av ålderdom) :(
Nu har min lillebrors bästa vän en hund som han vill göra sig av med. Han och tjejen har gått isär och han anser sig inte ha tillräckligt med tid eller ork för hunden. Hunden är 1½ år. Det är en blandras mellan Leonberger, Collie och Schäfer.... en salig blandning jag vet. :D
Hunden verkar trevlig men jag är lite rädd för att den ska vara lite för stor. Bor i en trea på första våningen med altan. Vill ju inte vara kräsen eller så :p men jag letar efter en lite mindre hund. Typ en Parson Jack Russell eller liknande.Utställningar intresserar mig inte kanske lite agility och lydnad. Så nu går jag i valet och kvalet. Hur skulle ni göra? Ta hunden på prov? Strunta i det? Ta hand om den? Vet inte riktigt hur jag ska göra :confused:
så nu frågar jag er, Buke människor. Hur tycker ni att jag ska göra? Alla svar mottages tacksamt :bow:

Be att få låna hunden över en dag och se hur ni trivs ihop. Om du inte känner att du aldrig vill lämna den ifrån dig efter en dag tillsammans så låt hellre någon annan ta hand om den, och leta upp en hund som du verkligen känner för. Själv har jag en omplaceringshund, och det var kärlek vid första ögonkastet. Skulle inte vilja byta för någonting i världen :D

Har du möjlighet så låna den ett par dagar och testa! Då slipper du fundera sen. Antingen trivs ni ihop eller så inte :)

du kanske kan börja ha den korta stunder... t.ex. hundvakt om de inte kan ha hand om den en viss dag... trivs ni tillsammans är det väl bara att köra på...

Tack för alla svar. har nu pratat med ägaren och vi har kommit överens om att jag ska ha hunden på prov i en vecka. Är fortfarande lite osäker men en vecka så borde jag ju ha kännt efter. det enda som oroar mig är att jag inte vet hur hunden kommer att reagera när vi ska ut till stallet men det är ju bara en fråga om träning eller hur :D
Tack för all hjälp :bow:

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 338
Senast: fixi
·
Hundhälsa Nytt anonymt nick, för att minska risken att folk förstår vem det handlar om. Jag är aktiv i den lokala brukshundklubbens styrelse...
6 7 8
Svar
148
· Visningar
7 377
Senast: hastflicka
·
R
Hundavel & Ras Nu behöver jag bukes samlade kunskap för jag blir själv inte riktigt klok på vilken ras jag ska välja. För att göra en lång historia...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
8 306
Senast: Mia_R
·
Övr. Hund Hej alla, Jag har hamnat i en enormt svår situation i livet och funderar på möjligheten att låna ut mina hundar för en period tills jag...
Svar
4
· Visningar
1 232
Senast: Petronilla
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka