Fruset hösilage...

Sv: Fruset hösilage...

Det finns nog inga kunniga som tror att hela lösningen sitter där. Det är just under väderförhållanden som kraftigt stressar gräset som det är en bra förklaring till hopade fånganfall som kan vara svåra att förklara på annat sätt. Åtminstone på våra breddgrader förekommer det på höst/vår att vi har ett antal minusgrader på natten o 10-15 grader med strålande sol på dagen. Under sådana förhållanden blir temperaturväxligen ganska extrem när solen börjar värma på morgonkvisten.
Kan hålla med om att fruktanteorin har fått väldigt mkt uppmärksamhet på sistone.
Vad beträffar försöket så fick alla hästar fång vilket tyder på att känsliga hästar kan få fång på betydligt lägre nivåer.
PL

peter_lundin skrev:
Åtminstone på våra breddgrader förekommer det på höst/vår att vi har ett antal minusgrader på natten o 10-15 grader med strålande sol på dagen. Under sådana förhållanden blir temperaturväxligen ganska extrem när solen börjar värma på morgonkvisten.
Menar du att det under dessa förhållanden finns det höga fruktanhalter i gräset och isf under hur lång tid? Är det här din egen teori eller nåt forskningen undersökt?

Det är vad jag har fått lära mig om fruktanhalter i gräset, hur lång tid kan jag inte svara på. Normalt är ju fruktaner gräsets lagringskolhydrat mellan socker från fotosyntesen o tillväxt, nattkyla o annan stress stryper tillväxten samtidigt som fotosyntesen kan ta fart på dagen. Detta är i stort sett vad jag plockat upp om växtfysiologibiten. Om du har mer o är villig att presentera det så är du välkommen.
PL

Senast ändrad:

peter_lundin skrev:
Det finns nog inga kunniga som tror att hela lösningen sitter där. Det är just under väderförhållanden som kraftigt stressar gräset som det är en bra förklaring till hopade fånganfall som kan vara svåra att förklara på annat sätt. Åtminstone på våra breddgrader förekommer det på höst/vår att vi har ett antal minusgrader på natten o 10-15 grader med strålande sol på dagen. Under sådana förhållanden blir temperaturväxligen ganska extrem när solen börjar värma på morgonkvisten.
Kan hålla med om att fruktanteorin har fått väldigt mkt uppmärksamhet på sistone.
Vad beträffar försöket så fick alla hästar fång vilket tyder på att känsliga hästar kan få fång på betydligt lägre nivåer.
PL

Fast är det inte så att det inte är några större problem att med diverse olika metoder (dvs genom att prova de olika teorier som fanns/funnits) i djurförsök framkalla fång. Dvs det är ganska lätt. Problemet är att 'på fältet' så får likförbaskat inte alla individer som utsätts för X mängd av Y fång. Utan det måste vara mer som spelar in? (Det skulle ju vara enkelt att skylla på individuell känslighet dock)

Helt riktigt men individuell känslighet är säkert en del av svaret. En annan är troligen tegelstensprincipen.
PL

Hej Gammeln!
Kul att se att du fortfaranden är aktiv ifrågasättare!

Det är inte PL som vill impa på oss med sina teorier :smirk: , jag vet att jag har läst två olika rapporter (en beskrev hur man kunde få maximal fruktanhalt i ko-silage, den andra var en mer botaniskt inriktad studie om cikoria) som beskrev fruktan enzymens verkan vid de olika förhållandena. Tolkar jag rapporterna rätt förbrukas (spjälkas) fruktanerna under natten och ökar igen när fotosyntesen kommer igång för att toppas på sen kvällen. Jag har släppt lite på fruktanteorin, håller mig inte lika ajour längre. :p

PL:
Tegelstenar är nog det enda som jag inte har hört att de kunde orsaka fång... :D

Tegelstensprincipen är en modell man ofta använder när det gäller sjukdomar på djur, jag har inte tid att förklara just nu, återkommer. Under tiden kan ni fundera på vad det kan vara frågan om. Tips man lägger dit en tegelsten i taget.
Gammel vet nog en del, han vill bara ifrågasätta utan att dela med sig :devil: . Om man delar med sig kan man ju inte säga att man är ensam om att kunna ngt.
PL

peter_lundin skrev:
Helt riktigt men individuell känslighet är säkert en del av svaret. En annan är troligen tegelstensprincipen.
PL

Tegelstensprincipen lär spela in ja.

Det jag tycker är intressant om man lutar sig mot individuell känslighet som förklaring är det där att individens känslighet (uppenbarligen) plötsligt kan ändras ALTERNATIVT att man aldrig kan förutse vad/hur/när du får ett läge där toleranströskeln överstigs.

Jag har ju haft två stycken som fått fång, bägge mycket atypisk och smygande. Den första förlorade vi pga det, den andra kände jag ju igen symptomen och henne kunde vi rädda (fem gånger, sen tog jag bort henne på eget bevåg så att säga).

Bägge hade gått på marken i fråga i flera år och BORDE således utsatts för t ex fruktannivåer som fluktuerat hårt, som exploderat osv. De borde också vara van vid alla på betet förekommande växter, och de borde ha utsatts för att det aktuella betet exploderade vid regn efter torka och så vidare genom alla olika teorier vad som kan utlösa. Bägge var invanda sen APRIL på aktuellt bete (och i april ligger det fläckvis snö än och växer ingenting i aktuellt område av landet).

Sen ett år, faktiskt på dagen åren efter varandra, så får först den ena och sen den andra fång. Jag har bara en teori, och det är åldern. Blivit lite till åren, sämre tänder, sämre matsmältning, lättare få en magtarmstörning. Fast jag kommer ändå inte runt att alla hästar som får en magtarmstörning INTE får fång..

Så jag skriver lätt under på tegelstensprincipen..

peter_lundin skrev:
Det är vad jag har fått lära mig om fruktanhalter i gräset, hur lång tid kan jag inte svara på. Normalt är ju fruktaner gräsets lagringskolhydrat mellan socker från fotosyntesen o tillväxt, nattkyla o annan stress stryper tillväxten samtidigt som fotosyntesen kan ta fart på dagen. Detta är i stort sett vad jag plockat upp om växtfysiologibiten. Om du har mer o är villig att presentera det så är du välkommen.
PL
Iom att du i ditt förra inlägg sa att det vara dina egna spekulationer så var jag då tvungen att fråga om nu detta också var dina egna.

peter_lundin skrev:
Gammel vet nog en del, han vill bara ifrågasätta utan att dela med sig :devil: . Om man delar med sig kan man ju inte säga att man är ensam om att kunna ngt.
:rofl: ........:angel: ..........nåja det finns ju en hel del andra som vet saker o ting :)

Liknande trådar

Foder & Strö Ok, här kommer ett riktigt I-landsproblem. Jag var i kontakt med Kr@fft runt årsskiftet, för att be om provpåse på Plus Protein. Detta...
2
Svar
34
· Visningar
3 577
Senast: Habina
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 349
Senast: Juli0a
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Nu har jag jobbat på mitt jobb i två månader. Frågan är om jag har lärt mig så mycket som jag borde ha gjort eller för lite? Jag vet...
Svar
1
· Visningar
1 545
Senast: Enya
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
24 626

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka