Fullblods hingstar

Sv: Fullblodshingstar

Mabuse skrev:
K1 har en häst efter Judex som gått NM med Piia Pantsu, har jag för mig. Just Celsius tror jag den heter.
Den var breedersvinnare som sexåring med Piia under namnet Just Julius. Tyvärr har den inte riktigt hållit för fälttävlan och tävlas nu mest i dressyr.

Sv: Fullblods hingstar

Fanns ett tag ett sto på ridskolan där jag har min häst som va efter Judex xx, en riktigt pissmärr. stor och tung. och sprang bara runt och kissade, så de lämnade tillbaka henne efter ett tag. eftersom de inte gick och ha med henne på lektionerna

knapplån

Mitt ena avelssto (e. Maraton) fick en avkomma -91, Verona,
e. Wildvogel xx som 4-åring (då ägde jag inte henne). Verona har placeringar i MSV fälttävlan. Sen fick hon ehrlichia och tävlingskarriären lades på hyllan. Nu på äldre dagar gör hon come back som hopphäst, fast ännu så länge bara i lätta klasser.

Evita skrev:
Fanns ett tag ett sto på ridskolan där jag har min häst som va efter Judex xx, en riktigt pissmärr. stor och tung. och sprang bara runt och kissade, så de lämnade tillbaka henne efter ett tag. eftersom de inte gick och ha med henne på lektionerna

Jag tror jag vet vilken häst du menar, jag skulle säga att det var en rätt snygg och pampig häst - däremot med täta brunster, och inte så ridbar när hon var brunstig. Så troligen hade hon nån sorts hormonstörning, hon blev nämligen bättre när hon fick hormonsprutor. Hon stod på ridskolan i flera år, och lämnades inte tillbaka utan såldes till en ny ägare som avelssto.

Jag tycker inte den va stor och pampig.. förstår inte hur man kan sälja en sån häst som avelssto. fast hon va ju dräkigt när hon såldes så..och hon kan ju högst stått där i två år..

Evita skrev:
Jag tycker inte den va stor och pampig.. förstår inte hur man kan sälja en sån häst som avelssto. fast hon va ju dräkigt när hon såldes så..och hon kan ju högst stått där i två år..

Att hon var dräktig visste de inte när hon såldes, utan det uppdagades senare (tjuvbetäckning på sommarbetet). Hon såldes väl inte direkt som avelssto, men efter vad jag hörde var det det som de nya ägarna tänkte ha henne till. Det var ju rimligen upp till dom att avgöra vad de ville ha sin nya häst till.

Jag tyckte du var lite onödigt negativ i din beskrivning av hästen - smaken är ju olika, men nog fanns det ryttare som tyckte riktigt bra om henne. Hormonstörningen får man ju räkna bort, och dessutom var hon mycket trevligare när hon kom än hon blev sedemera - alla hästar passar helt enkelt inte på ridskola. Tveksamt om man kan lasta Judex xx för det - och det var ju hans nedärvning som det var frågan om här.

Ja de va inte riktigt så jag menade.. inget illa om Judex xx, men jag gillade inte modell på henne. och som sagt hon passade ju inte överdrivet bra som ridskolehäst, men ibland blir de ju felköp!! förövrigt va de inte den svart med bläs, kommer inte ihåg va den hete. ev. från holland som va klapphingst som hade betäckt henne??

Hej hej
såg att det var evigheter sen du lade in den här tråden:-) men kan inte motstå att svara då jag har två Judex** avkommor själv.
En valack som skulle kunnat gå hur långt som helst med annan ryttare än mej - är lite hopp rädd mm man kan säga att han är för bra för mej :bow:

Men till trots (med rädd matte) har vi hoppat 135 banor och tävlat LB hoppning iaf.. och tävlat LA dressyr . Hur tramsig och töntig han än va på framridningen så när han väl kom in på banan gick han som tåget. Har tränat lite terräng hinder med han på äldre dagar och de va liksom inga bekymmer.
Som ung gick han även hubertus jakt ngr år med både vida vatten passager och stora stockar

Men han är en speciell häst som lätt blir ängslig och stressad men samtidigt tuff - de avkommor jag träffat har varit lite liknande..
Stoet jag har är också likadan :-) därför jag skaffade henne ganska nyligen för att få en trevlig avkomma.
Finns bilder på gamlingarna under min info.

Mvh erica

Liknande trådar

Avel Jag vill betäcka mitt fullblodssto. Hon är 6 år. Jag vill att avkomman ska användas som hobbyhäst ej tävla. Jag har försökt leta men...
Svar
14
· Visningar
1 627
Senast: Mabuse
·
Övr. Katt När jag tog hem Mrs Norris fick jag med en liten vippleksak, de som hade haft henne sist sa att hon inte tyckte den var så rolig. Det...
Svar
11
· Visningar
1 234
Senast: escodobe
·
Hundavel & Ras Jag är fd ägare till en hund med grav separationsångest, den blev värre av kastreringen, innan var den mycket mild och märktes inte så...
4 5 6
Svar
101
· Visningar
7 153
Senast: Dentaku
·
Övr. Hund Personligen tycker jag att det allmänna debatt-klimatet börjar bli riktigt ruggigt, det har varit det ett tag också. Nu pratar jag...
2 3
Svar
49
· Visningar
7 545
Senast: IngelaH
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka