fryser fast!

Sv: fryser fast!

hmm,inte så lätt att förklara.
Dels för att jag haft honom några år så jag känner igen hans beteènde i olika situationer.

Han reagerar helt annorlunda när han verkligen är rädd.

Det handlar om 20meter!!!!från gårdsplan,där börjar första stoppet.
Där finns absolut inget han kan vara rädd för,han har gått där tusen gånger.

OK. Jag tror att jag förstår hur du menar. Jag har nog inte några bra förslag, tyvärr. Har inte någon erfarenhet av en sådan häst.

så som du skrivit så tror jag att det bästa är att "rida i svans" ett tag till, träna på att "ta täten" under kortare sträckor. lägg upp tempot lite och när du känner att han börjar mota så gör någon "avledande manöver" (rid ut i terrängen, lägg några halvhalter, en volt eller vad som) för att få honom att tänka på något annat. har du haft honom i några år så känner du förmodligen strax innan han börjar trilskas ?

bättre att förekomma än att förekommas ;) ligg ett steg före, och ha ett bra tempo förbi (gör något strax innan som får honom att tänka/rikta intresset på något nytt) där du vet att pålle blir istadig.

Håller med! Har man etablerat ledarskapet ordentligt (dvs hästen litar på dig och ser dig som sin ledare går man framför sin häst.

Bra val av häst förresten!! :love: Har med en något envis nordsvensk som hanteras på detta sätt. Nu har han lagt av med sina värsta fåter han höll på med i början av vår karriär tillsammans, men det gäller att alltid vara konsekvent! Jag går först, han efter. Händer ibland att han kommer upp i jämte mig och då märker man direkt att han tar över och blir lite bufflig.

Ett tips till utöver de du har fått är att titta framåt (alltså du har ryggen mot hästen) när du leder och han fryser fast. Det signalerar att du själv är redo att möta "faran" och att du därmed är att lita på för hästen. Ha som sagt ett stadigt tryck i grimskaftet och släpp direkt! när du känner att hästen mjuknar för att röra sig framåt. Som sagt, det verkar som du jobbar en del ledarskap med honom och det är jättrebra! Uppfattade aldrig hur länge du haft hästen men det spelar iofs inte så stor roll. Jag tränar varje dag indirekt i samband med hanteringen av hästen och ibland även del rundcorralarbete för att återställa balansen i ledarskapet. Det ska ju vara ömsesidig respekt!

Håller helt med då kroppsspråket är jätteviktigt, det är ju hästens enda språk! Som svar på ett annat inlägg ska man ju aldrig ha hästen rakt bakom sig utan ut åt höger, men hästen ska inte gå förbi dej! Så fort den gör det utmanar den din rang, prova får ni se.
Ja, nordisar är envisa men det är ju endel av deras charm. När du fått hästen att se dej som sin ledare får du en häst som ställer upp till 110% i alla lägen :love: SUPER!

LYCKA TILL än en gång :banana:

Du har säkert rätt i att han inte är rädd, det var inte det jag menade med att möta "faran". Min häst är heller inte speciellt rädd, men man måste ändå visa sig "värdig", att man är någon att lita på genom att just vara den som leder hästen. Det låter ju som om det är mest trams från hans sida.

Ett annat tips du kan få vid ridning när han fryser fast är att ge honom två val; antingen gå rakt fram vilket är det du antagligen eftersträvar eller snurra runt. Led med handen (åt höger/vänster) och driv, kräv lite. Så fort du märker att du har framåtbjudning, släpp efter och rid framåt. Han borde, iaf efter ett tag, inse att denna manöver är bra mycket jobbigare än att gå rakt fram. Beröm ordentligt vid rätt uppförande!

Som någon sa, bättre att förekomma än att förekommas! Ligg ett steg före så att han inte hinner fastna. Skänkelvikning eller vad som helst som får honom uppmärksam på dig är bra.

Bara kämpa på!

Liknande trådar

IT & mobiler Min IPhone SE är bara ett år gammal. Tyvärr har telefonen den sista månaden börjat frysa fast. Inte hela tiden, men ibland. Ibland när...
Svar
0
· Visningar
91
Senast: ufot
·
Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
246
Senast: Lavinia
·
Hästhantering Kan ju börja med att vi har en vet tid på tisdag, men någon som har en aning om vad som kan vara fel eller haft liknande problem? Jag...
2 3
Svar
45
· Visningar
5 848
Senast: JohannaB
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 688
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama