Fullblod icke en första gångs häst?

B

Borka2008

Jag letar och letar efter häst....pengarna och tiden rinner iväg i bilen och bensinen. Börjar tycka det är jobbigt att leta. Men så nu, hitta jag en häst som verkar intressant bara några timmar ifrån mig. Det är ett fullblod, 9 år, har haft föl, ngt hoppad och lb i dressyr. Låter bra på beskrivningen och fin bild. MEN en hästbekant till mig sa "fullblod är ingen häst som jag skulle rekomendera att starta med", "problem att hålla i hullet, tapp skor och bladibladibla", "du kommer bara få problem och tappa intresset".:confused:

Jag skall alltså köpa min livs första egna häst, jag är tillräckligt gammal för att stå på egna ben, jag har stabil ekonomi och jag har sparat ihop pengar för att kunna köpa häst. Jag är en medelgod hobbyryttare som rider allround. Visst, det är 1000000000 st saker jag inte kan. Det är ett kollektivstall, det finns folk i min omgivning och jag räknar med att få hjälp. Deras råd och hjälp bidrar till tex att de slipper mocka boxen, slipper ut/insläpp nu och då etc.
Och jag RÄKNAR med att lära mig saker på vägen, jag har ju en hjärna som är till för att ta in information och lära sig saker.;)

Så vad är era erfarenheter? Ska jag glömma detta sto som verkar bra pga att det är ett fullblod?:cry:

Säger tack på förhand om ni delar med er av era åsikter

Sv: Fullblod icke en första gångs häst?

En häst är en häst och ett fullblod är också en häst.

Finns skitmånga trevliga fullblod, har själv haft ett och tyckte väldigt mycket om henne. Finns ingenting som säger att du skulle få mer problem med ett fullblod än vilken annan häst som helst. Att skaffa häst ÄR att skaffa sig bekymmer, man skaffar sig väldigt mycket roligt också, men du kan ALDRIG värja dig från att det kan bli problem.

Så åk och kolla på fullblodet och lycka till!!

det var lite så jag fundera....att det inte borde vara förknippat med hästen i sig....

Vi har ett fullblod som vi har haft sedan han var ett år, han är nu 17. Det är nog den vi har haft minst bekymmer med. Det är klart att han äter en del. Men jag tycker att det är lättare med sådana än den andra varianten som knappt kan äta någonting. Hovarna har inte varit ngt problem alls. Det är en snäll och trevlig häst.

Visst har jag hört att de kan vara svårfödda och ha lite sämre hovkvalité men det gäller inte alla.
Fullblodet jag hade på foder krävde dock några kilo mer hö än halvblod i samma storlek men det var inte farligt. Han kunde även få tappskor de sista två veckorna innan skoningen men jag började ge honom steeljoint (mineraltillskott) för hovarna och efter det fick han inga tappskor längre.
Han hade även ett mycket gott temperament, inte hispig utan ganska stabil.
Jag tycker du ska åka och titta på hästen och fråga lite om henne, vad kan det skada?

Instämmer. Finns massor av trevliga fullblod.
Man kan ha i åtanke bara, att fullblod KAN kosta lite mer i foder (för att hålla hull), hovslagare (om man får en med lite sämre hovkvalitét), men å andra sidan kan man hitta dåliga ex inom alla raser.
Ett stort plus är ju att de ligger bättre i pris än tex halvbloden och de jag har haft har varit väldigt "ridbara". Alltså mjuka och fina samt samarbetsvilliga.
Åk och titta och provrid och se till individen som helhet. Oavsett ras...

Jag tycker också att du absolut ska åka och titta och rida osv. Ha med dig dina frågor och kolla noga. Hur är hästens hovar, vad är skointervallerna, - särskilt sommartid. Vad behöver den äta? skador osv.

Jag är fullblodsägare och har haft både full och halvblod tidigare också, och jag tycker nog att det ofta ÄR lite mer meck med fullbloden, så det är bra om man är medveten om den möjligheten om man går in i köp, så man inte står där handfallen sen.
framför allt äter de mer, även de lättfödda tycker jag, behöver ett bra grovfoder med höga värden för att hålla sig snygga.

Åk och titta. MEN räkna med att det finns ett par parametrar som är vanligare hos fullblod än t ex halvblod.

* ofta svårare att hålla hull. Ofta kräsna och krävande. Vårt fullblod kostar i bara mat över 1900 kr/månad
* många har dåliga fötter, detta är dock lätt att kolla
* tunn päls och tunt skinn, detta är med vett och vilja framavlat. Behöver ofta tjocka täcken, tidigt täckade på hösten, insektstäcke på sommaren. En del kan inte gå ute på bete, kombination med fötter/insekter/hull.
* ofta "högt i blod" med hög uthållighet. Detta är också framavlat, det är vad man vill ha hos en löphäst. Mer vilja, mer energi.
* beroende på hur de tidigare är hållna (utegång etc) kan det vara jobbigt att ha dem på ridhäststall. Slår sig ofta om de inte är vana att gå ute t ex.

Vet man vad man ger sig in i tycker jag absolut man ska satsa, MEN man ska just veta vad man ger sig i och vara beredd på vad som kan uppstå.

kl
Som gammal tant :o kan jag säga att jag haft fullblod som ridhäst i många år (läs ca 35) och faktiskt aldrigt haft ett fullblod med dåliga fötter,flera av dom har tom gått oskodda utan problem,dom har alla utom ett varit lättfödda,men täcken ska dom ha vintertid,annars gör jag ingen skillnad på mina xx:ar eller dom hannoveranerstona (HBL) jag har nu

Jag har haft både fullblod och halvblod. Jag upplever att det Lovisaleonora säger är sant och att fullbloden dessutom är mkt känsligare att rida. Man säger att de har nära mellan hjärna och ben. Gör du fel så kommer en reaktion fort. Ett halvblod är lite "trögare" och mer förlåtande. De upptäcker felet tre steg senare och då är det redan överspelat. Så jag valde faktiskt att sälja fullblodet och behålla halvblodet. Men det är min uppfattning....Däremot skulle jag jättegärna hitta ett fint fullblod att avla på med halvblodshingstar.

Jag har haft ett fullblod innan och han var jätte bra. Inte alls svår att hålla i hullet (men jag vet att många är det) och inga problem med tappskor. Kan tänka mig att det beror mycket på vad de får för foder. Precis som vi påverkas av vad vi äter...

Tycker du ska åka och kolla och provrida. Och fråga när du är där hur ofta de behöver sko henne och om hon ofta har tappskor.

Håller med det de andra har skrivit.
Dessutom är de fullblod jag har hållt på med väldigt trevliga att rida. Inte alls så nerviga och nervösa som många tror. Sen ser jag bara positivt i att de är känsliga och lätt tar hjälperna. Mitt fullblod är rätt tunn och har lätt för att tappa skorna. Men jag känner att hon är värd dom extra kronorna =)

Jag har ganska lång erfarenhet av engelska fullblod, och min erfarenhet säger nog att de behöver mer mat och skoning oftare än tex halvblod.
Det betyder inte att de är svåra att hålla i hull. Bra foder är A och O (proteinrikt grov och kraftfoder ett måste för mitt nuvarande sto tex, annars orkar hon inte äta så mycket som hon måste), väl avvägd foderstat är viktigt precis som för alla hästar.
Jag kan inte ha min häst barfota eftersom hon har rätt dålig hovkvalitet (bättre nu dock med många år av rätt foder), men det är inget problem alls.
Hon är desstom frusen av sig, så man får täcka även på sommaren vid längre tids nederbörd ibland.

I gengäld har jag en snabb, vacker, ibland vild, ibland kolugn, temperamentfull, mycket arbets och samarbetsvillig, öm, tillitsfull, trogen underbar vän.

Det låter ju som att du tänkt igenom detta och har erfaret folk i närheten som kan hjälpa dig att räkna ut en bra foderstat och sedan justera denna efter behov. Hittar du ett fullblod du verkligen gillar så ska du inte se rasen som ett hinder, se istället personligheten hos hästen, alla raser har sina för och nackdelar.

Lycka till i letandet.

Vill oxå hålla med om allt "extra" arbete och pengar som det innebär att ha ett fullblod.
Det som Lovisaleonora skriver, MEN vill tillägga min erfarenhet av fullblod, de är de vänligaste, raraste, känsligaste och välvilligaste hästar man kan hitta! Sedan kan de där nerverna ställa till det lite grann ibland :crazy:. Men de har enormt stora hjärtan! :love:

Jag kanske är fel person att yttra mig här för jag har aldrig haft något annat, och skulle aldrig vilja ha något annat, än fullblod. Visserligen får man tydligen vara lite petigare :devil: men underbarare hästar finns inte. Dom känner allt du tänker och du behöver ytterst sällan förklara något för dom. :)

Men, som sagt var, jag har ytterst begränsade kunskaper om andra hästraser.:angel:

kl

jag är en notorisk fullblods älskare
visst de är lite kinkigare , men de har ju HJÄRNA!! finns det roligare hästar att jobba med, de brukar ha underbara personligheter ( om de tillåts att odla en personlighet)

jag tror att fullblod är en god skila, med dem kan man inte fuska o eftersom de är lite känsligare så ger de snabbare utslag på om något är fel, lyssnar man kan man läsa sig massor av ett fullblod.

Åk o titta, förhör dej ordentligt o försök hålla dej till tidigare koncept om det funkar bra, många "kan själv" och ska ändra på det ena med det tredje o så kommer problemen.

En gång ett fullblod så brukar det komma flera har haft många o jag har aldrig haft problem, den senaste vart 26 år, dog knall o fall i ett galoppsprång, aldrig varit halt under mina 17 år som ägare av henne

Finns inget härligare än fullblod! Jag har fullblod, halvblod och frieser. Halvblodet har jag kvar för han är så känslig och påminner om ett fullblod!:D Friesern nja... det är en sagohäst och man ville ju testa, men det lutar åt att det blir försäljning och fullblodsköp igen!
Det stämmer dock att fullbloden ofta behöver skos med tätare intervall av en duktig hovis! Får de minsta lilla sår så måste man sköta om det direkt! Skulle nog inte klara mig utan mitt "blåspray"!:) De behöver bra grovfoder men de ska väl alla ha egentligen, de blir inte tjocka av bara ljumma sommarvindar o vatten som man kan tycka halvbloden blir!
De är helt klart värt det extra kronorna o extra "besväret"!:love:

Klart att du skall åka och titta:). Ett bra fullblod slår allt, jag har nu mitt tredje fullblod och hon är snäll och vänlig men ingen mes.

Dom två tidigare fullbloden jag haft hade olater dock,den ena krubbet och den andra vävde. Det och extremt platta fötter hade jag aktat mig för vid fullblodsköp.

Lycka till:banana:

Det låter som att du inte har tittat på hästen ännu och funderar på att åka och titta. En bit bort kanske? Att i dagsläget tro att det är rätt häst är ju en omöjlighet innan du tittat.

Jag skulle INTE vilja säga att en viss ras inte är att rekommendera som första häst, utan att allt handlar om individ. Så visst kan ett fullblodsto vara rätt häst. Fast visst finns det många fullblod med lite stirrigt temperament, dåliga fötter osv. Om du anser att du kan se detta själv när du tittar, så varför inte om allt verkar ok. Ta en titt.

Har själv nyligen letat häst och farit land och rike runt och titta på hästar och inser att det inte är ofta hästen motsvarar det ägaren säger. Den häst jag slutligen köpte var bra mycket mindre när jag kom och tittade än vad säljaren sagt. Men god exteriör och trevligt temperment, så slog jag till ändå.

Hälsning Maja

Håller med Spunkgrodan- Fullblod har HJÄRNA!!
De kan kräva några extra skoningar per år och lite extra mat, men långt ifrån alla. Mitt sto är tjock som en tunna på betet och skos var 8.e vecka som är normalt. Däremot har hon tunna hovväggar som var ett problem när jag köpte henne- hovarna var inte korrekt skötta på ett tag. Jag har haft halvblod innan (u. fullblod) och jag har även avlat på min dam med halvblodshingst.
Oftast får man en lätt o smidig häst att rida.

Jag hjälpte en vän att köpa ett fullblod i våras och hon har inte ångrat sig en sekund. Hon trodde som andra att de skulle vara stirriga och stimmiga att hantera. Då tycker jag halvbloden är jobbigare- tröga. Du ska defenetivt åka och provrida! Mycket häst för betydligt mindre pengar än halvblod.

Lycka till! :)

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 082
Senast: Lavinia
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 371
Hästmänniskan Jag börjar närma mig de 40. Jag ridit hela livet, har egen häst och har alltid ridit och varit i stallet i alla väder. Aldrig klagat och...
2
Svar
29
· Visningar
6 873
Senast: Habina
·
Hästvård (Lång text men behöver verkligen hjälp) Hej! Jag sålde en hopphäst för ca 1,5 år sedan till en hobby ryttare som skulle ha honom som...
2
Svar
39
· Visningar
10 902
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar