Fullständig nybörjare...

Sv: Fullständig nybörjare...

Drag lädrena ser ut att vara lite korta men dina hästar kanske är lite mindre än hästen på bilden? På bilden använder dom bara bukgjorden av någon lustig anledning men det ser ju ut som om att det finns en däckelgjord oxså. Se till att både däckelgjord och bukgjord finns på selen. Bakesle beöver du oxså köpa till om du ska använda selen till att dra vagnar med.

Den vagnen som är närmst kameran i anonsen är en travsulky inte säkert att den passar till lokselen utan modifiering. Sen ser det ut som om ingen av vagnarna har någon svängel vilket bör ordnas om du ska köra dom med loksele.

Senast ändrad av en moderator:

Okej, ja, jag hoppar nog över den selen, den skulle höra till rockarden annars.. Men som jag skrev någonstasn man lär sig på att se mycket. Nu är jag en stolt ägare till en baksele.. Den kom med posten idag. Alltid något.. :angel:;)

Testade att byta däckel på de två selarna, eller om det var bröstan jag bytade... =) men den längre bröstan är nog förstor. Får göra en massa hål i remmarna för att den inte ska hamna för långt ner.. Ska fixa mer sen, det var för varmt idag...

Nu har jag kollat runt i trådar och tänkte kolla om jag förstått det rätt..

Man ska följa sélens linje.. Har man brösta så ser draglinjen ut så här och då ska svängeln sitta så högt på vagnen..

Har man lokor så ska linjen vara mycket mer neråt och följa formen på selen, som pekar neråt..

Nja, helst så ska draglinjen gå i riktning mot hjulaxeln och svängeln ska placeras med hänsyn till detta. Och så får man justera selen så att draglinjen blir rak!

Har man svängeln högre upp, vilket är väldigt vanligt på rockard med små hjul, så blir det onödigt tungt för hästen att dra och dessutom blir det ett vridmoment på vagnen så att skaklarna trycks ner på ryggen.

Det finns en anledning till att giggar har så stora hjul! Då kan man få en draglinje som går mot hjulaxeln och samtidigt få bra vinkel så att bröstan ligger an bra :laugh:

okej, börjar förstå. Förstog sambanden men inte vilket som kom först lixom.. man anpassar selen efter draglinjen och inte tvärt om alltså. Tack för ditt inlägg.

Läste igenom tråden hastigt nu bara:angel:
Men du tänker väl inte slänga lokorna du hade på väggen:crazy:
Visst va det du?:o
Gör inte det iaf!!!:idea:
I rätta händer e dom värdefulla:grin:
Återkommer;):angel:

Har man något som rullar är det mest effektivt att ha en vågrät draglinje (där draglinjen fortfarande går mot hjulaxeln). Då används all kraft till att dra vagnen framåt och hästen behöver inte jobba nånting i onödan! En bröstsele passar utmärkt till detta och man bör anpassa storleken på giggens hjul efter hur stor häst man har så att det blir en vågrät draglinje :laugh:

Ska man däremot släpa något, t.ex. släde eller något redskap, så kan det finnas fördelar med en brant draglinje eftersom man förutom dragkraft i färdriktningen kan vilja ha lite lyftkraft i framänden på släden/redskapet. En lös brösta skulle inte alls passa till detta, kraften bör fördelas så att den tas upp av både däckel (lyftkraften) och loka (dragkraften)

Tänk vad saker klarnar efterhand. Det verkar ju vara väldigt vettigt. Tack för förklaringen, hälsar en naturvetare..

Om jag skulle få tag på en bra loksele (med draglinor och svängel), skulle jag kunnat börja träna min pålle på att dra, utan huvudlag utan bara med grimma? Jag ska ju när hon fått fölet avvant köra in henne hos en kunnig men jag skulle vilja träna henne lite smått innan. En granne som är duktig på att tömköra ska hjälpa mig med den biten innan dess men jag känner mig tryggast utan bett när jag är ensam med hästen. Jag har haft träns med bett på henne två gånger nu när vi varit ute och gått...

Men alltså, kan man inte träna smådelar av det som ska läras, fast i konstig ordning?

I vanliga fall är jag ute på långa promenader och tränar henne på att lyssna till mina kommandon när hon ska stanna, trava, sakta ner.. Ja, jag använder säkert helt fel ord också, men det är ju jag som ska arbeta henne.

"Fel ord" spelar väl ingen roll så länge man är konsekvent :laugh:

Att hänga på linor och grejer när man är ute på promenad låter väl som bra övningar.

Draglinor och svängel till att släpa saker är lätt att göra själv. Denna (som vi använder till att dra ridhussladden) har vi gjort med rep och en grov träbit.

sladd47.jpg

Ha, min sambo som fick en ritning på hur han skulle svetsa ihop en svängel sa att man kunde göra i trä istället. Han hade visst rätt. Hur har ni fäst draglinorna i selen?

Bra, då kan jag sätta igång snabbare. Har blivit mer taggad sen man hitta denna avdelningen på buke! Nu vill jag bara ut och ha kul tillsammans med ponnyn...

Har bestämt mig för att satsa på att lära upp mig tillsammans med en av mina ponnyer, min shettis. Hon är min lilla favorit och är modig och trogen till tusen, men lite seg.

Den som det är mer go i , kanbstruppern, får jag ta itu med när jag kan mer själv. Hon känner jag har bra potensial och är arbetsvillig så det vill jag inte sabba.

Det känns så bra att ha en plan. :)

Åh, vi använder något så avancerat som en knut ;)

Vi gör en sån säkerhetsknut så att det bara är att dra i repänden när man vill spänna lös hästen. I träbiten (fyrkanting 3" ungefär) karvade vi ur en del där repen och kättingen till sladden sitter, så att de inte ska kana iväg i sidled.

sladd46.jpg

Förutom att låta hästen dra saker så är det nyttigt att ta med sig "skrammel" på promenad. Sätt fast en plåtbit eller liknande i ett snöre som du drar bakom er medan ni går på promenad (sätt alltså inte fast den i hästen). Tänk på att leda den så från båda sidor. Så har vi tränat mycket och i början steppade hästen i sidled, men numera kan man hänga på vad som helst bakom henne utan att hon bryr sig.

:bow::bow::bow:

nu banne mig ska jag ... vänta några timmar för hettans skull... ut och promenara med min ponny och en leksakshund (burk eller nått) i snöre. Undrar vad grannarna säger.. :p

kanske ska ut i snickeriet och svarva till mig en svängel nu när jag väntar, där är det svalt och skönt. Karbinhakar borde väl annars funka att sätta linan i selen med?

Jo karbinhakar funkar ju! Tänk på hållfastheten bara, de vanliga karbinhakarna håller inte alltid så bra om man ska dra något tungt. Men de utåtöppnande karbinhakarna som finns på t.ex. ko-grejer lär ska vara väldigt hållbara. Sån som sitter i änden på denna (finns lösa hakar på t.ex. lantmännen)

1029.jpg

Hur vet man hur långa lokorna ska vara? De går ju utanför hästens hals.. :confused:

Liknande trådar

A
Körning Jag är lite i akut behov av hjälp. Jag blir väldigt förvirrad av allt i detta forum :confused: För några år sedan körde jag mycket på...
Svar
3
· Visningar
1 075
Senast: Agilitynoffe
·
Körning Hej! Jag är helt ny vad gäller körning och behöver lite hjälp. Har ett 6-årigt russto som jag planerar att köra in. Kommer...
2
Svar
25
· Visningar
3 789
Senast: kolblakkur
·
N
Körning Jag kanske ska börja med att säga att jag är vuxen-nybörjare när det gäller både hästar och körning, men körning verkar så himla kul att...
Svar
1
· Visningar
1 010
Senast: schelin_j
·
Körning Nyligen köpt ett 5-årigt shetlands sto, hon är inkörd och är lugn men pigg och trevlig att köra! Fick med hennes utrustning och tycler...
2
Svar
32
· Visningar
2 441
Senast: _L_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Löpband till hund?
  • Guldfasanerna