fullblod i halvblodsavel

Jag håller med CK i resonemanget - har du ett fullblodssto har du mängder av hingstar att välja på men tvärtom är utbudet mycket begränsat.

I Tyskland betäckte "vi" mycket med fullblodshingstar, framförallt Lauries Crusador men även med Bold Indian. De ville ha fullblod * 2. Dvs en avkomma med 75% fullblod - därefter betäcktes avkomman med "halvblod" igen. Detta för bästa resultat. De var helt överens om att 50% var för lite och mer än 75% gav ohanterbara avkommor. :smirk:

Detta går ju givetvis att diskutera men visst är det lite intressant! Men har man ett vettigt fullblodssto av god typ så finns det ju mängder av hingstar som nedärver rörelser och hoppkapacitet. Jag skulle också vilja ha ett fullblodssto i framtiden. Vi har ett litet angloarabssto i stallet som jag ev är aspirant på när hon ska pensioneras! :)

/C

Intressant!!!

Jag kollade upp min pålles fullblodsarv och jag vet inte om någon av de du räknade upp är med där. Jo, var inte Bay Ronald far till Dark Ronald??? Bayardo (e Bay Ronald) finns. Liksom Galopin, hans son St Simon (och vidare till Raeburn), The Baron (och hans söner Hampton och Stockwell). Dessa är med flera gånger och läser man om dem så verkar det som alla dessa är stora, bra hingstar.

M. (en liten novis inom avel :crazy: )

Svarar flera på en gång:

De gamla kändisarna (Bay Ronald, The Baron, Galopin, Birdcatcher mfl mfl) finns nog i alla halvblod och fullblod... eller åtminstone 99 % ;)
Hyperion, Son-in-Law, Pharos, Fair Trial etc finns i så gott som alla fullblod av idag - mer eller mindre.

Så, att "de gamla kändisarna" finns med i stammen säger egentligen inte sååå mycket - om det inte är VÄLDIGT mycket av dem. Ungefär som att man hittar Alderman I i alla hannoveranare och Tempelhüter i alla trakehnare (åtminstone nästan alla).

Mvh Cissi

Stammen var ju intressant! Så, hade hon varit bra i övrigt (som diskuterats ovan) så hade hon nog vart helt ok i aveln! :) Darbhanga hade samma mamma som den store Nasrullah... :D

Mvh Cissi

Attans attans attans att du inte tog föl på henne... Trevlig stam, verkligen!!! (Kikade på din länk till stammen)

Mvh Cissi

Jo det var en mycket trevlig individ, med bra rörelser, men alldeles för försiktig av sig för hoppning, lite liten för halvblodsaveln kanske (154 cm). Fast det var flera gånger jag blev tillfrågad att låna ut henne för ponnyavel däremot. :)

Hon har haft ett föl innan hon kom till mig men det stot har jag letat efter i många år utan att hitta henne. Galoppförbundet har inte kunnat hjälpa mig då uppfödarna fortfarande står som ägare och de sålde henne som ung. :(

Kul att du gillar stammen :) Hon har haft en helsyster som verkat i aveln och bör ha endel avkommor. Var en tjej här på buke som köpt en av hennes (Gabriellas) döttrar till halvblodsavel för något år sen så stammen finns säkerligen kvar :)

Vad säger ni som kan fullblods avel om Talinum- Carnoustie som mitt sto är efter. Nu har jag inte tänkt att avla på henne utan rida, men man blir ju sugen! Har fått höra att det är en bra stam, Carnoustie har ju tydligen gett bra hopphästar bla.
Mvh Hanna

*hihi* så Isonomy VAR en kändis?! :D
Men är det nåt att ha? *fattar inte så mkt av det som stod på sidan*

I övrigt har jag varit och tittat på stoet ifråga idag och Det var inte alldeles helt fel. Har inte bestämt mig, ska kika på några videor på några andra också, men hon står högt på listan. Bra exteriört, rör sig lätt, taktmässigt och trevligt UTAN skor! :eek: och otroligt snäll! (vilket är ett plus eftersom maken vill ha en häst att lära sig rida på...)

Re: Carnoustie

Han kom tyvärr bort i halvblodsaveln, man upptäckte inte honom där förrän Peter Eriksson började tävla lite med Algarve. (Motal - Carnoustie)
Carnoustie var känd för att lämna bra men väldigt heta och nerviga gallopörer. Just tempramentet var nog bidragande orsak till att undvek honom i halvblodavel så länge. Men så i slutet av han liv, kanske till och med efter hans död, upptäckte man vilka enorma gångarter han ofta nedärvde. Många av hans avkommor fick en helt otrolig trav mycket olik den fullblod brukar ha. Idag är Carnoustie-blod ganska eftertraktat i halvblodsaveln exempel King Marco och Black Coffee har honom i stammen. Det är ju en av varje så att säga en hopphingst och dressyrhingst. Även för fälttävlan är Carnoustie efterfrågad. Men tyvärr är det idag ganska svårt att få tag i ston med Carnoustie i och inte allt för långt bak.

Ditton Wood var ju inte någon speiellt trevlig hingst och han har inte heller gjort någon större inverkan avelsmässigt trots sin goda stam.

Har legat lite lågt med tråden ett tag, men nu får jag hem stoet ifråga i morgon så nu ska förhoppningsvios ingen annan hinna före... :p
Fick hjälp av Cissiny (TUSEN TACK!) att kolla upp hennnes möderne, som visade sig vara av utmärkt sort! :d Bl.a finns ett sto som är elitpremierat i Hbl-aveln i mödernet!

Må så vara att Ditton Wood inte lämnat vad man kanske hoppats på, men han är ändå välstammad så vad säjer att han inte är super som morfarshingst?

Även om Ditton Wood inte lämnat så mkt inom hbl aveln ...så kan det ju ha olika anledningar..dessutom har han väl inte betäckt så där överdrivet många heller väl om jag minns rätt?

Jag vet dock att han lämnade en del bra inom "hunteraveln" innan han kom till Sverige...från hingstkatalogen 1994:

""Ditton Wood användes inom hunteraveln 1982-1985 och tilldelades1983-1985 Premium och superpremium vid fullblodspremieringen i Hunters improvement och Light Horse Breeding Society´s regi i New Market.

Ditton Wood är närbesläktad med Ladykiller xx,Marlon xx och Lucky Boy xx.Ditton Wood är linjeavlad på Nashrullah samt helbröderna Pharos och Fairway.Kombinationen Pharos och Fairway finns 6 gånger som gett säker nedärvning av exteriör och gång."

Så visst finns det väl möjlighet att han skulle kunna vara utmärkt som morfar... ;)

Jag har ridit 2 st Ditton Wood avkommor som båda har varit mkt trevliga att rida och som har hoppat hyfsat bra för att vara rena fullblod som dom var. Så som morfar kan han säkert bli utmärkt tror jag :)

Tänkte att det kunde höra hemma i tråden... :D

På Gnägg finns den här tråden, med bild på en häst som hoppar hööööögt - har precis lagt in lite info om lite andra fullblod som hoppat drygt två meter... :D Kanske kan vara av intresse? :D

Mvh Cissi

Liknande trådar

R
Avel Med tanke på alla hätska diskussioner om fullblod och vad man vill ha (och tydligen framförallt vad jag inte vill ha:crazy: ) så vill...
12 13 14
Svar
270
· Visningar
41 113
Senast: Mayaanna
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar