Fullständig nybörjare...

Sv: Fullständig nybörjare...

Ok så medans hästen är borta så ska du med lära dig vidare tänkte du då?

Förklarar för er:

Citat:
Ursprungligen postat av Zarro
Varför tar du inte hjälp utav ngn duktig och kör in hästen tillsammans med denna?Du säger ju att du själv inte kan så mkt heller...

Citat:
Jo, när hon körs in skall hon skickas iväg till en som kan. Jag vet var gränsen för min förmåga är.

Förklaring: Zarro menar att du inte borde lämna bort hästen helt ensam, utan att du själv också ska delta, så att du lär dig det också, inte bara hästen. Hänger du med? ;)

Tack för förklaringen. :)

Svaret blir nja. Alltså, hästen skickas iväg på inkörning och sedan får vi lära oss tillsammans när hon väl är inkörd. Det verkar finnas en hel del bra tränare/kurser häromkring. :D

Själv funderar jag nog också som du.

Mina alternativ: Antingen skicka iväg kusen på inkörningsinternat ett tag och sen återkomma till tränaren typ en gång i veckan och träna själv också, tillsammans med ponnyn.

Eller att åka dit en gång i veckan och vara med vid inkörningen och allt och säkert få lära mig mer men det kommer ta längre tid.

Jag ska diskutera med tränaren vilket han skulle rekomendera.. Har bara hittat ett ställe som kan hjälpa mig och det är typ 3 mil dit eller något. Sen har man ju grannar som tävlar och sånt men dom är ju för det mesta upptagna med sitt så man får ju anlita något proffesionell... Vet inte vart jag ska leta för att hitta alternativ att välja mellan.

Senast ändrad av en moderator:

Ska nog köpa lite mer litteratur..

Svenska Ridsportförbundet säljer Körutbildningskompediet.
Kompendiet innefattar allt om körning, från inkörning, skolning till tävlingskörning.
Betsel, selar, vagnar, enbet, par och spannkörning. Hästens anatomi och förutsättningar mm mm

Vad ingår på en draglina igentligen? De jag hittade i stallet förstod jag till slut vad det var men jag fattar inte hur man ska fästa dem i selen. Finns ju inget att koppla till vad jag kan se... Var ska remmen fästas? Antar att öglorna ska fästas på eventuell vagn. Nu hör dom ju inte till min sele men de borde finnas något som passar till, fast i mindre storlek?

Kan man göra egna draglinor? Vad krävs igentligen? Ett tjockt, stadigt rep och något att fästa fast med?

Dessa grejor är igentligen att bara slänga va?
th_istallet002.jpg

istallet003.jpg

Beroende på hur bra lädret är i draglinorna kan man ju spara dom med lite om syning så kan de passa även till dina hästar. Ska kanske tilläga att dessa draglinor passar bäst till franch collor och avtagbara bröstor, dom fungera ej till arbetsloksele.

Det översta ser jag inte vad det är men jag gissar på att det är lokor utan bossor (stavning?!) Jag tycker inte du borde slänga dom (men så är jag ju en liten sparare oxså).

det kan det nog vara, där är lixom inget skydd på dem... Äh, dom får väl hänga där på väggen.

Hade ju varit bra att kunna fixa till dom där draglinorna för dom ser fina ut i lädret men dom är väldigt stora. Med syning, menar du att titta igenom eller att sy?

ja först kolla över dom så att lädret fortfarande är bra, sen tänkte jag att man kanske behöver korta dom lite... hur syningen kom in där vet jag inte riktigt själv nu i efter hand. :D

Men det kan hända att de är förbreda för att passa i dina selar... men det är bara att prova :D

Nu har jag kollat runt i trådar och tänkte kolla om jag förstått det rätt..

Man ska följa sélens linje.. Har man brösta så ser draglinjen ut så här och då ska svängeln sitta så högt på vagnen..

draglinje.jpg

Har man lokor så ska linjen vara mycket mer neråt och följa formen på selen, som pekar neråt..

Har jag förstått? Då förstår jag också varför bröstor inte lämpar sig till att dra timmer som ligger på marken.. men borde inte en sån där coller då vara något mellanting? fast den har väl samma draglinja som en brösta jö och då blir det fel tryck.. :idea:

Ja du kan ju efter som bröstan siter med två remmar få den att peka lite nedot men det går bara till en viss gräns för sen kommer den att vrida sej och dra med kanten istället.

Även på en loksele kan du ställa den lite up och ner så att draglinjen blir bättre.

Angående coller så beror det på vilket coller du menar franch collar, hel coller, halv coller mf, om vi tar tex ett franch collar så har det samma draglinje som en brösta medans ett hel coller är mer som en loksele typ.
Men jo en del av collerena är ett mellan ting för att de drar både där bröstan sitter och där lokorna sitter vilket ger mer anlägningsyta mot hästen vilket är = bra.

ja, jag såg nu när jag tittade på bilderna från ett maraton hur många bröstor var böjda vid slutet där draglinorna tar vid och därför pekade mer neråt... Tänkte ångra mitt första uttalande men man kan alltså ha det både och?

Det jag kan säga är att man lär sig himla mycket på att titta på många hästar. Det tipset fick jag av en duktig hovslagare i grannskapet när jag tog upp intresset igen.. Det stämmer!
Och att sitta vid buke såklart. Men man får sålla lite på vem man lyssnar på..

De blir böjda för att man späner den främre och bakre rämen olika, det är så man får exprementera för att få fram rätt draglinje men samtidigt får man inte ändra för mycket så att bröstan hamnar över/under bröstläget...

Jag bruka lyssna på alla å sen göra en egen upfattning... ;P

och sen lyssnar jag på dig! ;):idea:

främre och bakre rem? Nu ska jag kolla på bilder för att se vad du menar...

ja på bröstan sitter det ju 2 remmar kommer inte på att de hetter något så jag kallade dom främre å bakre.... :D

Liknande trådar

A
Körning Jag är lite i akut behov av hjälp. Jag blir väldigt förvirrad av allt i detta forum :confused: För några år sedan körde jag mycket på...
Svar
3
· Visningar
1 075
Senast: Agilitynoffe
·
Körning Hej! Jag är helt ny vad gäller körning och behöver lite hjälp. Har ett 6-årigt russto som jag planerar att köra in. Kommer...
2
Svar
25
· Visningar
3 789
Senast: kolblakkur
·
N
Körning Jag kanske ska börja med att säga att jag är vuxen-nybörjare när det gäller både hästar och körning, men körning verkar så himla kul att...
Svar
1
· Visningar
1 010
Senast: schelin_j
·
Körning Nyligen köpt ett 5-årigt shetlands sto, hon är inkörd och är lugn men pigg och trevlig att köra! Fick med hennes utrustning och tycler...
2
Svar
32
· Visningar
2 441
Senast: _L_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Löpband till hund?
  • Guldfasanerna