Frisk på klinik?

Sv: Frisk på klinik?

Det är lite detta jag menar???
vad hittade de då?

varför hittar man "lite småskavanker" på alla hästar egentligen?

Jag kan känna lite att åker man in med en häst även om man inte skulle misstänka någon skada så hittar de alltid något känns det som...

om det skulle vara så, är det fortfarande inte positivt isåfall? Huruvida du väljer att bedöma det som en petitess står ju dig valfritt, men lika gärna kan ju det de hittar vara ngt som skulle kostat dig både blod svett tårar och pengar etter värre i slutändan om du inte åkt in och de hittat det, eller hur?

vad hittade de då?

Jag kan känna lite att åker man in med en häst även om man inte skulle misstänka någon skada så hittar de alltid något känns det som...

Fast dels hittar man inte nödvändigtvis lite småskavanker på alla. Ja okej, om man helkroppsröntgar dem och ultraljudar dem så kanske. Men det är inte alls så att en vanlig hälsokoll med springa löpargång, böjprov, arbetsprov (longering och/eller ridning), palpering osv visar MINSTA skavank.

Och OM det gör det, så det är ju det som är det BRA med när sånt dyker upp just på rutinkoller. Då hittar man det medan det ÄR just en liten skavank, och kan åtgärda det INNAN det blir ett stort problem som kräver behandling osv.

T ex som fblval jag berättade om. Tusen ggr bättre hitta små låga reaktioner BB, klura ut vad de beror på, ändra skoningen för att hjälpa honom, fortsätta träna på och nästa besöka U.A. Än att INTE upptäckt lilla skavanken, och fortsatt som innan och X månader senare stått med en häst som var halt på minst BB och som behövde sprutas i flera leder?

Eller för den delen när jag var in på ÅB med min L här förut. Han hade känts som en miljon, jobbat på kanonfint etc. Känts aningens tjafsig och springig veckan närmast besöket men han var ju för jösse namn under inridning. Men då vi hade ÅB bokat sen flera månader åkte vi ju in, annars hade jag nog inte gjort det utan kollat om det 'bara var en fas'. Visade sig att han var böjhalt lågt på ett bakben. Rtg visade en lös benbit i en bakkota. Han opererades, och är nu friskförklarad.

OM jag inte hade haft ÅB bokat och/eller jag inte åkt in för han kändes ju så bra och det lilla tjafset veckan innan var säkert bara 'unghästtest', utan väntat tills han hade blivit kännbart halt - hur stora skador hade leden haft då? Kiropraktorn kunde konstatera att 'han har sparat det här benet ett tag, ser du den lilla gropen här på korset' - dessutom var han helt låst i bakdelen. Men han hade 'bitit ihop och snällt jobbat på'. HUR illa hade det varit den dag han sagt 'Matte för fan, det gör ONT?'

Ju TIDIGARE man upptäcker saker dessto bättre.

Sen innebär INTE allt man hittar att man nödvändigtvis behöver släpa fram stora arsenalen och behandla kors och tvärs - men det är de flesta veterinärer bra på. (Djurägarna vill kanske i större grad behandla dock).

Tusen gånger bättre ändra en skoning, lägga in en vilopaus, ändra träningen etc och en skavank läker ut, än att INTE hitta skavanken och stå där X tid senare med en hälta som kräver behandling/ar, konvalescens och i värsta fall inte går att 'laga'.

vad hittade de då?

Den ena hade ett överben, endast skönhetsfel, någon var lite lätt gallig. Den yngsta av dem var 11 om jag inte minns fel...

Jag tänker titt som tätt att skulle JAG in på hälsokontroll i klass med vad hästarna går igenom hade det gått helt åt pipan trots att jag inte ens fyllt 25. Finns inte många delar av kroppen som inte har problem, och det mesta är rent slitage (och kanske en släng av dåliga gener ;) ), inga trauman eller större sjukdomar som ligger till grund för det.

Ja, i vintras så var vi inne med en häst som slutade äta. Trots idoga undersökningar av mage, tarm, tänder, svalg, blodprover så fann man inga fel på hästen utan tvärtom. Han förklarades kärnfrisk.

Jag tänker titt som tätt att skulle JAG in på hälsokontroll i klass med vad hästarna går igenom hade det gått helt åt pipan trots att jag inte ens fyllt 25. Finns inte många delar av kroppen som inte har problem, och det mesta är rent slitage (och kanske en släng av dåliga gener ;) ), inga trauman eller större sjukdomar som ligger till grund för det.

Fast skillnaden där är att du kan undvika det som är besvärligt. Om det gör ont i dina knäna att springa mer än 20 minuter t ex - för att hitta på ett exempel - så kan du helt enkelt sluta springa efter 20 minuter.

Gör det ont att vara 'på benen' en hel dag kan du sätta/lägga dig och vila.

osv

Hästarna har inte riktigt samma val när de är ridhästar. De kan inte med ord säga 'du matte det gör lite ont i mitt högra bakben nu, kan vi lägga av för idag'.

Däremot kanske de skjuter ut bogen/bakdelen, släpper formen, blir sega, blir springiga, stoppar på oxrar etc. Men det kan de göra för att de är bekväma med. På samma sätt som att två personer som väljer att ta rulltrappan istället för den vanliga - så den ena personen har/får ont i knäna av trappor, den andra är bekväm.

Så, det går inte att jämföra skavanker hos människor med skavanker hos hästar så. Mer än att det vore mycket bättre om folk 'tog hand om' skavankerna tidigare med. Det blir bättre och billigare i längden att t ex gå till sjukgymnasten med armbågen som gör lite ont i de och de lägena och få tränings/stretchprogram än att 'bita ihop och knalla på' och sen XX år senare gå till läkaren med artros i ena armbågen.

Men den dag hästar kan prata med tydliga ord som människor inte kan missförstå - då kan man sluta hälsokolla hästar osv och låta dem tala om skavankerna innan de blir allvarligare skador.

Jag förstår inte riktigt svaret? Det jag skrev hade inget med hästarnas oförmåga att välja att göra vissa saker, TS undrade vad för småskavanker vi hittade och i ursprungsinlägget skrev TS något om att man nog kan hitta något på alla hästar, och det var dessa små, betydelselösa skavanker jag hade i åtanke när jag jämförde med mig själv. Som t.ex. överbenet som endast var ett skönhetsfel.

Kör 100 bukefalister genom en väldigt noggrann läkarundersökning med röntgen ect så lär en majoritet ha diverse småskavanker. Hur många på din arbetsplats har inte nån förslitningsskada, sportskada, migrän eller annat som stör dem någongång?
En häst kan ju dessutom inte göra något åt det själv.

Min är kollad av både vet och kiro och inget konstigt. Massören har hittat smååååå grejer men inget som krävt någon direkt behandling utöver en helt vanlig "helkropps"massage (eller säger man så om hästar D:).

Ang småskavanker så finns det någon människa som ärhundra ok? Är du det? Jag är sned, har ont i knäna periodvis, ena knäet blir svullet periodvis, jag är ojämn i musklerna hö/vä mm. Och då känner jag mig väldigt frisk jämfört med mina bekanta, och detta är inget som stör mig dagligen direkt.

vad hittade de då?

Jag tycker dock det är betydligt värre med veterinärer som viftar bort hästägarens beskrivning av symptom och säger "ta en kurs i tömkörning".
När vi kommer in med en häst som reser sig så fort den måste jobba under ryttare eller på töm eller framför vagn.

Samma veterinär tyckte inte att hästen hade ont någon annan stans än i ett framben.

Vi fick tjata oss till röntgen. Pålagringar i ryggen och i halskotepelaren.

Svaret från veterinären till ägaren som tävlat körning var "Äsch, det är ingen fara, ta en kurs i tömkörning så ska det bli bra."

Ägaren bytte klinik, veterinären klämde lite på ryggen på hästen. Hästen satte sig nästan ned av smärta.

Veterinären tittade på plåtarna. Inget snack om saken. Hästen galopperar på de evigt gröna ängarna, då vad man än skulle göra med hästen så skulle den ha ont.

Mycket bättre med veterinärer som faktiskt letar noga! :bow:

Jag har åkt in med häst som JAG sett rörelsestörning på. De hittade inget (röntgade också) men medgav att det kunde vara någon muskel på insidan av låret eller något liknande. Hästen fick medicin, vila och sedan såg jag det aldrig mer. De hittade alltså inget och de tittade i lina, under ryttare, böjprov och röntgade som sagt. Jag hade innan försökt med vila i omgångar och sett det komma och gå lite... Efter besök och medicin så var allt väl och jag såg ingen mer rörelsestörning.
Enligt visst mått kanske man kan säga att jag åkte därifrån med "frisk" häst.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Jag har en häst som har förslitningsskada på gaffelbandet och griffelbenet, diagnosen ställdes i december men han har visat hälta...
Svar
7
· Visningar
1 533
Senast: MiniLi
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 967
Senast: Lavinia
·
Övr. Katt Jag gav i våras bort en katt åt en som frågade efter en ny, vuxen, katt då hennes förra blivit påkörd. Jag hade två som inte trivdes så...
Svar
19
· Visningar
2 647
Senast: Skjøldur
·
Skola & Jobb Kan man skriva en skriva-av-sig-tråd här? Den kanske bör ligga under Dagbok, men samtidigt kanske det funkar lika bra här? För er som...
2
Svar
24
· Visningar
5 329
Senast: Sasse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka