Frysmärka vbl. travare?

CarelessWhisper

Trådstartare
Hej, jag har en liten fråga. :)

Jag har suttit och kollat lite både på annonser och här på buke (och sett i verkligheten också) att många varmblodiga travare är frysmärkta (heter det så?). Varför gör man det?

Har sett på en del annonser att det står "OBS! Inte frysmärkt!" Är det bra eller dåligt? Spelar det någon roll (utom för utseendet på hästen)?

Hoppas på svar :bow:

Sv: Frysmärka vbl. travare?

Men är det inte ett reg. nummer? Och för att lätt kunna identifiera en häst inför lopp?

Eller jag vet inte :D

Det är registreringsnummret, samma som står på ATG.se.
Om den inte är frysmärk har/får den inte starta.

Men det är ju inte alla som frysmärks? I Norge chipmärker man travare, och tar även DNA i samband med registrering.
Det räcker med chipmärkning för att få starta, det viktigaste är ju att hästen är klart identifierad.

Immer

Om det är bra eller dåligt beror lite på vad man tänker använda hästen till. Som skrivet tidigare får en svensk häst utan frysmärkning inte starta på travet. Men som ren ridhäst kan det ibland vara bra att slippa den. Det finns tyvärr många som ner på f d travhästar.

MEN Det finns ett stort men där det definitiv kan vara dåligt att den inte är märkt. Det är när uppfödaren inte gjort rätt för sig och betalat alla avgiterna till hingsten. Utan det så kan inte hästen märkas så det är något som kan drabba en köpare av en omärkt travhäst. Då är avgifterna för vissa hingstar sexsiffriga så det kan bli en dyr affär.

Om det är bra eller dåligt beror lite på vad man tänker använda hästen till. Som skrivet tidigare får en svensk häst utan frysmärkning inte starta på travet.

Innebär detta att importer måste frysmärkas?

Immer

MEN Det finns ett stort men där det definitiv kan vara dåligt att den inte är märkt. Det är när uppfödaren inte gjort rätt för sig och betalat alla avgiterna till hingsten. Utan det så kan inte hästen märkas så det är något som kan drabba en köpare av en omärkt travhäst. Då är avgifterna för vissa hingstar sexsiffriga så det kan bli en dyr affär.

Är det inte så att du menar att den inte kan registreras (och då inte heller frysmärkas) om inte avgifterna är betalda? Travare ska frysmärkas och registreras innan de är tolv månader, och om man nu skulle ha en äldre häst som inte är registrerad och frysmärkt så kan man enkelt komma undan de dyra avgifterna genom att registrera hästen i exempelvis Svenska Hästavelsförbundet.

Immer

Är det inte så att du menar att den inte kan registreras (och då inte heller frysmärkas) om inte avgifterna är betalda? Travare ska frysmärkas och registreras innan de är tolv månader, och om man nu skulle ha en äldre häst som inte är registrerad och frysmärkt så kan man enkelt komma undan de dyra avgifterna genom att registrera hästen i exempelvis Svenska Hästavelsförbundet.

Immer

Här är det mer ett nja..
Man har tolv månader på sig att anmäla att fölet är fött och därav också betala fölavgiften.
Eller, man ska säga till hingstägaren omgående och vidare betala fölavgiften, men av diverse orsaker så slarvar folk med detta.
Gör man inte detta så är det i stort sett kört. Hästen blir då inte reggad.

Men frysmärkningen kan ske senare.
Vi hade en tvååring som kom till oss i år för just märkning.
Finns orsaker till detta.
Hästen kanske inte har fått papprena i tid..t.ex. Abracadabranth i Danmark var en hingst vars föl som föddes i Sverige fick papprena senare..

Eller så kan hästen av massa orsaker inte befunnit sig på uppsamlingsstället dit frysmärkarna åker just då..

Eller så kan frysmärkningen ha misslyckats och inte syns..

Eller så var inte hästen helt frisk då märkningen skulle ske..

AM

Har sett på en del annonser att det står "OBS! Inte frysmärkt!" Är det bra eller dåligt? Spelar det någon roll (utom för utseendet på hästen)?

Mycket dåligt försäljningsargument..

I övrigtt så är fransmännen/italienarna nu chipmärkta.
Tror att USA importerna inte kör med chipmärkning. Osäker.
Dom vi har/haft hemma har antingen tatuering under läppen eller stora siffror på övre delen av halsen.

Men man ska alltid fråga VARFÖR den inte är märkt.
Nåt skumt kan det vara..
Och hur vet man då vad det är man köper??

AM

Man har tolv månader på sig att anmäla att fölet är fött och därav också betala fölavgiften.
Eller, man ska säga till hingstägaren omgående och vidare betala fölavgiften, men av diverse orsaker så slarvar folk med detta.
Gör man inte detta så är det i stort sett kört. Hästen blir då inte reggad.

Men den kan registreras i STC:s tredje stambok :idea: (och får då inte starta i travtävling i Sverige). Mitt ena sto var elva, och ej frysmärkt, när hon fick stamboksnummer 1 (eller SKT1, för att vara exakt).

Immer

Men då måste man väl ha åtminstånde en rasren travare?
Om man inte har nån språngsedel, ingen id-kontroll, ingen märkning..hur vet man vad man har?

AM

Antar att det är för att det inte skall synas att det är en travare man rider på, en del är ju lite känsliga på sådant.

Jag köpte ett nioårigt sto, som sades vara av rasen kallblodstravare (fast hon såg mer ut som en grov bruksnordsvensk). Hon var inte registrerad eller frysmärkt, och det enda som visade på hennes ursprung var anteckningar i några gamla vaccinationsintyg där det stod vilka föräldrarna var och vem som var uppfödare. Hon hade bytt ägare 3-4 gånger.
Jag tog kontakt med uppfödaren, och när hon berättade om stoets egenheter var det ingen tvekan om att det var samma häst. Uppfödaren hade inga papper på stoet.
Mamman till mitt sto hade bytt ägare under dräktigheten. Genom STC fick jag namn och telefonnummer till den tidigare ägaren, och på så sätt lyckades jag få tag i kvitto på betald språngavgift samt kvitto på betald ultraljudsundersökning av mamman.
Hingsten fanns inte i livet längre, och enligt den siste ägaren fanns det inga språngrullor bevarade.
Sen kom veterinären och tog ett blodprov på mitt sto för blodtypning. Efter en månad fick jag besked på att allting stämde, och så kunde jag skicka in alla papper till STC.
Registreringsbeviset kom några månader senare, men passet lät vänta på sig (i nästan tre år).

Immer

Vi har en Usa import.Han är frysmärkt på båda sidorna av halsen.
En Amerikansk frysmärkning och en svensk.Varför?

Antar att det är för att det inte skall synas att det är en travare man rider på, en del är ju lite känsliga på sådant.

För vissa kanske. Jag valde att inte frysmärka min då jag ansåg att det va för dyrt att regga henne som vbl-travare än som korsningshäst. Hon hade inga papper då jag köpte min som 2 åring.

Då jag satt med valet att regga henne som travare och såg att det blev tusen lappar. Kommer inte ihåg nu hur många.

Och om jag valde att ha henne som okänd häst så kom jag undan med 450 kr och då fick jag passet. Jag fick dock lägga ut 500 kr för chippet och att en person kom och sökte efter virvlar och täcken. Så sammanlagt 950 kr.

För mej hade priset o göra me det. Sen är det estetiskt fult med vita siffror på halsen. Så Det spelde oxå in i mitt val om vart jag ville regga henne.

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
14 638
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 930
Senast: Anonymisten
·
Tjatter Välkomna till ulvleken! Deltagarlista Kilauea Qitis Harrysen Heffaklumpen LenaH Blacksmithfarm Glimra Fio Gabby_Ossi Jfrelin Lobelia...
32 33 34
Svar
677
· Visningar
13 296
Senast: Madalitso
·
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
4 575
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka