Fullblodshovar?

A

Anja586

ibalnd så skriver folk om fullblod hovar som att de skulle vara annorlund än andras. vad är det som är annorlunda?

Sv: Fullblodshovar?

Amen hallå!!!!
Trasiga hovar.
mjuka hovar.
ömma hovar.
Det måste va nåt genetiskt.Många fullblod är ju överhuvutaget ömtåliga.
De får sår överallt.
inflammationer mm
mvhR

Jag kan bara tala för mig själv, mitt fullblod har "väldigt bra kvalité" för att vara fullblod.
Jag har också hört det med att "alla fullblod har kassa hovar", men jag tror inte att man generellt kan säga att alla fullblod har dåliga hovar.
Men det jag tror att dom menar är dels formen (kan vara lite platta) och att dom i så fall spricker, tappar skor osv.

Trevligt att höra! :)
Då kanske du även som jag har ett fullblod som INTE:
skadar sig lätt, får inflammationer, fryser utan täcke mitt i sommaren..?

Pja, på fråga B svarar vi att han nog har lite damp för han skadar sig lite då och då och har iofs haft EN lymfangit men i övrigt utan inflammationer och sätter riktigt bra med vinterpäls. Däremot jobbigare på sommaren när alla äckelflygfän ska äta upp honom :mad:

Men det spelar ingen roll, skulle inte byta honom mot nånting annat.

/Jane

Förlåt "Anja586" går ifrån ämnet lite nu...

Men Jane, berätta gärna mer om din grabb! Ålder, vad gör ni osv!

Jag har två med ok hovar.
Skadar sig inte så ofta.
Om de får sår så har de läkt bra hittils (peppar peppar...)

Den ena vill däremot ha täcke på sommaren också för han HATAR när flugorna kryper på honom.

Den andra hatar täcken...

De är nog som hästar i allmänhet...

Rosita: hahahah du beskrev vårt fullblod precis :p Fast han har aldrig haft någon/några infla... Men så fort han får ett jätte litet sår på benet kan han inte gå ;) Men han har inte fått ngt litet sår på jätte länge. Sen har han inte världens bästa hovkvalite precis :smirk:

Min Älskling på avateren är 8 år och kom från banan för 15 månader sen. Det senaste halvåret har han varit komvalescent efter en avsprängningsfraktur i kotsenbenet och har precis fått okej att sätta igång honom och det känns som ett mirakel faktiskt.

Innan han blev skadad var det ju allmän skolning som gällde, vilket jag tycker är så kul. Annars så är han givetvis väldigt trevlig, känslig på alla sätt. Något jag gillar och en av anledningarna till att jag köpte en bloding från banan.

Vad har du själv för häst?

/Jane

Fullblodshovar brukar man kalla de hovar som är lite flata/platta flyter ut, tunna sulor samt kan ihop med detta ha lätt för att flisa sig/ hålla dåligt utan skor

När mitt fullblod hade skor så hade hon sk 'typiska fullblodshovar'. Lite platta, understuckna trakter, utfluten tå. Jag tror problemet oftast kommer sig av att hovslagarna försöker få hovarna att se ut som (för branta och höga) halvblodshovar. Eftersom fullbloden har hårda men tunna hovväggar, så viker sig trakterna inåt när man försöker spara dem högre. Detta gäller också hovväggen, som viker sig utåt. Voilá, du har skapat en understucken ankfot!

Nu har hästen gått utan skor i ett drygt år, och hovarna är jättefina! Det krävs dock att jag trimmar ganska frekvent, eftersom allt horn som är överflödigt viker sig. På köpet har hästen fått bättre benställning och hållning. Från början trimmade jag enligt AANHCP:s riktlinjer, men gick efter ca ett halvår över till Strassermetoden, som jag upplever som överlägsen i både teori och praktik.

Sorry, var lite "helgbuke ledig" ;).
Tråkigt att höra att han varit dålig, men kul att det är på bättringsvägen!
Jag har en liten temperamentsfull donna på 8 år nu som jag köpte för 3 år sedan. Hon har också gått löp. Nu är det mest lufs i skogen, lite amatördressyr/hoppning. Hon e så go så! :love:

Liknande trådar

Hästvård Jättedåliga bilder för han ville inte stå still. En bekant har lite plötsligt fått hand om en häst som inte har så fina hovar...
2 3
Svar
40
· Visningar
5 072
Hästvård Vi har blivit med arbetshäst! I alla fall är det så det känns. :confused:O_o:cool: Damen i fråga är ca 140 cm hög på det stället där...
2
Svar
20
· Visningar
1 771
Senast: Capybara
·
Hästvård Hej! Jag har ett fullblodssto som har otroligt kassa hovar. Skos i dagsläget med limskor pga att det inte finns någon hov att sätta...
Svar
6
· Visningar
1 191
Hästvård Jag undrar om det är fler med äldre hästar som upplevt att deras häst verkar lite senila? Jag har en 20 +häst som börjat uppvisa lite...
Svar
7
· Visningar
937
Senast: Sirap
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama