Fullblod i halvboldsavel

Sv: Fullblod i halvboldsavel

Kl

förstår inte riktigt vad som är nackdelen med "tunna" ben. Mitt fullblod har riktigt tunna ben
men de är som stål. Aldrig skadad förutom olyckor. nej.. det där med "rejäla" ben är inte nåt
jag nånsin hade eftersträvat..

Jag har inte läst allt, men en reflektion är att det blir väldigt konstigt att bara säga fullblodsto i allmänhet, det finns ju väldigt många olika fullblodslinjer som ger väldigt olika egenskaper. Jag tror att även de som vill avla med fullblodsston skulle vinna på att sätta sej in in fullblodsstammmar först, annars kan det blir rena lotteriet.
Proffsen har naturligtvis den kollen, de väljer inte fulllblodssto som fullblodssto. PRecis som de inte väljer halvblod som halvblod;)

Det intressanta med en sån här diskussion vore väl i så fall vilka fullblodslinjer som ger vad. Visst får man kanske in mera av vissa egenskaper genom att det är en viss ras, men mer än så vill man väl styra sina avel? Det stora problemet med fullblod i halvbldosavel verkar vara halvblodsägarnas ointresse för att sätta sej in i fullblodsstammar?

Nej grova ben är sannerligen inte någon garanti för hållbarhet:eek: En annan missuppfattning bland halvblodsfolk. ;)

Ett fullblod är 90 procent av fallen avlad för galopp vilket innebär hundra gånger högre påfrestningar på benen än vad ett halvblod ens på elitnivå i annan gren nånsin utsätts för. De flesta har inte en aning om detta. Ett fullblod som på sina spinkiga :grin: ben klarat ett antal år inom galoppsporten och är hel, den har ben som är starkare än de flesta telefonstolpar till halvblodsben.

Själv tycker jag inte om grova ben, mina fullblod har haft starka hållbara ben och halvbloden i omgivnignen har haft avsevärt sämre överlag, så grova de är.

Har jag oxå funderat på!

Finns det någon som kan fullblodsstammar här och vilka linjer som ger vad?

Fullblod jag sett som förekommit i halvblod är t e x Cosmos, Koncerz, Boheme....hur tänkte man när dessa användes? Avkommorna (t e x Jovial, Ceylon) är ju frekvent förekommande i vissa sv halvblod.

Jag är f ö helt avelsokunnig som ni ser ovan, så upplys mig gärna! Vi idag sitter ju lite med "facit", resultatet av tidigare generationers tänkande inom avel. Hur tänkte man och hur blev det?

Eftersom jag är mycket förtjust i just National Zenith xx och hans ättlingar så skulle ett sto efter den hingsten vara rena drömmen att ha i aveln, tyvärr börjar de väl bli lite till åren nu.

Fullblodshingstar som förekommer ofta inom halvblodsaveln är tex Eighty Eight Keys, National Zenith, Homme d'Honneur, Koncerz, mfl mfl. Vissa är godkända inom ASVH, andra inte. Hur folk tänker gällande det har jag ingen aning om. Förr användes fullblodet för att ta fram lättare halvblod, och då användes det nog mest som förädlare rätt och slätt. Idag tror jag man bryr sig mer om hur de rör sig etc. Därför tror jag att de flesta som avlar seriöst på fulllbodshingstar använder godkända hingstar.

Jag ska egentligen inte utala mig för mycket eftersom jag är ny på halvblod-avel, men fullblodslinjer har jag ganska bra koll på:p

En sak som man kanske fokuserar för mycket på som halvblodsuppfödare är hingstarna. De är inte lika viktiga inom galoppaveln, där spelar stoet minst lika stor roll, om inte större. Så folk som kan fullblodslinjer har nog rätt bra koll, ja. Halvblodsfolk, kanske inte lika bra koll på fullblodslinjerna, nej. :p

Nu kan jag ju bara tala för mig själv, men anledningen till att jag valt att sätta mitt sto i halvblodsavel beror inte alls på stammen, eftersom hon är irländare och hennes släkt inte är beprövad inom svensk halvblodsavel, utan för att hon har bra exteriör, bra inställning till arbete, har lätt för att röra sig och har bra ridhäst-gångarter. Det är nog svårare att sätta in ett fullblodsto i avel bara på stammen än ett halvblod, för inom galoppen avlar man för helt andra egenskaper.

Det här är bara mina reflektioner över det här med fullblod i halvblodsavel, de osm är mer pålästa på området kanske har andra åsikter. Men det jag personligen vill, är att få en ny version av mitt sto, med, om möjligt, ännu bättre hopp och kanske lite coolare i huvudet :)

Det är det här jag tycker är så bra med sånna här forum, att man kan höra andras åsikter och funderingar! :bow:

Jag upplever att fullblodsinslag ger bättre ridbarhet som jag skrev tidigare men det beror kanske på vad man gillar för typ av häst. Tyvärr är det ju alltid lite vanskligt att använda rena fullblodshingstar på halvblodsston om man vill kunna sälja föl till ett vettigt pris, tror många inte inser hur bra en 50% kan bli :)

Där är det nog lättare att använda en erkänt bra halvblodshingst till ett fullblodssto tror jag.

Hade det funnits någon riktigt bra fullblodshingst hade jag gärna betäckt mitt ena sto med den då jag tror det hade kunnat bli riktigt bra, men jag hade inte räknat med att kunna sälja avkomman så lätt tyvärr så det hade blivit för att behålla i så fall. Nu använde jag en hingst som hade mycket trakhener i sig istället.

Sv: Fullblod i halvblodsavel

Koncerz hade själv placeringar i svår hoppning och hade Aquino II till morfar, något av det bästa som fanns i Polen under efterkrigstiden.
Boheme var mycket välstammad på sin tid, både hans far och farfar hade haft framgångsrika avkommor både på galoppen och ridbanan, främst inom hoppning och fälttävlan. Boheme själv var placerad både slätt och över hinder och hade 22 avkommor i svår hoppning och fälttävlan på sin tid.
Cosmos var en son till legendariske Darbhanga som i sin tur hade samma mamma som den fantastiske Nasrullah, framgångsrik på banan men inte lika som helbrodern Stratos som både var väldigt bra löphäst och avelshingst.

Ett stort problem idag är att halvblodsfolk vill ha semin medan fullblodshingstar måste betäcka fullblodsston naturligt, annars anses inte avkomman som rasren. Detta har moderföreningen i England bestämt. Därför är det svårt att ha en fullblodshingst i avel för båda raserna.

Kl

Mitt fullblod är nästintill perfekt!
Bra extriör, bra stam som genom generationer är avlade för steeple och långdistans, lättlärd!, arbetsvillig, gör alltid sitt bästa! Det negativa: för känslig mot förändringar och blir då lätt nervös och det värsta han är inte ett sto. ;-)

Haha låter som en manlig version av min donna haha! Fast perfekt är hon inte... Men nära nog, iaf i mina ögon :p

Hahaha... Nej såklart är han inte perfekt men jag skulle inte tveka att betäcka honom om han var ett sto. Han är t.ex mycket roligare att rida än min egen uppföddning.

haahahah.... han har nog inte tillräckligt bra meriter inom galoppen för att ha kunnat varit godkänd hingst där... ;)

men min poäng med det hela var att jag gärna ser fullblod inom halvblodsaveln så länge som att det är rätt fullblod. de svenska fullbloden som jag har sett tycker jag inte alltid håller måttet för halvblodsavel, ska inte dra alla över en kant. Jag kanske bara har sett fel svenska fullblod?

Görel, du som är kunnig. Varför vill man hellre ha fullbodet på UE? Jag vill gärna ha en hingst som står högt i blod men då säger många att det inte ska vara på hingstens faders sida. Varför? Gammal sed eller?

:bow:

Görel: Man tackar! Låter jobbigt det där med naturlig betäckning:crazy:.

Rebecka JoLi: Jag gillar din Samona, hon kommer nog tillföra aveln något tror jag! Hoppas på bilder sen när den ploppar ut:love:.

Jag tror att det är ett relativt nytt påfund. "Förr i tiden" när halvbloden var grövre uppskattades fullblodsfäder, man fick avkommor som var kvickare både i benen och huvudet.

Det har också funnits talesätt att man vill ha fullblod i tredje led, problemet har varit att få dit det.

Görel, du som är kunnig. Varför vill man hellre ha fullbodet på UE? Jag vill gärna ha en hingst som står högt i blod men då säger många att det inte ska vara på hingstens faders sida. Varför? Gammal sed eller?

Det finns en artikel som berör det här med fullblod i aveln av sporthästar.

http://www.horsemagazine.com/thm/2010/11/do-we-still-need-thoroughbred-blood-to-breed-performance-horses/

Fullblodshingstar får sällan de riktigt bra halvblbodsstona och därmed inte så många avkommor med bra meriter i förlängningen. Det blir moment 22. Dessutom kompliceras det om de även verkar i galoppavel.

I artikeln talas om några av de riktigt inflytelserika fullblodshingstarna genom tiderna i Europa halvblodsavel . Den som är inresserad kan ju titta på deras stammar. Man använder inte dåliga fullblod i seriös avel, utan man ska av använda dem som har kvalitéer, inte vilka som helst.

Det finns ett roligt citat i artikeln om vad ryttare vill ha från fullbloden:

a short distance between the legs and the brain

Fullblod har väl lite väl mycket av det, :rofl:

Alla som kan ngt inom hoppning vill ju ha in XX o rätt typ av Fullblod naturligtvis!

Men läs senaste nr av Showjumping så står det massor om detta o vilka linjer.

50 proc är inga problem! jag hade en sådan som går bra i Tyskland.

Liknande trådar

Avel Halloj! Jag har ett 17-årigt sto som är dräktig och kommer föla någon gång i maj. Är så taggad då detta kommer bli mitt första föl...
Svar
6
· Visningar
834
Senast: Freazer
·
Hästmänniskan Hej! Jag skaffade min älskade häst för snart 2 år sen och är i stallet varje dag och älskar det. Tyvärr är det konstant någonting i...
Svar
14
· Visningar
1 482
Ekonomi & Juridik Jag har ett ämne som jag gärna vill höra andras synpunkter kring då jag själv inte riktigt vet hur jag ska tänka, hittade ingen annan...
2
Svar
36
· Visningar
2 604
Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 600
Senast: fixi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar