Frisk och sund dobermann med arbetsegenskaper och utan rädslor - finns det?

inverterad

Trådstartare
Vi har börjat umgås med planer på att så småningom skaffa hund nummer två. Vi har i dagsläget en långhårscollie, hane, som strax fyller året. Planen är valp om tidigast 1,5 år, kanske 2 år, då han är runt tre år och "vuxen i huvudet". Jag spårar och tränar aktivt med nuvarande hund och tänker mig att hund nummer 2 ska ha ungefär samma behov - regelbunden träning, kurser, miljöträning och eventuellt tävling så småningom.

Jag har haft collie som min ras så länge jag kan minnas, men börjar så smått också kika på andra raser. Dobermann är en ras jag haft i tankarna ett tag. Jag vill inte ha någon fullständig arbetsnarkoman, men en hund som vill och behöver jobba och använda skallen. Jag vill absolut inte ha en hund med problem med nerverna, och förstås ska den vara frisk och sund. Är det omöjligt att hitta sådana dobbisar? Jag har hört mycket om klåda, cancer, epilepsi, "bara spring och ingen hjärna", könsbunden aggressivitet och skärpa i kombination med osäkerhet, så jag vet inte om detta är ett hopplöst fall? :cautious:

@HeddaVovven, det är absolut också ett alternativ. Jag tycker dock att det är svårt att hitta bra kullar i en så numerärt liten ras. Det är inte många kennlar i Sverige jag kan tänka mig att köpa valp från, och det gäller både lång- och korthår. Många har problem med nerverna, och det finns hela linjer som jag aktar mig för och som tyvärr finns i många kullar, med problem både inom hälsa och mentalitet. Men jag har inte uteslutit korthåren på något sätt. Samtidigt vore det kul med en helt NY ras att läsa in sig på.

Tillägg: en bra collie (korthår såväl som långhår) är en fantastisk hund! Men kanske vore det kul med ett komplement som är nåt helt annat?

Jag har också kikat på helt andra raser - lite inne på schnauzer, eller kanske en ännu mindre hund, nån typ av käck sällskapsras eller terrier? Men av någon anledning hamnar jag alltid tillbaka i brukshundsgruppen till slut...

Mezzrows kennel är ett tips när det gäller doberman. Ekhöjdens kennel har svarta riesenvalpar nu. Gemdales kennel kanske om korthårscollie önskas? När det gäller långhår så finns det inte så många som föder upp bra arbetande collies tyvärr.

Mezzrows ska jag titta vidare på @Christensen1! Gällande korthåren kommer jag förlita mig på @Dentaku om det blir aktuellt. Gällande långhåren så tja, jag har just nu en Seamist-hane och är väldigt nöjd med honom. Där tycker jag det är svårt när det gäller framtiden och tillgången på arbetsavlade valpar. Men man vet aldrig!

Mezzrows ska jag titta vidare på @Christensen1! Gällande korthåren kommer jag förlita mig på @Dentaku om det blir aktuellt. Gällande långhåren så tja, jag har just nu en Seamist-hane och är väldigt nöjd med honom. Där tycker jag det är svårt när det gäller framtiden och tillgången på arbetsavlade valpar. Men man vet aldrig!
En av få vettiga collieuppfödare!!! Lolo och övriga som värnar mentaliteten hos långhårscollien arbetar verkligen i motvind. Jag hyser stor beundran för deras arbete!!!

Vad det gäller dobbis så säger jag vänd dig till en välkänd kennel i Sundsvall.
Och på kh collie,om uppfödaren ff föder upp Sollan som är både mentaldommare och brukstävlande (om hon ff är aktiv) kommer inte ihåg vad hennes kennel heter.

DCM på dobbisar verkar gå alldeles överstyr känns det som. Upptäcks när de är några år. Känner en med en dobbistik på 6 år som precis diagnosticerats.

Varför inte en belgare? Laekenois tycker jag verkar vara trevliga hundar. Har bara träffat ett par, men de är så få i Sverige. Känner en tik som var med på rallylydnads-sm 2014. Malle är kanske lite mer stressade.

Börja med att gå in på SKK Hunddata och se hur olika raser och olika uppfödares hundar har uppträtt på MH och MT. Det viktigaste där är ju att det är glada öppna hundar och att de avreagerar snabbt om de blir rädda för något.

Det läskiga med dobermanns tycker jag är DCM. Det är en dödlig och obotlig hjärtsjukdom som verkar drabba mer än hälften av alla dobermanns enligt den här artikeln;
http://dobermannklubben.se/Data/Sites/1/doc/dcmhosdobermann.pdf

Om du inte vill köra skydd, men vill ha en hund med lika mycket fart och fläkt som en dobermann så kan kelpie vara ett alternativ.

Åh fy fan. :( Det där låter ju asläskigt... Nån som har koll på hur uppfödarna hanterar det här?

DCM på dobbisar verkar gå alldeles överstyr känns det som. Upptäcks när de är några år. Känner en med en dobbistik på 6 år som precis diagnosticerats.

Varför inte en belgare? Laekenois tycker jag verkar vara trevliga hundar. Har bara träffat ett par, men de är så få i Sverige. Känner en tik som var med på rallylydnads-sm 2014. Malle är kanske lite mer stressade.

Börja med att gå in på SKK Hunddata och se hur olika raser och olika uppfödares hundar har uppträtt på MH och MT. Det viktigaste där är ju att det är glada öppna hundar och att de avreagerar snabbt om de blir rädda för något.

Ja, tillgängligheten är verkligen prio 1 för mig. Vill absolut inte ha en högtempererad hund som har svårt att sortera - det känns som att göra livet lite onödigt jobbigt.

Jag har funderat på belgare, men där tvekar jag på tillgängligheten.... plus att jag är lite rädd för en arbetsnarkoman. Och jag har väldigt svårt för tanken att stödja utställningsinriktad avel när det gäller brukshundar, så utställningsmallar går helt bort, liksom motsvarigheten i schäfer.

Laekenois verkar väldigt käcka... men finns det ens nån uppfödare i Sverige som har nån slags genomtänkt avelsplan?

Jag har funderat lite på beauceron också, men samma problem: minimal avelsbas och typ inga uppfödare alls i Sverige.

Då låter ju Risen som ett alternativ. (Finns för övrigt bara svarta) Eller kanske Schnauzer, som har lite mindre av allt än Risen.

Malle är inte stressade. Däremot har de hög aktivitetsnivå. Laekenois är en numerärt liten ras och har ofta ganska rejäl skärpa. Finns en hel del trevliga av lakken. De som inte är trevliga ofta svårhanterliga.

Jag har funderat lite på beauceron också, men samma problem: minimal avelsbas och typ inga uppfödare alls i Sverige.

Jodå, det finns både bra hundar och bra uppfödare i Sverige. Men det föds inte så många kullar i Sverige varje år så du kan få vänta lite på en svenskfödd valp. Genom svenska uppfödare kan du i så fall få vidare kontakter i rasen utomlands.

Liknande trådar

V
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
10 765
Senast: valpköpare
·
Hundavel & Ras Hej! Jag planerar att skaffa en ny hund efter flera år utan. Jag är en väldigt aktiv person som är ute och tränar mycket. Planerna är...
3 4 5
Svar
85
· Visningar
9 698
Senast: Roheryn
·
Hundavel & Ras Hej! Jag har sen länge haft ett intresse att vilja bli uppfödare, men känner nu att jag vill öka min kunskap och se vad ni som kanske...
2
Svar
24
· Visningar
3 088
Senast: snorp
·
Hundavel & Ras En till som har hamnat i träsket med att välja ras... :angel: Har haft flatcoated retriever i 20 år och stormtrivs med rasen och har...
2
Svar
29
· Visningar
5 332
Senast: YorkWann
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar