Frontline eller Exspot?

• Övr. Hund
  • Trådstartare Trådstartare IslaBonita
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 34
  • Visningar Visningar 5 807
Sv: Frontline eller Exspot?

Lånar knapp, bra tråd! Vi har fått fästingar i massor här i år! Äckelkryp! :mad:
Vill höra vad andra använder till sina hundar och varför. :laugh:

Vi använder exspot för att frontline inte fungerade. Bor vid Söderåsen i Skåne.

Har en dv.schnauzer, 2 år, 8,5kg.

Jag kör med Frontline, tycker det funkar bra.
Ej Expot då jag vill att katten ska överleva ;)

Alltid lika kluven inför fästingsäsongen MEN jag har kört med Frontline i många år både på tidigare hundar och de två vi har nu ( karelare) med jätte bra resultat, vill inte chansa heller då våra hundar drar med sig otroliga mängder fästingar under jakten,

Kan till och med våga mig på att rekomendera frontline som verkligen fungerat för mig trots att mina troll badar, sedan vet jag att det finns åsikter om gift etc etc men min förra hund blev 16år ( Shih Tzu) och han fick frontline hela livet och var aldrig sjuk :)

Har hört att de ska bli rekord år för fästingar då det ej varit tjärle iår.. bävar urk...

Vi har alltid följt det som rekommenderas på förpackningen dvs påfyllning var 4:e vecka och det har fungerat, dock brukar vi ej låta hundarna bada samma dag som vi har fyllt på så att de får sjunka in ordentligt.

lätt exspot eller ännu hellre scalibor. frontline har inte fungerat på mina hundar, de får massor med fästingar ändå.

Ingetdera! Vi använder ProMeris Duo Spot on, sedan vi började tycka att Frontline inte hade nån verkan alls! Efter en släng av Borrelia hos vovven rekommenderade vår vet just ProMeris. Den skrivs ut av veterinären, men man kan ju få recept via telefon. Funkar mycket bättre - men luktar LIM så man får huvudvärk första dan - sätt på det på morgonen en dag då hunden kan vara utomhus mycket! ;)

Frontline, jag använder aldrig scalibor mer av olika orsaker ( jag har en liten illbatting här hemma som är en orsak ). Vi kör med frontline ( av samma orsak = småbarn ).

Pest eller kolera. Exspot funkar bättre, men hunden kliar sig.
Har inte bestämt inför i år än.

KL
Är det någon som vet vad Frontline kostar?

Kostar olika beroende på vilken vikt man tar.
Jag köpte tre olika igår och vikt 20-40kg 302kr, vikt 40-60kg 371kr.
Kattens var billigast med 195 kr ;). Det blir lite pengar på en säsong för jag behöver köpa tre paket till i augusti.

Till TS
Jag använder Frontline
Expot har jag provat men jag tycker Frontline funkar bättre för oss då vi har katter också. Halsbanden tycker jag är så fula och vill inte använda på mina hundar. De ska väl sitta så hårt för att ge rätt effekt.

De halsband vi har har luktar ocksa illa och kanns "ackliga":p So... min tjej far Frontline Plus och det fungerar jatte bra. Hon har aldrig haft en fasting (hoppas jag inte 'jinxed it' nu) och aldrig haft problem med loppor. Jag tar med mig en laddning nar jag aker till Sverige.:D

Men är det inte så, att varesej Frontline eller de andra dropparna, egentligen hindrar fästingen från att bita? Vad som händer är, att de dör och trillar av inom 24 timmar. Men jag har alltid undrat om smittan ändå inte överförs direkt vid bett-tillfället. Min hund fick Borrelia trots Frontline. Med Promeris Duo har han inte haft några fästingar alls ännu, men det är å andra sidan tidigt på säsongen. Fungerar halsbanden annorlunda, dvs stoppar fästingarna från att ens vilja bita?
Usch, jag avskyr fästingarna. Har dom egentligen NÅN uppgift att fylla i naturen??!?

Jo jag har för mig att det är så, de hinner sätta sig och bita sedan trillar de av. Grejen är väl att de inte hinner spruta in så mycket "av sitt sekret" innan de ramlar av. Ju fortare du tar bort en fästing desto bättre, heter det ju.
Förmodligen så sprutar de in under hela tiden de äter för att blodet inte ska koagulera, så ju länger desto mer sekret. (jag har ingen aning om vad fästingens bettmedel heter)

Exspot - farligare gift och flera biverkningar.

Frontline - inte lika många biverkningar, inte riktigt lika effektivt överlag.

När jag fick reda på att Expot och Scalibur kan likställas i giftighet så vägrar jag att använda det. Frontline och bärnstenshalband fungerar utmärkt även här nere där det är mycket fästingar. Iaf på min jycke.

Jag upplever att ytterst få fästingar sätter sig när man har frontline på hunden, dock kan man se att de mellan varven har varit någon som kryper i pälsen, de få gånger jag plockar fästingar är de mkt riktigt döda och de brukar vara i samband med att det är dags att lägga in en ny dos.

Vad man än använder så hoppas jag att alla hittar de bästa för sin hund mot de äckliga små krypen, snacka om sommar plåga :(

Exspot sägs ha en repellerande/avskräckade effekt vilket de andra inte har, om fästingen hinner bita eller ej beror på om den eller medlet är snabbast.
PL

Liknande trådar

Övr. Hund Hur gör ni andra när ni ska resa, och inte kan ta med hunden/hundarna? Jag har tidigare kunnat lämna hundarna till svärmor, men nu är... 2 3
Svar
53
· Visningar
3 375
Senast: ufot
·
Övr. Hund I mitt område finns några hundägare med reaktiva hundar. Ibland händer det att dessa hamnar bakom mig och min hund på promenaden om de... 2 3 4
Svar
77
· Visningar
4 040
Senast: sidensvans
·
Övr. Hund Jag funderar på namn antingen till valpen jag ska hälsa på på lördag eller en senare. Men jag funderar på namnen. Jag har råkat snöa in... 3 4 5
Svar
82
· Visningar
4 000
Senast: Tajger
·
Övr. Hund Bakgrund: vi har 3 hundar - en kelpietik på 11år men dom det gäller är en norrbottenspetshane på 6år och en kelpiehane på 2år. Nobsen är...
Svar
17
· Visningar
1 298
Senast: TantAgda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka