Funderar lite...

M

Minime

Sitter och läser hundannonser och drömmer mej bort. :angel: Men undrar några saker.
- Kan två katter räknas som sällskap till en hund? Alltså, om det i en annons står att hunden inte klara av att vara ensam, kan då två katter vara lösningen?
- I en massa annonser står det att hunden endast säljes till person med "hunderfarenhet", vad innebär det? Har jag "hunderfarenhet" när familjen haft två Border Colllies. Eller räknas det som att man ska ha haft flera olika raser innan, varit aktiv i Brukshundklubben osv?
- Om jag köpte en hund nu, skulle det vara MIN FÖRSTA EGNA HUND, som jag själv hade hela ansvaret för, eller, jag och sambon, men skulle det räknas som FÖRSTA HUND? Som det står i vissa annonser t ex "ingen första hund" eller när jag t ex är sugen på en Pit Bull, som inte ska var en "bra första hund", "nybörjarhund" osv.
- Ni som sålt hund(-ar); om ni skrivit i annonsen t ex att ni inte vill sälja till någon som bor i lgh eller till ungdomar, skulle Ni då kunna ändra uppfattning om en lgh-boende eller ungdom ringde? Eller skulle ni bara bli irriterade? :smirk:
- Hur viktigt är det att promenaderna är på fasta tider för en hund i lgh? Måste man ut precis på klockslaget varenda gång eller går det att tumma lite?

Upplys mej! :banana:
 
Sv: Funderar lite...

1. Att en hund inte kan lämnas ensam innebär just det. Den kan inte vara utan sällskap av människa. Två katter duger inte och kan aldrig räknas som sällskap till en hund. Möjligen kan en annan hund duga, men det är inte alltid det räcker heller.

2. Hunderfarenhet innebär för mig att man ska ha haft egen hund förut och ha ganska stor kunskap och hundar och hur de fungerar. För mig räcker det inte att familjen haft en eller flera sällskapshundar där man inte haft hunden som intresse och hobby. Det är inte nödvändigt med tävlingserfarenhet eller att ha bott på någon brukshundklubb, men jag räknar med mer vana än vad den vanlige svensson har.

3. Ja, jag räknar den första egna hunden som första hund. Detta därför att det skiljer sig något enormt från att ha haft hund i familjen och ha helt eget ansvar för en hund från dag ett. Dock kan jag väl tumma lite på det om man växt upp i en familj där man aktivt tävlat eller arbetat med hundar och man själv varit delaktig. Då skulle jag kunna överväga att sälja en hund som inte är lämplig som första hund, men inte annars.

4. Hade jag satt ut annons med vissa kriterier i hade jag direkt avböjt och tackat för samtalet om någon ringde som inte uppfyllde kriterierna. De finns där av en anledning och är det krav jag ställt upp så ruckar jag inte på dem. Önskemål kan man skifta lite hit och dit, men inte krav. Skulle jag till exempel sälja min egen hund så skulle det vara krav att hon inte ska bo centralt inne i större stad och ej heller hamna hos familj med mindre barn. Inget kan få mig att ändra på det oavsett hur bra hundägare man är annars. Det beror på att hunden inte är lämplig att ha just där. Däremot skulle jag kunna tänka mig att bortse från det faktum att jag gärna skulle se henne som ensam hund, om alla betingelser i övrigt var toppen.

5. Man behöver inte ha fasta tider, men det där är beroende på individ. Vissa hundar behöver rutiner mer än andra, men själv går jag sällan ut med hunden på exakt samma klockslag varje dag.
 
Sv: Funderar lite...

Minime skrev:
Sitter och läser hundannonser och drömmer mej bort. :angel: Men undrar några saker.
- Kan två katter räknas som sällskap till en hund? Alltså, om det i en annons står att hunden inte klara av att vara ensam, kan då två katter vara lösningen?


Nej. Inte heller en till hund räcker. Speciellt i detta fall där det specifikt står att hunden inte kan vara ensam.

Minime skrev:
- I en massa annonser står det att hunden endast säljes till person med "hunderfarenhet", vad innebär det? Har jag "hunderfarenhet" när familjen haft två Border Colllies. Eller räknas det som att man ska ha haft flera olika raser innan, varit aktiv i Brukshundklubben osv?


Jag skulle absolut räkna med att "hunderfarenhet" innefattar att ha haft egen hund tidigare och varit aktiv med den. Dessutom mycket kunskap om hundar i allmänhet.

Minime skrev:
- Om jag köpte en hund nu, skulle det vara MIN FÖRSTA EGNA HUND, som jag själv hade hela ansvaret för, eller, jag och sambon, men skulle det räknas som FÖRSTA HUND? Som det står i vissa annonser t ex "ingen första hund" eller när jag t ex är sugen på en Pit Bull, som inte ska var en "bra första hund", "nybörjarhund" osv.


Ja, det skulle det räknas som. Eftersom det är din första hund.

Minime skrev:
- Ni som sålt hund(-ar); om ni skrivit i annonsen t ex att ni inte vill sälja till någon som bor i lgh eller till ungdomar, skulle Ni då kunna ändra uppfattning om en lgh-boende eller ungdom ringde? Eller skulle ni bara bli irriterade? :smirk:


Jag skulle nog kunna ändra mig om jag var säker på att det här var "rätt" person för hunden. Med en ordentlig ledare i fören tror jag inte att miljön spelar särskillt stor roll.

Minime skrev:
- Hur viktigt är det att promenaderna är på fasta tider för en hund i lgh? Måste man ut precis på klockslaget varenda gång eller går det att tumma lite?


Ja det går att tumma. Men då lite. Det viktiga är ju att gå lagom så att hunden är redo att göra sina behov. Hellre då för tidigt än för sent.
 

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
7 275
Senast: Enya
·
Hästmänniskan Blir så himla trött på mig själv! Behöver skriva av mig lite. Mitt liv de senaste kanske fem åren har gått ut på att jag mer eller...
2 3
Svar
45
· Visningar
6 685
Senast: Blyger
·
Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
9 084
Senast: lundsbo
·
Övr. Hund Jag skulle gärna vilja ha lite tankar och råd från er erfarna hundmänniskor. Vår familj har börjat fundera på att skaffa hund och jag...
2 3
Svar
57
· Visningar
7 617

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp