Frysa mat som kommer i matkasse

Wysiwyg

Trådstartare
Huvudfråga: Mat som kommer i matkasse, brukar den gå att frysa in eller spara i kyl en vecka eller 10 dagar?

Bakgrund för intresse :p:

Mina matvanor har helt krackelerat den senaste tiden. Äter antingen ingenting eller bara massa skit när jag blir nog hungrig. Har helt tappat intresset för att laga mat och tycker det känns skittråkigt att köpa sallader eller frysmat varje dag på jobbet.

Jag tänker att lösningen på mitt problem är att ta en matkasse varannan vecka! Det blir rätt dyrt att ha matkasse för 2 personer 3 dagar i veckan - nästan 100 kronor per måltid! Dock om jag tar 3 dagars måltid för 4 personer (12 mål) blir det billigare, "bara" runt 50 kronor per måltid. Det kan det vara värt ett tag tills jag kommit iordning matmässigt. Men då jag är själv är det bra om maten går att frysa in eller i alla fall inte blir dålig snabbt.
 
Man kan kolla vilka recept som ingår i kassarna på hemsidan och sedan plocka ihop handlingen själv. Då kan du göra kanske två storkok per vecka. Men fortfarande få vad det ska vara serverat utan tankemöda.
 
Huvudfråga: Mat som kommer i matkasse, brukar den gå att frysa in eller spara i kyl en vecka eller 10 dagar?

Bakgrund för intresse :p:

Mina matvanor har helt krackelerat den senaste tiden. Äter antingen ingenting eller bara massa skit när jag blir nog hungrig. Har helt tappat intresset för att laga mat och tycker det känns skittråkigt att köpa sallader eller frysmat varje dag på jobbet.

Jag tänker att lösningen på mitt problem är att ta en matkasse varannan vecka! Det blir rätt dyrt att ha matkasse för 2 personer 3 dagar i veckan - nästan 100 kronor per måltid! Dock om jag tar 3 dagars måltid för 4 personer (12 mål) blir det billigare, "bara" runt 50 kronor per måltid. Det kan det vara värt ett tag tills jag kommit iordning matmässigt. Men då jag är själv är det bra om maten går att frysa in eller i alla fall inte blir dålig snabbt.
Nämen det går inte. Du fryser ju matkassemat som annan mat. Varje sak för sig. Lär dig bra recept ist. Jag har haft matkasse i typ hundra år och det är massa saker som ska förvällas isf. Svamp som bör reduceras och fisken är bäst färsk. Lägg den tiden på att laga och äta och frysa som du väljer själv och inte vad nån annan väljer för då blir det såklart svinn och dyrt.
 
Matkasse-mat är väl precis som annan mat, enda skillnaden är att du inte behövt plocka ihop ingredienserna själv. Är det inget av recepten som ser ut att innehålla saker som lätt blir dåliga av att frysas och värmas upp igen så är det bara att köra på. En del matkassar tillåter dessutom att man anpassar så man kan försöka tota ihop en med frysvänliga rätter.
 
Jag har bara erfarenhet av en kasse, under en kort period, men tyckte tyvärr inte att det var mycket frys- eller ens matlåda-dagen-efter-vänlig mat. Typ sparris, wraps och fisk och sånt. En del hade säkert gått att värma om, men mycket kändes verkligen som sådant som skulle ätas med en gång.

Men det kan väl såklart skilja sig åt, tänker jag.
 

Liknande trådar

Gravid - 1år Fy tusan vad det tar emot att skriva detta men jag vet inte vad jag ska ta mig till. Jag känner inte igen mig själv sen jag blev gravid...
2 3
Svar
47
· Visningar
7 953
Senast: Bapelsin
·
Gravid - 1år Jag känner inte att jag tycker om mitt barn längre. Hur överlever man det? Jag älskar honom och skulle offra livet för honom när som om...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
25 136
Senast: Amk
·
Äldre Blir så trött på detta... Vet inte hur många gånger man försökt ordna med saker, och folk ställer in i sista stund och man sitter där...
2
Svar
29
· Visningar
7 859
Senast: Sol
·
Avel Jag har haft mitt sto på naturlig betäckning för första gången. Har tidigare betäckt henne per semin och då var ALLA kostnader specade...
Svar
5
· Visningar
1 646
Senast: CK
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Avels fråga
  • Hur är processen
  • Valp 2025

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp