Fullständig nybörjare...

Habina

Trådstartare
Det är lika bra att jag inleder med en förvarning om att jag är helt och hållet nybörjare på körning. Min första häst var inkörd och jag körde henne glad i hågen (och gjorde tusen fel!). Men nuvarande häst är ju inte inkörd (1 år) och jag planerar att skicka iväg henne på inkörning nästa höst.

Men under hösten tänker jag vänja henne vid sele och efter årsskiftet även tömköra lite (= rakt fram ute i skogen, inte dressyrtänk). Måste jag då ha en helt komplett sele? Jag har nämligen en gammal bröstsele utan baksele (men med svanskappa), påminner om Börjes "kompletta" (eh...) bröstsele.

Dessutom har jag en rejäl loksele (tror inte den har baksele heller), men den känns för tung att introducera redan.

Tack för att ni hjälper en förvirrad nybörjare. :bow:

Sv: Fullständig nybörjare...

Det är ju altid bra att vänja dom vid en komplet sele så fort som möjligt men när man bara tömkör så behöver inte selen vara komplet. Baksele behöver du ignentligen inte använda förens du sätter något backom hästen som kan skjuta på i tex nerförsbacke, men som sakt var bra att vänja dom innan man späner för dom. Beroende på häst så brukar det inte vara några störe problem att vänja dom vid selen.:)

Nej, jag är övertygad om att selen inte blir några problem. Hon har redan haft sadel på sig ett par gånger utan att bry sig.

Tack för svaret! :bow:

En sele och sadel skiljer ju sej väldigt mycket.

Men första gången vi la sele på mitt halvblod så regarade han inte så mycket han stog å funderade lite på vad det var för konstigt han fåt på sej sen var det inte mer med det. så det blir nog inga problem. :)

Det går alldeles utmärkt att vänja dem vid tömkörningen med en "skitsele". Men försök hitta en baksele till den. Och sedan när du byter sele så tänk på att hästen kan reagera så du vänjer in nya selen vid ett par promenader innan du börjar arbeta i selen..

Eftersom du är lite osäker kan du gott bara börja med däckeln o sen vartefter du och hästen blir säkrare kan du till slut även prova med lokselen tycker jag:idea:

Det viktigaste är att du (trots din okunnskap) vet vad du gör och övertygar hästen att detta är säkert och roligt!:)

Har haft ett äldre varmblod som var riden och troligen körd med travsele men hon hade väldigt svårt att accepterade lokselen.
Ganska olika vilken häst det är hur denne accepterar olika utrustningar:)

jag har kört in mina två halvblod som jag använder till bla bröllop och dylikt. jag körde in dom med en rejäl loksele på en gång, inklusive bakselen. i början använde jag inte skygglappar men efter att dom vant sej med sele och släpa och därefter en lättare rockard satt jag på skygglappar. fortsatte då inkörningen tills allt verkade gå lugnt och stadigt. skygglappar tycker jag är ett måste om man ska ut i trafik och vägar. mina hästar är totalt trygga idag framför vagn.

Du behöver inte börja med en baksele det första du gör men sen är det bra att vänja hästen även vid den.
Den har inte så mkt funktion när du tömkör men det kan ju vara bra att ha vänjt den vid det i v fall.
Varför tar du inte hjälp utav ngn duktig och kör in hästen tsm med denna?
Du säger ju att du själv inte kan så mkt heller...

Varför tar du inte hjälp utav ngn duktig och kör in hästen tsm med denna?
Du säger ju att du själv inte kan så mkt heller...

Jo, när hon körs in skall hon skickas iväg till en som kan. :) Jag vet var gränsen för min förmåga är.

Det går alldeles utmärkt att vänja dem vid tömkörningen med en "skitsele". Men försök hitta en baksele till den. Och sedan när du byter sele så tänk på att hästen kan reagera så du vänjer in nya selen vid ett par promenader innan du börjar arbeta i selen..

Ja, självklart tar man ju varje ny grej för sig och låter den sjunka in hos hästen. Kändes mest som att lokselen känns för tung för en liten ettåring. :crazy:

Får se om börjes har någon baksele *bläddrar i katalogen* Jag skall dit i helgen...

Ja, självklart tar man ju varje ny grej för sig och låter den sjunka in hos hästen. Kändes mest som att lokselen känns för tung för en liten ettåring. :crazy:

Får se om börjes har någon baksele *bläddrar i katalogen* Jag skall dit i helgen...

Hmm kan nog se knas ut med en tung loksele på en tanig ettåring.

Jo dom har en baksele vad jag vet, rätt bra läder och svensktillverkat. Men man kan tro dom som syr vart fulla:angel: Iaf 01-02 när jag köpte lokselen i samma utförande:crazy: (snea sömmar, kantigt klippt)
Kan du ta dig till Granngården har dom Källquists baksele HMC för 370 spänn:idea: Tycker den bakselen är bra, har den själv:angel::D

Tack för tipset! :bow: Det är ju lite dumt att köpa en baksele dyrt när jag ändå inte kommer använda den i körning sedan. :crazy:

Hm men en baksele bör alla ha:idea::angel:
Men du hade tänkt köpa en hel komplett sele sen då?:)
Att köra utan baksele hoppas jag du skonar hästen ifrån:crazy:

Men du hade tänkt köpa en hel komplett sele sen då?:)

Ja, jag misstänker att varken min bröst- eller loksele håller måttet. Såg några urläckra selar på Fjord-SM så jag får helt enkelt skrapa ihop till en sådan så småningom. :d

En tyst trådläsare tackar för tipset och har gått in och beställt.
Jag har köpt en nästan komplett brösta till mina shettisar som jag tänka ha till att dra något lätt efter, som en sulky. Men saknade baksele och har inte hittat en lös sådan i någon affär utan att ha behövt att köpa en hel sele till...:bow::bow:
Jag ska precis som TS ta hjälp av kunnigt folk men det känns alltid bra att ha lite mer kött på benen, redan innan, när man väl tar upp någon annans tid.

Kanske trådkapning men.. Själv funderar jag på en annan sak med en sele/vagn. Vad är skalarna till för igentligen om man har draglinor? Har läst att de är till för att styra men det trodde jag att skaklarna också gjorde iom hästens rörelser... Hur påverkar skaklarna och draglinorna varandra och hästen?

Liknande trådar

A
Körning Jag är lite i akut behov av hjälp. Jag blir väldigt förvirrad av allt i detta forum :confused: För några år sedan körde jag mycket på...
Svar
3
· Visningar
1 075
Senast: Agilitynoffe
·
Körning Hej! Jag är helt ny vad gäller körning och behöver lite hjälp. Har ett 6-årigt russto som jag planerar att köra in. Kommer...
2
Svar
25
· Visningar
3 789
Senast: kolblakkur
·
N
Körning Jag kanske ska börja med att säga att jag är vuxen-nybörjare när det gäller både hästar och körning, men körning verkar så himla kul att...
Svar
1
· Visningar
1 010
Senast: schelin_j
·
Körning Nyligen köpt ett 5-årigt shetlands sto, hon är inkörd och är lugn men pigg och trevlig att köra! Fick med hennes utrustning och tycler...
2
Svar
32
· Visningar
2 441
Senast: _L_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka