E

ezze

Är det någon som har en frieser som ni själva ridit in eller haft sedan den va föl? Berätta lite hur ni gick tillväga vid inridning vilken ålder m.m
 
Sv: Frieser!

Jag har hört att frieser har känsligaryggar. O därför undrar om i vilken ålder man börjar rida dom?
 
Sv: Frieser!

Min köpte jag då han var 3 ...han var då endast inriden/uppsutten.Har inte varit några problem med ryggen...däremot är min hiskeligt känslig när det gäller sadlar...säjer direkt till om han inte gillar det jag sätter på ryggen Medans barbackaridning gillar han skarpt.. ;)
däremot har jag en känsla att allt tar lite längre tid med en frieser...man får ha lite tålamod ;) ;)
 
Sv: Frieser!

Tack för tippset . Själv tycker ja helt tvärt om andra hästar är så föliga länge medans min kille är som en fullvuxen vallak om inte pansionär...hehe.. Han är otroligt lättlärd och axepterar allt ja gör med honom.. Som han aldrig gort annat .
 
Sv: Frieser!

Är det någon som har en frieser som ni själva ridit in eller haft sedan den va föl? Berätta lite hur ni gick tillväga vid inridning vilken ålder m.m

Hejsan!
Jag köpte min frieser som 9 månaders... Har varit en klippa från början. Körde in henne i våras som 2 åring och det gick hur bra som helst. Inga större problem utan hon är alltid possitiv till arbete och älskar nya saker!! Vilket gör det tusen ggr roligare för en annan. Har suttit upp på henne ett fler tal ggr och det har inte heller varit några problem. Skrittat lite fram och tillbaka, men inget avancerat än så länge. Hade tänkt att ta tag i inridningen under sommaren.

Hon är född redan i feb. Men känns som det är bättre att vänta någon månad för länge än att börja för tidigt! Vill ju hellre att hon håller i längden ist för att göra det så snabbt som möjligt!

Jag har fått den uppfattningen att frieser är lite lättare än ex halvbloden. Har halvblod oxå och det är helt annorlunda i "huvudet". Därför ska jag göra ett försök att rida in henne själv (med hjälp av tränare då förstås) och se hur det går. Men jag har stora förhoppningar att det ska lyckas hela vägen!!:D

MVH Marichje
 
Sv: Frieser!

Ja jag tycker ochså att frieser är anorlunda i "Huvudet" medans mitt halvblod står på tårna och är urhätsig står friesern lugt o äter ..haha vilken skilnad....
 
Sv: Frieser!

Ja jag tycker ochså att frieser är anorlunda i "Huvudet" medans mitt halvblod står på tårna och är urhätsig står friesern lugt o äter ..haha vilken skilnad....

:rofl: Låter precis som mina hästar det!

Vad har du för stam på din lille kille? Är han svenskfödd eller import?
 
Sv: Frieser!

Jag har också en frieser och jag tycker också att de har ett annorlunda temperament än halvblod. Om halvbloden stirrar upp sig för en bagatell så stor hon lugnt och tittar på och undrar vad det var som var farligt egentligen. Däremot så är hon känsligare när hon lämnar flocken och jag tycker mig då märka att hon reagerar om något flaxar till bakom henne, så jag tänker ta god tid på mig när jag rider in henne. Hon är världens snällaste - men kan tända till! Och då är hon urstark.
 
Sv: Frieser!

Jag har också en frieser och jag tycker också att de har ett annorlunda temperament än halvblod. Om halvbloden stirrar upp sig för en bagatell så stor hon lugnt och tittar på och undrar vad det var som var farligt egentligen. Däremot så är hon känsligare när hon lämnar flocken och jag tycker mig då märka att hon reagerar om något flaxar till bakom henne, så jag tänker ta god tid på mig när jag rider in henne. Hon är världens snällaste - men kan tända till! Och då är hon urstark.

Ja visst är det så att bara för att dom har "bra huvud" så betyder ju inte det att dom inte har egen vilja...! :bow: Å det är ju possitivt tycker jag. Men vill ju ha lite att kämpa med! Allt ska ju inte gå som på räls, då uppskattar man ju inte framgångarna på samma sätt!

Vad har du för stam på din polla?

Sen funderade jag på en sak! Tittar era frieser mkt upp i himeln? Har aldrig varit med om att en häst gjort det så som min frieser!! Hon tittar på fåglar, flygplan, luftballonger och ibland bara på molnen... Ögonen vrider sig så att det ser ut som som ska ploppa ut... hon ser hel gooo ut och jätterolig:D
 
Sv: Frieser!

jag har en valack som är fyra snart, han har en frieser-mamma och en IC -pappa, jag fick hem honom när han var 2½. Under det året jag haft honom har vi tränat markträning och inridning. Nu rider jag honom ca 40 minuterspass och trafiktränar ca fyra gånger i veckan, vi tar det lugnt! Han är en cool kille som inte hetsar upp sig för småsaker men han har rusat ibland om nåt skrämt honom, men då får han rusa en bit tills han märker att det inte var nåt farligt, det går fort för honom att lugna ner sig. Jag red in honom från början med ett sidepull och barbacka för att han skulle få lära sig hur mina vikthjälper funkar. Jag har strävat efter att behöva så små hjälper som möjligt coh vill undvika att skrämma honom förr tyglar och bett. Har emmelrtid fått lov att ha bett ett tag för att få honom att lyssna lite bättre på tygeltagen, han blev lite slapp.... Har en bomlös sadel till honom , funkar bra förutom om man drar åt för löst, då snurrar den.....
 

Liknande trådar

Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
226
Senast: Lavinia
·
Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
521
Senast: MiniLi
·
Ridning Har ridit och tävlat med egen häst i princip hela mitt liv, är en glad amatör som tävlat t.o.m. 135 cm i hoppning och genom åren alltid...
2 3 4
Svar
67
· Visningar
10 361
Senast: Sesca
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 274

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden V
  • Konsten att välja ett bra hundnamn
  • Hönstråden II

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp