Fruset hösilage...

A

Ardnas

Det är ju inte bra att hästen får äta gräs som frusit, pga sockret och det där (har faktiskt glömt lite av förklaringen... :o ), men iaf... Så när jag och en kompis satt och funderade så kom hon plötsligt med frågan om inte hösilage i så fall också borde vara mindre bra när det har frusit, på samma vis som med frostgräs? Är det så? Varför/ varför inte?

Sv: Fruset hösilage...

Har inte hört det förut, mina hästar har alltid gått ute och alltså fått i sig fruset gräs på vintern. Aldrig några problem. Hösilage förvaras ute i de fall jag känner till och det innebär ju att det fryser om det blir tillräckligt kallt. Så hur det står till med farlighet undrar jag.. :crazy:

Frostgräs, dvs gräs som fortfarande växer men fått sig en frostknäpp är farligt eftersom det panikproducerat massvis med socker eller liknande som kan orsaka fång.
Gräs under snötäcket och fruset ensilage/hösilage borde inte kunna producera detta eftersom det är "dött"
kapishe?

Ahh, så är det ju! :idea: Tack! Hade jag inte glömt lite av förklaringen så hade jag ju kunnat räkna ut det själv...
Lädernunnan, det är oftast inte så farligt att det märks på vanliga fritidshästar, utan det är mest maxpresterande hästar som redan ligger på gränsen till att bli i obalans i magen (och andra känsliga) som det märks på.

emindy skrev:
Frostgräs, dvs gräs som fortfarande växer men fått sig en frostknäpp är farligt eftersom det panikproducerat massvis med socker eller liknande
:rofl: :rofl: :rofl: ............ du borde ha varit mer vaken på biologilektionerna, då ni gick igenom fotosyntesen och hur den arbetar .............och vad är "eller liknande" för mystiska farliga ämnen då :rofl: :rofl: :rofl: .........men skriv inte sånna här tokiga saker då ni inget vet, det blir bara så fel då......

Förklara gärna bättre då. Jag är intresserad av att lära mer...

Men i praktiken är det ganska rätt, vad som händer är ju att tillväxten avstannar så att fruktan lagras upp.
PL

peter_lundin skrev:
Men i praktiken är det ganska rätt, vad som händer är ju att tillväxten avstannar så att fruktan lagras upp.
PL

Och kan alltså vara farligt för högpresterande hästar? Nyfiken ;)

Fruktaner är polysackarider som inte tas upp i tunntarmen utan fortsätter ner i grovtarmen där de i för stor mängd kan ge fång, effekten blir samma som att skicka ner stärkelse direkt i grovtarmen.
PL

Ok, lite klokare kanske kan bli ännu bättre...

Om man då inte har en högpresterande häst med känslig mage, utan ett vanligt halvblod - bör man tänka sig för innan de får gå i hage med växande, frostnupt gräs (med tillskottsfoder på höst)?

Och hur är det nu på våren med nytt gräs som kan bli rejält vitt på natten? Vet många som släppt på bete redan, iof inga högpresterande men ändå...

Hoppas på svar :cool:

peter_lundin skrev:
När det gäller fång så är det inget som i första hand drabbar högpresterande hästar, tvärtom.
PL
Håller med, frågan var baserad på vad som skrivits tidigare av Ardnas - att det oftast inte märks på fritidshästar utan maxpresterande hästar och andra med känslig mage...

Ett problem med maxpresterande hästar kan vara att de redan får i sig väl mkt stärkelse varav en del hamnar i grovtarmen lite fruktan på det kan ju tippa tarmen rejält även om det inte blir fång.
PL

peter_lundin skrev:
Ett problem med maxpresterande hästar kan vara att de redan får i sig väl mkt stärkelse varav en del hamnar i grovtarmen lite fruktan på det kan ju tippa tarmen rejält även om det inte blir fång.
PL

Ok, jag är med.
Tack för upplysningarna! :bow: :bow: :bow:

peter_lundin skrev:
PL
Men då borde ju dessa hästar som går i gräshage inte kunna tävla :confused: men dom gör ju detta ändå och presterar fantastiska tider :confused:

Å vad ska vi säga om dom som tar en 3:e skörd alt 4:e skörd i oktober där gräset varit utsatt för många frostnätter, de plastar in, ingen ensilering sker, säljer sedan till travare/galoppörer, dessa hästar borde väl inte leva, än mindre kunna prestera på tävlingsbanan. Antingen är det fel på resonemanget eller så är hästen ett fantastiskt djur som hanterar gräs i olika former utan bekymmer, vilket den gjort under miljoner år och kommer att göra så i ytterligare miljoner år.

Det var som jag trodde framgick en liten spekulation inget annat. Jag tror inte att det här är ngn direkt fara. Om man jämför att framkalla fång med spannmålsstärkelse jämfört med fruktaner så blir fruktanhästarna inte alls sjuka på samma sätt. En del av spannmålshästarna har faktiskt dött. Sen har vi ju inte höga fruktanhalter hela sommaren.
PL

Försöken grundade sig på ca 5 kg inulin. Om jag inte minns fel så spekulerade jag över att det kunde röra sig om ung. 50 kg grönmassa (vid extrema förhållande timotej 220mg graminan/kgTs).

Det är rätt mycket!
/N

Nu kan jag vara ute och segla men jag har för mig att man inte ska ge fruset ensilage -fast varför kommer jag inte ihåg. Det är inte av samma anledning som m gräset naturligtvis. Någon som kan finna någon anledning till varför jag hört något sådant.

50 kg grönmassa per dygn är inte särskilt häftigt. Mängden inulin valdes för att efterlikna vad hästen kunde få i sig under en dag på ett fruktanrikt bete.
Alla forskare är dock inte överens om att fruktaner i praktiken är ett problem. Jag o andra med mig tycker att anhopningar av fångfall ofta stämmer med vädersituationer som bör ge höga fruktanhalter.
PL

Fast 220mg/kg TS är att betrakta som extrem, resultat av väderombyte med antigen svår torka eller snabb temperaturväxling (läs kylskåp på lab...). Det finns även växter som är värre än timotej i våra svenska ängar.

Iofs börjar fruktanhalten öka redan vid 8 grader vilket motsvara Svenskt midsommarväder... men jag tror inte att hela lösningen sitter där trots att för diskussionen skull förenklar fång-faktorerna till en gripbar antal. Men jag är väldigt UDDA :p

Liknande trådar

Foder & Strö Ok, här kommer ett riktigt I-landsproblem. Jag var i kontakt med Kr@fft runt årsskiftet, för att be om provpåse på Plus Protein. Detta...
2
Svar
34
· Visningar
3 577
Senast: Habina
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 349
Senast: Juli0a
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Nu har jag jobbat på mitt jobb i två månader. Frågan är om jag har lärt mig så mycket som jag borde ha gjort eller för lite? Jag vet...
Svar
1
· Visningar
1 545
Senast: Enya
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
24 626

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack 17
  • Atletix
  • Sabotage?