Sv: Frisk på klinik?
Det är lite detta jag menar???
vad hittade de då?
varför hittar man "lite småskavanker" på alla hästar egentligen?
Jag kan känna lite att åker man in med en häst även om man inte skulle misstänka någon skada så hittar de alltid något känns det som...
Fast dels hittar man inte nödvändigtvis lite småskavanker på alla. Ja okej, om man helkroppsröntgar dem och ultraljudar dem så kanske. Men det är inte alls så att en vanlig hälsokoll med springa löpargång, böjprov, arbetsprov (longering och/eller ridning), palpering osv visar MINSTA skavank.
Och OM det gör det, så det är ju det som är det BRA med när sånt dyker upp just på rutinkoller. Då hittar man det medan det ÄR just en liten skavank, och kan åtgärda det INNAN det blir ett stort problem som kräver behandling osv.
T ex som fblval jag berättade om. Tusen ggr bättre hitta små låga reaktioner BB, klura ut vad de beror på, ändra skoningen för att hjälpa honom, fortsätta träna på och nästa besöka U.A. Än att INTE upptäckt lilla skavanken, och fortsatt som innan och X månader senare stått med en häst som var halt på minst BB och som behövde sprutas i flera leder?
Eller för den delen när jag var in på ÅB med min L här förut. Han hade känts som en miljon, jobbat på kanonfint etc. Känts aningens tjafsig och springig veckan närmast besöket men han var ju för jösse namn under inridning. Men då vi hade ÅB bokat sen flera månader åkte vi ju in, annars hade jag nog inte gjort det utan kollat om det 'bara var en fas'. Visade sig att han var böjhalt lågt på ett bakben. Rtg visade en lös benbit i en bakkota. Han opererades, och är nu friskförklarad.
OM jag inte hade haft ÅB bokat och/eller jag inte åkt in för han kändes ju så bra och det lilla tjafset veckan innan var säkert bara 'unghästtest', utan väntat tills han hade blivit kännbart halt - hur stora skador hade leden haft då? Kiropraktorn kunde konstatera att 'han har sparat det här benet ett tag, ser du den lilla gropen här på korset' - dessutom var han helt låst i bakdelen. Men han hade 'bitit ihop och snällt jobbat på'. HUR illa hade det varit den dag han sagt 'Matte för fan, det gör ONT?'
Ju TIDIGARE man upptäcker saker dessto bättre.
Sen innebär INTE allt man hittar att man nödvändigtvis behöver släpa fram stora arsenalen och behandla kors och tvärs - men det är de flesta veterinärer bra på. (Djurägarna vill kanske i större grad behandla dock).
Tusen gånger bättre ändra en skoning, lägga in en vilopaus, ändra träningen etc och en skavank läker ut, än att INTE hitta skavanken och stå där X tid senare med en hälta som kräver behandling/ar, konvalescens och i värsta fall inte går att 'laga'.