Sv: Fullblod i halvboldsavel
Fullblodshingstar som förekommer ofta inom halvblodsaveln är tex Eighty Eight Keys, National Zenith, Homme d'Honneur, Koncerz, mfl mfl. Vissa är godkända inom ASVH, andra inte. Hur folk tänker gällande det har jag ingen aning om. Förr användes fullblodet för att ta fram lättare halvblod, och då användes det nog mest som förädlare rätt och slätt. Idag tror jag man bryr sig mer om hur de rör sig etc. Därför tror jag att de flesta som avlar seriöst på fulllbodshingstar använder godkända hingstar.
Jag ska egentligen inte utala mig för mycket eftersom jag är ny på halvblod-avel, men fullblodslinjer har jag ganska bra koll på
En sak som man kanske fokuserar för mycket på som halvblodsuppfödare är hingstarna. De är inte lika viktiga inom galoppaveln, där spelar stoet minst lika stor roll, om inte större. Så folk som kan fullblodslinjer har nog rätt bra koll, ja. Halvblodsfolk, kanske inte lika bra koll på fullblodslinjerna, nej.
Nu kan jag ju bara tala för mig själv, men anledningen till att jag valt att sätta mitt sto i halvblodsavel beror inte alls på stammen, eftersom hon är irländare och hennes släkt inte är beprövad inom svensk halvblodsavel, utan för att hon har bra exteriör, bra inställning till arbete, har lätt för att röra sig och har bra ridhäst-gångarter. Det är nog svårare att sätta in ett fullblodsto i avel bara på stammen än ett halvblod, för inom galoppen avlar man för helt andra egenskaper.
Det här är bara mina reflektioner över det här med fullblod i halvblodsavel, de osm är mer pålästa på området kanske har andra åsikter. Men det jag personligen vill, är att få en ny version av mitt sto, med, om möjligt, ännu bättre hopp och kanske lite coolare i huvudet
Det är det här jag tycker är så bra med sånna här forum, att man kan höra andras åsikter och funderingar!