Fryst eller färsk?

malinsky

Trådstartare
Hur är det med fryst kontra färsk sperma? Jag har läst att det inte "tar" lika lätt med fryst som med färsk.

Vad har ni för erfarenheter? Ska man försöka att använda hingst där det går att få färsk, eller vad säger ni? De hingstar jag har fastnat för finns endast att tillgå genom fryst, såklart :( Jag har fått råd av andra att "fryst är inget att hålla på med" Är det era erfarenheter också?

Tacksam för svar :bow:

Sv: Fryst eller färsk?

Om du hittat en hingst du vill ha och som enbart finns på fryst så be att få reda på hur det fungerat föregående år. Där får du ju ett riktmärke på vad du skall gå efter. Är det en hingst som betäckt 8 ston och inget tagit sig skulle jag nog tycka att det var ett stort risktagande att använda den men om den har 100% så varför inte.

Först måste ju stoet ha rätt förutsättning, maidensto inte äldre än 6 (ibland anges 7 år) eller ett sto med föl vid sidan. Fryst rekommenderas knappast till "krångelston" eftersom veterinärkostnaderna är så mycket högre och man väl oftast betalar sperman per dos. Du måste välja en hingst som fungerar bra med fryst sperma och sist men inte minst en duktig seminveterinär. Välj en veterinär som är erkänt duktig på frysperma!!!

När jag i våras skulle låta betäcka mitt 14-åriga sto som aldrig tidigare fått föl blev jag från hingststationer och veterinärer rekommenderad att inte användra fryst sperma p g a hennes ålder och att hon inte varit dräktig tidigare.

Min 11 åriga hingst är en produkt av fryst sperma( en av dom första faktiskt :D)
Min märr tog sig direkt, men det är viktigt att ha RÄTT personer omkring sig(Jag hade henne på Rodga Semin) det var då inte prat om fertilitet eller så för stoet del, däremot så är det ganska viktigt att har riktig koll på NÄR ägget skall befruktas...min märr var inseminerad mitt i natten för det skulle vara bästa tiden....

Idag kan dom ju säkert ännu mera, och fler stuterier har möjlighet och kunskap av fryst.

Hej!
Jag betäckte mitt gamla sto med Martini i slutet av 80-talet. Han ingick då i frysförsök och hade väl inga lysande siffror ang dräktighet. Men hon tog sig, dessutom på fölbrunsten (hon var 16 år och hade alltså föl vid sidan) eftersom hon hade för vana att gå över tre veckor. Men hon var en frögurka.... vi brukade skoja om "att nästa år räcker det att visa kort på den tilltänkte så tar hon sig". Nästa hingst på frysförsök var på 30 dagarsbrunsten, hon tog sig inte det året. Hingsten blev heller inte godkänd på fruset.
Om jag har en liten frögurka så skulle jag helt klart våga prova fruset. Nu är det ju så dyrt på frys, var inte riktigt så i början när det kom. Som jag fattat det så blir det så mycket mer vet. undersökningar för att det skall bli så bra som möjligt.

Lycka till!
Nina

Men det är väl bara hingstar med mycket bra sperma som blir godkända??? Det kollas ju upp innan dom får tillståndet (iallafall inom travet)

Vill tillägga att Flyinge hade ett frysförsök med ett antal hingstar varje år och endast med ett fåtal veterinärer/stationer utbildade och godkända. Jag hade turen att en av de utvalda bodde (bor) i Säffle, endast 1.5 mil från mig, och hon var super på semin, men jobbar idag endast som veterinär. Martini blev inte godkänd på fruset och Flyinge använder sig väl inte av frysförsök i samma utsträckning längre. Detta var 1988-89.
Nina

Ja, jag börjar tveka ännu mer nu.. Stoet är född 90 och har endast haft ett föl tidigare. Jag har ju fastnat för Londonderry och i viss mån också Weltmeyer. Jag tror inte heller att det finns experter på fryst semin här uppe i norr.

Hmm.. :mad:

travstuterierna brukar vara hajja på sånt, men å andra sidan vet jag inget direkt stuteri i norr som skulle handhålla fryst...men jag vet att ganska många utbildat sig med att kunna inseminera fryst nu....

Det är bara att kolla i förteckningen över seminstationer (ASVHs lista, har med ALLA godkända stationer), där stå vilka som jobbar med fryst...

Jag har också en produkt av fryst sperma (11 år) gående i hagen här ute... :)

Stuteri Cape utanför Ö-vik har fryst, och det är ett travstuteri så dom är nog vana att hantera fryst.
Överby stuteri utanför Östersund har också fryst.
Nässom Stuteri & Praktik utanför Kramfors har fryst, och dessutom en mycket duktig och noggrann veterinär.
Norrlands Semincentra utanför Umeå har fryst.
Falmark, skellefteå har fryst

Liknande trådar

Avel Jag har ett 50% knabstrupper sto på 165 i mkh kompakt lite grövre modell. Jag vill nu betäcka henne med en dressyrhingst och har...
2
Svar
34
· Visningar
3 894
  • Artikel Artikel
Dagbok I många år har jag funderat på vad det egentligen är för fel på mina föräldrar. De beter sig liksom inte riktigt som normala människor...
Svar
0
· Visningar
910
Senast: Tuvstarr
·
Samhälle Såg att @Görel tipsat om denna på annat håll men den är för intressant att inte få en egen tråd. Intressant i betydelsen hur ett - vad...
2 3
Svar
45
· Visningar
3 190
Senast: Sirap
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 797
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Unghästfasoner?