Frukost......

Sv: Frukost......

Jag tycker som Lydia, sätt er ner och gå igenom vad för mat som ska lagas under veckan. Sätt upp matsedeln på kylskåpet och så vet alla vad som gäller. Ignorera huruvida han äter eller inte, han är stor nog att förstå att om han inte äter blir han hungrig senare. Håll inte på å tjata om grönsaker, jag totalvägrade grönsaker från det att jag började skolan tills då jag var 22 och insåg att det bara var tomater och morötter jag inte tycker om (som tyvärr antingen den ena eller den andra alltid ingår i alla sallader)

Gör upp bestämda mattider, tex. frukost kl 8, lunch 12, middag 16, kvällsmacka 20 och håll på dem stenhårt så kommer hans kropp att vänjas in vid detta och sådeles "bli hungrig" lagom till dessa mål oavsett om det är vardag eller helg.

Angående kakor och godis så måste det verkligen begränsas, ta helt sonika bort alla kakor ur huset. Eller köp bara hem det som ni vet kommer gå åt om ni ska fika på eftermiddagen. Godis säger sig självt - låt honom inte köpa själv utan köp åt honom det som är rimligt att äta under en lördagkväll och så är det bra med det.

Vissa barn har svårt att äta på morgonen, det måste man acceptera. Men försök i alla fall som du gör att peta i honom en smörgås, erbjud honom att du kan lägga en i en plastpåse kvällen innan/innan du går till jobbet som han kan ta med till skolan.

Det är vad jag hade gjort, gör inte maten till en stor sak - äter han inte så ignorera det, äter han så ignorera det också. Du går väl inte och berömmer honom för att han har sovit?
 
Sv: Frukost......

Tack för era svar!
Vi har försökt detta med veckomatschema. Men han bara rycker på axlarna och säger "jag vet inte". Om vi har tur kommer han med ett eller två förslag. Och dom tar vi med såklart!

Han är hos oss ungefär varannan vecka, så vi får väl helt enkelt äta hans favoritmaträtter så mycket vi kan under de veckorna. Jag ser ingen annan lösning.

Brandgul: Vi har försökt med passerade tomater också, så jag tror också att problemet ligger på ett annat plan egentligen.... Vet inte hur jag ska komma på VAR bara :smirk:

Jag ska försöka ignorera huruvida han äter eller inte. Om det inte vore för att han ställer till med sånt jäkla liv varje gång han inte gillar nåt. Jag vill ha lugn och ro vid middagen! Kan man skicka honom från bordet om han inte kan uppföra sig eller är det elakt? :crazy:

// Destiny
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Jag vill bara gnälla av mig, så jag gör det här. Jag hatar att jobba, det har jag alltid gjort sedan jag började sommarjobba. Jag har...
2
Svar
21
· Visningar
3 418
Senast: Exile
·
Katthälsa Jag har två katter, en hona på 2½ år och en hane på 9 år, båda kastrerade, båda för närvarande innekatter (hanen har varit ute i sitt...
Svar
10
· Visningar
1 231
Senast: Bison
·
Hundhälsa Hej! Har fött upp en kull med valpar, där den valpen jag valde att själv behålla alltid haft väldigt dålig aptit. Jag fick "tvinga"...
Svar
8
· Visningar
1 967
Senast: Bison
·
Gravid - 1år Fy tusan vad det tar emot att skriva detta men jag vet inte vad jag ska ta mig till. Jag känner inte igen mig själv sen jag blev gravid...
2 3
Svar
47
· Visningar
7 910
Senast: Bapelsin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp