Friskriva sig från dolda fel, går det?

Cillen89

Trådstartare
Hejsan, blir inte klok, vissa säger att det som säljare går att friskriva sig från dolda fel, medans andra säger att det inte alls gäller om man skriver in detta i ett köpekontrakt?
Jag vet att det inte går mellan näringsidkare och privatperson, men mellan två privatpersoner?
Jag sålde min häst idag och under "överiga överrenskommelser" har jag skrivit: "Säljaren friskriver sig från allt ansvar från dolda fel" Vilket köparen helt var med på. Jag är privatperson och köparen likaså.
Gäller denna nu då eller inte:confused:

Sv: Friskriva sig från dolda fel, går det?

Jo men det finns begränsningar. Det är vad man som köpare kan förvänta sig. Köper du en bil förväntar du dig att det sitter en moror i om inget annat sägs. Köper du en häst förväntar du dig att den kan användas till det som sagts om det inte angetts något annat.
Det ska alltså vara vad man rimligtvis kan förvänta sig av förvärvet om inget annat sägs.

Rolle
IpL

Köparen brukar i regel ha undersökningsplikt när det är mellan privatpersoner. Alltså är det väldigt svårt att reklamera. Har ni skrivit i kontraktet vad hästen ska användas till? Jag brukar skriva "säljes i befintligt skick" typ.

Köparen brukar i regel ha undersökningsplikt när det är mellan privatpersoner. Alltså är det väldigt svårt att reklamera. Har ni skrivit i kontraktet vad hästen ska användas till? Jag brukar skriva "säljes i befintligt skick" typ.

I befintligt skick gäller inte. Det är som Rolle skriver, vad man kan förvänta sig av varans ålder, pris etc.

En häst för 50 000 kan man inte skriva säljes i befintligt skick och så funkar hästen bara för lättare promenadridning.

Undersökning plikt, ja, men säljaren har också ansvar.

Hästen blev besiktigad, jag som säljare stod för besiktning samt var den som närvarade under besiktningen, gör det någon skillnad? (Köparen fick givetvis besiktningsprotokoll)
Under användningsområde står det bara; "Dressyr".
Jag har också hört att det inte gäller när man skriver "Säljes i befintligt skick" i ett köpekontrakt.

Senast ändrad:

Vissa försäkringsbolag har ju doldafelförsäkring om hästen har en obruten försäkring från födseln (tex Agria). I de fallen kan man ju skriva in i kontraktet att köparen skall ta över försäkringen och om försäkringen bryts inom ex 3 år så tar köparen själv över ansvaret för ev dolda fel. Då borde man som säljare ha lite bättre skydd mot dolda fel.

Precis så, jag har tecknat just en sådan försäkring på våra avkommor och när och om de säljs så kommer köparen att få ta över den försäkringen och hålla hästen kvar i tre år obrutet för att jag som säljare ska påta mig ansvaret över dolda fel. Det är helt ok enligt reglerna att teckna köpekontrakt på så vis vilket har tillämpats av uppfödare av hundar i många år.

Precis så, jag har tecknat just en sådan försäkring på våra avkommor och när och om de säljs så kommer köparen att få ta över den försäkringen och hålla hästen kvar i tre år obrutet för att jag som säljare ska påta mig ansvaret över dolda fel. Det är helt ok enligt reglerna att teckna köpekontrakt på så vis vilket har tillämpats av uppfödare av hundar i många år.

Pållen har en dold fel försäkring och jag ska ringa imorgon och flytta över försäkringen på den nya ägaren (han hämtades igår men A*ria har ju stängt på helgen). Blir man automatiskt som säljare "friskriven" från dolda fel om köparen tar över befintlig försäkring och hästen då har denna extra dolda fel försäkring? Eller?

Nej, men försäkringen täcker sk dolda och/eller medfödda defekter, vilket det inte gör vid en vanlig försäkring. Så vitsen är ju att man ska slippa punga ut med en massa pengar efter 2½ år på något som man kanske har lämnat långt bak i minnet.

Jag ser det som en trygghet både för köpare och säljare.

Köplagen säger så här:
---

Befintligt skick
19 § Även om varan har sålts i "befintligt skick" eller med ett liknande allmänt förbehåll skall den anses felaktig, om
1. varan inte överensstämmer med sådana uppgifter om dess egenskaper eller användning som säljaren har lämnat före köpet och som kan antas ha inverkat på köpet,
2. säljaren före köpet har underlåtit att upplysa köparen om ett sådant väsentligt förhållande rörande varans egenskaper eller användning som han måste antas ha känt till och som köparen med fog kunde räkna med att bli upplyst om, under förutsättning att underlåtenheten kan antas ha inverkat på köpet, eller
3. varan är i väsentligt sämre skick än köparen med hänsyn till varans pris och övriga omständigheter med fog har kunnat förutsätta.
---

Kommentaren till paragrafen är:
---

Säljaren kan friskriva sitt ansvar genom att ange visst specificerat fel på varan eller genom att ange att den säljs i befintligt skick. Denna paragraf anger vad som ändå ska anses vara ett fel i varan trots att den sålts med en generell friskrivning. Punkterna handlar om
a) uppgifter som har lämnats innan köpet
b) underlåtelse att upplysa om vissa brister som säljaren måste ha ansetts känna till samt om
c) varan är i väsentligt sämre skick än vad köparen med fog kunde räkna med med hänsyn till priset.
Brister i utseende kan aldrig anses vara ett fel om varan sålts med förbehåll.
---

https://lagen.nu/1990:931

Men hur skall då detta tolkas när Köplagen i sin helhet är dispositiv och går att avtala bort?

Ja, det är ju (uppenbarligen) ett problem. Jag tror att det är svårt att avtala bort allt ansvar, särskilt om man anger användningsområde för hästen (gör utfästelse om skick och användning).

Det är inte helt lätt att tolka, men det är väl vad som håller juristkåren vid liv?

Edit; hittade tillbaka till ett arbete jag länkat till innan:
---
3.4 Befintligt skick och andra friskrivningar
Då köplagen är dispositiv kan parterna välja att avtala bort denna genom en friskrivning antingen när det gäller om ett avtalsbrott föreligger eller påföljderna av att avtalet inte följts. Ett avtalsvillkor kan gälla att hästen får vara sämre än brukligt i ett viss avseende eller att säljaren inte kan ta ansvar för hästens egenskaper. Det kan också uttryckligen vara avtalat att den säljs i befintligt skick.45

Följden av en friskrivning är att köparen inte kan ställa lika långtgående krav på hästen vid en tvist med säljaren. Han får dock ställa vissa minimikrav.46

Man skiljer ofta på konkreta friskrivningar och mer allmänna. Den senare typen används oftast försäljningspsykologiskt i syfte att köparen ska underskatta friskrivningen. Ett exempel kan vara att den säljs ”i befintligt skick” eller om det är engelskspråkigt kontrakt ”as is”, ”såsom den är”. En köpare har ofta lättare att förstå innebörden av en mer konkret friskrivning och tar därför ofta denna på allvar. För att minska betydelsen av allmänna friskrivningar har rättspraxis valt att tolka dessa inskränkande och att alltid ålägga säljaren ett visst minimiansvar. Köparen har dock rätt att åberopa 36 § avtalslagen vid oskäliga avtalsvillkor.47
---
hkr.diva-portal.org/smash/get/diva2:234609/FULLTEXT01

Senast ändrad:

Ja, ibland kan man undra om inte det är tillkrånglat med avsikt ...

Slutsatsen är alltså att det som privatperson är möjligt att friskriva sig från ansvar av den typ som trådskaparen efterfrågar, bara det görs tillräckligt tydligt? Vilket även innefattar att det inte görs några utfästelser mm som kan stå i motsats till friskrivningen och man bör kanske också ta med att tillämpliga delar av KöpL inte skall gälla?

Jag tror att vill man vara på den säkra sidan (finns sådan?) ska man inte vara för generell i sin friskrivning. Men jag har inte mer info än du, det är ju gissningar till någon drivit det till rätten (det finns säkert andra fall än hästaffärer om man orkar gräva).

Själv är jag t ex väldigt noga när jag köper häst, att det verkligen anges vad hästen ska användas till, vilka förväntningar jag har på hästköpet. Det är det råd jag fått, och som jag själv känner har förankring i Köplagen.

skulle man exempelvis skriva såhär "jag friskriver mig allt ansvar för att hästen har lösa benbitar" Då torde det fungera som en upplysning från säljarens sida mot köparen att det kanske är något som denne (köparen) bör titta upp innan köp. I och med en sådan preciserande borde du som säljare friskriva dig från allt ansvar från just lösa benbitar.

Det går ej att helt skriva av sig allt ansvar, att trots man skriver i befintligt skick, att hästen skall anses felaktig om den är väsentligt sämre skick än vad köparen med hänsyn till pris och övriga omständigheter med fog kunnat förutsätta. Och övriga omständigheter är här vad du som säljare exempelvis marknadsför din häst som och vad den är kapabel till att användas och konkreta uppgifter, även ifall du inte visste att uppgifterna var oriktiga är det något som kan vändas emot dig.

Senast ändrad av en moderator:

Rotade fram ett gammalt kontrakt, skrev där ungefär: Säljes i befintligt skick, köparen besiktigar hästen och har godtagit denna. Säljaren tar inte ansvar för ev dolda fel.

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Hej! Ska köpa en tre åring och kommer vetrinärbesikta samt röntga den innan köp. Priset är 100 " och är en hoppstammad valack, riden i...
2 3
Svar
59
· Visningar
4 258
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag förstår verkligen inte det här med “dolda fel” vid husaffärer. Det funkar ju inte i praktiken. Som jag har förstått det så är...
2
Svar
39
· Visningar
3 840
Senast: cewe
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
13 257
Senast: lizzie
·
Ekonomi & Juridik Har ju sett här att många är rädda för att köpa häst utan försäkring. Uppfödare är rädda för att sälja häst utan dolda fel försäkring...
3 4 5
Svar
98
· Visningar
10 148
Senast: nullo-modo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Utbilda själv