Q

qrumelur

Om man bortser från risken med illegala aborter och otäcka kulturer där ett visst kön är det enda som räknas,

varför är det så "fult" att ta reda på könet om nu barnet mår bra och allt ser ut som det ska vid UL?

Sv: Fult?

Alla har sina egna åsikter om det där, men jag har aldrig hört nån som har sagt att det är fult.

Vi valde att inte ta reda på kön eftersom vi kände det som en mer skoj väntan när vi inte visste, precis som att andra garanterat känner att det är en mer spänd väntan när man vet vad det är.

Jag kommer aldrig känna ett mer spänt ögonblick än när barnet kom ut (eller jag minns inte när hon kom ut) men från första minnet och jag skulle få reda på vad det var! så jag ångrar inte att vi inte tog reda på kön.

Många tycker det är smidigt att veta könet så de kan köpa grejer som passar just det könet, namn osv.

Varför bryr man sig så mycket om vad andra tycker? :confused:

Vi gjorde som vi ville och som passade oss, vad andra tycker ger jag blanka f-n i :angel:

Har inte fått intrycket av att det skulle vara fult.
Möjligtvis att folk tror att man vill veta könet för att kunna köpa könsanpassade saker, vilket av många kan ses som negativt, eller så betraktas man kanske som lite för nyfiken som måste tjuvkika.

Vi tog reda på könet nu med tredje barnet. Men vi har inte köpt en enda pryl som skulle kunna ses som varken flickig eller pojkig. Vi har heller inte talat om för någon vilket kön det är. Vi ville mest veta för att slippa kalla bebis för den och för att ha en sak mindre att fundera över under graviditeten.

Later som om du ska rensa i bekantskapskretsen? Jag har aldrig fatt hora nagot illa om att ta reda pa konet. Det ar val upp till var och en kan jag tanka.

Men är det inte så att barnmorskorna inte gärna avslöjar könet vid ultraljudet. Här i GBG får man gå till privatklinik och betala 500 kr för att ta reda på vad det är. Hur man väljer är ju var och ens ensak tycker jag. Jag valde att inte veta med mitt första barn, men skulle jag ha ett till idag hade jag alldeles säkert tagit reda på vem det var därinne. :laugh:

Det är lite olika på olika ställen om barnmorska talar om vad det är för kön.
Barnmorskan som gjorde rutinultraljudet på mig gissade på ett kön. Vi utgick från att hon hade rätt, sen drömde jag att det var motsatt kön och kände att jag inte kunde lita på barnmorskans gissning.
Så vi bokade tid på privatklinik, kostade som ett vanligt läkarbesök. Det visade sig att barnmorskan hade haft fel. Läkaren var 120% säker på könet.

Man kan ju ta ett privat ultraljud. Vissa ganger ar det valdigt uppenbart, det forsta man sag pa min tvaa var varldens jattepung, varenda ultraljud. Pa ettan sag vi ingenting.

Jag undrar varför är det viktigt att ta reda på vilket kön barnet har ?
Fult tycker jag inte att det är att tareda på, men jag fattar inte vitsen såvida man inte har stor oro för att man inte kan knyta an till barnet eller så.

Därför att det är politiskt inkorrekt och för att vi antas älska alla lika mycket och att alla ska vara likvärdiga i våran Svenska kultur.

Därför att vi har för vana att införa preventiva förbud för att ingen ska känna sig illa till mods och kanske behöva kommunicera sin oro till den medmänniska som orsakar oron. (Tex förbud att använda mobiltelefon på t-bana och buss...)

Lustigt att du nämnder det, har också uppfattat att många tycker att det är "fult" att ta reda på vilket kön det är.

Av olika anledningar så har diskussionen kommit upp och när man nämnt att man vill veta i förväg så har man fått kommentarer från andra som uppenbarligen inte är av samma åsikt.

Självklart är det långt ifrån alla som snäser fram frågorna, men jag har ändå upplevt att fler inte vill veta nu för tiden, inget konstigt med det, men de behöver ju inte ifrågasätta om man nu vill veta

Lustigt att du nämnder det, har också uppfattat att många tycker att det är "fult" att ta reda på vilket kön det är.

Av olika anledningar så har diskussionen kommit upp och när man nämnt att man vill veta i förväg så har man fått kommentarer från andra som uppenbarligen inte är av samma åsikt.

Självklart är det långt ifrån alla som snäser fram frågorna, men jag har ändå upplevt att fler inte vill veta nu för tiden, inget konstigt med det, men de behöver ju inte ifrågasätta om man nu vill veta

Vad får man för kommentarer då?

Jag ville inget veta när jag gick med min första, men den andra gick vi på UL varje månad med så då frågade jag doktorn, som inte ville säga, men han stannade på en bild där jag tydligen skulle kunna sett själv... och sen satt han oxå visslade lite..
Eftersom jag är rätt blåst så såg jag inget alls, men jag var smart nog att säga- åh, en snopp!
Varpå doktorn sa att han såg minsann ingen snopp...

Men jag fick nog mer kommentarer när vi inte ville veta, än när jag sa att pojken i magen inte hade någon snopp.. :)

Det som jag ser som "fult" är att tjata sig blå på rutinultraljuden efter könet. Rutinundersökningarna är till för att upptäcka missbildningar och liknande på bebisen, dvs vård och inte en feelgood-tittapåbebisenstund. Vill man veta könet så går det ju alldeles utmärkt att boka ett privat UL :) Jag skulle åtminstone absolut inte vilja ha på mitt samvete att jag fått BM att missa att mitt barn var sjukt genom att pusha för att få reda på könet. Plus att det tar tid och pengar från en begränsad vårdpott. Vårt landsting skriver i alla rutinultraljudspapper att man absolut inte får fråga om könet och att personalen inte svarar på sånt.

Det är väl visserligen inte själva kommentarerna i sig som har varit något särskilt egentligen, utan mer tonen när de har framförts. Men exempel på vad som sagts var att de inte kunde förstå över huvud taget varför man ville veta i förväg, då skulle själva "poängen" med att vara gravid vara borta, då överraskningen är när barnet kommer.

Får väl även tillägga att det inte är alla som har svarat så här med den tonen som jag störde mig på :p

Fult tycker jag inte att det är att tareda på, men jag fattar inte vitsen såvida man inte har stor oro för att man inte kan knyta an till barnet eller så.

Är gravid nu och för mig ligger det helt enkelt nyfikenhet bakom. Vi har inte bestämt ännu om vi ska låta bli att ta reda på kön eller inte, att inte veta är ju lite som gå och vänta på julafton också. :)

Att det skulle vara fult har jag inte heller hört...

Jag tycker att om det är uppenbart och tydligt och inte tar extra tid från det normala som görs på RUL så är det inget större fel i att fråga och få ett besked - eller inte ett besked om det inte går att se eller om policyn är att inte tala om. Det spelar ju liksom ingen roll v ilket kön barnet har egentligen.

Däremot så kan jag störa mig på just hela hypen runt att gå på BebisTV... egentligen skall jag enbart strunta i vad folk gör och inte gör, men jag gillar inte hela industrin som blivit runt graviditet som är helt just ... industri. Det ska tas studio bilder på den gravida och det skall gås på 3D UL och det ena med det sjunde. Jag har svårt att smälta det faktiskt. Det är en sorts I-lands grej som jag har svårt att förstå att man lägger resurser på öht, oavsett om det är ens egna privata pengar eller inte. Men som sagt, jag har inte med det att göra egentligen.

Hört talats om vanlig enkel, dödlig nyfikenhet? ;)

att inte veta är ju lite som gå och vänta på julafton också. :)

Fast det är ju i alla fall julaftonsväntan!
Vem är det där inne egentligen?? att man vet om det är en flicka eller en pojke gör ju ingen skillnad. Jösses, personligheten sitter ju inte i könet. ;)

Liknande trådar

Samhälle Idag när jag var på Lidl och handlade efter jobbet så frågade kassörskan alla som handlat om de ville skänka 10 kr till barncancerfonden...
5 6 7
Svar
132
· Visningar
7 661
Senast: Skjøldur
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 550
Senast: Anonymisten
·
Kropp & Själ Jag behöver få läsa om hur andra haft det när de diagnostiserats med förtjockad slemhinna. Så hjälp mig, snälla. Jag var på gyn (fr o m...
Svar
2
· Visningar
812
Senast: malumbub
·
Relationer För en vecka sedan fick jag ett positivt graviditetstest. Har med min tidigare partner gått igenom en barnlöshetsutredning där läkarna...
2 3
Svar
57
· Visningar
12 965
Senast: Nixehen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar