Fullblod i halvboldsavel

RebeccaJoli

Trådstartare
Lite spinoff på tex fjordtråden.

Finns det fler där ute som har fullblod i halvblodsavel?
Fullblodssto betäckt med halvblodshingst eller tvärt om?
Vad har ni för planer med er avel?
Hur har ni tänk kring hingstval osv?
Har ni fått avkommer tidigare och hur har de isf blivit?

:laugh:

Sv: Fullblod i halvboldsavel

Hej!

Vi har ett fullblod som vi använder i halvblodsavel.

Hon har tyvärr mest blivit betäckt med hopphingstar eftersom förra ägaren var hopp intresserad.
Men ett försök gjordes med gångartshingst (Master) Detta resluterade i en mycket snygg och rörlig avkomma. På kvalitets tävlan fick den följande poäng. 98789 exteriört och 999 på samtliga gångarter ridna. Denna häst deltog även ett år senare i unghäst VM i Verden.
Vi gjorde en chansning och köpte ett fullblodssto till avel.

vi betäckte med Faustinus och detta resulterade i ett föl som fick 987998 på sin fölbedömning 2010.

Planen med vår avel är densamma som när vi betäcker våra halvblodsston. DVS Snygga, rörliga avkommor med bra temperament

Va roligt! Jättekul att det blivit så fina avkommer!

Verkar som fler och fler vill ha gångartshästar med fullblod på mödernet. Kul!
Jag har för första gången betäckt mitt fullblod med halvblodshingst. Hopphingst den här gången, men valde en hingst med relativt bra rörelser, tycker personligen det är viktigt på alla hästar.

Har tittat lite på gångartshästar men inte hittat någon jag tror skulle bli en bra matchning. Eventuellt JJ Ray Ban men det får vänta till han fått fler avkommer om det nu skulle bli aktuellt:)

Vi var på Tullstorps hingstvisning i år och såg en avkomma E: Insterburg U: Fulllblodssto Den var väldigt snygg och rörlig.
Så vårt fullblodssto går till honom i år.

vi har en sådan tur också att vårt fullblodssto är 167 cm hög. Vilket jag tycker är högt för ett fullblod. De flesta man ser är ju bara strax mellan 150 och 160cm höga vilket är lite synd.

Vårt sto fick en hel del fina avkommor med hopphingstar också. Men de blev "bara" klass 1. Men det är ju inte dåligt det heller.

Vårt sto är egentligen "hoppstammad" för hennes far finns i många hopphästar. Men jag tycker att hennes gångartsföl blivit bättre och därför fortsätter vi på den linjen.

Men när Forex visades på bruksprov blev han inte godkänd pga stammen!! Hur kan det vara fel att ha fullblod som morfar? Nej jag vet inte hur de tänker... Men men...

Jag såg Forex bruksprov, hur menar du att han inte blev godkänd på stammen? Att han inte fick tillräckligt mycket härstamningspoäng för att bli godkänd?

Jag var oxå på Tullstorp i Söndags. Såg oxå Palema (hette hon så?) väldigt trevlig häst! Helt i min smak.

Mitt sto är 169cm, för sig väldigt bra för att vara fullblod dessutom, högrest med något sluttande kors kan jag tänka för en gångartshäst. Jag skulle gärna vilja betäcka med en ren gångartshäst men vet inte hur stor efterfrågan är? Rent spontant (jag är helt grön inom halvblodavel) känns det som det är lättare att sälja en ½-fullblod med hopp-stam eftersom de är lite attraktiva som fälttävlanshästar, men då är ju gången viktig dessutom.

Det året han fick 16,5 behövdes 18 för att bli godkänd, Impuls fick 17,8 och blev inte heller godkänd.

Japp han fick 16,5 men han hade haft 18 om hans stam hade varit "godkänd" Men visst, det hade ju varit trevligare om han hade haft samma poäng på bruksprovet som på kvaliten :)

Jag vet många fler som fått poäng som honom och ändå fått 1 på lämplighet och 1 på stam. För som jag sa, för mig så är det absolut inte fel att ha fullblod som morfar. Men tydligen är det inte så bra för alla. Så länge jag inte är expert så skall jag egentligen inte klaga :)

Men som sagt, han funkade utmärkt som valack med :) Så får vi hoppas att han gör bra i från sig i Brasilien istället som tävlingshäst.

Vi är iallafall stolt ägare till hans mor och väntar nu fler föl U: henne som kan bli minst lika bra. För iallafall hon är bra i halvblodsavel.

Han hade fått 0,5 till om mödernet hade gett poäng plus 1 poäng till om han fått poäng för lämplighet:)

Och idag har vi varken Master eller någon son till honom i aveln...

För att återgå till ämnet så tillhör jag dem som gärna vill ha hästar som står högt i blod, men jag har sett många förstakorsningar hbl/xx som varit något gracila. Skulle gärna sätta rätt fullblodssto i avel och kan mycket väl tänka mig att använda en xx-hingst. Mitt eget halvblodssto är 48% xx.

Vad menas med gracil egentligen?

I övrigt så har jag också haft ett fullblodssto i halvblodsaveln, hon var efter Viking xx och fick två trevliga avkommor. Har också fött upp två avkommor till National Zenith xx, så där var ju fadern fullblod istället. Har också ägt två andra hästar som var 50% fullblod. Jag tycker ridbarheten ofta blir mycket bra på den typen av häst, i alla fall har de varit väldigt fina att rida in och vidareutbilda. Precis lagom känsliga.

Att benen är tunna i proportion till resten av kroppen. Klenbent helt enkelt;)

Finns det fler där ute som har fullblod i halvblodsavel?
Vi lånade in ett fullblodssto senast vi betäckte, avkomman är nu 3 år.
Fullblodssto betäckt med halvblodshingst eller tvärt om?
Fullblodssto betäckt med halvblodshingt. Men även mycket fullblod i den andra som tillverkades det året, halvblodssto m 37% fullblod betäckt med hingst med 75% fullblod.
Vad har ni för planer med er avel?
Planen för dessa var att de skulle bli fälttävlanshästar, och där är ju rena fullblodshästar och hästar med mycket fullblod klart dominerande.
Hur har ni tänk kring hingstval osv?
Till fullblodsstoet valde vi Hip Hop, hopphingst med solid stostam, bra ben, bra temperament, bra ridbarhet och även rel bra gångarter.
Har ni fått avkommer tidigare och hur har de isf blivit?
Inte vi men stoet hade fått 3 (4) avkommor tidigare hos ägaren. 2 e. Robin Z, en är visad och fick 886677 8-8 på treårstest. En e. Cardento, och ett föl e. Hip Hop som dog vid födseln.

Min skall visas på 3-års i vår, ska bli spännande att se vad han får :) Såhär ser det ut när han tränar för tillfället.

Ok, tack för svaret.

Jag misstänkte det men var fundersam över om det stämde då ett föl jag visade efter en fullblodshingst fick bedömningen gracilt underrede. Men när han senare visades som 3 åring fick han kritiken "grovbent". Så jag fick inte riktigt ihop det, men han utvecklades väl så helt enkelt. (eller så var första domaren färgad av att jag använt fullblodshingst, vilket jag misstänker)

Kl

Jättekul med era svar!

Jag tycker det är jätteintressant att fler tycker som jag, att fullblod/halvblod är trevliga hästar. Jag är svag för lite lättare hästar, vill kombinera fullblodets lätthet och smidighet, dess mod och uthållighet med halvblodets ridbarhet. Det är målet med min hobby-avel. Jag har ju en dröm om att kunna utveckla det hela och kanske ha uppfödning i liten skala i framtiden, men det är inget jag vill hoppas förmycket på innan jag fått se vad det blir av det här lilla fölet :)

Jag är väl medveten om att det är tufft att föda upp hästar. Jag lever inte i någon illusion om att få en godkänd hingst eller en världsstjärna på första fölet, men det vore ju kul om det blir en trevlig individ som kan matchas med en bra ryttare och få en bra utbildning :)

Hip Hop har jag oxå funderat på. Var först inne på en Feliciano-avkomma men tycker hans söner är trevliga, gillar Fetcher N oxå. Tycker det är viktigt som sagt att de har bra gångarter även om det är hoppstammade hingstar :)

Ja, det är ju det man får "dras" med när man envisas med att gilla och använda xx/trakhener i sin avel. ;)

Personligen slipper jag det eftersom mitt sto även är 12,5% oldenburgare av gamla typen och det sitter i benstommen:D

Har ett fullblod som väntar sitt första föl nu i juni med Cohiba. Även om stoet och hennes helbror rör sig bra hoppar dom bättre (och deras mor rörde sig ordinärt men hoppade riktigt bra), därför kändes det bättre att sikta på en fälttävlands/hoppavkomma. Skulle detta fölet se trevligt ut och röra sig bra skulle jag lätt kunna tänka mig att lägga en dressyrhingst på henne.
Får se hur stor ungen blir bara, stoet är ca 174, brorsan likaså och dom är inte direkt klena i kroppen.

Cohiba tror jag är ett bra val till fullblod! Såg honom på gränsbo förra året och han var väldigt trevlig, rörde sig bra med.

Liknande trådar

Avel Halloj! Jag har ett 17-årigt sto som är dräktig och kommer föla någon gång i maj. Är så taggad då detta kommer bli mitt första föl...
Svar
6
· Visningar
834
Senast: Freazer
·
Hästmänniskan Hej! Jag skaffade min älskade häst för snart 2 år sen och är i stallet varje dag och älskar det. Tyvärr är det konstant någonting i...
Svar
14
· Visningar
1 482
Ekonomi & Juridik Jag har ett ämne som jag gärna vill höra andras synpunkter kring då jag själv inte riktigt vet hur jag ska tänka, hittade ingen annan...
2
Svar
36
· Visningar
2 604
Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 600
Senast: fixi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar