Habina
Trådstartare
Det är lika bra att jag inleder med en förvarning om att jag är helt och hållet nybörjare på körning. Min första häst var inkörd och jag körde henne glad i hågen (och gjorde tusen fel!). Men nuvarande häst är ju inte inkörd (1 år) och jag planerar att skicka iväg henne på inkörning nästa höst.
Men under hösten tänker jag vänja henne vid sele och efter årsskiftet även tömköra lite (= rakt fram ute i skogen, inte dressyrtänk). Måste jag då ha en helt komplett sele? Jag har nämligen en gammal bröstsele utan baksele (men med svanskappa), påminner om Börjes "kompletta" (eh...) bröstsele.
Dessutom har jag en rejäl loksele (tror inte den har baksele heller), men den känns för tung att introducera redan.
Tack för att ni hjälper en förvirrad nybörjare.
Men under hösten tänker jag vänja henne vid sele och efter årsskiftet även tömköra lite (= rakt fram ute i skogen, inte dressyrtänk). Måste jag då ha en helt komplett sele? Jag har nämligen en gammal bröstsele utan baksele (men med svanskappa), påminner om Börjes "kompletta" (eh...) bröstsele.
Dessutom har jag en rejäl loksele (tror inte den har baksele heller), men den känns för tung att introducera redan.
Tack för att ni hjälper en förvirrad nybörjare.